متخصص سرطان زنان در تهران

متخصص سرطان زنان در تهران

در این مقاله قصد داریم در رابطه با موضع متخصص سرطان زنان در تهران برای شما صحبت کنیم و در تلاشیم تا در ادامه این مطلب به طور مفصل در رابطه با انواع سرطان زنان بیشتر برای شما بگوییم.

متخصص سرطان زنان در تهران
متخصص سرطان زنان در تهران

به دلیل این‌که سالانه بسیاری از بانوان در خطر مبتلا شدن به انواع سرطان ‌ها هستند و اگر بتوان در زمان مناسبی سرطان را برای آن ‌ها تشخیص داد، از این طریق می ‌توانند فوراً مراحل درمان خود را طی کنند و همین امر سبب کنترل کردن بیماری و بهبود بیشتر آن می‌ شود.

با در نظر گرفتن آمارهایی که در جهان امروز وجود دارد، سرطان در زنان ایرانی حدوداً به ۱۲۸ هزار نفر رسیده است. اما بهتر است بدانید که آمار سرطان در ایران به نسبت کشور های دیگر کمتر می باشد. بیشترین سرطان‌ هایی که توانسته بانوان را با خود درگیر کند، سرطان پستان، سرطان پوست، سرطان روده بزرگ، سرطان رحم و سرطان معده است.

متخصص سرطان زنان در تهران
متخصص سرطان زنان در تهران

در نظر گرفتن پیشگیری برای تمامی این سرطان‌ ها انجام پذیر است

بهتر است بدانید که در نظر گرفتن پیشگیری برای تمامی این سرطان‌ ها انجام پذیر است. حال اگر شما بتوانید در مراحل اولیه بیماری خود را تشخیص دهید، امکان این‌که بتوان آن را درمان کرد و بهبودی را برای بیماران به همراه داشت بسیار بیشتر می باشد. امروزه به طور کلی تعداد بسیاری به دلیل مبتلا شدن به سرطان فوت می‌کنند و به نسبت ۳ دهه گذشته تعداد این آمار کمتر شده است.

به دلیل این‌که افراد با در نظر داشتن تشخیص سرطان خود درمان‌ های لازم را برای آن انجام می‌ دهند. به طور میانگین حدوداً ۵۰ درصد از افرادی که تحت درمان سرطان در ۵ سال زندگی خود بوده اند، بیشتر از ۴۰ درصد آن ‌ها توانسته‌اند بعد از گذشت ۱۰ سال زندگی عادی خود را ادامه دهند.

تشخیص سرطان

به طورکلی بهتر است بدانید که تشخیص سرطان به واسطه یک متخصص و انجام آزمایشات مخصوص به سرطان زنان بسیار مهم شمرده می ‌شود و لازم است که آن را جدی بگیرید.

در تلاشیم در ادامه این مطلب در رابطه با انواع سرطان زنان که می تواند سبب به وجود آمدن مشکلات متعددی برای بانوان گردد، بیشتر برای شما بگوییم. همین طور در رابطه با ویژگی ‌های متخصص سرطان زنان بیشتر صحبت می‌کنیم. اگر شما نیز قصد دارید تا بتوانید در رابطه با این موضوع اطلاعات بهتری کسب کنید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

در ادامه این مطلب در رابطه با عنوان متخصص سرطان زنان در تهران عنوان های زیر را مطالعه می کنید:

  1. انواع سرطان‌های رایج در بانوان کدامند؟
  2. تشخیص زودهنگام و غربالگری برای سرطان به چه صورت است؟
  3. چه زمانی نیاز است به متخصص سرطان زنان مراجعه کرد؟
  4. تشخیص سرطان رحم به واسطه متخصص سرطان زنان چگونه می باشد؟
  5. آزمایشات لازم پس از تشخیص ابتلا به سرطان رحم به واسطه متخصص سرطان زنان چیست؟
  6. سرطان رحم به کمک متخصص سرطان زنان چگونه درمان می‌شود؟
  7. متخصص سرطان زنان در تهران چگونه است؟
  8. ویژگی متخصص سرطان زنان در تهران چیست؟
  9. وظایف متخصص سرطان زنان در تهران به چه صورت است؟
  10. اهمیت انتخاب بهترین متخصص سرطان زنان در تهران در چیست؟
  11. جمع‌ بندی مطالب

انواع سرطان‌های رایج در بانوان کدامند؟

عموماً با در نظر گرفتن معاینات توصیه‌ شده پزشکی و غربالگری ها نسبت مبتلا شدن زنان به سرطان بیشتر از مردان می باشد. اما اغلب مشکلات و بیماری ‌هایی که برای بانوان اتفاق می ‌افتد، آشکار نمی ‌باشد و در دوره‌ های نخستین خود هیچ ‌گونه نشانه ای به همراه ندارد.

بیماری سرطان نیز یکی از این بیماری‌ ها می ‌باشد که به دلیل این‌که هیچ‌ گونه علائمی با خود به ‌همراه ندارد، ممکن است بانوان آن را جدی نگیرند.

حال نکته حائز اهمیتی که در رابطه با سرطان وجود دارد، این است که بتوان بیماری را در مرحله ‌های نخستین که هنوز وخامت بسیاری پیدا نکرده است، تشخیص داد. همین امر می ‌تواند یک معادله مرگ و زندگی را برای بیماران در نظر داشته باشد و سرنوشت آن‌ ها را تغییر دهد.

به دلیل این‌که سرطان به واسطه گذشت زمان پیشرفته تر می‌ شود و امکان درمان آن کمتر می‌ شود و برگشت سلامتی ممکن است کمی دشوارتر باشد.

کمپین‌های متعدد برای آگاهی سازی بانوا

دقیقاً به همین دلیل است که در جهان امروز برای این‌که بتوان تشخیص بیماری را به موقع انجام داد، کمپین‌های متعددی برای آگاهی سازی بانوان و تمامی افراد برای انواع سرطان ‌ها در نظر گرفته شده است. علی‌الخصوص سرطان ‌هایی که در میان زنان شایع شده است، مهم شمرده می شوند.

در نظر داشتن این کمپین به این دلیل است تا بتواند با اطلاع‌ رسانی در رابطه با نشانه ‌ها و علائم نخستین به وجود آمدن سرطان در تلاش باشند تا سبب کمتر شدن آمار مرگ ‌و میر ناشی از سرطان باشند. به ‌طور کلی لازم است بتوانند فرصت مناسبی را برای درمان این بیماری‌ ها به همراه داشته باشند.

این بار در تلاشیم در ادامه این مطلب در رابطه با انواع سرطان ‌های رایج برای زنان صحبت کنیم و تمامی آن ‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه این مطلب می ‌توانید در رابطه با انواع سرطان ‌های بانوان اطلاعات بیشتری کسب کنید.

سرطان پستان

به طور کلی با در نظر داشتن تحقیقات متعدد سازمان جهانی بهداشت توانسته به‌ عنوان یکی از شایع ‌ترین سرطان‌ ها که در بین زنان سبب به وجود آمدن مشکلات متعدد در سر تا سر جهان می شود، سرطان پستان شناسایی کند.

به دلیل این‌که هنگامی‌که بانوان به این بیماری دچار شده‌اند، در دهه‌ های گذشته سبب شده که این بیماری به‌ عنوان شایع ‌ترین بیماری زنان در نظر گرفته شود.

این نوع از بیماری برای زنان توانسته هر ساله تعداد بی ‌شماری از زنان را به سرطان پستان مبتلا کند. بنا به اعلام یکی از خبرهای نگران‌کننده دیگر در رابطه با سرطان پستان این است که جراحی ‌های عمومی برای سرطان ایران در سن های بسیار کمتری اتفاق می ‌افتد و در ایران سن مبتلا شدن به سرطان پستان بسیار کاهش یافته است.

با در نظر گرفتن تحقیقات متعدد متوجه شدیم که در سال‌ های اخیر بانوان جوان زیر ۳۰ سال بیشتر به سرطان مبتلا شده اند و در تلاشند تا با این بیماری دست و پنجه نرم کنند.

تحقیقات انجام‌ شده در ایران

با در نظر گرفتن تحقیقات انجام‌ شده در ایران به نسبت دیگر کشور های سطح جهان سن مبتلا شدن به سرطان در ۵ سال گذشته بسیار پایین بوده است. درحال حاضر اگر بخواهیم در رابطه با سن مبتلا شدن به سرطان پستان بگوییم، لازم است بدانید که به طور متوسط سنی که در کشور ما ایران برای سرطان پستان و مبتلا شدن به آن در نظر گرفته شده از سنی بین ۴۵ تا ۵۵ سال می باشد.

