متخصص زنان برای عفونت بانوان

متخصص زنان برای عفونت بانوان

در این مقاله قصد داریم متخصص زنان برای عفونت بانوان را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار دهیم:

متخصص زنان برای عفونت بانوان
متخصص زنان برای عفونت بانوان

یکی از مشکلاتی که امروزه اغلب زنان با آن روبرو می شوند و حتی موجب ایجاد نگرانی های زیادی می شود، عفونت واژن می باشد، عفونت ناحیه تناسلی را نباید به هیچ عنوان ساده گرفت، زیرا در صورت عدم درمان ممکن است، موجب ایجاد مشکلات و بیماری های خطرناکی شود، اغلب خانم ها در طول زندگی خود حداقل یک بار با این مشکل روبرو می شوند،

متخصص زنان برای عفونت بانوان
متخصص زنان برای عفونت بانوان

لذا لازم است که جهت مقابله و پیشگیری با این عارضه اطلاعات لازم درمورد آن را داشته باشید، در این مقاله به صورت مفصل عفونت بانوان و روش های مقابله و درمان آن توسط متخصص زنان را مورد بررسی قرار می دهیم، برای کسب اطلاعات لازم در این زمینه تا پایان مقاله با ما همراه باشید:

در این مقاله به سوالات ذیل پاسخ خواهیم داد:

  1. عفونت واژن چیست و علائم آن کدام موارد می باشند؟
  2. انواع عفونت واژن کدام موارد می باشند و دلیل ابتلا به آن چیست؟
  3. واژینوز باکتریال و عفونت باکتری واژن چیست؟
  4. عفونت قارچی واژن چیست و علت ایجاد این نوع عفونت خطرناک چه می باشد؟
  5. عواملی که احتمال ابتلا به عفونت قارچی را افزایش می دهند، کدام موارد می باشند؟ و روش های درمانی و پیشگیری از این نوع عفونت کدام موارد می باشند؟
  6. علائم عفونت واژن و واژینو باکتریال و التهاب لبه های واژن به دلیل عفونت چیست؟
  7. عواملی که احتمال ابتلا به عفونت باکتریایی واژینوز را افزایش می دهند، کدام موارد می باشند؟ و روش های درمانی و پیشگیری از این نوع عفونت کدام موارد می باشند؟
  8. درمان نشدن عفونت واژینال در بانوان چه عوارض را در پی دارد؟
  9. عفونت تریکوموناس واژینالیس چیست و روش درمان و پیشگیری از آن چگونه است؟
  10. عفونت مخمری ناحیه واژینال چیست؟ و تشخیص آن توسط پزشک متخصص زنان به چه صورت است؟
  11. روش های درمان عفونت مخمری واژینال توسط پزشک متخصص زنان کدام موارد می باشند؟
  12. عفونت مخمری واژینال در دوران بارداری به چه صورت است؟
  13. روش های جلوگیری از ایجاد عفونت مخمری در ناحیه واژینال کدام موارد می باشند؟
  14. مواردی که ابتلا به عفونت مخمری واژینال را افزایش می دهد، کدام موارد می باشند؟
  15. علائم عفونت مخمری واژینال با علائم کدام یک از بیماری ها مشابه می باشد؟
  16. چه افرادی در معرض عفونت های مخمری واژینال قرار دارند؟
  17. متخصص زنان برای عفونت بانوان جهت تشخیص و درمان آن چگونه عمل می کند؟
  18. علت ابتلا به عفونت های ادراری چیست و چگونه توسط متخصص زنان درمان می شود؟
  19. روش های ساده برای پیشگیری از مبتلا شدن به عفونت بانوان کدام موارد می باشند؟
  20. نکات مهمی که در انتخاب یک دکتر خوب برای درمان عفونت بانوان باید بدانیم کدام موارد می باشند؟

 

عفونت واژن چیست و علائم آن کدام موارد می باشند؟

در ابتدای بحث خود در مورد متخصص زنان برای عفونت بانوان به آشنایی و بیان مطالبی در خصوص عفونت واژن خواهیم پرداخت.

عفونت واژن چیست و علائم آن کدام موارد می باشند؟
عفونت واژن چیست و علائم آن کدام موارد می باشند؟

عفونت دستگاه تناسلی و یا عفونت واژن یکی از انواع بیماری هایی است که اکثریت زنان ممکن است، به دلایل مختلف به آن مبتلا شوند، اکثریت افراد وقتی که عفونت در مراحل خفیف و ضعیف قرار دارد، متوجه آن نمی شوند تا زمانی که بیماری به صوررت چشمگیری خود را آشکار می کند.

اولین علائمی که از این بیماری بروز می کند، ایجاد خارش و سوزش درون واژن به همراه ترشحات بسیار شدید می باشد، البته ممکن است، در برخی از افراد این بیماری هیچگونه علائمی را از خود نشان ندهد.

ترشحات بدبو و سوزش و خارش

از دیگر علائمی که می تواند نشان دهنده ابتلا به این بیماری باشد، می توان به ترشحات بدبو- سوزش و خارش در ناحیه واژن و پوست ناحیه تناسلی- ملتهب شدن واژن اشاره کرد، حتی برخی علائم دیگر مانند سوزش در زمان دفع ادرار نیز می توانند نشان دهنده عفونت واژن و خطر ابتلا به این بیماری عفونی باشند.

البته این علائم ممکن است، برای برخی بیماری های دیگر نیز باشد، لازم به ذکر است که تشخیص دقیق نوع بیماری با توجه به علائم آن از طریق معاینات داخلی و انجام آزمایشات ادرار امکان پذیر خواهد بود.

عفونت واژن ممکن است، نواحی دیگر دستگاه تناسلی مانند گردن و دهانه رحم را نیز در بر بگیرد، در چنین مواردی بیمار در زمان نزدیکی درد زیادی را احساس می کند، همچنین بیشتر شدن میزان خونریزی در دوران قاعدگی و یا خونریزی و لکه بینی بعد از نزدیکی می تواند از علائم این نوع عفونت باشد که موجب نگرانی های زیادی برای افراد مبتلا به این بیماری می شود.

متخصصین زنان برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری استرس زا به بانوان توصیه می کنند که حتما بهداشت فردی و جنسی را رعایت نمایند، این دسته از پزشکان توصیه می کنند، از آب معمولی و یا ژل های شستشوی واژن برای تمیز کردن ناحیه تناسلی استفاده کنند، البته ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که ژل های بهداشتی می بایست در صورت لزوم و ضرورت مورد استفاده قرار گیرند.

انواع عفونت واژن کدام موارد می باشند و دلیل ابتلا به آن چیست؟

در ادامه ی بحث خود در مورد متخصص زنان برای عفونت بانوان به آشنایی و بیان مطالبی در خصوص انواع عفونت واژن خواهیم پرداخت.

 

در حالت کلی عفونت های واژن به سه دسته ذیل تقسیم می شوند:

  • عفونت قارچی
  • عفونت باکتریایی
  • عفونت انگلی

لازم است که بدانید ناحیه تناسلی به صورت طبیعی دارای شرایطی برای ممانعت از ورود هر گونه عامل عفونی به آن است، ولی ممکن است، این محیط به حدی حساس گردد که آمادگی لازم برای ورود میکروب ها را داشته باشد.

پیشنهاد می کنیم از مقاله متخصص زنان خوب در پاسداران دیدن فرمایید.

دلیل ابتلا به انواع عفونت های واژنی

در ادامه ی بحث خود در مورد متخصص زنان برای عفونت بانوان به آشنایی و بیان مطالبی در خصوص دلایل ابتلا به انواع عفونت های واژنی خواهیم پرداخت.

