هزینه عمل جراحی لاپاروسکوپی

هزینه عمل جراحی لاپاروسکوپی

اولین سوال هنگام عمل جراحی به روش لاپاروسکوپی برای تمام بیماران این است که هزینه عمل جراحی لاپاروسکوپی به چه صورتی محاسبه می شود. در تعیین هزینه عمل جراحی لاپاروسکوپی عوامل زیادی مانند جراح و سابقه کار وی، بیمارستان محل عمل، نوع جراحی و… بستگی دارند.

هزینه عمل جراحی لاپاروسکوپی
هزینه عمل جراحی لاپاروسکوپی

اما نکته مهم تر از هزینه عمل جراحی لاپاروسکوپی نوع عمل جراحیست. در صورتی که عمل لاپاروسکوپی توسط پزشک مجرب و به بهترین شکل انجام نگیرد ممکن است مشکلات و عواقب جدی را در پی داشته باشد.

به طور کلی با توجه به افزایش استفاده از روش لاپاروسکوپی در انجام عمل های جراحی آشنایی با این روش و مراقبت ها و خطرهای احتمالی آن برای بیمارانی که قصد عمل جراحی به این روش را دارند بسیار ضروری است.

در این مقاله به بررسی روش لاپاروسکوپی و بیماری هایی که امکان جراحی آن ها با این روش میسر است خواهیم پرداخت. به علاوه در مورد هزینه عمل جراحی لاپاروسکوپی و موارد موثر بر این هزینه نیز توضیحات لازم را ارائه خواهیم کرد.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

لاپاروسکوپی چگونه عملیست؟

به چه دلیل پزشکان برای عمل های جراحی از روش لاپاروسکوپی استفاده می کنند؟

برای آماده سازی جهت عمل جراحی لاپاروسکوپی چه اقداماتی باید انجام گیرد؟

عمل جراحی لاپاروسکوپی به چه صورتی انجام می گیرد؟

استانداردهای جراحی لاپاروسکوپی چیست؟

در کدام بیماران و به چه دلیل جراحی لاپاروسکوپی انتخاب می گردد؟

با استفاده از جراحی لاپاروسکوپی و دستگاه های آن جراح چه مواردی را می تواند در بدن مشاهده کند؟

مزایای جراحی لاپاروسکوپی چیست؟

جراحی لاپاروسکوپی چند نوع دارد؟

در جراحی لاپاروسکوپی بیمار چه مواردی را باید رعایت کند؟

دوران نقاهت و مراقبت بیماری بعد از جراحی لاپاروسکوپی چه مدت زمان می برد؟

اقدامات لازم برای تسریع بهبودی پس از جراحی لاپاروسکوپی چیست؟

تفاوت های عمل جراحی باز با عمل جراحی لاپاروسکوپی در چیست؟

کاربردهای عمل جراحی لاپاروسکوپی چیست؟

هزینه عمل جراحی لاپاروسکوپی به چه عواملی بستگی دارد؟

برای انجام جراحی لاپاروسکوپی چه محدوده سنی مناسب تر است؟

پزشک مناسب چه نقشی در جراحی لاپاروسکوپی دارد؟

بیماری هایی که با جراحی لاپاروسکوپی رحم تشخیص داده می شوند کدام است؟

جراحی کیسه صفرا به روش لاپاروسکوپی به چه صورتی انجام می گیرد؟

تاثیر جراحی لاپاروسکوپی برای زنان نازا چیست؟

آیا عمل جراحی لاپاروسکوپی عوارضی دارد؟

نتیجه جراحی لاپاروسکوپی چه مدت پس از عمل مشخص می گردد و به چه صورت بروز می کند؟

حین جراحی لاپاروسکوپی چه اقداماتی می تواند کمک کننده باشد؟

لاپاروسکوپی چگونه عملیست؟

جراحی جزئی جدایی ناپذیر در بسیاری از درمان هاست. یکی از روش های قطعی برای بسیاری از مشکلات مانند سنگ کلیه و صفرا جراحی و خارج کردن این اجزای اضافی از بدن به روش جراحیست.

تعریف لاپاروسکوپی

لاپارسوکوپی یکی از روش های جراحیست که با کم ترین میزان باز کردن شکم انجام می گیرد. در انجام عمل جراحی لاپاروسکوپی معمولا از یک لوله بلند و باریک که مجهز به منبع نوری لاپاروسکوپ است استفاده می گردد. لوله مورد استفاده در روش لاپاروسکوپی از ناحیه شکم و ناف و برشی که در این قسمت ایجاد می شود وارد بدن شده تا دید مناسب را از اندام های داخلی مانند شکم و لگن به پزشک بدهد.

روش مشابه لاپاروسکوپی

از دیگر روش های جراحی با این شکل و برخلاف جراحی باز می توان به روش لاپاروتومی اشاره کرد که علی رغم شباهت عملکرد و نوع جراحی برش ها در آن با اندازه های بزرگ تری زده می شود. کاربردها و مزایای عمل جراحی لاپاروسکوپی بسیار زیاد است و به یکی از انتخاب های خوب جراحی به خصوص در زمینه جراحی زنان در دنیای امروز تبدیل شده است. هم چنین عمل جراحی لاپاروسکوپی به دلیل روش انجام کار و ابزاری که مورد استفاده قرار می گیرد از نظر هزینه ای نیز بسیار به صرفه تر است.

پیشنهاد می کنیم از مقاله هزینه عمل لاپاراسکوپی در بیمارستان خصوصی دیدن کنید.

تاریخچه لاپاروسکوپی

در گذشته برای دسترسی به اندام های داخلی از بریدن سطح رویی شکم و سپس ورود به قسمت های داخلی استفاده می شود. این روش کاربردی اما زمان بر و گاها خطرناک بود. زمان جوش خوردن زخم در این روش طولانی تر و احتمال مشکلاتی مانند عفونت نیز در این روش بسیار بالا بود به همین دلیل روشی جایگزین برای این روش ابداع شد که در آن برش ها کمتر و کوچک تر اما برای دید بهتر به بدن از ابزاری نظیر دوربین استفاده می شد.

این روش کم کم با پیشرفت های تکنولوژی و ورود ابزار جدید به شکل لاپاروسکوپی امروزی در آمد. تاریخچه روش جراحی لاپاروسکوپی را می توان به جراحی روی حیواناتی نظیر سگ ها عنوان کرد که حدود سال 1902 انجام گرفت. اولین جراحی لاپاروسکوپی روی انسان در سال 1950 و با برشی بزرگ تر انجام گرفت.

سیر تکاملی لاپاروسکوپی تا سال 1992 ادامه پیدا کرد و در این سال بود که پیشرفت این روش به حدی رسید که بسیاری از عمل های بزرگ مانند عمل های شکمی و جراحی های ریه نیز توسط لاپاروسکوپی انجام گرفت.

تاریخچه لاپاروسکوپی
تاریخچه لاپاروسکوپی

به چه دلیل پزشکان برای عمل های جراحی از روش لاپاروسکوپی استفاده می کنند؟

هنگام بروز یک مشکل در بدن معمولاً با روشهای مناسب برای تشخیص و درمان پیش بینی می شوند. روش لاپاروسکوپی از جمله روش هایی است که به منظور درمان و تشخیص بسیاری از بیماری ها مورد استفاده پزشکان قرار میگیرد.

لاپاروسکوپی و بررسی اندام ها

روش لاپاروسکوپی در درمان و تشخیص بسیاری از بیماری ها کاربردی است.هنگامی که لاپروسکوپی به منظور تشخیص بیماری ها بکار می رود مشکلات داخلی بدن به وسیله این روش مشخص می گردند. پزشکان معمولاً از روش لاپاروسکوپی در تشخیص و معاینه اندام های داخلی شکم استفاده می کنند.

به دلیل برش کوچکی که در این روش روی بدن انجام می شود و دید بهتری که استفاده از روش لاپاروسکوپی به پزشک می دهد استفاده از این روش برای بسیاری از جراحی ها مناسب است.

گاهی اوقات پزشکان حتی پیش از انجام عمل های جراحی که ناچار نباید به صورت باد و انجام شوند نیز لاپروسکوپی را به منظور بررسی اندام های داخلی استفاده می کنند.