درصورتی که ممکن است در کشور های غربی در نظر گرفتن سن متوسط بانوان مبتلا به سرطان پستان بین ۵۰ تا ۶۰ سال باشد. پزشکان و جامعه پزشکی و جراحان کشور ما ایران در نظر دارند که آماری که فعلاً برای سرطان سینه در کشور ما به ثبت رسیده است، به میزان ۲۵ درصد می باشد.

این آمار به دست آمده معنی این را می دهد که اگر تمامی بانوان عمر مفیدی تا ۸۰ سالگی داشته باشند، از هر ۴ نفر یکی از آن بانوان می‌ تواند، به سرطان سینه مبتلا شود. به همین جهت است که در نظر داشتن این بیماری و تشخیص آن بسیار مهم می باشد و لازم است که حتماً غربالگری های لازم برای این بیماری در سنین مشخص شده انجام بگیرد.

تحقیقات انجام‌ شده در ایران
تحقیقات انجام‌ شده در ایران

اگر در مورد بهترین جراح زنان برای سرطان رحم اطلاعاتی ندارید از این مطلب دیدن کنید.

چگونگی رخ دادن سرطان پستان

بهتر است بدانید که سرطان پستان به واسطه توده ‌های سفتی که از مجاری پستان آغاز می ‌شوند و می‌ توانند بافت اولیه و جلویی سینه را تهدید کنند، در نظر گرفته می شود.

هنگامی‌که توده ‌های درشتی در غدد لنفاوی زیر بغل ظاهر می شود، این امر می‌ تواند یک نشانه بسیار مهم از شکستن مقاومت فرد مورد نظر باشد و اگر چنین رفتاری در بدن بیمار رخ دهد و غددی در زیر بغل دیده شوند، نشان داده می‌ شود که بیماری بدخیم می باشد و سرطان پستان برای او ظاهر شده است.

در نظر گرفتن سن برای مبتلا شدن به سرطان پستان بسیار نکته مهم و حائز اهمیت است. به‌ طور کلی برای این‌که بهتر در رابطه با سرطان پستان بدانید، لازم است بگوییم که در دوره قبل از بلوغ برای بانوان این بیماری تقریباً دیده نشده است و مبتلا شدن این بیماری در زیر ۲۵ سال یک موضوع بسیار نادر می باشد.

اما با در نظر گرفتن تحقیقات انجام‌ شده سنینی بین ۴۵ تا ۵۵ سالگی بیماری سرطان پستان توانسته شیوع یکنواختی را به همراه داشته باشد. حال ممکن است در رابطه با مهم ‌ترین عواملی که می ‌تواند سبب به وجود آمدن سرطان پستان باشد، اطلاعاتی نیاز داشته باشید و بخواهید بدانید که علت اصلی به وجود آمدن آن چیست؟

چگونگی رخ دادن سرطان پستان
چگونگی رخ دادن سرطان پستان

علت اصلی به وجود آمدن سرطان سینه

با در نظر گرفتن تحقیقات متعدد ثابت شده است که عوامل ژنتیکی و ارثی رابطه بسیار مهم و مستقیم با به وجود آمدن سرطان پستان دارند. به ‌عنوان نمونه اگر زنانی مادر یا خواهر آن ‌ها به سرطان پستان مبتلا شده است، امکان این‌که این فرد بتواند به سرطان سینه و پستان نیز مبتلا شود دو برابر می ‌باشد. به همین جهت لازم است که این فرد حتماً پیشگیری لازم را داشته باشد و آزمایشات متعدد را برای تشخیص بیماری خود به همراه داشته باشد.

یکی دیگر از عواملی که می ‌تواند سبب به وجود آمدن سرطان سینه و پستان در بانوان شود، این است که دیده شده بانوانی که کمتر به فرزندان و نوزادان خود شیر داده‌اند، بیشتر به سرطان سینه و پستان مبتلا شده‌اند.

همین طور بهتر است بدانید افرادی که در رژیم غذایی خود استفاده از چربی ‌ها و پروتئین ‌های حیوانی را بسیار زیاد دارند، همین امر می‌ تواند سبب به وجود آمدن از سرطان پستان شود و درصد مبتلا شدن به آن را افزایش دهد.

شخیص به موقع برای سرطان پستان

حال برای این‌که بتوان تشخیص به موقع ای برای سرطان پستان در نظر گرفت، لازم است که تمامی بانوان در سنین ۳۵ سالگی ماموگرافی پایه را انجام دهند تا بتوانند از این طریق ارزیابی ‌های متعدد را بعد از سن ۴۰ سالگی برای آن ‌ها آغاز کنند و همین طور این روند باید تا سن ۷۵ سالگی ادامه‌دار باشد.

حال در نظر داشته باشید که اگر شخصی در نزدیکی خود و بستگان درجه یک خود بیماری سرطان پستان را مشاهده کرده است، لازم است که غربالگری ‌های سرطان سینه را ۵ تا ۱۰ سال قبل ‌تر از تمامی افراد انجام دهد.

یعنی اگر خویشاوند او در سن پنجاه‌سالگی به سرطان سینه مبتلا شده است، لازم است که فرد مورد نظر در سنین ۴۰ سالگی غربالگری ‌های لازم را برای تشخیص سرطان پستان به همراه داشته باشد.

سرطان پستان دارای ۴ مرحله مهم اول تا چهارم می باشد

بهتر است بدانید که سرطان پستان نیز همانند دیگر بیماری ‌هایی که به واسطه سرطان رخ می‌ دهد، دارای ۴ مرحله مهم اول تا چهارم می باشد. اگر در مرحله اول تشخیص این بیماری صورت بگیرد، کاملاً قابل علاج می باشد و علاج آن قطعی در نظر گرفته شده است.

اگر تشخیص بیماری در مرحله دوم و سوم آن صورت بگیرد، به آن مرحله کلینیکی گفته می ‌شود که لازم است بیمار در این مرحله تحت مراقبت و درمان‌ های خاصی باشد و در برخی موارد دیده ‌شده که جراحی و شیمی‌ درمانی در این مرحله صورت پذیرفته است.

حال اگر بیماری به مرحله چهارم خود برسد، این مرحله هنگامی است که پیشرفت بسیاری از بیماری در بدن بیمار رخ داده است و دیگر درمان برای آن بسیار سخت می ‌باشد و ممکن است اصلاً کاری نتوان برای درمان آن انجام داد.

علائم هشداردهنده سرطان پستان

اگر بخواهیم در رابطه با علائم عمومی که می ‌تواند بسیار هشداردهنده برای سرطان پستان باشند بگوییم، لازم است بدانید که عموماً سرطان پستان به واسطه یک توده بدون حساسیت و سفت یا سخت، در حاشیه‌ای تقریباً نامشخص انجام می گیرد.

با در نظر داشتن توصیه ‌های پزشکان متخصص هنگامی‌که تو کشیدگی بسیار مختصری برای پوست پستان و نوع فرورفتگی نوک آن وجود داشت، لازم است که این علامت را برای سرطان پستان بسیار مهم بشمارید.

همین طور ممکن است در برخی موارد خراشیدگی ‌های بسیار کوچکی تا حدود ۲ میلی ‌متر در روی پوشش نوک پستان به همراه داشته باشید که این علامت نیز ممکن است تنها و مهم‌ترین علامت سرطان پستان باشد.

تغییر رنگ پوست و لک و جوش بر روی پوست پستان

همین طور یکی دیگر از مشخصه ‌های مهمی که می ‌تواند از علائم هشدار دهنده سرطان پستان در نظر گرفته شود، تغییر رنگ پوست و لک و جوش بر روی پوست پستان می باشد.

اگر موارد غیرعادی در این راستا مشاهده کردید، لازم است که حتماً از یک پزشک متخصص سرطان زنان مشورت بگیرید تا بتواند بهترین راهکار را برای شما به ‌همراه داشته باشد.

اما لازم است در نظر داشته باشید، ممکن است که تمامی بانوان بسیاری برآمدگی و جوش ‌های خوش‌خیم بر روی سینه خود داشته باشند که این علائم سرطانی نیستند و با درمان مناسب می توانند بهبود پیدا کند. از دیگر علائم هشدار دهنده برای سرطان پستان به وجود آمدن ترشح آبکی و خونی از نوک پستان می باشد.

این علامت یکی از زودرس ترین علامتی است که اتفاق می ‌افتد. در نظر داشتن این علامت یک بیماری خوش‌خیم به غیر از سرطان می باشد. ممکن است دلیل به وجود آمدن آن متورم شدن یا قرمز شدن و یا پوست پوست شدن باشد و در هنگامی که پیشرفت این بیماری صورت می گیرد، پوست سینه همانند پوست پرتقال با منافذ باز می ‌باشد و بسیار ضخیم‌ تر می‌ شود.

