دکتر زنان خوب برای تشخیص سرطان رحم

دکتر زنان خوب برای تشخیص سرطان رحم

در این مقاله قصد داریم دکتر زنان خوب برای تشخیص سرطان رحم را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار دهیم:

سرطان رحم که عنوان دیگر آن سرطان آندومتر می باشد، نوعی تومور بدخیم است که در قسمتی از ناحیه تناسلی زنان به نام رحم رشد می کند و سلامت آنان را تحت تاثیر قرار می دهد،

این بیماری معمولا در سنین بالای 40 سالگی به بعد در بدن خانم ها نمایان می شود که دارای علائم خاص خود می باشد که می تواند در تشخیص به موقع این بیماری تاثیرگذار باشد و همانگونه که همگی ما می دانیم تشخیص به موقع سرطان مهم ترین گام در درمان آن محسوب می شود.

در این مقاله می خواهیم به صورت مفصل سرطان رحم و روش های تشخیص و درمان این بیماری توسط دکتر زنان خوب را مورد بررسی قرار دهیم:

در این مقاله به سوالات ذیل پاسخ خواهیم داد:

سرطان رحم چیست؟ و تومورهای سرطانی رحم چگونه به وجود می آیند؟

چه افرادی در معرض خطر ابتلا به سرطان رحم قرار دارند؟

چه روش هایی موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان رحم می شوند؟

دکتر زنان خوب برای تشخیص سرطان رحم از چه روش هایی استفاده می کند؟

دکتر زنان خوب مرحله بندی گسترش سرطان رحم را چگونه مشخص می کند؟

دکتر زنان خوب برای درمان سرطان رحم چه روش های درمانی را به کار می برد؟

گزینه های درمان سرطان رحم بر اساس مرحله بیماری کدام موارد می باشند؟

آیا سرطان رحم بر روی رابطه جنسی تاثیرگذار است؟

آیا روش های مختلف درمانی سرطان رحم می تواند موجب ناباروری شود؟

آیا بعد از درمان سرطان رحم امکان بارداری وجود دارد؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دکتر زنان خوب برای تشخیص سرطان رحم با ما همراه باشید.

سرطان رحم چیست؟ و تومورهای سرطانی رحم چگونه به وجود می آیند؟

بهتر است، قبل از تعریف سرطان رحم، با رحم که قسمتی از ناحیه تناسلی زنان است و بیماری این قسمت را تحت تاثیر قرار می دهد، به صورت مختصر آشنا شویم:

سرطان رحم چیست؟ و تومورهای سرطانی رحم چگونه به وجود می آیند؟
سرطان رحم چیست؟ و تومورهای سرطانی رحم چگونه به وجود می آیند؟

رحم:

رحم قسمتی از ناحیه تناسلی در زنان است که به صورت توخالی و گلابی شکل می باشد و در زمان بارداری جنین در آن جا رشد می کند. رحم در بین مثانه و رکتوم در حفره لگن رحم قرا گرفته است.

رحم خود از بخش های سرویکسی- تنه و فوندوس تشکیل شده است، قسمت پایینی آن که به صورت لوله باریکی است، همان سرویکسی است که به آن دهانه رحم نیز می گویند و تنه نیز ناحیه میانی و پهن رحم است و فوندوس شامل قسمت بالایی آن می شود که به صورت برآمدگی می باشد.

در ناحیه بالایی رحم لوله های فالوپ قرار گرفته است که محل اتصال رحم به تخمدانها می باشد.

دیواره رحم دارای دو لایه درونی و بیرونی بوده که دیواره درونی را آندومتر می نامند و دیواره بیرونی که به صورت یک بافت ماهیچه ای است، میومتر نام دارد.

زنان زمانی که در سن بلوغ و بچه دار شدن هستند، ناحیه داخلی رحم آن ها رشد کرده و ضخیم می شود و رحم برای بارداری آماده می شود، اگر خانم باردار نشود، لایه ضخیم درونی ریزش کرده و خون آن از طریق واژن از بدن خارج می گردد که به این خونریزی ماهیانه قاعدگی در زنان می گویند.

مفهوم سرطان:

سلول ها اصلی ترین واحدهای زندگی در بدن محسوب می شوند، بافت های بدن از سلول ها تشکیل شده اند و بافت ها نیز در کنار هم اندام های بدن را تشکیل می دهند، سلول ها مدام در حال رشد و تکثیر هستند و سلول های جدید جانشین سلول های پیر می شوند و از این طریق بافت ها و اندام های بدن سالم می مانند.

سرطان در بدن زمانی به وجود می آید که فعالیت سلول ها در رشد و تکثیر دچار اختلال می شود. سلول های جدید زمانی به وجود می آیند که بدن به آن ها نیاز ندارد و سلول های پیر زمانی که باید از بین بروند نمی میرند، این سلول های اضافه بافتی غده ای مانند را تشکیل می دهند که به آن تومور می گویند.

مفهوم سرطان:
مفهوم سرطان:

تومورهای خوش خیم رحم:

تومورها خود در گروه خوش خیم و بدخیم قرار دارند، اگر تومورهای ایجاد شده خوش خیم باشند، جای هیچگونه نگرانی نیست، زیرا بعد از این که پزشک تومور را از بدن خارج کند در قسمت های دیگر بدن رشد و گسترش پیدا نمی کند، یا به عبارتی دیگر تومورهای خوش خیم بعد از خروج از بدن دیگر عود نمی کنند و لازم است که بدانید این تومورها مرگبار نیستند.