غالباً پزشکان از روش لاپاروسکوپی به منظور تشخیص و شناسایی علت های درد های شکمی یا لگن استفاده می کنند. سونوگرافی،اسکن و سی تی اسکن از جمله مواردی هستند که به وسیله لاپاروسکوپی آنها را به انجام رساند.

بررسی هایی که می توان با لاپاروسکوپی انجام داد

همانطور که گفته شد لاپاروسکوپی برای بررسی بسیاری از بیماری ها موثر و کارآمد است. از جمله بررسی هایی که میتوان به وسیله لاپاروسکوپی انجام داد که دلیل استفاده پزشکان نیز استفاده راحت لاپاروسکوپی به منظور انجام این بررسی هاست مواردی نظیر بررسی کیسه صفرا آپاندی که دچار اختلال شده است،کلیه ها یا مثانه و به طور کل سیستم ادراری زمانی که با مشکل مواجه شده اند،مشکلات به وجود آمده در رحم و لوله های فالوپ نظیر عفونت و غدد و… می باشند.

همچنین از دیگر دلایلی که پزشکان لاپاروسکوپی را به منظور روش جراحی انتخاب می کنند می توان به بستن راحت تر لوله های رحم بدون خونریزی و زمان زیاد،دید بهتر برای انجام پیوند کلیه،انجام راحت تر عمل های نظیر اسلیو معده،معاینه ساده تر اندام های نظیر کبد و پانکراس،ارزیابی ساده تر اندام های داخلی شکم به منظور بررسی احتمال وجود بیماری های خاص و بررسی توده های شکمی مانند سرطانی در صورت وجود می باشد.

بررسی هایی که می توان با لاپاروسکوپی انجام داد
بررسی هایی که می توان با لاپاروسکوپی انجام داد

برای آماده سازی جهت عمل جراحی لاپاروسکوپی چه اقداماتی باید انجام گیرد؟

جراحی لاپاروسکوپی به جراحی سرپایی معروف است و از نظر زمانی مدت کم و از نظر دوران نقاهت بعد از عمل جز ساده‌ترین روش‌های جراحی است. با این حال مانند سایر عمل‌های جراحی این روش نیز به برخی از مراقبت ها برای نتیجه گیری بهتر احتیاج دارد.

مراقبت های شخصی و مراقبت به شکل تغییر در سبک زندگی

در روش لاپاروسکوپی بیمار دو دسته وظیفه مهم را بر عهده دارد تا با انجام آنها به بهترین شکل ممکن برای انجام جراحی به این روش آماده شود. دسته اول وظایفی هستند که بیمار باید به صورت تغییر در سبک زندگی خود انجام دهد.

به عنوان مثال بیمار باید تغذیه و سبک زندگی خود را پیش از انجام جراحی به روش لاپاروسکوپی با پزشک در میان گذاشته و در صورت لزوم تغییراتی را در رژیم غذایی خود انجام دهد.

در بسیاری از موارد بیمارانی که جراحی لاپاروسکوپی را دارند ملزم به انجام رژیم غذایی خاص حتی چند هفته پیش از جراحی لاپاروسکوپی میباشند.

از مواردی که به جراحی بهتر و آماده سازی بیشتر جهت انجام عمل لاپاروسکوپی کمک می کند مصرف مواد غذایی سبک در روزهای قبل از عمل است. به عنوان مثال قبل از عمل ناهار یا شام باید به شکل سوپ موارد این چنینی باشد.

بسیاری از مطالعات نشان دهنده این است که یک رژیم غذایی سبک می تواند عوارض انواع جراحی ها به خصوص جراحی لاپاروسکوپی را تا حد زیادی کاهش دهند.

همچنین بیمار باید ۶ تا ۸ ساعت قبل از اتاق عمل ناشتا باشد تا معده هیچگونه رفلاکس نشان نداده و مواد از معده به ریه برگردانده نشوند. همچنین در صورتی که بیمار سیگاری بوده و دخانیات مصرف می‌کنند توصیه بیشتر از پزشکان ترک مصرف این مواد حداقل ۶ ماه پیش از انجام عمل جراحی است.

مراقبت های دارویی پیش از جراحی لاپاروسکوپی

در کنار این موارد بعضی از مراقبت های دارویی نیز می توانند به نتیجه بخشی بهتر جراحی لاپاروسکوپی کمک کنند. از جمله این موارد قطع داروهایی نظیر آسپرین، ویتامین ای و داروهای ضد انعقاد خون است. این داروها معمولاً خون را رقیق کرده و در حین عمل احتمال خونریزی را به شدت افزایش می دهند.

بیشتر پزشکان قبل از انجام جراحی به روش لاپاروسکوپی داروهای مصرفی پزشک را حداقل به مدت ۲ هفته قطع می‌کنند.همچنین بیماران باید داروهایی که مصرف آنها آزاد بوده و معمولاً به صورت خودسرانه استفاده می شود مانند داروهای آرامبخش و خواب آور و مسکن ها را حداقل ۱۵ روز قبل از عمل به طور کامل قطع کنند.

با توجه به اینکه لاپاروسکوپی جراحی چندان خطرناکی نیست نگرانی زیادی در مورد انجمن وجود ندارد. با این حال بهتر است که پزشک را در جریان هرگونه بیماری آلرژییا سابقه درمانی خاص گذاشت.

مراقبت های دارویی پیش از جراحی لاپاروسکوپی
مراقبت های دارویی پیش از جراحی لاپاروسکوپی

عمل جراحی لاپاروسکوپی به چه صورتی انجام می گیرد؟

هر عمل جراحی روش خاص خود را دارد. به طور کلی نمی‌توان یک روش جراحی را پیدا کرد که در مورد چندین بیماری خاص پاسخگو باشد.

بیشتر جراحی ها روش مخصوص خود را می طلبند از این نظر پزشک جراح باید با انواع روش ها جمله کامل داشته باشند روش لاپاروسکوپی نیز از جمله روش‌های به شکلی خاص انجام می گیرد. با این حال برخی از کلیت در این عمل نیز مانند سایر عمل ها می باشد.

اقدامات پیش از شروع جراحی

معمولا برای انجام جراحی لاپاروسکوپی نیز مانند سایر جراحی ها پزشک دستور بستری یک روز قبل از عمل یا روز عمل از صبح زود را می‌دهد. همچنین روز عمل بیمار حداقل باید به مدت ۸ ساعت ناشتا باشد و معده کاملا خالی و آماده عمل باشد.معمولاً در روز حمل و پیش از جراحی پزشک آخرین سونوگرافی و سی‌تی‌اسکن بیمار را بررسی می‌کند تا از محل دقیق برش اطلاع پیدا کند.

همچنین ناف که بخش اصلی برای برش دادن و ورود لوله لاپاروسکوپی است نیز، از دو روز قبل از عمل ضدعفونی شده و پیش از انجام عمل نیز به کرات با بتادین ضدعفونی می گردد.

همچنین پزشک پیش از عمل محل برش را به طور کامل ضد عفونی میکند. این ضد عفونی ممکن است از صبح انجام عمل یا چند روز قبل مطابق دستور پزشک انجام گیرد. هر چند لاپاروسکوپی بی خطر و درد چندانی ندارد با این حال بهتر است این عمل را با بیهوشی کامل انجام داد.

اقدامات حین جراحی

در زمان شروع جراحی لاپاروسکوپی معمولاً شکم را به وسیله یک سرنگ کوچک به وسیله گاز کربن دی اکسید پر می کنند. این کار به منظور دور کردن اندام های اصلی و کاهش خطر آسیب رساندن به آن ها انجام می گیرد.

به منظور شروع عمل لاپاروسکوپی معمولاً پزشک یک برش کوچک در نزدیکی ناف ایجاد کرده و لوله لاپاروسکوپی را وارد بدن می کند.

بعد از ورود این لوله معمولاً تصاویر داخل بدن روی صفحه مانیتور اتاق عمل نمایش داده می شوند و پزشک می تواند اندام های داخلی را به طور کامل بررسی کند.در صورتی که وضعیت اندام های داخلی و بدن برای انجام جراحی آماده باشد پزشک جراحی را آغاز می‌کند همچنین اگر نیاز به برش های دیگر برای انجام راحت اجاره ای باشد پزشک این کار را نیز انجام می‌دهد.