تغییر رنگ پوست و لک و جوش بر روی پوست پستان
تغییر رنگ پوست و لک و جوش بر روی پوست پستان

اصول خود مراقبتی در پیشگیری از سرطان پستان

حال برای این‌که بتوانیم از سرطان پستان جلوگیری کنیم، لازم است که در نظر گرفتن شیوه زندگی سالم را الگوی زندگی خود قرار دهیم. همین طور بهترین راهی که می ‌تواند سبب کم شدن خطر سرطان پستان در بانوان شود، مراقبت‌ های معمولی همانند معاینات دوره‌ای می ‌باشد.

در این راستا متخصصین زنان و زایمان پیشنهاد می‌کنند که حتماً از انجام ماموگرافی به صورت دقیق و با فاصله ‌های زمانی تعیین‌شده به واسطه پزشک استفاده کنید.

حال برای این‌که بتوان پیشگیری لازم را برای کم شدن خطر مبتلا به سرطان پستان در نظر گرفت، حتماً باید انجام فعالیت ‌های بدنی متعدد و ورزش ‌های مداوم را در نظر گرفت.

ثابت نگه داشتن وزن طبیعی

ثابت نگه داشتن وزن طبیعی، شیردهی و مصرف نکردن هورمون ها بعد از یائسگی و استفاده نکردن از غذاهای چرب و سرخ‌ شده و نمک زده مانند کنسرو ها می‌ تواند بسیار مؤثر باشد.

در این راستا لازم است که از مواد غذایی مناسب همانند مصرف میوه‌ها و سبزیجات غلات و گوشت ماهی استفاده کنید تا از این طریق پیشگیری لازم را برای انجام خطر ابتلا به سرطان پستان در نظر بگیرید.

اما لازم به ذکر است بدانید که تشخیص زود هنگام سرطان پستان هنگامی صورت می‌گیرد که خودآزمایی های پستان به واسطه پزشک متخصص زنان برای شما صورت بگیرد.

در این راستا انجام ماموگرافی و فعالیت ‌های بدنی می ‌تواند بسیار مؤثر واقع شود. پزشک مدنظر متخصص زنان با در نظر گرفتن موارد کاربردی و لازم می تواند تشخیص زودهنگام و به موقع از سرطان پستان برای شما داشته باشد و فوراً درمان را آغاز کند.

ثابت نگه داشتن وزن طبیعی
ثابت نگه داشتن وزن طبیعی

سرطان رحم

دومین سرطان ‌های شایع برای دستگاه تناسلی بانوان سرطان دهانه رحم شناخته شده است. همین طور این سرطان به دلیل این‌که شایع شده است، از پنجمین سرطان بعد از سرطان ریه، سینه، روده و جسم رحم در کل دنیا می باشد.

سرطان دهانه رحم توانسته حدود ۶ درصد از کل سرطان ‌های زنان را متشکل شود و به همین دلیل است این سرطان را لازم است بسیار مهم بشمارید. سرطان دهانه رحم تنها سرطانی است که در زنان می ‌تواند قابل پیشگیری باشد. اگر بانوان به طور منظم و مرتب غربالگری لازم را انجام دهند، این بیماری پیشگیری می شود.

امروزه در کشور های پیشرفته کل دنیا بسیاری از بانوان این مسئله را به اثبات رسانده‌اند که غربالگری ‌های منظم و مرتب توانسته نوع پیشرفت این سرطان را مهار کند.

آمار بسیار بالا

اما در کشور ما ایران به دلیل این‌که پیشگیری این بیماری انجام نمی‌گیرد، آمار به دست آمده برای افرادی که به این سرطان مبتلا شده‌اند، بسیار بالا می باشد. همین امر سبب می شود که سرطان دهانه رحم خطرناک جلوه داده شود. به نظر خواهد آمد بعد از سرطان پستان یکی از دومین دلایل مرگ ناشی از سرطان در بانوان سرطان دهانه رحم می باشد.

همین طور لازم است بدانید که سرطان دهانه رحم رابطه بسیار مستقیمی با آلودگی‌ های ویروس پاپیلومای انسانی یا ویروس HPV یا زگیل تناسلی دارد. بهتر است بدانید در نظر گرفتن این ویروس به واسطه رابطه جنسی انتقال داده می شود و بسیاری از بانوان در خطر مبتلا شدن به این ویروس هستند.

همین طور هنگامی که شرایط جنسی ناسالم در هنگام روابط زناشویی اتفاق بیفتد، می‌ تواند احتمالات آلودگی به ویروس زگیل تناسلی و HPV را بسیار بیشتر کند.

به طور کلی امروزه تشخیص داده‌اند که از عامل‌ های بسیار مهمی که می ‌تواند سبب به وجود آمدن سرطان دهانه رحم شود، همین ویروسی پاپیلومای انسانی یا به طور مخفف اچ پی وی یا زگیل تناسلی می باشد. لازم است برای اطلاعات بیشتر در رابطه با ویروس ( (HPV بدانید که ۱۰۰ نوع از این ویروس وجود دارد و حدود 15 عدد از این ویروس می‌ تواند سبب به وجود آمدن سرطان دهانه رحم گردد.

آمار بسیار بالا
آمار بسیار بالا

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

هنگامی که آلودگی ویروس پاپیلوهای انسانی برای زنان اتفاق می ‌افتد، زمان بسیار زیادی حدوداً نزدیک ۱۵ سال به طول می ‌انجامد تا این بیماری بتواند به سرطان دهانه رحم تبدیل شود. حال در این زمان معین شده برای این‌که بتوانید این ویروس را ریشه‌کن کنید و از بدن خود حذف کنید، زمان دارید.

در این زمان با ریشه‌کنی ویروس می ‌توانید به حالت طبیعی و سلامت کافی خود برگردید. حال اگر در این راستا غربالگری ‌ها و معاینات متعدد به واسطه متخصص زنان صورت نگیرد و دیر هنگام متوجه وجود این ویروس شوید، می ‌تواند بسیار مشکل‌ ساز شود.

کمک گرفتن از تست پاپ اسمیر 

با در نظر گرفتن گفته ‌های پزشکانی که متخصص زنان و زایمان هستند، لازم است که از هنگام شروع رابطه های جنسی از تست پاپ اسمیر برای این امر کمک بگیرید. هنگامی که رابطه‌ های جنسی در سنین پائین اتفاق می ‌افتد، همین امر نیز می‌ تواند یکی از نکات بسیار مهم برای به وجود آمدن عفونت‌ های متعدد از بیماری‌ های مقاربتی شود و همین عفونت ‌های موجود می ‌تواند تبدیل به سرطان دهانه رحم شود.

به دلیل این‌که هنگامی‌که مرحله نهفته سرطان دهانه رحم صورت می گیرد، تبدیل شدن آن به فاز تهاجمی سرطان دهانه رحم به مدت زمان بسیاری حدود ۱۵ سال به طول می‌ انجامد، می ‌توان با در نظر داشتن تست ‌های سالانه پاپ اسمیر که یکی از مهم‌ ترین روش‌ های نمونه ‌برداری سلولی از گردنه دهانه رحم می باشد، در مراحل زودتر این بیماری را شناسایی کرد و پیش ‌گیری ‌های لازم را برای آن صورت داد.

یکی از مهم‌ ترین خبر های خوب در راستای سرطان دهانه رحم این است که اگر تست پاپ اسمیر در زمان معین انجام شود و به کارگیری آن مؤثر واقع شود می ‌تواند حدود ۷۰ درصد  مرگ ‌و میر ناشی از سرطان دهانه رحم را بسیار کاهش دهد. به همین سبب است که استفاده از تست پاپ اسمیر بسیار مهم شمرده می ‌شود و اغلب متخصص سرطان زنان در رابطه با انجام این تست تاکید دارند.

کمک گرفتن از تست پاپ اسمیر 
کمک گرفتن از تست پاپ اسمیر

علائم هشداردهنده سرطان رحم

بهتر است بدانید که اگر قصد تشخیص سرطان دهانه رحم را دارید، در مراحل ابتدائی وجود این سرطان هیچ‌گونه علائم و نشانه ای به همراه ندارد.

اما در برخی موارد ممکن است که عفونت ‌های متعددی از واژن و خون ‌ریزی های غیر طبیعی به ‌غیر از خون ‌ریزی هایی که در عادت ماهانه اتفاق می ‌افتد، داشته باشید. به ‌عنوان نمونه ممکن است در فاصله های بین عادت ماهیانه شما این خون‌ریزی صورت بگیرد که یکی از نشانه‌ های مهم وجود سرطان دهانه رحم می باشد.