عفونت قارچی واژن

در محیط واژن در حالت طبیعیی نوعی باکتری به نام کاندیدا آلبیکنس وجود دارد که در حالت عادی نمی تواند خطرناک باشد، اما اگر این قارچ بیش از اندازه خود رشد کند موجب ایجاد عفونت قارچی درون رحمی می شود که ممکن است، دهانه رحم و داخل واژن را نیز در بر بگیرد.

از علائم این نوع عفونت می توان به خارش و ترشحات واژینال اشاره کرد، در این نوع بیماری فرد خارش شدیدی داشته و موجب التهاب نواحی مربوط به آن خواهد شد.

بیمار ممکن است، علاوه برخارش علائم دیگری مانند ترشحات به رنگ سفید و غلیظ را نیز مشاهده کند، لازم به ذکر است که ترشحات ناشی از عفونت های قارچی تا حدودی چسبنده- سست و ضعیف می باشند، این ترشحات بی بو بوده، ولی اگر چنانچه با دیگر مواد عفونی همراه باشند، ممکن است، بو داشته باشند.

عفونت باکتریایی واژن

فرد زمانی ممکن است، به عفونت باکتریایی واژن مبتلا شود که در ناحیه داخلی واژن باکتری تحت نام گاردنلا واژینالیس وجود داشته باشد، این باکتری نوعی میکروب بوده که در حالت طبیعی در بدن افراد وجود داشته و در برخی شرایط ممکن است، موجب رشد آن گردد و ابتلا به بیماری عفونی را در پی داشته باشد.

از دلایل مهم ابتلا به این نوع عفونت بیماری های جنسی می باشد و از این طریق به فرد منتقل می شود.

از جمله علائم این نوع عفونت ترشحات سفید رنگ مایل به خاکستری و زرد رنگی می باشند که ممکن است، کمی حالت مایع نیز داشته باشند و از شایع ترین علائم این نوع بیماری عفونی بوی بد آن می باشد.

برای تشخیص این نوع بیماری می بایست معاینه ی دقیق و آزمایش انجام شود.

عفونت باکتریایی واژن
عفونت باکتریایی واژن

عفونت انگلی واژن

معمولا انگل هایی که موجب ایجاد عفونت درون واژن می شوند، به صورت تک سلولی می باشند، این انگل ها برخلاف دو نوع دیگر بیمار عفونی واژن به صورت طبیعی در بدن وجود ندارند و ممکن است، از طریق فرد دیگر به بیمار منتقل شود و یا اینکه ممکن است، از طریق استخر و حوله آلوده به بدن انتقال پیدا کند.

لازم است که بدانید که ارتباط ها جنسی یکی از مهم ترین عامل های ابتلا به این بیماری می باشد و یا اینکه وارد نمودن جسم خارجی آلوده نیز ممکن است، یکی از مواردی باشد که موجب می شود این عفونت انگلی به بدن منتقل شود.

از نشانه های بارز و شایع این نوع بیماری ترشحات بیش از اندازه آن می باشد، این ترشحات ممکن است، به رنگ خاکستری و یا سبز رنگ باشند و بوی بسیار زننده ای نیز دارند، ترشحات ناشی از این بیماری عفونی دارای مقدار کمی حباب بوده که به صورت کفی می باشند.

رعایت بهداشت فردی و مراقبت از ناحیه واژن می تواند در کنترل و پیشگیری از این بیماری بسیار تاثیرگذار باشد، از این رو بهتر است که تحت مراقبت متخصص زنان باشید.

در قسمت های بعدی مقاله متخصص زنان برای عفونت بانوان، انواع عفونت های واژن را به صورت جداگانه به صورت مفصل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

واژینوز باکتریال و عفونت باکتری واژن چیست؟

در ادامه ی بحث خود در مورد متخصص زنان برای عفونت بانوان به آشنایی و بیان مطالبی در خصوص واژینوز باکتریال و عفونت باکتری واژن خواهیم پرداخت.

واژینوز باکتریال و عفونت باکتری واژن چیست؟
واژینوز باکتریال و عفونت باکتری واژن چیست؟

همانگونه که پیشتر نیز گفتیم، واژینوز باکتریال نوعی باکتری ضعیف می باشد که در واژن به صورت طبیعی وجود دارد، در واقع تمامی زنان در مدت زندگی خود حداقل چندین بار ممکن است، به این عفونت باکتریال مبتلا شوند،

بانوان از سنین باروری تا یائسگی در معرض ابتلا به این نوع بیماری قرار دارند، لازم است که بدانید سیستم تناسلی در زنان یائسه و کودکان خردسال به گونه ای است که میکروب ها نمی توانند در آن شروع به رشد کنند.

در واژن تعداد کمی باکتری بد و تعداد فراوانی باکتری خوب وجود دارد که در این میان باکتری های خوب از رشد و تکثیر باکتری های بد جلوگیری می کنند، ولی این تعادل در زنانی که به بیماری عفونی واژینوز باکتریال مبتلا می شوند، بهم می خورد،

در این افراد تعداد باکتری های بد افزایش پیدا می کند و در مقابل تعداد باکتری های خوب به شدت در حال کاهش است، با توجه به مطالب گفته شد،

می توان گفت که مجاری تناسلی بانوان شرایط خاصی دارد، به گونه ای که عفونت های مذکور در حالت طبیعی نمی توانند رشد کنند، مگر در شرایطی که مشکلی ایجاد گردد.

عواملی که احتمال ابتلا به عفونت باکتریایی واژینوز را افزایش می دهند، کدام موارد می باشند؟ و روش های درمانی و پیشگیری از این نوع عفونت کدام موارد می باشند؟

این نوع عفونت به دلیل ورورد باکتری های بد به داخل واژن اتفاق می افتد، پزشکان تاکنون نتوانسته اند دلیل قطعی برای ابتلا به این نوع عفونت را اعلام کنند، ولیکن با وضوح می توان گفت که این نوع عفونت متدوال ترین نوع عفونت واژن در زنانی است که در سنین باروری می باشند.

عواملی که احتمال ابتلا به عفونت باکتریایی واژینوز را افزایش می دهند، کدام موارد می باشند؟ و روش های درمانی و پیشگیری از این نوع عفونت کدام موارد می باشند؟
عواملی که احتمال ابتلا به عفونت باکتریایی واژینوز را افزایش می دهند، کدام موارد می باشند؟ و روش های درمانی و پیشگیری از این نوع عفونت کدام موارد می باشند؟

مطابق آمار به دست آمده در خصوص این نوع بیماری عفونی واژن تقریبا 84 درصد زنانی که به این نوع عفونت مبتلا می شوند، هیچگونه علائمی ندارند،

البته ممکن است، ترشحات سفید و یا خاکستری بر اثر ابتلا به این نوع عفونت به دیواره واژن چسبیده باشد، همچنین بوی تندی که بعد از ادرار و یا رابط جنسی نیز ممکن است، از نشانه های ابتلا به این عارضه باشد، برخی افراد نیز ممکن است، در اطراف واژن احساس سوزش و خارش داشته باشند.

فعالیت های ذیل از نظر آماری خطر بالای ابتلا به این نوع بیماری را نشان می دهند:

  • داشتن یک و یا چند شریک جنسی
  • دوش واژینال
  • استفاده از آیو دی برای جلوگیری از بارداری
  • عدم رعایت بهداشت در زمان رابطه جنسی

درمان عفونت باکتریایی واژینوز

در ادامه ی بحث خود در مورد متخصص زنان برای عفونت بانوان به آشنایی و بیان مطالبی در خصوص درمان عفونت باکتریایی واژینوز خواهیم پرداخت.

این نوع عفونت باکتریایی با استفاده از آنتی بیوتیک های خوراکی و یا موضعی درمان می شود، ولیکن نبایستی به صورت خودسرانه دارو مصرف کنید، بلکه برای تشخصیص دقیق می بایست حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید و پزشک درمان مناسب را برای شما تجویز نماید.