ابزار مورد نیاز برای جراحی بعد از راه برش های ایجاد شده به بدن داخل می گردند. بعد از انجام عمل جراحی و اتمام آن گازی که شکم با آن ایمیل شده بود از بدن خارج شده و برش های ایجاد شده بخیه می شوند و بیمار وارد دوران نقاهت بعد از عمل خود می گردد.

اقدامات حین جراحی
اقدامات حین جراحی

استانداردهای جراحی لاپاروسکوپی چیست؟

مانند سایر عمل ها در مورد جراحی لاپاروسکوپی نیز نگرانی های وجود دارد. ترجیح بسیاری از بیماران این است که پیش از انجام جراحی از روش جراحی و ایمنی آن اطمینان کامل کسب کنند. در مورد روش لاپاروسکوپی نیز این مسئله برقرار است.

ایمنی های پیش از شروع جراحی

بیشتر توضیح داده شد پزشک به منظور ایمنی و خطرات کمتر روش جراحی لاپاروسکوپی مواردی نظیر بررسی کامل آزمایشهای بیمار و سابقه بیماریهایی که پیش از این وجود داشته است را بررسی می کند.

عنوان مثال در صورتی که بیمار به دیابت مبتلا باشد بیهوشی با بعضی از مراقبت‌های به خصوص انجام می‌گیرد. همچنین به منظور استاندارد بالا در عمل جراحی لاپاروسکوپی پزشک قبل از شروع عمل اندام های داخلی را از نظر موقعیت قرارگیری اندامها و شریان های اصلی بدن بررسی می کند.

این کار به وسیله ورود لوله لاپاراسکوپ و برش کوچک در نزدیکی ناف انجام می گیرد و بعد از ورود دوربین پزشک موقعیت دقیق جراحی را مشخص کرده و سپس اقدام انجام جراحی میکند.

در این موارد هر چقدر پزشک با تجربه تر باشد نتیجه جراحی موفق تر است.در صورتی که پزشک هرگونه مورد مشکوکی را در اندام های داخلی مشاهده کند جراحی را به تعویق می‌اندازد.

ایمنی ها زمان ایجاد برش

همچنین در زمان شروع جراحی و ایجاد برش نیز به منظور استاندارد بیشتر عمل پزشک موارد خاصی را رعایت می‌کند. به عنوان مثال در صورتیکه محل انجام برش دچار تورم شده یا به دلیل خونریزی های داخلی و سایر مشکلات پزشک امکان مشاهده محل جراحی به درستی را نداشته باشد برش را عمیق تر کرده یا برش های دیگری برای دید بهتر ایجاد می‌کند که استاندارد جراحی به مقدار زیادی بالاتر می رود.

همچنین این روش از نظر سرعت نیز استاندارد بسیار بالایی دارد و بیمار کمترین زمان بیهوشی را نسبت به سایر روش‌های جراحی در عمل جراحی لاپاروسکوپی دارد. هزینه عمل جراحی لاپاروسکوپی نیز با توجه به این موارد نسبت به سایر جراحی ها استاندارد تر است.

ایمنی ها زمان ایجاد برش
ایمنی ها زمان ایجاد برش

در کدام بیماران و به چه دلیل جراحی لاپاروسکوپی انتخاب می گردد؟

علیرغم مناسب بودن و ایمنی بالای روش جراحی لاپاروسکوپی نسبت به سایر روش ها تمام بیماران قادر به انجام این روش نیستند. معمولا این که بیمار باید با این روش مورد جراحی قرار گیرد یا برای درمان وی از روش های دیگر استفاده شود توسط پزشک و بعد از بررسی‌های کامل تعیین می گردد.

دلایل انتخاب روش لاپاروسکوپی برای برخی بیماران

جراحی لاپاروسکوپی را برای بررسی اندام های داخلی مورد استفاده قرار می دهند. البته در بسیاری از موارد پزشکان به عنوان نخستین قدم برای بررسی اختلالات شکمی از آزمایش های نظیر سونوگرافی و سیتی اسکن یا ام آر آی استفاده می کنند.

اما در بعضی از موارد به خاطر داخلی بودن بیماری و واضح نبودن تصاویر به دست آمده از روشهای ذکر شده بیماری به درستی تشخیص داده نمی شود و پزشک نیاز به دیدی واضح‌تر به بدن بیمار دارد در این شرایط معمولا لاپاروسکوپی انتخاب مناسب تری برای تحقیق بهترین پزشک است.

همچنین در بعضی از موارد پزشکان نیاز به نمونه برداری از سلول های داخلی بدن دارند.این کار معمولاً به وسیله دیدی واضح به سلولهای مورد نظر انجام می‌گیرد که این دید و نمونه برداری به وسیله لاپاروسکوپی انجام می گیرند.

معمولاً هنگامی که پزشکان قصر غربالگری برای تشخیص بیماری‌های نظر سرطان در اندامهایی مانند معده،رحم،لگن و روده کوچک و بزرگ و غیره را دارند از روش لاپاروسکوپی برای سادگی کار و نتیجه بخشی بهتر استفاده می کنند.

افرادی که برای این روش مناسب نیستند

اما نمی توان گفت که این روش برای تمام افراد مناسب است. همانطور که گفته شد لاپراسکوپی روشی است که در آن شکم با یک گاز خواص پر می‌شود تا به اندام‌های داخلی آن آسیبی وارد نشود. برای بعضی از افراد که مبتلا به بیماری های قلبی یا ریوی هستند این گاز ممکن است آسیب زننده باشد.

همچنین با توجه به اینکه عمل لاپاروسکوپی نیاز به بیهوشی کامل دارد در بیمارانی که امکان بیهوشی برای آنها وجود ندارد و روش‌های دیگر جایگزین این روش می گردند.

با این حال در صورتی که بیمار از مشکلاتی نظیر کم خونی رنج ببرند لاپاروسکوپی می تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد چون خونریزی در این روش به دلیل پرش های ناچیز و با سطح کم بسیار پایین تر از سایر روش های جراحی است.

افرادی که برای این روش مناسب نیستند
افرادی که برای این روش مناسب نیستند

با استفاده از جراحی لاپاروسکوپی و دستگاه های آن جراح چه مواردی را می تواند در بدن مشاهده کند؟

هر کدام از روش های جراحی کاربرد های خصوصی دارند و امکانات مختلفی را برای پزشکان فراهم می کنند.اسکوپی نیز از جمله روش هایی است که به وسیله آن پزشکان می توانند بسیاری از بیماری ها را تشخیص داده و بررسی‌های زیادی را در اندامهای داخلی بدن انجام دهند که به درمان ساده‌تر بیماری‌ها کمک می‌کند.

موارد کلی مشاهده شده به وسیله لاپاروسکوپی

به طور کلی پزشکان از لاپاروسکوپی و ابزارهای آن به منظور بررسی و پی بردن مشکلات در اندامهای داخلی بدن استفاده می کنند. به عنوان مثال می توان مسائلی از نظیر وضعیت غده های درونی بدن،اختلالات کبد،مشکلات صفرا مانند سنگ کیسه صفرا و محل قرارگیری سنگ در کیسه صفرا،مشکلات کلیه ها،عملکرد مناسب بعضی از قسمتهای داخلی بدن مانند

مثانه و قسمت‌های مختلف مثانه و غیره،بررسی مایعات موجود در در بدن بخصوص در سوراخ شکمی،بررسی وضعیت قرار گیری سلول ها، نمونه برداری و پیگیری وضعیت سرطان از نظر توسعه و پیشرفت آن در بدن را به وسیله مشاهدات ناشی از روش لاپاروسکوپی به ساده ترین شکل ممکن انجام داد.

مشاهده اندام ها به دلیل تشخیص بیماری های زنان

لاپاروسکوپی به طور تخصصی در بسیاری از بیماریهای زنان نیز قابل استفاده می باشد. از جمله بیماری های زنان که به روش لاپاروسکوپی قابل مشاهده و تشخیص می باشند می توان به بارداری های خارج از رحم اشاره کرد.

همچنین زمانی که زنان در دوران عادت ماهیانه خود دارای دردهای شدید باشند پزشک بررسی علت این درد ها را به روش لاپاروسکوپی انجام می دهد.