همین طور ممکن است در برخی موارد بانوان با مشکلاتی مانند سختی، درد و یا خون‌ ریزی در هنگام رابطه جنسی دست و پنجه نرم کنند. همین طور از دیگر علائمی که ممکن است علائم هشدار دهنده سرطان رحم به حساب بیاید، احساس درد در هنگام ادرار و طولانی مدت تر شدن عادت ماهانه و خون ‌ریزی ‌های بیش از حد می باشد که لازم است حتماً این نکات را جدی بگیرید.

اگر سرطان گردن دهانه رحم به گونه‌ای باشد که در بخش مهاجم خود باشد، می ‌تواند به دیگر اندام‌ ها گسترش پیدا کند و به غیر از در نظر گرفتن این علائم می ‌تواند نشانه ‌های دیگری همانند دیدن خون در ادرار، گرفتگی مجرای ادراری، یبوست‌ های بسیار، باز شدن غیر طبیعی گردن رحم و کم‌ خونی را به ‌همراه داشته باشد.

انواع مختلف سرطان رحم

همان‌ طور که ذکر کریم سرطان‌ های رحم می توانند در سلول ‌های پوشاننده دیواره رحم یعنی همان سلول های لایه آندومتر تشکیل شوند و در این نواحی سبب به وجود آمدن سرطان رحم گردند. به همین جهت است که اغلب متخصصان زنان و زایمان سرطان رحم را به نام سرطان آندومتر نیز می‌ شناسند.

در برخی از افراد نادر ممکن است که سرطان رحم در عضلات دربرگیرنده رحم شکل بگیرد که به این نوع شکل سرطان سارکوم رحمی گفته می شود و برای درمان آن باید از متدی متفاوت با سرطان آندومتر استفاده کرد. همین طور بهتر است بدانید که سرطان رحم هم با سرطان ‌های دیگری همانند سیستم تولید مثلی زنان و سرطان تخمدان یا سرطان دهانه رحم متفاوت می باشد.

انواع مختلف سرطان رحم
انواع مختلف سرطان رحم

سرطان تخمدان

بعد از در نظر داشتن سرطان سینه یکی از مهم ‌ترین علت مرگ ‌و میر بانوان به دلیل سرطان ‌های زنان، سرطان تخمدان می باشد. به دلیل این‌که حدود ۷۵ درصد از افراد علائم آن را با پیشرفت بیماری سرطان تخمدان مشاهده می‌کنند.

به همین جهت است که حدود نیم بیشتری از مرگ ‌و میر هایی که در زنان به واسطه سرطان اتفاق می ‌افتد، از طریق سرطان تخمدان می ‌باشد.

با در نظر گرفتن آمارهایی که به واسطه سازمان بهداشت جهانی انجام شده است، در بین حدود ۵۵ نفر از زنان در کل جهان یک بانو به این بیماری مبتلا می ‌شود و در طول سال حدود ۱۵ هزار بانو به واسطه سرطان تخمدان در جهان با مرگ دست ‌و پنجه نرم می‌کنند و جان خود را از دست می‌دهند.

در رابطه با سنین درگیری بیماری سرطان تخمدان لازم است بگوییم که اغلب بانوان بالای ۵۰ سال می ‌توانند به سرطان تخمدان مبتلا شوند. یکی از مهم ترین عواملی که می تواند خطر مبتلا شدن به سرطان تخمدان را کاهش دهد، بارداری و زایمان می باشند.

در نظر داشتن تصمیمات و تحقیقات انجام ‌شده

با در نظر داشتن تصمیمات و تحقیقات انجام ‌شده متخصصان هنگامی‌که اولین بارداری برای یک بانو اتفاق می ‌افتد، همین امر می ‌تواند به میزان ۴۰ درصد سبب کاهش مبتلا شدن به سرطان تخمدان باشد. به ‌طور کلی طی تحقیقات انجام ‌شده برای هر یک از بارداری‌ ها می ‌توان حدود ۱۴ درصد از خطر مبتلا شدن به سرطان تخمدان کاسته شود.

حال بهتر است بدانید که اگر شما از دسته بانوانی هستید که سابقه نازایی ۱۵ سال یا بیشتر را دارید، ممکن است در معرض مبتلا شدن به سرطان تخمدان نباشید.

اما لازم است که حتماً معاینات متعددی به واسطه متخصص زنان انجام دهید و حدود ۶ ماه یک ‌بار از سونوگرافی و آزمایش خون استفاده کنید تا بتوانید اگر این بیماری در بدن شما وجود داشته باشد، آن را تشخیص دهید.

روش‌های پاراکلینیکی

حال یکی از روش ‌های مؤثر برای تشخیص مراحل اولیه سرطان تخمدان روش‌های پاراکلینیکی همانند سونوگرافی واژینال و آزمایش خون های متعدد می باشد که در این راستا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. به همین جهت است که اغلب متخصصین زنان پیشنهاد می‌کنند که حتماً از آزمایش خون و سونوگرافی واژینال استفاده کنید.

به دلیل این‌که این امر می ‌تواند خطر مبتلا شدن به سرطان را کاهش دهد. ممکن است در برخی موارد به دلیل سابقه ارثی در خانواده شما این سرطان وجود داشته باشد.

در بین سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی لازم است که برای این‌که تشخیص وضعیت تخمدان‌ها بهو اندازه‌گیری آنتی ژن‌ها را در نظر داشت، هر ۶ ماه یک بار تست انجام داد.

بهتر است بدانید این بیماری و سرطان نیز همانند دیگر سرطانی ‌ها اگر در مراحل اولیه و زود هنگام تشخیص داده شود، می ‌تواند بسیار موفقیت آمیز پیش برند و درمان مناسبی برای آن صورت بگیرد.

روش‌های پاراکلینیکی
روش‌های پاراکلینیکی

علائم هشداردهنده سرطان تخمدان

همان‌ طور که می‌ دانید محل قرارگیری تخمدان ‌ها در عمق لگن می باشد. همین امر سبب می ‌شود که علائم ظهور سرطان بسیار دیرتر قابل ‌مشاهده باشد. حال اگر بخواهید از مهم‌ترین علائم هشدار دهنده سرطان تخمدان بدانید، لازم است بگوییم که در این نوع سرطان یک توده یا تومور در داخل لگن به وجود می ‌آید و در هنگام معاینات زنان این توده با درد و فشار در لگن همراه است.

همین ‌طور می ‌تواند سبب یبوست یا تکرر ادرار شود و این علامت ‌ها یکی از مهم ‌ترین علائم هشدار دهنده سرطان تخمدان می باشد. همین طور در برخی مواقع دیده شده که بانوانی که سرطان تخمدان داشته‌اند، دردهای شدیدی در دوران قاعدگی داشتند و در هنگام انجام رابطه جنسی نیز درد بسیاری را تحمل کردند.

متخصصان سرطان های زنان در آمریکا ۴ مشخصه مهم را به عنوان مهم‌ترین علائم به وجود آمدن سرطان تخمدان در زنان دانسته‌اند و این ۴ عامل را بسیار مهم می‌شمارند و بر آن تاکید دارند.

در این راستا افزایش اندازه شکم، درد شکمی یا لگنی، آروغ زدن و احساس سیری زودرس، تکرر در ادرار از مهم‌ترین علائم آن هستند. حتماً مشاهده کرده‌اید که تمام بانوان اغلب این علائم را درطول روز و هفته ها احساس می کنند و لازم است که حتماً در صورت تکرار این علائم به یک پزشک بالینی و متخصص زنان و زایمان مراجعه داشته باشند تا متخصصیت بتوانند معاینات لگنی را برای شما انجام دهند و از حضور توده سرطان تخمدان آگاه شوند.

علائم هشداردهنده سرطان تخمدان
علائم هشداردهنده سرطان تخمدان

سرطان تیروئید

به طور کلی میزان مبتلا شدن بانوان به سرطان تیروئید در کل جهان بسیار زیاد می باشد. اما مبتلا شدن زنان به نسبت مردان در معرض خطر سرطان تیروئید ۲ تا ۴ برابر می باشد. تا به امروز متخصصان نتوانسته‌اند، علت به وجود آمدن سرطان تیروئید را کشف کنند.