معمولا شریک جنسی زنان به این نوع عفونت مبتلا نمی شود، ولیکن اگر این نوع عفونت را به موقع درمان نکنید خطر ابتلا به بیماری های ذیل را افزایش می دهید:

  • بیماری التهابی لگن
  • انواع بیماری های آمیزشی و یا ایدز

حتما این نوع بیماری را جدی بگیرید و برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید و هرگز برای درمانی برخی علائم آن مانند بوی واژن از محصولات عطری استفاده نکنید.

پیشگیری از عفونت باکتریایی واژن

در ادامه ی بحث خود در مورد متخصص زنان برای عفونت بانوان به آشنایی و بیان مطالبی در خصوص پیشگیری از عفونت باکتریایی واژن خواهیم پرداخت.

همانطور که گفتیم، دلیل دقیقی برای ابتلای زنان به این بیماری تاکنون مشخص نشده است، از این رو کمی مشکل است که به صورت دقیق بتوان گفت که برای پیشگیری از این عفونت واژن باید چه کارهایی را انجام دهید، اما رعایت موراد ذیل را به شما توصیه می کنیم:

  • معاینات منظم لگن تحت نظر متخصص زنان
  • برای جلوگیری از بارداری به جای آی یو دی از کاندوم استفاده کنید.
  • دوره ی درمان عفونت را به اتمام برسانید.

فعالیت هایی که توصیه می شود، از انجام آن پرهیز کنید:

  • دوش واژینال
  • داشتن چندین شریک جنسی
  • رابطه جنسی محافظت نشده

عفونت قارچی واژن چیست و علت ایجاد این نوع عفونت خطرناک چه می باشد؟

در ادامه ی بحث خود در مورد متخصص زنان برای عفونت بانوان به آشنایی و بیان مطالبی در خصوص عفونت قارچی واژن خواهیم پرداخت.

در این مورد نیز در قسمت انواع عفونت های واژن به صورت مختصر توضیح دادیم که دلیل ابتلا به این نوع بیماری وجود نوعی قارچ به اسم کاندیدا آلبیکنس می باشد که این قارچ نیز به صورت طبیعی در واژن موجود می باشد و به دلیل این که محیط واژن کاملا اسیدی می باشد، از رشد واژن ممانعت می کند،

ولیکن اگر چنانچه به هر دلیلی اسید محیط واژن کاهش پیدا کند این نوع قارچ شروع به رشد می کند و موجب پیدایش عفونت خواهد شد، حال ممکن است، این سوال در ذهن شما ایجاد شود، چه عواملی موجب از بین رفتن اسید واژن و مبتلا شدن به بیماری عفونت قارچی واژن می شود؟

متخصص زنان برای عفونت بانوان در این خصوص عمده ترین دلایل ابتلا به عفونت قارچی را موارد ذیل می داند:

  • بیماری های قندی و دیابت
  • بارداری
  • استذفاده ار کورتون
  • برخی از آنتی بیوتیک ها
  • مصرف قرص های پیشگیری از بارداری
  • زمان سیکل ماهانه

رعایت نکردن بهداشت در روابط جنسی نیز می تواند از عوامل مهم در پیدایش این بیماری باشد.

عواملی که احتمال ابتلا به عفونت قارچی را افزایش می دهند، کدام موارد می باشند؟ و روش های درمانی و پیشگیری از این نوع عفونت کدام موارد می باشند؟

در ادامه ی بحث خود در مورد متخصص زنان برای عفونت بانوان به آشنایی و بیان مطالبی در خصوص محرک های عفونت قارچی خواهیم پرداخت.

عواملی که احتمال ابتلا به عفونت قارچی را افزایش می دهند، کدام موارد می باشند؟ و روش های درمانی و پیشگیری از این نوع عفونت کدام موارد می باشند؟
عواملی که احتمال ابتلا به عفونت قارچی را افزایش می دهند، کدام موارد می باشند؟ و روش های درمانی و پیشگیری از این نوع عفونت کدام موارد می باشند؟

محرک های عفونت قارچی به قرار ذیل است:

  • بارداری: با بیشتر شدن میزان استروژن در دوره بارداری، احتمال ابتلا به عفونت های قارچی نیز افزایش پیدا می کند.
  • قاعدگی: تغییرات سطح هورمون که به دلیل چرخه قاعدگی اتفاق می افتد اگر چه طبیعی است، ولیکن ممکن است، بر روی سلامت واژن تاثیرگذار باشد و منجر به عفونت قارچی گردد.
  • بالا رفتن سطح استروژن: خانم هایی که قرص های ضدبارداری مصرف می کنند، لازم است که بدانند این قرص ها دارای میزان بالایی استروژن هستند و این دسته از زنان بیش از سایرین مستعد ابتلا به عفونت های قارچی می باشند.
  • دیابت: زنانی که به بیماری دیابت مبتلا شده اند، بیش از سایرین ممکن است، در خطر ابتلا به این نوع عفونت قرار داشته باشند.
  • کمبود باکتری کافی برای کنترل نمودن قارچ ها
  • آنتی بیوتیک: آنتی بیوتیک ها موجب می شوند که میزان بسیار گسترده ای از باکتری های خوب در واژن از بین بروند که این اتفاق موجب می شود، قارچ ها رشد بیش از اندازه ای در محیط واژن داشته باشند.
  • درمان سرطان: زنانی که برای درمان سرطان شیمی درمانی انجام می دهند، احتمال ابتلا به عفونت قارچی در این افراد بیش از سایرین می باشد.
  • نقص سیستم ایمنی: زنانی که سیستم دفاعی بدنشان ضعیف است، نیز در معرض ابتلا به عفونت های قارچی قرار دارند.

نکته مهمی که لازم است، بدانید این است که فعالیت جنسی هیچگونه تاثیری در ابتلا به عفونت های قارچی ندارد، اگرچه ممکن است، روابط جنسی یکی از عوامل در ابتلا به سایر عفونت ها مانند عفونت باکتریایی واژن و تریکوموناس باشد.

درمان عفونت قارچی واژن:

در ادامه ی بحث خود در مورد متخصص زنان برای عفونت بانوان به آشنایی و بیان مطالبی در خصوص درمان عفونت قارچی واژن خواهیم پرداخت.

 

اگر برای بار اول است که به این نوع عفونت واژن مبتلا شده اید و یا این که این اطمینان را ندارید که آیا عفونت دارید، یا خیر، لازم است که برای تشخیص درست این عارضه حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید.

عفونت های قارچی را به دو روش می توان درمان کرد:

  • مصرف داروهای موضعی واژن ( که این داروها را می توان بدون نسخه نیز تهیه کرد)
  • مصرف داروهای خوراکی (که می بایست حتما با تجویز پزشک باشد)

مدت زمان لازم برای هر دو روش درمانی 7 روز به طول می انجامد، فراموش نکنید فقط داروهای درمانی ضد قارچ می توانند این عارضه را درمان کنند، سایر محصولات که حاوی بنزوکائین و یا هیدروکورتیزون هستند، فقط قادرند که علائم بیماری را از بین ببرند و توانایی درمان عفونت را ندارند.

پیشگیری از عفونت قارچی:

در ادامه ی بحث خود در مورد متخصص زنان برای عفونت بانوان به آشنایی و بیان مطالبی در خصوص پیشگیری از عفونت قارچی خواهیم پرداخت.