از دیگر مزیت های روش لاپاروسکوپی تشخیص بیماری های زنان می توان به بررسی علل درد های زیاد و غیر معمولی در هنگام رابطه جنسی اشاره کرد. اندام های لگنی، درد ها و آسیب هایی که این ناحیه از بدن می بیند را نیز به وسیله لاپاروسکوپی به سادگی میتوان تشخیص داد.

همچنین هنگامی که افراد قصد بستن لوله های خود به منظور جلوگیری از بارداری را داشته باشند نیز لاپاروسکوپی می تواند کمک کننده و انجام دهنده این روش باشد.

مزایای جراحی لاپاروسکوپی چیست؟

مانند تمام عمل های جراحی روش لاپاروسکوپی نیز دارای معایب و مزایای مختلفی است. اما به طور کلی لاپاروسکوپی را می توان از نظر مزایا مناسب ترین نوع روش جراحی به صورت بسته دانست.

لاپاروسکوپی و تشخیص ساده تر بیماری ها

از دو منظر می‌توان روش جراحی لاپاروسکوپی را مناسب‌ترین روش برای انجام عمل جراحی دانست. نخستین دلیل تشخیص ساده ترین بیماری ها به روش لاپاروسکوپی است. به عنوان مثال لاپاروسکوپی می تواند بیماری ها و دلایل داخلی که باعث ناباروری زنان می شود را زودتر از سایر روش‌های جراحی مشخص کند.

همچنین بسیاری از بیماری ها مثل سنگ کیسه صفرا را میتوان با روش لاپاروسکوپی به سادگی درمان کرده و محل وجود سنگ ها را تشخیص داد.در گذشته برای بیماری های نظیر سنگ کیسه صفرا و سنگ کلیه پزشک نیاز به انجام آزمایشات خاص و بسیار و جراحی‌های باز و عمیق در بدن بیمار داشته و ممکن بود مشکلات زیادی را پس از عمل به وجود بیاورد.

عوارض و ویژگی های مثبت روش لاپاروسکوپی

از دیگر مواردی که می‌توان لاپاروسکوپی را جز روش های مفید و مناسب دانست و از ویژگی‌های مثبت این روش درمانی است، می‌توان به درد کمتر پس از انجام جراحی در بیمار اشاره کرد.

همچنین به دلیل اینکه خونریزی در روش لاپاروسکوپی بسیار کمتر است یا روش‌های جراحی است بیمار نسبت به سایر روش‌های جراحی کمتر دچار کم خونی و مشکلاتی از این دست می شود.

به دلیل پرش های کوچکی که در روش جراحی لاپاروسکوپی ایجاد می‌شود معمولاً احتمال وجود عفونت تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و محل زخم نیز خیلی زود تر جوش خورده و ترمیم میشود.

همچنین ار بعد از انجام جراحی لاپاروسکوپی زمان کمتری برای استراحت نسبت به سایر روش‌های جراحی نیاز دارد و می‌تواند با سرعت بیشتری به زندگی عادی برگردد.

به علاوه یکی از بزرگترین مشکلاتی که جراحان با سایر روش‌های جراحی پیش از این داشتند خونریزی زیاد حین جراحی در قسمت برش ها و عدم دید مناسب به اندامهای داخلی بدن بود که گاهی اوقات باعث آسیب رسانی به اندامها و پاره شدن یکی از رگهای اصلی بدن می شد روش لاپاروسکوپی این مشکل نیز تا حد زیادی برطرف گردیده است.

عوارض و ویژگی های مثبت روش لاپاروسکوپی
عوارض و ویژگی های مثبت روش لاپاروسکوپی

جراحی لاپاروسکوپی چند نوع دارد؟

روش های مختلفی برای جراحی وجود دارد.به عنوان مثال جراحی رینوپلاستی یا جراحی بینی را می توان به روش های مختلفی انجام داد.لاپاروسکوپی نیز از جمله روش هایی است که برای انجام آن راه های گوناگونی وجود دارد.

با توجه به اینکه در این روش معمولاً از یک حفره دوربین و سیر جراحی وارد بدن شده و ممکن است این وسایل با هم تداخل پیدا کرده یا به دلیل نزدیکی کار را برای جراحی سخت کنند. علم در تلاش است چه روشهای انجام جراحی را ساده تر کرده و به جراحی سریع تر و راحت تر کمک کند.

عمل جراحی لاپاروسکوپی به روش دستی

یکی از روشهای انجام عمل جراحی لاپاروسکوپی انجام این عمل با دست است.گاهی اوقات پزشک امکان استفاده از دستگاه‌های مختلف را برای انجام جراحی ندارد و نیاز است که جراحی با کمک دست و توسط خود پزشک انجام گیرد.

در این زمان لاپاروسکوپی بیشتر برای دید مناسب پزشک به اندام های داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و سایر فرایند جراحی به طور معمول انجام می‌شود.

با این حال برش های ایجاد شده در این روش همچنان بسیار کوچک تر از روش جراحی باز هستند با این حال از نظر انجام جراحی لاپاروسکوپی به طور کامل با دستگاه برش ها سطح بیشتری داشته یا تعداد بیشتری دارند.

معمولاً در این روش ارزیابی پزشک نسبت به اندام های داخلی بیشتر و بهتر صورت می گیرد. طبیعی است که هزینه عمل جراحی لاپاروسکوپی به شیوه دستی نسبت به سایر روش ها مناسب تر و پایین تر است.

عمل جراحی لاپاروسکوپی به روش هوشمند و با ربات

از یا روشهای انجام عمل جراحی لاپاروسکوپی انجام آن به صورت هوشمند و با استفاده از ربات است. در توضیح این روش می‌توان گفت که جراح مانند سایر روشها برش های لازم را در سطح پوست به وجود آورده و لوازم مورد نیاز برای انجام عمل را وارد بدن می کند

اما دیگر به طور دستی با اندامهای داخلی بدن داشته و عمل به وسیله ربات های مکانیکی انجام می گیرد. این روش معمولاً برای جراحی هایی استفاده می شود که نوع روتین داشته و وضعیت آن مشخص می باشند.

معمولاً کامپیوتر ربات خود جراحی را در داخل بدن انجام می‌دهد و پزشک آنها با استفاده از مشاهده تصاویر گرفته شده از دوربین لاپاراسکوپ وضعیت را بررسی می کند. بیشتر در بیماری های در مورد چاقی و جراحی های اورولوژی از لاپاروسکوپی به روش اتوماتیک و با ربات استفاده می کنند. خطرات این روش نسبت به سایر روش ها بسیار پایین تر است.

همچنین به دلیل دریافت تصاویر به صورت سه بعدی در مانیتور اتاق عمل پزشکی دید بهتری به اندامهای داخلی داشته و عمل دقیق تر انجام می گیرد.کمتر دیده شده که بیماری پس از انجام روش لاپاروسکوپی به صورت هوشمند دچار خونریزی های شدید بعد از عمل شود بنابراین از این نظر نیز این روش مناسب و به صرفه است.

عمل جراحی لاپاروسکوپی به روش هوشمند و با ربات
عمل جراحی لاپاروسکوپی به روش هوشمند و با ربات

در جراحی لاپاروسکوپی بیمار چه مواردی را باید رعایت کند؟

جراحی لاپاروسکوپی نیز عاری از عوارض نیست.این روش همانند سایر روش‌های جراحی نیاز به مراقبتهای توسط پزشک و بیمار دارد و نتیجه حاصله بهترین نتیجه باشد.

وظایف خود مراقبتی بیمار

دو دسته وظیفه کلی در این روش وجود دارد که باید توسط بیمار رعایت شوند تا بهترین نتیجه از روش جراحی لاپاروسکوپی حاصل شود. دسته اول خود مراقبتی بیمار پیش از عمل جراحی و پس از عمل جراحی است.

پیش از عمل جراحی بیمار موظف است که رژیم غذایی خاصی پیروی کند تا بدن برای انجام جراحی به طور کامل آماده باشد. همچنین چند روز پیش از عمل از خوردن غذاهای سنگین به منظور آماده سازی معده جلوگیری کند و در روز اول ناشتا باشد.