اما طبق شواهد موجود به نظر می ‌رسد که این سرطان نیز همانند دیگر سرطان ‌ها می ‌تواند سبب تغییر دی‌ان‌ای بدن شود و نقش مهمی در آن داشته باشد. تغییرات به‌ وجود آمده در دی‌ان‌ای ممکن است به صورت ارثی و ژنتیکی برای افراد صورت بگیرد و اغلب با افزایش سن بروز داده شود. سرطان تیروئید نیز می ‌تواند به راحتی درمان شود.

اما لازم است که حتماً علائم مورد نظر عمر را بدانید. یکی از مهم‌ ترین مواردی که در آن مشاهده می ‌شود، نارسایی و کمبود در هورمون ‌های تیروئید می باشد.

زیرا هنگامی که غدد تیروئید برداشته می‌ شوند، این علائم رخ می دهد. حال برای این‌که بتوان نیاز خود را به این نوع هورمون‌ها برطرف کرد لازم است که داروهای متعددی را جایگزین کرد.

سرطان در بین ۳۰ تا ۵۰ سالگی

اغلب مشاهده شده که این سرطان در بین ۳۰ تا ۵۰ سالگی بروز داده شده است. البته همان‌طور که ذکر کردیم سابقه ژنتیکی و ارثی در این سرطان وجود دارد.

همین طور کمبود ید و قرارگیری بیش از حد در معرض تشعشعات یونی دار در دوران خردسالی می ‌تواند سبب مبتلا شدن به سرطان تیروئید شود. اغلب پزشکان با معاینه بسیار ساده پزشکی می ‌توانند سرطان تیروئید را تشخیص دهند. در این هنگام کیست ‌های کوچک خوش‌خیم هستند و می ‌توان آن‌ ها را درمان کرد.

حال اگر سلول های سرطانی منتشر نشده باشند، درمان سرطان تیروئید بسیار راحت می باشد و بعد از این‌که این غده برداشته شود، خطر برطرف می‌گردد و لازم است که تحت نظر پزشک باشید تا بتوانید خطر عود بیماری را کنترل کنید. به دلیل این‌که در بیشتر مواقع با افزایش سن بیمار بین ۵ تا ۲۰ درصد ممکن است خطر عود بیماری و انتشار تومورها بیشتر شود.

سرطان در بین ۳۰ تا ۵۰ سالگی
سرطان در بین ۳۰ تا ۵۰ سالگی

علائم هشدار دهنده سرطان تیروئید

یکی از مهم‌ترین نشانه‌ های اولیه که می توان علائم هشداردهنده سرطان تیروئید باشد، به وجود آمدن ندول یا گرهک در نواحی خاص می باشد و این عوامل در هنگام معاینه به واسطه پزشک می توانند مشاهده شوند و قابل لمس باشند. همین ‌طور در برخی موارد تغییر تدریجی صدا و ناصاف شدن و بم آن صورت می گیرد.

اگر مدت زمان این عوامل بدون هیچ گونه معالجه بیشتر از ۳ هفته بود، لازم است حتماً در این راستا نگران شوید و مبتلا شدن به سرطان تیروئید را جدی بگیرید.

در بسیاری از موارد افراد احساس می‌کنند که چیزی در گلوی آن ‌ها وجود دارد. در ابتدا امکان دارد که وجود سرطان تیروئید فقط احساس ناراحتی جزئی باشد، اما کم‌کم با پیشرفت بیماری جدی ‌تر می‌ شود و به هنگام خوردن و بلعیدن تمامی غذاها اعم از غذاهای مایعات و جامدات مشکلات متعددی به همراه خواهد داشت.

اگر چندین غده در قسمت گردن وجود داشته باشد، لازم است که حتماً آن را جدی بگیرید. علی‌الخصوص اگر بعد از گذشت ۳ هفته تورم آن هنوز باقی مانده بود و بهبودی حاصل نشده بود.

علائم هشدار دهنده سرطان تیروئید
علائم هشدار دهنده سرطان تیروئید

تشخیص زودهنگام و غربالگری برای سرطان به چه صورت است؟

به‌ طور کلی تشخیص زود هنگام این معنی را می ‌دهد که لازم است ما به هنگام دریافت علائم های هشداردهنده سرطان فوراً به مراکز درمانی و متخصص زنان و زایمان مراجعه کنیم.

متخصصین زنان زایمان هنگامی که علائم هشداردهنده سرطان را از ما می ‌شنوند، می‌ توانند مهم بودن آن را با در نظر گرفتن اقدامات تشخیصی انجام بدهند. سپس لازم است که غربالگری به واسطه متخصصین صورت بگیرد.

اما در برخی موارد غربالگری به این معناست که فرد موردنظر هیچ‌گونه علائم هشداردهنده‌ای به‌ جهت سرطان ندارد و هیچ علائم ظهور نکرده است.

اما لازم است بدانید با در نظر گرفتن شرایط جنسی همانند سرطان پستان، یا سن خاص که عموماً برای بانوان بالای۵۰ سال اتفاق می ‌افتد، ممکن است سرطان ها بسیار و متعدد باشند و متخصص موردنظر با اقدامات مورد نیاز تشخیصی برای غربالگری می تواند تشخیص زودرس سرطان را به همراه داشته باشد.

غربالگری

غربالگری به‌ طور کلی برای بیمارانی صورت می گیرد که هنوز هیچ‌گونه علائمی از بیماری خود ندارند و بیماری آن‌ ها ناشناخته است. حال باید در این راستا توجه داشت که ممکن است متخصصین زنان فقط برای برخی از سرطان از غربالگری استفاده کنند.

به دلیل این‌که ممکن است هیچ علائمی برای شما وجود نداشته باشد و یا شرایط خاصی برای انجام غربالگری داشته باشید. اغلب غربالگری برای سرطان‌هایی مثل سرطان روده بزرگ، سرطان دهانه رحم، سرطان پستان به واسطه متخصص زنان و زنان و زایمان پیشنهاد می ‌شود.

چه علائمی باید ما را حساس کند

در مراحل اولیه سرطان ممکن است علائمی وجود داشته باشد که لازم است آن‌ ها را مورد توجه قرار دهیم. برخی از افراد سابقه فردی و خانوادگی سرطان دارد و همین امر می ‌تواند برای تشخیص سرطان کمک بسیار مؤثری داشته باشد.

هنگامی‌که با این علائم آشنایی کامل داشته باشید و به موقع بتوانید به متخصص زنان مراجعه کنید، یک اقدام مهم و کلیدی انجام داده اید.

به‌ طور کلی در نظر داشتن این علائم به معنی این‌که سرطان برای شما به صورت بدخیم در نظر گرفته شده است، قطعی نمی ‌باشد و در اغلب موارد مشاهده شده هنگامی که افراد با در نظر گرفتن علائم فوراً به متخصص زنان مراجعه کرده‌اند، بیماری خوش‌خیمی برای آن ‌ها وجود داشته که بزودی توانسته‌اند آن را شکست بدهند.

اما مهم‌ترین نکته این است که لازم است که بعد از تشخیص قطعی حتماً پزشک خود را مطلع کنید و دیگر کارها را به دست متخصصین بسپارید.

حتماً می ‌دانید با توجه به تمامی مطالب ذکر شده هنگامی‌که سرطان ‌های بسیار مهم و شایع در مراحل ابتدائی شناخته شوند، درمان برای آن ‌ها به راحتی انجام می گیرد و موفقیت‌آمیز می ‌باشد.

به همین جهت لازم است بدانید که به دلایل متعدد اعم از ترس ‌های احتمالی و از تشخیص سرطان از این‌که به پزشک مراجعه کنید، خودداری نکنید و حتماً از متخصص سرطان زنان در این راستا کمک بگیرید.

علائم هشدار دهنده سرطان

از مهم‌ترین علائم هشداردهنده برای تمامی سرطان ها تغییر در خال‌های پوستی، زخم‌هایی که بهبودی آن ‌ها بسیار طولانی می باشد، وجود توده در هر قسمت از بدن، مبتلا شدن اقوام درجه یک به سرطان، سرفه یا گرفتگی صدای طولانی مدت، سوءهاضمه های طولانی مدت، داشتن استفراغ یا سرفه های خونی، وجود اسهال یا به وجود آمدن یبوست زیاد، خون‌ریزی غیرطبیعی ادرار و مدفوع، بی‌اشتهایی، کاهش وزن بی‌دلیل در نظر گرفته شده اند.

علائم هشدار دهنده سرطان
علائم هشدار دهنده سرطان

چه زمانی نیاز است به متخصص سرطان زنان مراجعه کرد؟

لازم است که با در نظر گرفتن بسیاری از موارد فوراً به متخصص سرطان زنان مراجعه کنید. اگر در واژینال خود بعد از زمان یائسگی یا در هنگام یائسگی خون‌ریزی های مشاهده کردید، این امر می ‌تواند در روند بدن شما غیرطبیعی باشد.