اگر چه به طور قطع نمی توان از عفونت های قارچی پیشگیری کرد ولیکن می توان با انجام برخی کارها احتمال ابتلا به آن را تا حد زیادی کاهش داد برای این منظور لازم است که نکات ذیل را رعایت کنید:

  • از مصرف اسپری ها و پودرهای خوشبوکننده پرهیز نمایید.
  • از دستمال توالت و نوار بهداشتی های معطر نبایستی استفاده کنید.
  • از صابون برای شستشوی ناحیه تناسلی استفاده نکنید.
  • از پوشیدن لباس های تنگ در زمان ورزش پرهیز کنید، زیرا موجب می شود که عرق برای مدت زمان طولانی در ناحیه تناسلی باقی بماند.
  • تعویض لباس عرقی و لباس شنا می بایست در سریع ترین زمان ممکن باشد.
  • در صورت استفاده از ژل بهداشتی بانوان از نوع بدون عطر آن استفاده نمایید.

چه زمانی نیاز است که حتما به پزشک مراجعه کنید

  • اگر اولین بار است که به عفونت قارچی مبتلا شده اید.
  • سن شما از 12 سال کمتر است.
  • دوره قاعدگی نامنظمی دارید.
  • در دورانی بارداری و یا شیردهی قرار دارید.
  • به دیابت مبتلا هستید و یا این که مشکوک به آن می باشید.
  • سیستم دفاعی بدنتان ضعیف است.
  • در طی سال چند بار به عفونت قارچی راجعه مبتلا شده اید.
  • در معرض ابتلا به ویروس ایدز قرار گرفته اید.
  • علائمی مانند استفراغ- تهوع- درد در ناحیه شکم- تب و لرز و درد شانه و کمر دارید.
  • ترشح واژن شما به رنگ سبز و یا خاکستری و بدبو می باشد.

علائم عفونت واژن و واژینو باکتریال و التهاب لبه های واژن به دلیل عفونت چیست؟

در ادامه ی بحث خود در مورد متخصص زنان برای عفونت بانوان به آشنایی و بیان مطالبی در خصوص علائم عفونت واژن و واژینو باکتریال و التهاب لبه های واژن خواهیم پرداخت.

علائم عفونت واژن و واژینو باکتریال و التهاب لبه های واژن به دلیل عفونت چیست؟
علائم عفونت واژن و واژینو باکتریال و التهاب لبه های واژن به دلیل عفونت چیست؟

لازم است که بدانید عفونت دهانه واژن هیچگونه نشانه و علائم خاصی نداشته و تنها از طریق مراجعه به پزشک و تحت نظر بودن می توان این بیماری را به موقع تشخیص داده و برای درمان آن اقدام کرد، ولی اگر چنانچه عفونت ناحیه واژن باشد، دارای علائم ذیل می باشد:

  • ترشحات بدبو
  • سوزش و خارش پوست ناحیه تناسلی و واژن
  • التهاب در ناحیه واژن و علائم ادراری مانند سوزش در زمان دفع ادرار

خارش و ترشحات واژن از مهم ترین علائم اصلی واژینیت قارچی محسوب می شوند.

ترشحات مبتلایان به این عارضه به صورت غلیظ و به رنگ سفید بوده که چسبندگی بسیار کمی نیز دارند.

این ترشحات بدون بو می باشند، مگر در مواردی که با دیگر عوامل عفونت زا مانند قارچ عفونی همراه باشند.

علل التهاب لبه های کوچک واژن

  • سوزش و خارش در زمان ادرار
  • ترشحات بد بو و غیر طبیعی واژن
  • ترشح سفید و یا خاکستری

علت شدید شدن عفونت واژینال

عوامل متعددی موجب افزایش شدت عفونت می شوند که از جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • میکروب های بدن همسر:

دسته ای از میکروب های بیماری زا در بدن مردان وجود دارد که در بدن آن ها موجب ایجاد هیچگونه بیماری نمی شود، ولیکن پس از این که به بدن زن منتقل شد، موجب پیدایش برخی بیماری ها عفونی در بدن وی می شود، از این رو ممکن بعد از مراجعه به پزشک، برای درمان به هر دوی آن ها به صورت همزمان دارو داده شود.

  • دوش واژینال، در چنین مواردی باید گفت که به هیچ عنوان استفاده از دوش واژینال و بتادین برای شستشوی ناحیه تناسلی توصیه نمی شود.
  • استفاده از توالت فرنگی همگانی
  • استفاده از IUD به منظور پیشگیری از بارداری
  • استرس: استرس موجب پیدایش بسیاری از بیماری ها است که شامل عفونت قارچی واژن نیز می شود، استرس موجب بیشتر شدن سطح آدرنالین بر روی هورمون های جنسی می شود و همچنین باعث ایجاد تغییراتی در دوره قاعدگی شده و در نهایت خطر ابتلا به عفونت های قارچی را به شدت افزایش می دهد، در واقع می توان گفت استرس موجب می شود که ترشح کورتیزول افزایش پیدا کرده و مقاومت سیستم دفاعی بدن کاهش یابد.
علت شدید شدن عفونت واژینال
علت شدید شدن عفونت واژینال

درمان نشدن عفونت واژینال در بانوان چه عوارضی را در پی دارد؟

اگر عفونت واژینال در مراحل اولیه خود درمان نشود و اجازه دهید، این بیماری تشدید شود، عوارض ذیل را در پی دارد:

  • عدم درمان به موقع عفونت واژینال احتمال ابتلا به HIV را نیز افزایش خواهد داد.
  • عفونت واژینال موجب پیدایش بیماری های التهابی لگنی خواهد شد.
  • احتمال سقط جنین در بانوانی که به عفونت واژینال مبتلا هستند، بیشتر است.
  • زنان بارداری که به عفونت واژینال مبتلا هستند، اگر در درمان آنان سهل انگاری کنند، قطعا با عوارض ناشی از آن روبرو خواهند شد.

عوارض عفونت و التهاب واژن در زنان باردار برای نوزاد به قرار ذیل است:

در ادامه ی بحث خود در مورد متخصص زنان برای عفونت بانوان به آشنایی و بیان مطالبی در خصوص عوارض عفونت و التهاب واژن در زنان باردار برای نوزاد خواهیم پرداخت.

عفونت و التهاب واژن می تواند موجب نازایی شده و این امر موجب صدمه دیدن لوله رحمی می گردد، خانم ها باید به این موضوع توجه داشته باشند که یکی از دلایل حاملگی های خارج رحمی عدم درمان عفونت و التهاب واژن است.

همچنین از یکی دیگر از عوارض عدم درمان به موقع عفونت واژن در زنان باردار می توان به زایمان زودرس و یا زایمان جنین کم وزن اشاره کرد، گاهی ممکن است که عفونت و التهاب ناشی از آن رحم و لوله های رحمی را درگیر خود کند.

عفونت تریکوموناس واژینالیس چیست و روش درمان و پیشگیری از آن چگونه است؟

تریکوموناس نوعی عفونت است که از طریق رابطه جنسی انتقال می یابد و دلیل آن نیز انگلی به نام تریکوموناس واژینالیس می باشد،

عفونت تریکوموناس واژینالیس چیست و روش درمان و پیشگیری از آن چگونه است؟
عفونت تریکوموناس واژینالیس چیست و روش درمان و پیشگیری از آن چگونه است؟

این نوع بیماری عفونی از طریق رابطه جنسی محافظت نشده به فردی که این انگل را در بدن خود دارد، گسترش پیدا می کند و شایع ترین نوع بیماری عفونی می باشد که از طریق آمیزش منتقل می شود، این نوع بیماری عفونی علاوه بر زنان در مردان نیز وجود دارد، ولیکن در خانم شایع تر می باشد.

لازم به ذکر است، حتی اگر تریکومونیازیس هیچگونه علائمی نیز نداشته باشد، از شخصی به شخص دیگر نیز منتقل می شود، بر این اساس بیشتر کنترل نمودن این موضوع دشوار است تا درمان آن.