از دیگر مواردی که بیمار باید پیش از عمل جراحی لاپاروسکوپی انجام دهد تا بهترین نتیجه از عمل حاصل شود عدم استعمال دخانیات و مصرف سیگار در صورت استفاده از این مواد توسط بیمار است. همچنین مسائل بهداشتی نظیر پاکسازی بدن از موهای زائد و مواردی از این دست باید حداقل ۴۸ ساعت قبل از عمل جراحی انجام شوند.

وظایف بیمار در برابر اطلاع رسانی به پزشک

دسته دوم مراقبت ها مواردی هستند که بیمار باید با کمک پزشک خود انجام داده تا برای عمل جراحی آماده شود یا پس از عمل جراحی دوران نقاهت خود را سپری کند. از جمله این موارد می‌توان به درمیان گذاشتن تمام داروهای مصرفی با پزشک خود اشاره کرد.

داروهای ضد انعقاد خون در صورت مصرف باعث افزایش خونریزی و عدم توانایی کنترل خونریزی توسط پزشک می شوند بنابراین باید مصرف این داروها به پزشک گزارش داده شود.

همچنین در صورت استفاده از مسکن های قوی باید به پزشک اطلاع داد تا بیهوشی با خطر مواجه نشود.بیمارانی که مبتلا به دیابت هستند باید وضعیت این بیماری را به پزشک گزارش دهند تا بیهوشی مطابق با بیماری آنها انجام شود معمولاً بیهوشی در بیماران دیابتی زمان کمتری داشته یا به صورت مقطعی اتفاق می افتد.

به علاوه بیمارانی که مشکلات قلبی دارند باید این موارد را با پزشک در میان بگذارند تا گاز استفاده شده در روش لاپاروسکوپی مشکلی برای آنها ایجاد نکند.به طور کلی موارد با بررسی سوابق بیمار پیش از انجام عمل توسط پزشک و اطلاعاتی که خود بیمار به پزشک می دهد به ساده ترین شکل ممکن انجام می گیرد.

پس از انجام عمل نیز با رعایت دستورالعمل های گفته شده توسط پزشک می‌تواند دوران نقاهت را به خوبی و با سریعترین شکل ممکن سپری کرد.

وظایف بیمار در برابر اطلاع رسانی به پزشک
وظایف بیمار در برابر اطلاع رسانی به پزشک

دوران نقاهت و مراقبت بیماری بعد از جراحی لاپاروسکوپی چه مدت زمان می برد؟

تمام روش‌های جراحی برای نتیجه گیری بهتر نیاز به مراقبت های بعد از عمل دارند. حتی روش های سرپایی نیز نیازمند بعضی تغییرات در سبک زندگی به خصوص در روزهای اول بعد از عمل هستند تا نتیجه ای که از عمل حاصل می‌شود خیلی زود خود را نشان داده و خطرات احتمالی کاملاً برطرف شوند.

مراقبت در بیمارستان

پس از عمل جراحی پرستار علائم حیاتی بیمار را به طور کامل بررسی می کند و در صورت عدم مشاهده مشکل در این علائم بیمار به ریکاوری فرستاده می شود. معمولاً در زمان ترخیص بیمار تا وقتی است که بیمار توانایی ادرار کردن به تنهایی را داشته باشد. بعد از جراحی لاپاروسکوپی معمولاً این عمل به سختی انجام میگیرد و دلیل آن استفاده از سوند بعد از جراحی است.

هر بیمار بسته به وضعیت بدنی، مقاومت بدنی و آمادگی هایی که پیش از عمل فراهم کرده است زمان متفاوتی برای ترخیص نیاز دارد. برخی از بیماران تنها چند ساعت بعد از انجام جراحی برای ترخیص آماده هستند اما در بعضی از افراد حتی یک هفته نیاز به ترخیص بیمار است.

دردها و مشکلات بعد از جراحی

بعضی از دردها ممکن است بعد از انجام جراحی اتفاق بیفتد که طبیعی می باشد.از جمله دردهای احساس شده بعد از انجام جراحی به روش لاپاروسکوپی می توان به در قسمت ناف و اطراف ناف اشاره کرد.

در برخی از بیماران این قسمت حساس و دردناک و متورم شده و شکم نیز دچار کبودی می گردد که با مراقبت و استراحت خیلی زود برطرف می گردد.

در بعضی دیگر از افراد نیز به دلیل استفاده از گازها در بدن دردهایی مانند درد قفسه سینه و دل درد اتفاق می افتد همچنین بعضی از بیماران درد در ناحیه شانه ها را نیز گزارش کرده اند. معده نیز ممکن است تا چند روز بعد از عمل درد نکند و حالت تهوع نیز امری طبیعی بعد از انجام جراحی به روش لاپاروسکوپی است.

مراقبت در منزل و دوران نقاهت

به منظور کاهش دردها و برگشت زود تر و سریع تر به زندگی عادی بیمار موظف است که رژیم غذایی خود را بعد از عمل تغییر دهد. رژیم مناسب معمولاً توسط پزشک بسته به نوع جراحی و محل جراحی مشخص می گردد.

به عنوان مثال بیمارانی که جراحی کیسه صفرا به روش لاپاروسکوپی انجام دادند تا مدت ها بعد از عمل نباید غذاهای خیلی چرب یا غذاهای سنگین مصرف کنند.همچنین تمام بیمارانی که جراحی لاپاروسکوپی را انجام دادند موظف هستند که بعد از عمل تنها روی کمر خوابیده و تلاش کنند روی پهلو‌ یا شکم خود دراز نکشند.

بسته به اینکه بخیه های بیمار از چه نوعی باشد ممکن است بیمار امکان دوش گرفتن و مرطوب کردن بخیه ها را نداشته باشد که این مورد نیز توسط پزشک به بیمار گفته میشود. همچنین فعالیت بدنی به شکل ملایم برای بیمار می تواند مفید باشد.

به عنوان مثال بسیاری از پزشکان پیاده‌روی را برای جذب بهتر بخیه ها و جوش خوردن سریع تر از محل بخیه و کاهش دردهای ناشی از جراحی لاپاروسکوپی توصیه می کنند. پیاده روی به گردش خون باید در کمک کرده و بعد آن را زودتر به حالت عادی باز می گرداند.

مراقبت در منزل و دوران نقاهت
مراقبت در منزل و دوران نقاهت

اقدامات لازم برای تسریع بهبودی پس از جراحی لاپاروسکوپی چیست؟

به جهت تسویه بهبودی و برگشتن سریعتر به دوران عادی زندگی بیمار می تواند بعضی از اقدامات را انجام دهد.

از جمله این اقدامات می توان به تغذیه مناسب اشاره کرد.به طور کلی بیمارانیکه تغذیه مناسبی داشته و در غذاهای مصرفی از غذاهای سنگین و پر چرب استفاده نمی کنند و غذاهای مصرفی آنها در اصطلاح یبوست دار نیست سریع‌تر می‌توانند به زندگی عادی بازگردند.همچنین داروهای مصرفی توسط بیمار نیز باید مطابق دستور پزشک و بررسی انجام گیرد تا بیمار خیلی زود سلامتی خود را به دست آورده و بتواند به فعالیت سابق بازگردد.

بعضی موارد که می تواند به سریع تر شدن دوران بعد از عمل جراحی لاپاروسکوپی کمک کند فعالیت بیمار است. نکته مهمی که در مورد روش جراحی لاپاروسکوپی وجود دارد پرکردن داخل بدن با گاز است. بعد از عمل مقداری از این گاز در شکم باقی می ماند برای خارج کردن آن بیمار باید با فعالیت های مانند پیاده روی آرام و کشیدن نفس های عمیق به خارج کردن زودتر و سریع تر گاز کمک کند.

پوشیدن جوراب های ضد آماس و ضد آمبولی

پوشیدن جوراب های ضد آماس و ضد آمبولی نیز در دوران نقاهت عمل لاپاروسکوپی می توانند کمک کننده باشند و به تسریع بهبودی کمک کنند. ممکن است برای بیمار به دلیل درد یا مشکلات دیگر داروهای تجویز شود این داروها به منظور تسریع بهبودی باید در زمان مشخص شده و مطابق برنامه تعیین شده توسط پزشک مصرف گردد.