همچنین ممکن است برخی از افراد، تغییرات متعددی را در هنگام پریود و عادت ‌های ماهانه خود داشته باشند که نیاز است در صورت مشاهده شدن این علائم حتماً به متخصص سرطان زنان مراجعه کنند.

بهتر است در رابطه با این موضوع بدانید که سرطان رحم فقط می ‌تواند دلیل یکی از چندین مورد خون‌ریزی واژن در هنگام یائسگی باشد و حتی در بسیاری از مواقع ممکن است که درصد بسیار کمی خطر مبتلا شدن با سرطان برای شما وجود داشته باشد.

اما با این ‌حال لازم است که در این مواقع حتماً به متخصص سرطان زنان مراجعه کنیم. به دلیل این‌که وجود و علت خون‌ریزی ‌های واینال غیر طبیعی می باشند و حتماً مهم شمرده می شوند. حال ممکن است عوامل متعددی سبب خون‌ریزی واژن شوند که در ادامه در رابطه با این موارد بیشتر برای شما می‌گوییم.

آندومتروز:

به ‌طورکلی این علائم می ‌تواند سبب جا به جایی آندومتر شود و در حالتی صورت می گیرد که بافت پوشاننده رحم یا همان آندومتر از رحم خارج شده باشد.

فیبرم:

در هنگام رشد غیر سرطانی بافت درون رحم ممکن است خون‌ریزی واژن را تجربه کنید.

در هنگام پولیپ پوشش رحم ممکن است خون‌ ریزی واژن داشته باشید.

لازم به ذکر است بدانید که دیگر سرطان ‌های برای زنان علی‌الخصوص سرطان دهانه رحم نیز می ‌تواند سبب خون‌ریزی واژینال به ‌صورت غیرطبیعی باشد.

فیبرم:
فیبرم:

تشخیص سرطان رحم به واسطه متخصص سرطان زنان چگونه می باشد؟

اگر شما نیز خون‌ریزی‌های واژینال را به صورت غیرطبیعی تجربه کردید، لازم است که حتماً با متخصص سرطان زنان صحبت کنید و از او مشورت بگیرید. ممکن است در این موارد احتمال مبتلا بودن سرطان رحم برای شما بسیار پایین باشد. اما لازم است که در این راستا حتماً از سلامت خود اطمینان حاصل کنید.

در این موارد پزشک موردنظر برای شما معاینه‌ های شامل معاینه واژن رحم تخمدان و لگن را دارد و در رابطه با علائم هنگام بروز و دفعات متعدد آن سوالات متفاوتی از شما می ‌پرسد.

حال برای این‌که بتواند تشخیص درست‌ تری داشته باشد، ممکن است که برای آزمایشات بیشتر شما را آماده کند. آزمایشات زیر از مهم‌ترین آزمایش برای تشخیص سرطان دهانه رحم به واسطه متخصص سرطان زنان انجام می گیرد.

  • سونوگرافی ترنس واژینال

یکی از آزمایشاتی که امکان دارد به واسطه تشخیص پزشک و متخصص سرطان زنان آن را انجام دهید، سونوگرافی ترنس واژینال می باشد. این سونوگرافی به واسطه یک اسکنر کوچک و میله ای شکل انجام می گیرد.

در روش سونوگرافی ترنس واژینال اسکنر میله ای شکل برای این‌که بتواند یک تصویر دقیق به ‌همراه داشته باشد، لازم است که به ‌صورت مستقیم در درون واژن قرار داده شود. در برخی موارد مشاهده شده که بانوان در این امر میزان کمی ناراحت شده‌اند، اما دردی برای آن‌ها وجود ندارد. پس می ‌توانند با خیال آسوده از سونوگرافی ترنس واژینال به واسطه تشخیص متخصص سرطان زنان استفاده کنند.

سونوگرافی ترنس واژینال
سونوگرافی ترنس واژینال
  • تی وی یو

در این امر می ‌توان تغییرات ضخامت لایه‌ای که برای پوشاننده رحم استفاده شده است را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. در برخی موارد مشاهده شده که تغییرات در این امر سبب وجود حضور سلول های سرطانی شده‌اند و لازم است که بررسی موردنظر از لایه پوشاننده رحم صورت بگیرد.

  • بیوپسی یا نمونه برداری

هنگامی که به واسطه متخصص سرطان زنان سونوگرافی ترنس واژینال و تی وی یو یا همان تغییرات ضخامت لایه پوشاننده رحم در نظر گرفته شود و تشخیص درستی از آن‌ ها صورت بگیرد.

برای این‌که بتواند از روند به وجود آمدن سرطان رحم اطمینان حاصل کند، لازم است که نمونه ‌برداری از بافت‌ های اصلی انجام بگیرد. بیوپسی می‌تواند نمونه‌ برداری کوچکی از سلول های پوشاننده رحم یا همان سلول های آندومتر باشد و لازم است که بعد از برداشت این نمونه‌ ها آن ‌ها به آزمایشگاه فرستاده شوند تا اگر وجود سلول‌ های سرطانی در آن‌ ها دیده شود، آن‌ها مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرند. البته بهتر است بدانید که بیوپسی از چندین روش انجام می شود:

بیوپسی آسپیراسیون:

در این روش لازم است که به واسطه یک لوله منعطف پذیر کوچک که آن را درون واژن می‌شود و این روش می ‌تواند با استفاده از لوله منعطف با مکش جمع‌آوری سلول‌ های رحم را به ‌همراه داشته باشد، انجام داد.

هیستروسکوپی:

در نظر گرفتن این روش به واسطه تشخیص متخصص سرطان زمان زنان با استفاده از یک تلسکوپ کوچک انجام می گیرد. این تلسکوپ کوچک هیستروسکوپ نام دارد که در داخل کانال واژن وارد می‌ شود و از این طریق می ‌تواند نمونه‌ گیری ‌های لازم را از پوشش رحم نداشته باشد.

لازم به ذکر است بدانید که در بسیاری از موارد ممکن است متخصص سرطان زنان به واسطه دیلاتاسیون و کورتاژ، استفاده کند. این ۲ عامل ذکر شده یک عمل جراحی بسیار سبک می باشند که با بیهوشی فرد مورد نظر انجام می‌گیرند و در این روش لازم است که مقداری از بافت های پوشاننده شده رحم خارج گردند و با در نظر گرفتن نمونه‌برداری ‌های آن ‌ها را به آزمایشگاه بفرستند.

هیستروسکوپی:
هیستروسکوپی:

تست خون

در اغلب مواقع نیز تست خون می ‌تواند برای تشخیص سرطان رحم مؤثر واقع شود. به دلیل این‌که تومور های سرطانی دارای مواد شیمیایی خاصی هستند و در ماکرهای سرطانی خون آن‌ ها را آزاد می‌کنند

و همین امر می‌ تواند در آزمایش خون افراد قابلیت تشخیص مواد شیمیایی را داشته باشد. البته لازم به ذکر است بدانید که در نظر گرفتن آزمایش خون به تنهایی قابل اتکا نمی ‌باشد و در نظر گرفتن مواد شیمیایی فقط به دلیل ابتلا به سرطان نمی ‌باشد. همین طور ممکن است در مواد موردنظر در خون بسیاری از افرادی که مبتلا به سرطان رحم باشند پیدا نشود.

تست خون
تست خون

آزمایشات لازم پس از تشخیص ابتلا به سرطان رحم به واسطه متخصص سرطان زنان چیست؟

اگر متخصص موردنظر تشخیص داد که شما به سرطان رحم مبتلا هستید، لازم است که برای اطمینان تست های بیشتری برای تعیین مرحله سرطان انجام بگیرد و حال متخصص سرطان طبقه بندی هایی برای بزرگی سرطان و گسترش آن در بهترین درمان تعریف کرده‌اند تا از این طریق بتوان درمان ‌های مناسب را برای مراحل متعدد انجام داد. تست ‌های متعددی که می ‌تواند میزان مرحله سرطان را تشخیص دهد، شامل موارد زیر می‌شوند:

عکس‌برداری از قفسه سینه با اشعه ایکس:

در نظر گرفتن این آزمایش می‌ تواند تشخیص دهد که آیا سرطان به ریه ها گسترش پیدا کرده است.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی:

در نظر گرفتن این روش به واسطه میدان‌ های مغناطیسی می تواند تصاویری دقیق از قسمت‌های داخلی بدن به وجود بیاورد و همین امر می ‌تواند گسترش سرطان در بدن را تشخیص دهد.