عفونت تریکومونیازیس ممکن است، از مردی به مرد دیگر و از زنی به زن دیگر منقل شود و تنها نواحی تناسلی بدن را درگیر می کند و بر سایر نواحی دیگر بدن هیچگونه تاثیری ندارد.

علائم تریکوموناس واژینالیس

این انگل در بانوان بیشتر در قسمت تحتانی دستگاه تناسلی وجود دارد و ممکن است، قسمت خارجی آلت تناسلی- واژن و مجاری ادراری را نیز درگیر خود کند.

علائم تریکومونیازیس به قرار ذیل است:

  • بوی بد واژن
  • احساس درد در زمان رابطه ی جنسی
  • ناراحتی در زمان دفع ادرار
  • ترشح زرد یا سبز رنگ به صورت کف در واژن
  • خارش و سوزش و قرمزی قسمت خارجی آلت تناسلی و واژن

زنان بارداری که به این بیماری عفونی مبتلا هستند، معمولا به زایمان زودرس دچار می شوند و نوزادان آن ها در زمان تولید وزن کمتری در مقایسه با نوازادانی دارند که مادران آن ها از سلامت کامل برخوردار است.

درمان تریکوموناس واژینالیس به چه صورت است؟

متخصص زنان برای برای تشخیص دقیق این بیماری برای بیمار انجام آزمایشی را تجویز می کند که از طریق آن می توان به صورت قطع وجود انگل را تایید نمود، این بیماری قابل درمان می باشد و می توان با مصرف آنتی بیوتیک های تک دوز آن را درمان نمود ولیکن ممکن است، بعد از درمان نیز مجددا بیماری برگردد،

لذا از این رو می بایست شریک جنسی شما از وجود این نوع عفونت آگاهی داشته باشد تا وی نیز برای درمان اقدام نماید، به صوررت میانگین از میان هر 5 نفر که به این انگل مبتلا شده اند، 3 نفر آن ها بعد از درمان مجددا به آن مبتلا می شوند، ضمنا لازم به ذکر است که این نوع عفونت را نمی توان بدن نسخه درمان کرد.

درمان تریکوموناس واژینالیس به چه صورت است؟
درمان تریکوموناس واژینالیس به چه صورت است؟

روش های پیشگیری از تریکوموناس واژینالیس

بهترین راهی که برای پیشگیری از این بیماری عفونی می توان پیشنهاد داد، داشتن رابطه جنسی محافظت شده می باشد، (در رابطه جنسی حتما از کاندوم استفاده کنید)

همچنین پرهیز از رابطه جنسی با فردی است که برای بیماری های آمیزشی تاکنون هیچگونه آزمایشی انجام نداده باشد.

اگر به این بیماری مبتلا شدید بهتر است، در طول دوره درمان رابطه جنسی نداشته باشید و درمان خود را کامل به اتمام برسانید.

چه زمانی بایستی به پزشک مراجعه شود

عفونت باکتریایی واژن و تریکوموناس، موجب بالا رفتن PH واژن می شود، لذا اگر چنانچه تست PH واژن را انجام دادید و جواب آن غیر عادی بود، می بایست حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا وی به درستی نوع عفونت شما را تشخیص دهد.

بهتر است، سطح آگاهی خود در دانستن نکات علمی را بالا ببرید تا بتوانید با انجام برخی کارهای ساده و یا پرهیز نمودن از کارهایی که سلامت را به خطر می اندازند سالم بمانید و از بیماری هایی که در کمین هستند، در امان بمانید. بسیاری از افراد از وجود برخی بیماری ها آگاه نیستند، لذا ممکن است، کارهایی مانند دوش واژینال که دارای ریسک بالایی است، را انجام دهند.

چه زمانی بایستی به پزشک مراجعه شود
چه زمانی بایستی به پزشک مراجعه شود

عفونت مخمری ناحیه واژینال چیست؟ و تشخیص آن توسط پزشک متخصص زنان به چه صورت است؟

این نوع مخمر نوعی قارچ می باشد که به صورت طبیعی و به میزان اندکی در محیط واژن وجود دارد، درصورت رشد بالای این مخمر عفونت در ناحیه واژینال به وجود می آید، این نوع عفونت یکی از بیماری های شایع در بین زنان می باشد که درمان آن ساده بوده و مشکل جدی به وجود نمی آورد.

عفونت مخمری ناحیه واژینال چیست؟ و تشخیص آن توسط پزشک متخصص زنان به چه صورت است؟
عفونت مخمری ناحیه واژینال چیست؟ و تشخیص آن توسط پزشک متخصص زنان به چه صورت است؟

علت عفونت مخمری ناحیه واژینال

اکثریت عفونت های مخمری به وسیله نوعی مخمر به نام Candida albicans به وجود می آیند، Candida albicans نوعی قارچ و از عوامل ایجاد عفونت های برفکی دهان و واژینیت قارچی می باشد.

کاندیدا آلبیکانس به صورت همزیست عمل کرده و در دستگاه تناسلی و دستگاه گوارش و دهان و بر روی پوست پدید می آید، این نوع قارچ در زمره میکرو ارگانیسمهایی قرار دارد که فلور میکروبی را تشکیل می دهند و به صورت کاملا طبیعی و به شکل صلح آمیزی با ما زندگی می کنند، موجب ایجاد بیماری نمی شوند.

اما اگر محیط زیستگاه فلورمیکروب تعادل خود را از حالت عادی از دست دهد، موجب رشد بیش از حد این نوع قارچ می شود که در مواردی نیز موجب می شود که عفونت های بسیار شدید مخاطی و جلدی موجب می شود، برفک دهان- کاندیدیازیس واژن و یا هر گونه بیماری قارچی دیگر پدید آید.

در حالت طبیعی و در واژنی که سالم است، تعداد فراوانی باکتری و مقدار اندکی مخمر وجود دارد که لاکتوباسیلوس اسیوفیلوس یکی از این نوع باکتری های مفید می باشد که از رشد سایر ارگانیسم ها مانند مخمر ها جلوگیری می کند.

زمانی که تعادل این ارگانیسم ها دچار اختلال می شد، مخمرهایی که در واژینال وجود دارند، شروع به رشد می کنند و باعث پیدایش بیماری می شوند، گاهی نیز ممکن است، مصرف برخی آنتی بیوتیک ها موجب ایجاد اختلال در این تعادل شود.

در زمان بارداری سطح استروژن بالا می رود که این مورد با استفاده از هورمون هایی که در بدن فعال شده اند، می توانند این تعادل را به هم بزنند، همچنین برخی بیماری های دیگر نیز مانند دیابت و ایدز در به هم خوردن تعادل میکروارگانیسمی ناحیه واژن تاثیرگذار است.

علائم عفونت مخمری واژینال

  • درد و خارش در ناحیه واژن
  • سوزش شدید در زمان ادرار
  • درد در زمان مقاربت جنسی

علائم فوق یک هفته قبل از شروع پریودی بیشتر می شوند.

راه های تشخیص عفونت مخمری واژینال:

این بیماری تنها از طریق پزشک متخصص زنان قابل تشخیص می باشد، بهتر است، اگر در هنگام بارداری و یا این که برای اولین بار علائم این نوع عفونت را مشاهده کردید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

روش های درمان عفونت مخمری واژینال توسط پزشک متخصص زنان کدام موارد می باشند؟

عفونت های مخمری واژینال معمولا خود به خود درمان می شوند، وقتی که وارد دوره قاعدگی می شوید، میزان PH ناحیه واژینال افزایش پیدا کرده و اندازه مخمرها نیز کاهش پیدا می کند، زیرا مخمرها توانایی رشد در PH را ندارند.