همچنین با توجه به اینکه بیشتر بخیه ها در جراحی لاپاروسکوپی به صورت جذبی می باشند بیمار در زمان استحمام باید بخیه ها را پوشانده تا از خیس شدن و ایجاد عفونت در بخیه ها جلوگیری کند. در صورت بروز عفونت در محل زخم های لاپاروسکوپی سریعاً به پزشک مراجعه کرد و اقدامات لازم را انجام داد.

پوشیدن جوراب های ضد آماس و ضد آمبولی
پوشیدن جوراب های ضد آماس و ضد آمبولی

تفاوت های عمل جراحی باز با عمل جراحی لاپاروسکوپی در چیست؟

همانطور که گفته شد روش های عمل جراحی مختلف با همدیگر تفاوت‌های زیادی دارند. روش لاپاروسکوپی نیز روشهای متفاوت در جراحی است به خصوص با روش جراحی باز که جایگزین آن شده است تفاوت های اساسی دارد.

مزایای لاپاروسکوپی نسبت به جراحی باز

در جراحی به روش باز به دلیل شکاف بزرگتر معمولاً پزشک دید بهتری نسبت به محل جراحی داشته و دقت وی تاحدودی بالاتر می رود با این حال گاهی اوقات خونریزی در محل ایجاد زخم باعث کم شدن دید پزشک و قدرت مانور وی در جراحی می گردد. همچنین به دلیل بزرگتر بودن زخم ها و برش های ایجاد شده در بدن معمولا دوران نقاهت طولانی تر شده و بیمار زمان بیشتری را باید به استراحت بگذراند.

در حالی که در روش عمل جراحی لاپاروسکوپی معمولاً بیمار سریعاً به زندگی عادی خود بازگشته و استراحت چندانی نیاز ندارد چون شکاف‌ها ایجاد شده در حد یک تا سه شکاف بوده و این شکاف ها نهایتاً به ۲ سانتی متر می رسند. البته اگر بیمار شغل سنگینی داشته باشد بعد از جراحی لاپاروسکوپی نیاز به استراحت بیشتری برای جوش خوردن کامل محل برش ها نیاز دارد.

تفاوت در میزان و وضعیت برش ها

از دیگر اختلاف های عمل جراحی باز با عمل جراحی لاپاروسکوپی می توان به درد بعد از عمل اشاره کرد. بیمارانی که جراحی آنها به روش لاپاروسکوپی انجام می‌گیرد معمولاً درد کمتری را در بدن خود احساس می کنند همچنین مشکلاتی مانند سوزش یا زندگی کردن با زخم در جراحی لاپاروسکوپی کمتر مشاهده می‌شود.

یکی از وسواس های بیماران بعد از انجام جراحی استحمام است که در زمان انجام این کار محافظت از زخم های کوچک لاپاروسکوپی بسیار ساده تر از زخم جراحی باز می باشد.

تفاوت در عوارض و مراقبت های بعد از هر دو عمل

به طور کلی عوارض جراحی لاپاروسکوپی نسبت به جراحی باز بسیار کمتر است.یکی از مشکلاتی که بیماران بعد از جراحی به روش باز تجربه می کنند خونریزی محل جراحی و عفونت زخم هاست که به دلیل گستردگی زخم می باشد.

در روش لاپاروسکوپی زخم اندازه کوچکی داشته و تعداد بسیار کمی دارند از این نظر مراقبت از آنها به سادگی امکان‌پذیر است و احتمال بروز عفونت نیز تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

بیشتر بیمارانی که عمل جراحی باز را تجربه کرده اند از سوزش زخم ها پس از انجام فعالیت های روزمره شکایت می‌کنند در صورتی که این مشکل در جراحی لاپاروسکوپی به هیچ عنوان وجود ندارد.

تفاوت در عوارض و مراقبت های بعد از هر دو عمل
تفاوت در عوارض و مراقبت های بعد از هر دو عمل

کاربردهای عمل جراحی لاپاروسکوپی چیست؟

کاربردهای عمل جراحی لاپاروسکوپی بسیار گسترده است. یکی از کاربردهای این عمل تشخیص راحت تر بیماریهای داخلی نسبت به سایر روشها است.

در جراحی به روش لاپاروسکوپی معمولاً تشخیص عوامل بیماری در داخل بدن ساده تر انجام می گیرد. از دیگر کاربردهایی که جراحی لاپاروسکوپی دارد می توان به امکان نمونه برداری به وسیله این روش از اندامهای داخلی نظیر رحم و لگن اشاره کرد.

همچنین جراحی لاپاروسکوپی معمولاً ساده تر و سریعتر است سایر روش‌های جراحی انجام میگیرد.معمولاً بیمار بعد از انجام جراحی لاپاروسکوپی نیازی به زمان زیاد برای استراحت نداشته و می‌تواند فوراً به زندگی عادی خود بازگردد همچنین دوره بستری بیمار در بیمارستان نیز بسیار کم است که از این نظر این روش بسیار کاربردی می گردد.

بستن لوله ها

از دیگر کاربردهای روش لاپاروسکوپی می توان به کاربرد آن در بستن لوله ها به منظور جلوگیری از بارداری اشاره کرد. همچنین در درمان بیماری های مانند آندومتریوز و برای تشخیص و درمان حاملگی های خارج از رحم نیز لاپاروسکوپی بسیار کاربردی است.

به علاوه در صورتی که مشکلاتی مانند کیست تخمدان در بدن فرد وجود داشته باشند به روش لاپاروسکوپی می توان آن را از بین برد همچنین برداشت خود تخمدان یا رحم نیز به روش لاپاروسکوپی به سادگی انجام می گیرد.

در صورتی که فرد در دوران قاعدگی خود دردهای زیادی را احساس کند یا در زمان رابطه جنسی دردهای مزمن و آزاردهنده را دچار شود نیز با روش لاپاروسکوپی می توان علت آن را فهمیده و درمان را آغاز کرد.از دیگر کاربردهای لاپاروسکوپی می توان به برطرف کردن چسبندگی رحم نیز اشاره کرد.

بستن لوله ها
بستن لوله ها

هزینه عمل جراحی لاپاروسکوپی به چه عواملی بستگی دارد؟

موارد زیادی وجود دارد که می‌تواند تعیین کننده هزینه عمل جراحی لاپاروسکوپی باشند این موارد در صورت شناخت و شناسایی پیش از عمل جراحی می تواند به برنامه ریزی بیمار از نظر بودجه کمک کنند.

هزینه پزشک

تیم پزشکی و بیمارستان محل انجام جراحی از اولین موارد تعیین کننده هزینه عمل جراحی لاپاروسکوپی میباشد.مسلمان بیمارستان‌های خصوصی نسبت به بیمارستان‌های دیگر هزینه بیشتری برای عمل جراحی لاپاروسکوپی دریافت میکنند. همچنین در صورتی که پزشک از سابقه و تجربه بسیار بالایی برخوردار باشد برای عمل های لاپاروسکوپی به صورت اختصاصی هزینه بیشتری دریافت می کند.

تاثیر بیمه در هزینه عمل جراحی لاپاروسکوپی

یکی از روش‌های تعدیل در هزینه عمل جراحی لاپاروسکوپی استفاده از بیمه های مختلف در صورتی که بیمار تحت پوشش یکی از بیمه های مرسوم در صورتی که بیمار تحت پوشش یکی از بیمه های مرسوم در بیمارستان ها باشد معمولا بخشی از هزینه جراحی توسط بیمه پرداخت شده و بیمار ملزم به پرداخت بخش کوچکی از هزینه هاست.در این شرایط معمولاً هزینه عمل جراحی لاپاروسکوپی تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و با وضعیت بیمار متناسب میشود.

هزینه بیمارستان

هزینه عمل جراحی لاپاروسکوپی همچنین به مواردی نظیر معاینات پیش از عمل جراحی،هزینه بیهوشی و متخصص بیهوشی،هزینه ابزار به کار برده شده به منظور انجام عمل،هزینه اتاق عمل و غیره بستگی دارد. همچنین در صورتی که بیمار مدت زمان زیادی را در بیمارستان بستری باشد مطابق زمان بستری هزینه دریافتی از بین بالاتر میرود.