آزمایش خون تکمیلی‌تر:

در نظر گرفتن این آزمایش به دلیل این‌که بتوان به وضعیت عمومی و سلامت بدن خود پی ببرید و از این طریق سطح عملکرد ارگان‌های بدن را تشخیص داد.

آزمایش خون تکمیلی‌تر:
آزمایش خون تکمیلی‌تر:

راه‌های درمان سرطان رحم

متخصصین سرطان زنان برای این‌که بتوان درمان سرطان رحم را انجام داد از یک سیستم طبقه‌بندی استفاده می‌کنند که در تلاشیم در ادامه این مطلب در رابطه با مراحل متعدد سرطان برای شما صحبت کنیم این مراحل عبارت‌اند از:

  • مرحله ۱: در مرحله ۱ سرطان در بدن گسترش نیافته و هنوز فقط در بخش رحم فرد قرار دارد.
  • مرحله 2: در مرحله دوم سرطان رحم در دهانه رحم درگیر شده است.
  • مرحله 3: در مرحله سوم سرطان رحم گسترده‌تر شده است و به غیر از در نظر گرفتن بافت‌ های رحم توانسته بافت‌های نزدیک آن همانند لگن و گره های لنفاوی را دربر بگیرد.
  • مرحله ۴: در این مرحله سرطان دیگر تمامی بافت‌های نرم شکمی را دربر گرفته و یا به درون ارگان‌هایی همانند روده، کبد، ریه، مثانه نفوذ پیدا کرده و تمامی اعضای بدن را درگیر کرده است.

بهتر است بدانید اگر قصد درمان سرطان رحم را داشته باشید، شانس زنده ماندن بیماران با در نظر گرفتن مراحل متفاوت سرطان می‌تواند مختلف باشد.

اگر پزشک مدنظر میزان سرطان رحم را در شما به مرحله ۱ تشخیص داده است

اگر پزشک مدنظر میزان سرطان رحم را در شما به مرحله ۱ تشخیص داده است، بسیار خوش‌بین باشید که می‌ توانید حدود ۹۵ درصد می توانید بر بیماری غالب شوید و تا چندین سال دیگر زندگی کنید. لازم به ذکر است بدانید تعداد بسیاری از زنانی که در مرحله ۱ متوجه سرطان رحم شده‌اند، درمان خوبی را سپری کرده اند.

حال در نظر داشته باشید که اگر در مرحله دوم تشخیص سرطان به واسطه متخصص سرطان زنان صورت بگیرد، می توانید حدود ۷۷ درصد بر بیماری غالب شوید و آن را کنترل کنید.

در دیگر موارد ممکن است که به دلیل پیشگیری نکردن بیمار در مرحله سوم بتواند تشخیص دهد که مبتلا به سرطان رحم می باشد. در این موارد احتمال زنده ماندن افراد برای ۵ سال آینده حدوداً ۴۰ درصد در نظر گرفته شده‌است.

اگر بیماری سرطان شما در مرحله چهارم باشد و در این مرحله متخصص سرطان آن را شناسایی کنند، برای این‌که بتوانید در ۵ سال آینده زندگی کنید حدود ۱۵ درصد می‌توانید در نظر بگیرید.

اگر پزشک مدنظر میزان سرطان رحم را در شما به مرحله ۱ تشخیص داده است
اگر پزشک مدنظر میزان سرطان رحم را در شما به مرحله ۱ تشخیص داده است

سرطان رحم به کمک متخصص سرطان زنان چگونه درمان می‌شود؟

حتماً شما نیز نیاز دارید در رابطه با درمان سرطان رحم بیشتر بدانید. متخصص سرطان زنان در این امر می ‌تواند کمک بسیاری داشته باشد. یکی از مهم ‌ترین و اصلی ‌ترین درمان ‌های سرطان رحم برداشتن رحم به همراه تخمدان ‌ها و لوله‌های فالوپ می‌باشد. البته لازم به ذکر است بدانید که بر اساس مرحله و پیشرفت نوع سرطان لازم است که از کشتن سلول‌های سرطانی باقی‌ مانده استفاده کرد. در همین راستا لازم است که از پرتو درمانی یا شیمی‌درمانی برای روند درمان استفاده کرد.

درمان بانوانی که هنوز یائسه نشده

همان‌ طور که می ‌دانید اگر رحم برداشته شود، دیگر بانوان قابلیت بارداری را نخواهند داشت. حال اگر شما از خانم‌ های جوانی هستید که با مشکل سرطان رحم دست و پنجه قهر می‌کنید و هنوز یائسه نشده اید و قصد دارید، فرزند داشته باشید ممکن است که این روش برای شما مناسب نباشد. به همین جهت لازم است که شرایط منحصر به‌ فردی برای شما در نظر گرفته شود تا درمان سرطان رحم با موفقیت انجام بگیرد.

درمان سرطان پیشرفته

اگر سرطان رحم برای شما در حالت پیشرفته باشد، لازم است که درمان سنگین‌تری اتفاق بیفتد. عموماً برای درمان سرطان پیشرفته متخصص سرطان زنان توصیه می‌کند که از مراحل شیمی‌درمانی استفاده کنید. البته ممکن است که سرطان‌ های پیشرفته به واسطه مراحل شیمی‌درمانی نیز به صورت کامل قابل‌ معالجه نباشد.

اما همین امر می‌ تواند وضعیت مریض را بهبود ببخشد و اثرات سرطان را کمتر کند. درمان در این حالت سبب می‌ شود که بیمار بتواند از زندگی خود استفاده کند و لذت ببرد.

حال اگر هیچ‌گونه راه حلی برای معالجه و درمان سرطان پیشرفته وجود نداشته باشد، لازم است که به واسطه عمل های جراحی تمامی میزان بافت ‌های سرطانی را از بدن خارج کرد. در این راستا شیمی‌درمانی، هورمون درمانی، پرتو درمانی و دیگر موارد می ‌توانند روند سرعت سرطان را کاهش دهند.

جراحی سرطان رحم

در مرحله اول سرطان لازم است که جراحی رحم را انجام بدهید. باید تحت عمل جراحی هیسترکتومی باشید. این عمل برای خارج کردن رحم و لوله‌ های فالوپ و تخمدان ها کاربرد دارد. همین طور امکان دارد که متخصص سرطان زنان و جراح و به واسطه گره های لنفاوی شکم و دیگر نقاط نزدیک بدن نمونه ‌برداری‌هایی صورت بدهد.

اگر این نمونه ‌ها گسترش سرطان را به ‌همراه داشت، لازم است که به آزمایشگاه فرستاده شوند. از متداول‌ترین روش ‌های هیسترکتومی وجود یک برش بزرگ در میانه شکم و خارج کردن رحم می باشد. به همین جهت این روش به عنوان هیسترکتومی سوراخ کلیدی نیز شناخته می‌ شود.

این متد جراحی با استفاده از یک تلسکوپ که مخصوص این امر می باشد کارایی دارد. در این روش جراح موظف است که با برش‌ های کوچک درون بدن رحم را از واژن خارج کند. در این روش بعد از ۳ تا ۵ روز امکان این‌که از بیمارستان مرخص بشید را دارید و بعد از چندین هفته بهبودی کامل را به همراه خواهید داشت. بعد از این‌که عمل خارج کردن رحم با موفقیت انجام شد، هرچه سریع‌تر راه بیفتید بهبودی شما زودتر حاصل می گردد.

اگر هنوز روی تخت قرار دارید لازم است که حرکات روتین پا و دست را انجام دهید تا همین امر بتواند سبب گردش خون شما گردد و از لخته شدن خون پیشگیری کند. هنگامی‌که از بیمارستان مرخص می شوید، متخصص سرطان زنان برای شما تمریناتی جهت تقویت قدرت و تناسب اندام به همراه دارد و می‌توانید در این راستا از فیزیوتراپیست نیز استفاده کنید.

جراحی سرطان رحم
جراحی سرطان رحم

جراحی مراحل ۲ و۳ سرطان رحم

اگر سرطان رحم شما گسترش‌ یافته باشد و در مرحله ۲ یا ۳ وجود داشته باشد، لازم است که از گره های لنفاوی اطراف لگن هیسترکتومی کامل نیاز داشته باشد. این عمل نیز می تواند خارج کردن بخش بیشتری از دهانه رحم و قسمت فوقانی واژن را به ‌همراه داشته باشد و در این راستا گره‌ های لنفاوی ناحیه لگن نیز خارج می شوند.

این امر می ‌تواند خطر بازگشت سرطان را کاهش بیابد و در ادامه آن ممکن است پزشک مدنظر پیشنهاد پرتودرمانی یا شیمی‌درمانی را نیز در نظر بگیرد.