روش های درمان عفونت مخمری واژینال توسط پزشک متخصص زنان کدام موارد می باشند؟
روش های درمان عفونت مخمری واژینال توسط پزشک متخصص زنان کدام موارد می باشند؟

تنها در موارد زیر می توانید از داروهای بدون نسخه برای درمان استفاده کنید:

  • در صورتی که باردار نباشید.
  • اطمینان کسب کنید که علائم بیماری به عفونت مخمری ارتباط دارد.
  • نداشتن هیچگونه بیماری مقاربتی
  • نداشتن عفونت برگشت ناپذیر

ولیکن اگر فرد قبلا هم به این نوع بیماری مبتلا شده باشد، به راحتی می تواند نشانه های آن را تشخیص دهد و اگر باردار نباشد با استفاده از داروهای بدون نسخه می تواند اقدام به درمان کند در این حالت بیمار می تواند با استفاده از کرم های ضد قارچ- شیاف های مخصوص واژن و یا از کپسول های ضد قارچ استفاده نماید.

اگر چه در دوران بارداری مبتلا شدن به عفونت های قارچی امری معمول و عادی می باشد، ولیکن در هر صورت می بایست حتما با پزشک متخصص زنان برای درمان مراجعه نمایید.

اکثریت زنان ممکن است، در طی سال چندین بار به عفونت های واژینال مبتلا شوند، اگر خانمی در طی سال بیش از 4 بار به بیماری عفونت واژینال مبتلا شود، می بایست حتما به پزشک برای مداوا مراجعه نماید تا از طریق انجام برخی آزمایشات علت بیماری را ریشه یابی کرده و برای درمان آن اقدام نماید،

دیابت

یکی از دلایل ابتلا به بیماری عفونت واژن در زنان وجود دیابت است که معمولا افراد خود از وجود آن آگاهی ندارند و از طریق انجام آزمایشات، پزشک به راحتی می تواند آن را تشخیص داده و بهترین روش درمانی را به شما پیشنهاد دهد.

همچنین ذکر این نکته نیز لازم است که روغن هایی که برای ساخت کرم ها و یا شیاف ها مورد استفاده قرار می گیرند، موجب از بین رفتن لاتکس کاندوم خواهند شد.

با انجام و رعایت نکات ذیل می توانید به درمان این نوع عفونت واژن کمک کنید:

  • بالا بردن سیستم ایمنی بدن با مصرف میوه ها و سبزیجات- حبوبات و محصولات لبنی بدون چربی و در نهایت پیروی از رژیم غذایی صحیح
  • اگر از دارو برای درمان عفونت استفاده می کنید، بهتر است، از پد به جای تامپون استفاده کنید، زیرا تامپون موجب جذب دارو خواهد شد.
  • ناحیه واژن را نباید با صابون بشویید.
  • در صورتی که در رابطه جنسی احساس درد دارید، از ژل چرب کننده برای کم کردن حساسیت استفاده نمایید.
  • در صورتی که از پمادهای ضد قارچ و یا شیاف استفاده می کنید، نبایستی از کاندوم برای جلوگیری از بارداری استفاده نمایید، زیرا این داروها به دلیل روغنی بودن موجب از بین رفتن لاتکس کاندوم خواهند شد.
  • اگر ناحیه واژن دارای التهاب بوده و دردناک باشد، می توانید با نشستن در آب گرم آن را تسکین دهید.
  • از خاراندن ناحیه تناسلی مبتلا به عفونت پرهیز کنید.
با انجام و رعایت نکات ذیل می توانید به درمان این نوع عفونت واژن کمک کنید:
با انجام و رعایت نکات ذیل می توانید به درمان این نوع عفونت واژن کمک کنید:

نکاتی که باید در مورد درمان عفونت های مخمری واژینال بدانید:

  • به دلیل این که علائم این بیماری با سایر بیماری ها مشابه است، لذا ریسک خود درمانی بالا می باشد.
  • در مورادی که بیماری عفونت مخمری واژینال خفیف می باشد و برای کسب اطمینان از این که علائم مربوط به این بیماری است، یا خیر می توانید از قرص های واژینال و کپسول های اسید بوریک بدون نسخه پزشک استفاده نمایید.
  • داروهای این نوع بیماری عفونی در زمان خواب به کار می روند، این داروها برای 1 الی 7 روز مورد استفاده قرار می گیرند و در درمان 80 الی 90 درصد این بیماری تاثیرگذار می باشند.
  • در مورادی که شدت عفونت مخمری واژینال بالا است، ممکن است، بیمار 2 الی 4 بار در طی سال به آن مبتلا شود، این مشکل در حدود 5 درصد از زنان وجود دارد، در این صورت به آزمایشات بیشتر و درمان های خاصی نیاز می باشد و بیمار می بایست به پزشک متخصص زنان مراجعه کند.
  • پزشک ممکن است، برای تشخصی دقیق بیماری برای بیمار آزمایش کشت میکروبی را تجویز نماید.
  • زنان مبتلا به این بیماری که از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می کنند، ممکن است، دچار خون مردگی نیز شوند.
  • در صورتی که از وارفارین استفاده می کنید، حتما موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • افرادی که به بیماری ایدز مبتلا شده اند، نیاز به درمان طولانی تر برای عفونت مخمری دارند و یا اینکه ممکن است، نیاز باشد که درمان را تکرار کنند.

عفونت مخمری واژینال در دوران بارداری به چه صورت است؟

  • اغلب زنان در دوران بارداری به دلیل بالا رفتن سطح استروژن ممکن است، به این عفونت مبتلا شوند، وجود این بیماری برای بارداری نمی تواند خطرناک باشد، ولی مشکلات دردسر ساز است.
  • در صورتی که در دوران بارداری علائم عفونت مخمر را داشتید حتما اطمینان کسب کنید که بیماری دیگری مانند vaginosis و یا بیماری های مقاربتی مانند سوزاک نباشد، زیرا این بیماری ها برای بارداری خطرناک می باشند، لذا در صورت مشاهده علائم در دوران بارداری بهتر است، حتما به پزشک مراجعه کنید.
عفونت مخمری واژینال در دوران بارداری به چه صورت است؟
عفونت مخمری واژینال در دوران بارداری به چه صورت است؟

در دوران بارداری بدون تجویز پزشک نباید دارو مصرف کنید.

روش های جلوگیری از ایجاد عفونت مخمری در ناحیه واژینال کدام موارد می باشند؟

  • پیروی از رژیم غذایی مناسب و سالم
  • دوری از استرس
  • پوشیدن لباس های زیر راحت و نخی
  • عدم استفاده از خوشبوکننده های زنانه نامناسب
  • رعایت نکات مهم بهداشت فردی و استفاده از شوینده های بانوان ملایم و بدون بو
  • مصرف لبنیات دارای لاکتوباسیلوس به خصوص ماست
  • استفاده از شوینده ملایم بعد از مقاربت جنسی و پایان دوره قاعدگی

مواردی که ابتلا به عفونت مخمری واژینال را افزایش می دهد، کدام موارد می باشند؟

مواردی که موجب افزایش عفونت مخمری واژینال می شوند، به قرار ذیل است:

مواردی که ابتلا به عفونت مخمری واژینال را افزایش می دهد، کدام موارد می باشند؟
مواردی که ابتلا به عفونت مخمری واژینال را افزایش می دهد، کدام موارد می باشند؟

 