داروها و تاثیر بر هزینه عمل جراحی لاپاروسکوپی

داروهای مصرفی بیمار نیز از دیگر عوامل تعیین کننده هزینه عمل جراحی لاپاروسکوپی میباشند. بعضی از بیماران مانند بیماران دیابتی و غیره برای انجام عمل جراحی نیاز به داروهای مخصوص در حین عمل برای بیهوشی کم خطر دارند. هزینه داروی این بیماران نیز به هزینه عمل جراحی لاپاروسکوپی می افزاید.

به علاوه انجام عمل جراحی لاپاروسکوپی به صورت هوشمند و ربات نسبت به روش دستی هزینه بر تر است. با اینحال لاپاروسکوپی را می توان از نظر اقتصادی نسبت به جراحی باز بسیار مناسبتر دانست.

داروها و تاثیر بر هزینه عمل جراحی لاپاروسکوپی
داروها و تاثیر بر هزینه عمل جراحی لاپاروسکوپی

برای انجام جراحی لاپاروسکوپی چه محدوده سنی مناسب تر است؟

به طور کلی عمل جراحی لاپاروسکوپی در هر سنی امکان پذیر است.از نظر انجام این عمل جراحی هیچ محدودیت سنی برای بیمار وجود ندارد و تنها محدودیت ها نسبت به آمادگی خود بیمار و بیماریهای پیش‌بینی‌های وی می باشد.

البته این نکته را باید در نظر گرفت که هرچقدر هم پایین‌تر باشد جوش خوردن محل زخم سریعتر اتفاق می‌افتد و نقاهت بعد از جراحی لاپاروسکوپی مدت کمتر زمان می‌برد.

به طور کلی پزشکان محدوده سنی مناسب برای انجام جراحی لاپاروسکوپی را در سنین نوجوانی تا میانسالی می‌دانند و به افرادی که بالای ۶۵ سال سن دارند و انجام عمل جراحی لاپاروسکوپی را توصیه نمی کنند.

بیهوشی در انجام عمل

از دیگر دلایلی که برای افراد میانسال و پیر انجام عمل جراحی لاپاروسکوپی مناسب نیست بیهوشی در انجام این عمل است.بسیاری از افراد در این محدوده سنی با مشکلات قلبی و ریوی سروکار دارند که بیهوشی و استفاده از گازهای روش لاپاروسکوپی ممکن است برای آنها خطر آفرین باشد.

با توجه به اینکه عمل لاپاروسکوپی با انجام چند برش انجام می شود هر چقدر سن از نظر ترمیم‌پوست آماده تر باشد و بدن دارای پوست انعطاف پذیر تر باشد برگشت پوست به حالت عادی زودتر اتفاق می افتد بنابراین جوانان برای انجام این مورد مناسب تر بوده و زودتر از سایر گروه های سنی به سلامتی کامل باز می گردند.

البته بسته به نظر پزشک می توان جراحی لاپاروسکوپی را در سنین بالاتر یا پایین تر نیز انجام داد. انجام این کار در سنین خاص و خارج از محدوده گفته شده به بررسی های لازم و تایید پزشک نیاز دارد.

در صورتی که پزشک انجام این عمل را برای بیمار مناسب نبیند در هیچ سنی نمی توان آن را انجام داد مگر با رفع دلیل گفته شده به عنوان مانع توسط پزشک.

بیهوشی در انجام عمل
بیهوشی در انجام عمل

پزشک مناسب چه نقشی در جراحی لاپاروسکوپی دارد؟

تا اینجا گفته شد که جراحی لاپاروسکوپی برای تشخیص و درمان بسیاری از بیماری ها تاثیر گذار می باشد بنابراین نقش پزشک را می توان در انجام این جراحی بسیار ضروری دانست.

در صورتی که پزشک حاذق باشد جراحی با سرعت بیشتری انجام شده و طول دوره بیهوشی بیمار کاهش پیدا می‌کند همچنین پزشک حاذق بیماری را زودتر تشخیص داده و درمان آن به موقع انجام میگیرد.

معمولاً پزشک خوب در درمان بیماری ها به خصوص درد انجام جراحی لاپاروسکوپی به دلیل عدم شناخت بسیاری از بیماران دارای نگرانی‌های بسیاری می باشد نقش مهمی دارد.

پزشک خوب و نقش وی در نتیجه جراحی لاپاروسکوپی

پزشک خوب برای انجام عمل جراحی لاپاروسکوپی باید از اخلاق و رفتار خوبی برخوردار باشد و توانایی ارتباط برقرار کردن مناسب با بیمار را داشته باشد.با توجه به استرس و نگرانی بیمار نسبت به عمل جراحی پزشکی باید بتوانند با برقراری ارتباط تا حد زیادی این استرس را کاهش دهد.

همچنین پزشک باید توانایی درمان بیمار را داشته باشد و در صورتی که این توانایی را در خود نمی بینند اقدام به عمل جراحی نکند تا بیمار دچار خطری به خاطر جراحی مجدد نشود.

جراحی لاپاروسکوپی به وسیله یک دوربین انجام می گیرد و بر خلاف جراحی باز پزشک دیدی وسیع نسبت به محل جراحی ندارد احتمال بروز مشکلاتی در این جراحی وجود دارد بنابراین پزشک خوب باید بتواند فورا تصمیم گیری کرده و در موقعیت های حساس بهترین اقدام را انجام دهد.

پزشکی که دارای ویژگی های نظیر توانایی و قدرت انتقال آرامش به بیمار،کسب اعتماد بیمار،تشخیص درست بیماری و محل بیماری،استفاده از بهترین روش برای انجام لاپاروسکوپی،مهارت برای برقراری ارتباط بالا با بیمار،روابط خوب با سایر تیم جراحی،مدیریت خوب روند جراحی و مراقبت های بعد از جراحی را داشته باشد می تواند نتیجه بسیار خوبی از عمل جراحی لاپاروسکوپی را برای بیمار فراهم آورد.

پزشک خوب و نقش وی در نتیجه جراحی لاپاروسکوپی
پزشک خوب و نقش وی در نتیجه جراحی لاپاروسکوپی

بیماری هایی که با جراحی لاپاروسکوپی رحم تشخیص داده می شوند کدام است؟

بسیاری از بیماریهای زنان را می توان با استفاده از روش لاپاروسکوپی تشخیص داد.بارداری خارج از رحم یکی از بیماری هایی است که در بسیاری از زنان اتفاق می‌افتد و در صورت عدم تشخیص به موقع خطرات جدی را فراهم می آورد.

این بیماری را می‌توان به روش لاپاروسکوپی تشخیص داد به طور کلی درمان کرد همچنین در صورتی که در رحم کیست یا مشکلاتی وجود داشته باشد می توان به روش لاپاروسکوپی آن را تشخیص داد و درمان کرد.

بسیاری از زنان به دلیل مشکلاتی نظیر عفونت های رحم یا سرطان رحم ناچار به برداشتن این قسمت از بدن می باشند این کار را نیز می‌توان به روش جراحی لاپاروسکوپی بهترین شکل ممکن انجام داد تا کمترین خطری در کمین انسان باشد.

گاهی اوقات هم دچار چسبندگیهای می‌شود که این چسبندگی ها ممکن است باعث بروز عفونت یا التهاب در رحم شود این مشکل را نیز با استفاده از جراحی لاپاروسکوپی می توان به سرطان شکل ممکن درمان کرد.

از دیگر مشکلاتی که ممکن است در رحم به وجود آید درد در این قسمت از بدن است.علت دردهای رحمی و مواردی مانند فیبروم رحمی را نیز می توان با استفاده از لاپاروسکوپی تشخیص داده و اقدام به درمان آن کرد. همچنین گاهی اوقات رحم دچار مشکلاتی مانند افتادگی و بیرون زدگی می شود که لاپاروسکوپی در حل این مشکلات نیز روش بسیار مناسبی است.

بیماری هایی که با جراحی لاپاروسکوپی رحم تشخیص داده می شوند کدام است؟
بیماری هایی که با جراحی لاپاروسکوپی رحم تشخیص داده می شوند کدام است؟

جراحی کیسه صفرا به روش لاپاروسکوپی به چه صورتی انجام می گیرد؟

یکی از شایع ترین عمل های انجام شده به وسیله روش لاپاروسکوپی، جراحی کیسه صفراست. این جرحی به منظور برداشتن قسمت آسیب دیده یا بیمار صفرا یا کل صفرا انجام می گیرد.