جراحی سرطان پیشرفت در مرحله ۴

ممکن است سرطان شما در مرحله ۴ باشد. در این بخش لازم است که تا حتی‌الامکان بافت‌های سرطانی از تمامی نقاط بدن شما خارج شود. البته بهتر است بدانید که عمل جراحی در این روش درمان سرطان را به‌ همراه نخواهد داشت. اما ممکن است علائم سرطان را بهبود ببخشد.

پرتودرمانی سرطان رحم

در صورتی متخصص سرطان زنان برای شما پرتو درمانی درنظر میگیرد که احتمال بازگشت سرطان زیاد است. ممکن است که یک دوره پرتو درمانی در نظر گرفته شود و پرتودرمانی می‌تواند روند رشد و گسترش سرطان را به حداقل برساند. برای این‌که بتوان از پرتو درمانی برای سرطان رحم استفاده کرد، ۲ مدل پرتو درمانی وجود دارد:

پرتودرمانی داخلی:

یک لوله پلاستیکی را در درون رحم قرار می‌ دهند و از این طریق پرتوهای پرتودرمانی ها رحم وارد می شوند.

پرتودرمانی خارجی:

به واسطه یک دستگاه پرتوها را به ناحیه لگن می‌ فرستند.

پرتودرمانی خارجی:
پرتودرمانی خارجی:

شیمی‌درمانی سرطان رحم

اگر سرطان رحم در مرحله ۴ باشد امکان دارد که متخصص سرطان زنان یک دوره شیمی‌درمانی نیز تجویز کند. هدف از انجام شیمی‌درمانی این است که از بازگشت سرطان جلوگیری کرد و همین امر می ‌تواند سبب شود که سرطان ‌های پیشرفته ‌تر کاهش بیابند و دیگر گسترش ظهور سرطان در بدن کمتر شود.

شیمی‌درمانی به واسطه تزریق دارو ها به سیاه‌رگ صورت می گیرند. عموماً شیمی‌درمانی ها به صورت دوره‌ای انجام می شوند.

در برخی مواقع دیده شده که عوارضی برای شیمی‌درمانی وجود داشته است که شامل موارد زیر می شود:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • ریزش مو
  • خستگی شدید
شیمی‌درمانی سرطان رحم
شیمی‌درمانی سرطان رحم

متخصص سرطان زنان در تهران چگونه است؟

امروزه با در نظر گرفتن پیشرفت تکنولوژی ‌ها در کل جهان و حوزه درمان، بیماری‌های زنان توانسته پیشرفت چشمگیر و رشد بسیاری داشته باشد.

متخصص سرطان زنان می ‌تواند شناخت خوبی از بیماری‌ های زنان و انواع ناباروری ‌ها و راه ‌های درمان جراحی ‌های زیبایی و دیگر داشته باشد و از این طریق می ‌تواند در راستای برطرف نمودن سرطان برای بیماران مفید واقع شود.

حال برای این‌که بتوانید انتخاب مؤثری از متخصص سرطان زنان در تهران داشته باشید، لازم است که به تخصص ‌های آن متخصص آگاهی داشته باشید و از این طریق بتوانید یک انتخاب درست برای روند درمانی خود پیش بگیرید. حال در ادامه در تلاشیم تا در رابطه با متخصص سرطان زنان در تهران بیشتر برای شما بگوییم.

ویژگی متخصص سرطان زنان در تهران چیست؟

یک متخصص سرطان زنان در تهران لازم است که در رابطه با بیمارانی که سرطان دارند موارد کاربردی را در نظر بگیرد. در ادامه در تلاشیم بیشتر در رابطه با این موارد صحبت کنیمم

متخصص سرطان زنان باید تاریخچه پزشکی شما را مورد بررسی قرار دهد و ازجمله سوابق سرطان ‌ها در دیگر نقاط بدن شما و سوابق ژنتیکی و فامیلی شما اطلاعات کافی داشته باشد.

متخصص سرطان زنان لازم است که معاینه کامل فیزیکی شما را برای پستان ‌ها، لگن، رکتوم به همراه داشته باشد.

متخصص سرطان زنان لازم است که انجام تست پاپ اسمیر را نیز برای شما مهم بشمارد.

متخصص سرطان زنان لازم است که ماموگرافی قفسه سینه را برای بررسی بیشتر ریه‌ ها به همراه داشته باشد.

از دیگر وظایف سرطان متخصص سرطان زنان این است که بتواند سی‌تی‌اسکن شکم و لگن را برای بررسی و پیشرفت بیماری های داخل شکم مورد بررسی قرار دهد و در رابطه با حضور اولیه و حفره‌های شکمی تومور اطلاعاتی داشته باشد.

متخصص سرطان زنان باید به کپوسکوپی و علائم آن واقف باشد.

متخصص سرطان زنان باید اندازه‌گیری ‌های تومورها را نیز به ‌همراه داشته باشد.

ماموگرافی نیز از مهم‌ ترین ویژگی‌ های مهم برای تشخیص مبتلا شدن به سرطان می باشد که متخصص سرطان زنان لازم است حتماً ماموگرافی را برای شما در بر بگیرد.

ویژگی متخصص سرطان زنان در تهران چیست؟
ویژگی متخصص سرطان زنان در تهران چیست؟

وظایف متخصص سرطان زنان در تهران به چه صورت است؟

متخصص سرطان زنان با در نظر داشتن تحصیلات زمینه‌ای مناسب لازم است که تخصص کافی، در انواع گرایش ‌ها و مشکلات زنان داشته باشد. به طوری که لازم است فعالیت ‌های متعددی در زمینه ناباروری داشته باشد و در زمینه زیبایی و سرطان زنان نیز اطلاعات بسیاری داشته باشند. حوزه درمانی زنان شامل موارد زیر می‌ شود:

  • درمان بیماری‌های زنان
  • خشک شدن واژن
  • انواع کیست ‌های تخمدان
  • مراقبت‌ های دوران بارداری و زایمان
  • انواع سرطان‌های زنان نظیر سرطان رحم و سرطان پستان
  • بیماری‌ های دستگاه تناسلی مانند زگیل تناسلی و تب‌خال تناسلی
  • و دیگر موارد

اهمیت انتخاب بهترین متخصص سرطان زنان در تهران در چیست؟

در نظر داشته باشید که لازم است از بهترین متخصص سرطان زنان در تهران استفاده کنید تا بتوانید روند مشکلات خود را به بهترین حالت ممکن پیش ببرید. هنگامی که یک متخصص سرطان زنان از تبحر و مهارت کافی برخوردار باشد، صلاحیت انجام تمامی جراحی‌های زیبایی زنان و نسخه ‌های متعدد برای جراحی‌های سرطان را دارد.

به‌ همین سبب است که لازم است حتماً از افراد و متخصصانی که در زمینه سرطان زنان اطلاعات کافی دارند، استفاده کنید. همین طور لازم ب ذکر است بدانید هنگامی که به بهترین متخصص سرطان زنان مراجعه می‌کنید، می توانید نتیجه قابل ‌قبول و رضایت ‌بخشی را از درمان خود داشته باشید، واسطه این‌که از تخصص‌ های یک دکتر سرطان زنان استفاده کافی را برده اید.

همان‌ طور که می ‌دانید اگر متخصص سرطان زنان تجربه کمی در این امر داشته باشد، ممکن است آسیب ‌های جبران‌ناپذیری را برای شما به‌ همراه داشته باشد. به همین دلیل است که تأکید می‌کنیم، از بهترین متخصص سرطان زنان در تهران استفاده کنید تا بتوانید درمان خود را با موفقیت پشت سر بگذارید.

اهمیت انتخاب بهترین متخصص سرطان زنان در تهران در چیست؟
اهمیت انتخاب بهترین متخصص سرطان زنان در تهران در چیست؟

جمع ‌بندی مطالب

در نظر داشتیم در مطالب بالا در رابطه با متخصص سرطان زنان در تهران برای شما صحبت کنیم. در این راستا در رابطه با انواع سرطان‌هایی که می‌تواند بانوان را در خطر بیندازد، بیشتر صحبت کنیم. همین طور در تلاش بودیم تا راه‌حل‌های درمان آن ‌ها را به واسطه متخصص سرطان زنان در تهران بگوییم.

ویژگی‌های یک متخصص سرطان زنان در تهران می ‌تواند مهم‌ترین نکته در این مطلب باشد. از این طریق لازم است که برای تمامی مشکلات متعدد در این راستا از کمک ‌های متخصص سرطان زنان غافل نشوید.

Share this post

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email