  • آنتی بیوتیک ها: مصرف این داروها موجب از بین رفتن باکتری های خوب در ناحیه تناسلی می شود و باعث ایجاد اختلال در تعادل مخمرها و باکتری ها خواهند شد که موجب می شوند، مخمرها در واژن شروع به رشد کنند.
  • برخی بیماری ها مانند دیابت و ایدز موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شوند که این امر نیز موجب به هم خوردن تعادل ما بین باکتری ها و مخمرها در ناحیه تناسلی می شود که نتیجه آن رشد بیش از حد لازم مخمرها در واژن می باشد.
  • مصرف داروهای کورتیکواستروئید نیز موجب تضعیف سیستم دفاعی بدن می شود که نتیجه آن ابتلا به عفونت مخمری واژینال می باشد.
  • یکی دیگر از مواردی که موجب می شود که سیستم ایمنی بدن تضعیف شود، تغییرات هورمونی است که در دوران حاملگی برای زنان ایجاد می شود، لذا این دسته از بانوان نیز در معرض شدید عفونت مخمری واژینال قرار دارند.
  • لباس های زیر تنگ و چسبان که موجب می شوند، رطوبت و گرما در ناحیه تناسلی بماند نیز می توانند در ابتلا به این بیماری تاثیر گذار باشند.
  • استفاده از اسپری های زنانه و یا عطر در ناحیه تناسلی
  • استفاده از فشار آب در زمان شستشو ناحیه واژینال

علائم عفونت مخمری واژینال با علائم کدام یک از بیماری ها مشابه می باشد؟

در سطرهای پیش به علائم عفونت مخمری واژینال اشاره کردیم، از جمله علائم این بیماری عفونی می توان به خارش و ترشح در ناحیه واژن اشاره کرد سایر بیماری ها نیز ممکن است، دارای علائمی مشابه با عفونت مخمری باشند که این بیماری ها عبارتند از:

  • ورم پوست (نوعی حساسیت پوستی می باشد که از طریق برخی مواد شوینده شیمیایی ایجاد می شود)
  • واکنش های آلرژیکی

ابتلا به این بیماری ها از طریق مقاربت می باشد که برای این منظور می توان به بیماری هایی مانند تبخال تناسلی و زگیل های دستگاه تناسلی- ویروس برآمدگی پوستی یا ایدز و ورم مهبل که بر اثر بیماری تریکوموناس ایجاد می گردد، اشاره کرد.

  • کرمک ها
  • ورم مهبل آترونیک که معمولا در دوران یائسگی اتفاق می افتد.
  • پسوریایس صدمه دیدن سیستم دفاعی بدن، مانند عفونت و یا ایدز

سایر بیماری های دیگر که مانند عفونت مخمری واژینال موجب ایجاد ترشح می شوند، به قرار ذیل است:

  • باکتریvaginosisیکی از عفونت های واژینال می باشد که بر اثر اختلال در تعادل ارگانیسم های واژن به وجود می آید.
  • انتقال بیماری هایی که از طرق مقاربت جنسی منتقل می شوند، مانند کلامیدیا- تریکوموناس- سوزاک و تبخال مهبل
  • ورم مهبل آترونیک
  • التهاب گردنه

چه افرادی در معرض عفونت های مخمری واژینال قرار دارند؟

علائم عفونت مخمری واژینال با بیماری vaginosis بسیار مشابه می باشد، به گونه ای که مطابق با بررسی هایی که در این زمینه به عمل آمده است، می توان گفت:

چه افرادی در معرض عفونت های مخمری واژینال قرار دارند؟
چه افرادی در معرض عفونت های مخمری واژینال قرار دارند؟

 

  • 75 درصد زنان در طول زندگی خود حداقل یک بار به این نوع عفونت مبتلا می شوند.
  • در طول زندگی 40 الی 45 درصد زنان حداقل دو بار به بیماری های عفونی واژن مبتلا می شوند.
  • کمتر از 5 درصد زنان به عفونت های مزمن و عفونت های برگشت ناپذیر مبتلا خواهند شد.
  • اگر اندازه مخمر در واژن افزایش پیدا کند نمی تواند به این معنا باشد که به عفونت مخمری مبتلا شده اید، اغلب زنان بیش از حالت نرمال و طبیعی در ناحیه واژن دارای مخمر هستند و هیچگونه مشکلی نیز ندارند.

برخی از زنان مستعد ابتلا به عفونت مخمری واژینال می باشند، زیرا مشکلات سیستم ایمنی و یا سایر مشکلاتی که موجب ایجاد اختلال در مخمرها و باکتری می شوند، را دارند،

این گروه از زنان افرادی هستند که شرایط ذیل را دارند:

  • سطح بالای استروژن: افزایش سطح استروژن بر اثر هورمون درمانی و بارداری به وجود می آید.
  • کنترل ضعیف دیابت: تغییراتی که بر اثر این بیماری در میزان قند خون ایجاد می شود، در متعادل سازی ارگانیسم واژن تاثیر گذار می باشد و موجب رشد بیش از اندازه مخمرها خواهد شد.
  • برخی بیماری ها مانند سرطان و ایدز، در مبتلا شدن به این نوع عفونت بسیار تاثیرگذار می باشند.
  • استفاده از داروهای آنتی بیوتیک

متخصص زنان برای عفونت بانوان جهت تشخیص و درمان آن چگونه عمل می کند؟

داروها می توانند به صورت کاملا تاثیر گذاری موجب درمان بیماری های عفونت واژن در بانوان شوند، اگر شما نیز به عفونت های مکرر و پشت سر هم در طی یک سال مبتلا شده اید، ممکن است، برای بهبودی و درمان به یک دوره درمانی طولانی مدت نیاز داشته باشید.

متخصص زنان برای تشخیص مبتلا شدن به عفونت واژن ممکن است،

برخی از اقدامات را به منظور تشخیص دقیق تر و بهتر انجام دهد که این اقدامات به قرار ذیل می باشد:

  • متخصص زنان ابتدا در مورد تاریخچه پزشکی بیمار از وی سوالاتی را می پرسد که این سوالات به منظور کسب اطلاعات در خصوص گذشته بیمار در خصوص این بیماری می باشد، در واقع پزشک قصد دارد که بداند آیا بیمار در گذشته نیز به این نوع بیماری مبتلا شده است، یا خیر؟
  • پزشک قطعا معاینات لگن را انجام می دهد و برای اینکه بتواند این بیماری عفونی را درمان کند دستگاه تناسلی خارجی را به جهت دیدن علائم عفونت معاینه می کند، سپس پزشک با استفاده از یک وسیله به نام اسپکولوم دیواره های واژن را باز نموه و از این طریق واژن و دهانه آن را معاینه کرده که شامل بخش پایینی و باریک رحم می شود.
  • پزشک برای تشخیص نوع عفونت ترشحات واژن را آزمایش می کند و حتی در برخی موارد نیز ممکن است، از ترشحات نمونه برداری کرده و آن را برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال نماید تا از این طریق عامل ایجاد عفونت را تعیین نماید، شناسایی نوع عفونت می توان به پزشک در تعیین نوع درمان کمک کند و از این طریق می تواند از مبتلا شدن بیمار به عفونت های مکرر در دوره های مختلف کمک کند.

پیشنهاد بهترین روش درمان

پس از بررسی های ذکر شده، متخصص زنان بهترین روش درمانی را برای از بین بردن این عارضه به بیمار پیشنهاد می دهد، بیمار برای اینکه سریعتر از این بیماری رهایی پیدا کند بهتر است، با پزشک خود صحبت کند که چه روش های درمانی برای ایشان بی خطر می باشد.

همچنین پزشک برای این که بهترین روش درمانی را برای این منظور انتخاب کند ممکن است، سوالاتی را از بیمار بپرسد، این سوالات شامل موارد ذیل می باشد:

انتخاب روش درمانی برای بیمار بر اساس شرایط وی و نوع بیماری او تعیین می شود و همچنین روش های درمانی در افراد مختلف با هم فرق دارند، لذا از این رو بیمار نباید روش درمانی خود با دیگران را مورد مقایسه قرار دهد و مطابق با توصیه و تجویز خود درمان را برای بهبودی ادامه دهد.