در روش لاپاروسکوپی برای جراحی کیسه صفرا روش کار به این گونه است. در ابتدا بیمار مانند سایر جراحی های لاپاروسکوپی بیهوش می شود.

بیهوشی جنرال یا عمومی است. سپس چند برش و سوراخ که نهایتا یک سانتی متر اندازه دارند روی سطح شکم ایجاد می شوند. این برش ها محل ورود دستگاه های لاپاروسکوپی مورد نیاز جراحی می باشند.

سپس گاز دی اکسید کربن وارد شکم شده و فضای لازم برای مشاهده داخل بدن توسط جراح و ورود ایمن لوازم جراحی را فراهم می آورد. این گاز قسمت های اصلی بدن را از سایر بخش ها جدا می کند. لوازم لاپاروسکوپی که به بدن وارد می شوند کیسه صفرا را از محل قرارگیری جدا کرده و آن را به همراه سنگ های موجود خارج می کنند.

ممکن است که اندازه سنگ ها نسبت به برش ایجاد شده هماهنگ نباشد در این شرایط ابتدا سنگ شکنی انجام می گیرد. سپس محل سوراخ ها با نخ بخیه خورده و بیمار بعد از اتمام جراحی به هوش آورده می شود.

جراحی کیسه صفرا به روش لاپاروسکوپی به چه صورتی انجام می گیرد؟
جراحی کیسه صفرا به روش لاپاروسکوپی به چه صورتی انجام می گیرد؟

تاثیر جراحی لاپاروسکوپی برای زنان نازا چیست؟

نازایی در گذشته امری درمان ناپذیر بود و بسیاری از زندگی ها به دلیل این مشکل از هم گسسته می شدند. اما امروزه این مشکل به یکی از مشکلات ساده و قابل حل تبدیل شده است. در بسیاری از موارد در صورتی که مشکل بارداری مشکلات رحمی باشد و سن درمان مناسب می باشد فرد می تواند مادر شدن را بعد از درمان تجربه کند.

دلایل نازایی زنان

دلایلی مانند اختلال در تخمک گذاری، اختلال در لوله های رحمی، اختلال آندومتریوز، اختلالات در گردن رحم و اختلالات دستگاه ایمنی بدن ممکن است منجر به نازایی در زنان شود. مشکل در تخمک گذاری علت نازایی در بیشتر زنان جهان است. در این شرایط معمولا زنان توانایی انجام لقاح را نداشته و در نتیجه زن باردار نمی شود.

هم چنین در صورتی که اختلال لوله های رحم باعث ناباروری باشد. این مشکل به دلایلی نظیر چسبندگی لوله ها به وجود می آید و به طور کلی یا جزئی باعث بسته شدن این بخش از رحم گردیده که اجازه ورود را به اسپرم نداده و از لقاح جلوگیری می کند. سایر اختلالات رحم نیز با همین شکل و با جلوگیری از ترکیب شدن اسپرم و تخمک مانع باروری می گردند.

لاپاروسکوپی برای حل مشکلات نازایی

از لاپاروسکوپی می توان به منظور درمان مشکلات نازایی در بیشتر حالت ها استفاده کرد. به عنوان مثال مشکلاتی مانند کیست رحم، چسبندگی لوله ها، فیبروم، آندومتریوز یا تخریب سنگ فرش سلول های رحم و عفونت های رحمی که مانع ترکیب اسپرم و تخمک می شوند را می توان با روش لاپاروسکوپی درمان کرد.

پزشک با روش لاپاروسکوپی می تواند بافت های آسیب دیده را درمان کرده یا به طور کلی از بدن خارج کند. لاپاروسکوپی برای حل مشکلات نازایی معمولا به منظور نمونه برداری از سلول های رحمی و دید مناسب به رحم و اندام های آن انجام می گیرد.

لاپاروسکوپی برای حل مشکلات نازایی
لاپاروسکوپی برای حل مشکلات نازایی

آیا عمل جراحی لاپاروسکوپی عوارضی دارد؟

به طور کلی جراحی لاپاروسکوپی یکی از روش های جراحی بی خطر است. هم چنین هزینه عمل جراحی لاپاروسکوپی بسیار مناسب است که از این نظر نیز این جراحی را به یکی از روش های مناسب جراحی تبدیل کرده است.

عفونت

لاپاروسکوپی روشی بی خطر است و چون خونریزی در آن بسیار کم اتفاق می افتد تغییری در بدن به وجود نمی آرود؛ با این حال ممکن است در بعضی از افراد بعضی خطرها مشاهده شود که از جمله آن ها می توان به عفونت زخم ها اشاره کرد.

البته عفونت بعد از عمل جراحی لاپاروسکوپی معمولا زمانی رخ می دهد که بیمار از محل زخم به خوبی مراقبت نکرده و در برخورد با رطوبت یا هوای آزاد آلوده می شود. معمولا پزشک برای مراقبت از بخیه های لاپاروسکوپی مواردی نظیر شست و شوی محل بخیه با مواد مخصوص را توصیه می کند.

عوارض بیهوشی

هر چند بیهوشی به طور کلی خطرناک نیست و در لاپاروسکوپی نیز بیهوشی همانند سایر بیماری ها انجام می گیرد. اما ممکن است بعضی از بیماران نظیر بیماران دیابتی نسبت به بیهوشی برای انجام عمل جراحی لاپاروسکوپی واکنش نشان داده و بیهوشی در آن ها طولانی تر شود.

عوارض گازهای لاپاروسکوپی

در نهایت آخرین عاملی که می تواند به عنوان عارضه جدی بروز کند گاز دی اکسید کربن استفاده شده در روش لاپاروسکوپی است. این گاز ممکن است در بدن باعث آسیب به قلب و عروق شود.

عوارض گازهای لاپاروسکوپی
عوارض گازهای لاپاروسکوپی

نتیجه جراحی لاپاروسکوپی چه مدت پس از عمل مشخص می گردد و به چه صورت بروز می کند؟

نتیجه جراحی لاپاروسکوپی معمولا به نوع گذراندن دوران نقاهت بستگی دارد. در بعضی از افراد احتمال خونریزی محل زخم ها و بخیه ها و درد در این نواحی و قفسه سینه وجود دارد که به علت عدم مراقبت های لازم بعد از انجام جراحی می باشد.

هم چنین بعضی از افراد ممکن است بعد از لاپاروسکوپی دچار گرفتگی عضلات شوند که برای حل این مشکلات پزشکان پیاده روی را از چندروز بعد از عمل توصیه می کنند. به طور کلی عمل جراحی لاپاروسکوپی نیازی به مراقبت چندان و طولانی مدت نداشته و خیلی زود نتایج مثبت حاصل از عمل و بهبودی جاصل می گردند.

نتیجه جراحی لاپاروسکوپی چه مدت پس از عمل مشخص می گردد و به چه صورت بروز می کند؟
نتیجه جراحی لاپاروسکوپی چه مدت پس از عمل مشخص می گردد و به چه صورت بروز می کند؟

حین جراحی لاپاروسکوپی چه اقداماتی می تواند کمک کننده باشد؟

یکی از اقدامات مراقبتی حین عمل جراحی لاپاروسکوپی زمان جراحی می باشد. هرچقدر زمان جراحی کوتاه تر باشد عمل موفقیت آمیز تر بوده و خطر کمتری بیمار را تهدید می ند.

همچنین نحوه ایجاد برش ها نیز در حین جراحی بسیار کمک کننده می باشند. در صورتی که برش ها به اندازه مناسب و در محل مناسب انجام شوند پزشک دیدی مناسب را به اندام های داخلی دارد و در نتیجه روند عمل بهتر انجام می گیرد.

باید توجه کرد که مهم ترین نکته در موفقیت عمل جراحی لاپاروسکوپی تخصص و تجربه پزشک است و بیماران باید توجه کننده که صرفا به دلیل کم کردن هزینه عمل جراحی لاپاروسکوپی به پزشک کم تجربه مراجعه نکنند.

حین جراحی لاپاروسکوپی چه اقداماتی می تواند کمک کننده باشد؟
حین جراحی لاپاروسکوپی چه اقداماتی می تواند کمک کننده باشد؟

Share this post

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email