 

علت ابتلا به عفونت های ادراری چیست و چگونه توسط متخصص زنان درمان می شود؟

علل اصلی ابتلا به این نوع عفونت نیز باکتری ها می باشد، هر قسمت از ناحیه تناسلی بانوان به دلیل باکتری که در این ناحیه وجود دارد، ممکن است، به عفونت مبتلا شود که این قسمت ها شامل کلیه ها- میزنای- میزراه و مثانه می باشد که در میان موارد گفته شده فوق، عفونت مثانه و میزراه نسبت به سایر قسمت ها شایع تر می باشند،

علت ابتلا به عفونت های ادراری چیست و چگونه توسط متخصص زنان درمان می شود؟
علت ابتلا به عفونت های ادراری چیست و چگونه توسط متخصص زنان درمان می شود؟

یکی از دلایلی که دستگاه ادراری زنان در معرض ابتلا به عفونت قرار دارد، شکل خاص آن می باشد، میزراه در نزدیکی رکتوم قرار دارد و از این طریق باکتری ها می توانند به راحتی به میزراه وارد شده و موجب ایجاد عفونت شوند، یکی دیگر از راه هایی که باکتری ها می توانند به مثانه زنان ورود پیدا کنند و موجب ابتلا به عفونت ادراری شوند،

آمیزش جنسی می باشد، لذا بر این اساس بهتر است که خانم ها بعد از آمیزش ادرار کنند تا از این طریق هر گونه باکتری که به بدنشان راه پیدا کرده است، خارج شود.

علل اصلی ابتلا به عفونت های ادراری:

  • نگه داشتن ادرار
  • کم آبی بدن
  • شستن از سمت عقب به جلو و ورود آلودگی ها قسمت مقعد به مجاری ادراری
  • استفاده از دیافراگم برای ممانعت از بارداری در افرادی که سابقه ابتلا به عفونت ادراری دارند.

علائم عفونت های ادراری:

  • احساس درد در ناحیه کمر
  • احساس تهوع و سوزش در موقع ادرار
  • احساس مداوم و مکرر به دفع ادرار
  • فشار برای دفع و نداشتن توانایی برای انجام آن
  • ترشح ادرار به میزان کم

عفونت های ادراری چگونه درمان می شوند؟

عفونت کلیه مشکل بسیار مهم و جدی می باشد و نباید در درمان آن سهل انگاری کنید، زیرا ممکن است، با خطرات جدی تری مواجه شوید، در صورت مشاهده یک علائم نسبت به درمان اقدام کنید و نباید منتظر سایر علائم آن بمانید، پیشگیری از ابتلا به عفونت ادراری سخت نمی باشد

و اگر چنانچه به این عارضه مبتلا شدید می توانید با مصرف آنتی بیوتیک آن را درمان کرده و با مراقبت های لازم از پیشرفت آن ممانعت کنید.

لازم به ذکر است که عفونت های ادراری را می بایست تحت نظر پزشک با مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک ها درمان کنید و به راحتی از کنار آن گذر نکنید، عفونت های ادراری به راحتی درمان می شوند و علائم آن بعد از گذشت یک الی دو روز از دوره درمان از بین می روند.

روش های ساده برای پیشگیری از مبتلا شدن به عفونت بانوان کدام موارد می باشند؟

با به کارگیری این روش ها می توانید خود را در برابر ابتلا به بیماری های عفونت واژن بیمه کنید:

 

روش های ساده برای پیشگیری از مبتلا شدن به عفونت بانوان کدام موارد می باشند؟
روش های ساده برای پیشگیری از مبتلا شدن به عفونت بانوان کدام موارد می باشند؟
  • دستگاه تناسلی می بایست همیشه پاکیزه باشد، همچنین این ناحیه نباید مرطوب و خیس باشد، با رعایت نمودن بهداشت فردی به راحتی می توانید از خطر ابتلا به این بیماری پیشگیری کنید، اگر برای انجام فعالیت های روزانه می بایست ساعاتی از روز را بیرون از منزل به سر ببرید و ناچار به استفاده از سرویس بهداشتی عمومی هستید، حتما در کیف خود دستمال کاغذی به همراه داشته باشید.
  • لباس های زیر می بایست از الیاف طبیعی باشند و به صورت مرتب هر روز لباس زیر خود را تعویض نمایید، حتی اگر این احساس را داشتید که به دلیل تعرق و یا سایر مشکلات نیاز به تعویض دوباره لباس زیر در روز دارید، حتما این کار انجام دهید.
  • یکی از روش های بسیار موثر در پیشگیری از ابتلا به عفونت دوش واژینال بتادین می باشد، البته برای استفاده از این روش نباید به بیماری تیروئید مبتلا باشید، همچنین برای زنان باردار ممنوع می باشد.
  • یکی از عوامل ابتلا به عفونت واژن ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن می باشد ،می توانید با تقویت نمودن سیستم دفاعی بدن از ابتلا به این بیماری به راحتی پیشگیری کنید، برای این منظور می توانید انواع ویتامین ها را مصرف نمایید، بهتر است، مصرف میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی روزانه تان قرار دهید.
  • در زمان عادت ماهیانه بیش از سایر روزها می بایست به بهداشت فردی خود توجه داشته باشید، در این مدت می بایست در فواصل زمانی کوتاه پد بهداشتی را تعویض نمایید، همچنین اگر این امکان برایتان وجود دارد، هر روز دوش بگیرید.

نکات مهمی که در انتخاب یک دکتر خوب برای درمان عفونت بانوان باید بدانیم کدام موارد می باشند؟

نکات مهمی که در انتخاب یک دکتر خوب برای درمان عفونت بانوان باید بدانیم کدام موارد می باشند؟
نکات مهمی که در انتخاب یک دکتر خوب برای درمان عفونت بانوان باید بدانیم کدام موارد می باشند؟
  • حسن شهرت و اعتماد

متخصص زنانی که شما برای درمان بیماری خود انتخاب می کنید، قرار است، در مورد مشکلات خصوصی شما آگاه شود، لذا از این رو می بایست در انتخاب یک پزشک با اعتبار و خوشنام نهایت دقت خود را به کار ببرید و با خیالی آسوده مشکلات جنسی و بیماری هایی که در رابطه با ناحیه تناسلی دارید، را با وی در میان بگذارید.

  • توجه به تخصص و تجربه کافی

یک پزشک متخصص زنان خوب فردی است که می تواند با تکیه بر تجربه و تخصص خود به راحتی مشکلات بیماران را تشخیص داده و بهترین روش درمانی را برای بهبودی آن ها به کار برد.

  • خونگرم و با اخلاق بودن

یکی از ویژگی های یک متخصص زنان خوب اخلاق و برخورد او با بیماران است، پزشک می بایست با صبوری به حرف های بیماران گوش داده و به مشکلات آنان رسیدگی کند و اطلاعات مناسب را در اختیار آن ها قرار دهد، متخصص زنان برای عفونت بانوان بهترین شیوه را برای درمان انتخاب می کند.

  • مجاورت

بهتر است، محل زندگیتان به مطب پزشک نزدیک باشد و این یک مزیت مهم در انتخاب پزشک به شمار می آید، زیرا شما می توانید با صرف کمترین هزینه ممکن و با مسافت کمی به راحتی به مطب پزشک مراجعه کنید.

 

در این جا به پایان مقاله خود با موضوع متخصص زنان برای عفونت بانوان می رسیم. امیدوار هستیم که موارد ارائه شده ی ما در خصوص موضوع متخصص زنان برای عفونت بانوان برای شما مفید بوده باشند.

Share this post

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email