تومورهای های خوش خیم که در ناحیه رحم رشد می کنند، فیبروید نام دارند، این تومورها در ماهیچه رحم رشد می کنند و در اکثریت زنان شایع می باشند.

فیبروید بعد از 40 سالگی در زنان شروع به رشد کرده ولیکن به سرطان تبدیل نمی شود و زمانی که خانم به سن یائسگی می رسد، فیبرویدها کوچکتر شده و حتی ناپدید نیز می شوند.

تورمورهای خوش خیم رحم یا همان فیبرویدها وقتی که در رحم به وجود می آیند هیچگونه ای علائم و نشانه ای نداشته و خطرناک نیز نمی باشند، لذا بر این اساس نیاز به درمان ندارند، ولی با توجه به محلی که در آن رشد می کنند، ممکن است، موجب تکرار ادارار- ترشح واژن و خونریزی شوند، اگر شدت این نشانه ها بیشتر شد، می بایست حتما به پزشک مراجعه کنید.

تا اینجا با مبحث سرطان رحم آشنا شدید پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست دکتر زنان خوب برای تشخیص سرطان رحم با ما همراه باشید.

فیبروید موجب خونریزی و فشار به اندام های تحتانی

در مواردی فیبروید موجب خونریزی و فشار به اندام های تحتانی می شود که باعث ایجاد درد در آن ناحیه خواهد شد، در این موارد می بایست برای درمان آن به پزشک مراجعه کرده و معمولا از طریق جراحی آن را از رحم خارج می کنند.

یکی دیگر از تومورهای خوش خیم که در رحم زنان ممکن است، ایجاد شود، آندومتریوز می باشد، این حالت خوش خیم بعد از 30 سالگی در زنان شایع می باشد، به خصوص زنانی که تاکنون سابقه بارداری نداشته اند.

بافت آندومتر در خارج از رحم و در اندام های مجاور شروع به رشد می کند، از علائم آندومتر می توان به دردهای قاعدگی و خونریزی غیرعادی واژن اشاره کرد و در برخی زنان نیز موجب ناباروری می شود، ولی موجب سرطان نخواهد شد، زنانی که دارای آندومتریوز شده اند، می توانند از طریق جراحی و یا هورمون آن را درمان کنند.

تومور خوش خیم دیگری که در رحم ممکن است، به وجود آید هایپرپلازی آندومتر است که موجب افزایش سلول های دیواره رحم می گردد، این تومور در حالت عادی سرطان زا نمی باشد،

ولی در مواردی نیز ممکن است، موجب پیدایش سرطان شود، از علائم هایپرپلازی می توان به خونریزی بین پریودها و خونریزی بعد از تمام شدن دوره عادت ماهیانه اشاره کرد، پزشک زنان خوب برای جلوگیری از تبدیل شدن این تومور به سرطان اقدام به خارج سازی رحم و یا درمان با پروژسترون می کند که نیازمند پیگیری آزمایش های منظم می باشد.

فیبروید موجب خونریزی و فشار به اندام های تحتانی
فیبروید موجب خونریزی و فشار به اندام های تحتانی

تومورهای بدخیم رحم:

تومورهای بدخیم همان سرطان هستند که بر عکس تومورهای خوش خیم تهدیدی برای زندگی می باشند، سلول های سرطانی تمامی سلول های بافتی اندام های مجاور را نیز مورد هدف نابود شدن قرار می دهند،

این تومورها در بدترین حالت ممکن است، وارد جریان خون و یا عروق لنفاوی نیز شوند و به این طریق سلول های سرطانی از جایگاه ابتدایی خود خارج شده و در بدن پراکنده می شوند و سایر اندام های بدن را نیز تهدید می کنند، به این حالت گسترش سرطان، متاساژ می گویند.

وقتی که سرطان رحم توسعه پیدا می کند، ابتدا وارد رگ های خونی و عروق لنفاوی شده، سپس به سایر اندام ها نظیر مانند ریه و کبد می رسد.

هنگامی که به دلیل گسترش سرطان یا همان متاساژ تومورهای جدید سرطانی تشکیل می شوند، در واقع همان تومور اولیه است، به عنوان مثال هنگامی که سرطان رحم به کبد می رسد، در واقع سلول های سرطانی که به کبد حمله کرده اند، همان سلول های سرطان رحم هستند، نه سرطان کبد و درمان هم مانند درمان سرطان رحم می باشد و درمان های سرطان کبد برای آن به کار برده نخواهند شد.

تومورهای بدخیم رحم:
تومورهای بدخیم رحم:

انواع سرطان های رحم:

شایع ترین نوع سرطان رحم آندومتر است که در دیواره داخلی رحم اتفاق می افتد که به همان نام سرطان رحم معروف است، لذا می توان گفت: سرطان رحم سرطانی است که از ناحیه داخلی رحم شروع می شود.

مدل دیگری از سرطان رحم تحت عنوان سارکوم رحم وجود دارد که در میومتر توسعه پیدا می کند و سرطان دیگری نیز که از بخش دهانه رحم آغاز می شود، با عنوان سرطان دهانه رحم شناخته می شود.

در ادامه به بررسی و روش های درمانی سرطان رحم می پردازیم:

چه افرادی در معرض خطر ابتلا به سرطان رحم قرار دارند؟

هنوز هیچ کس دلیل دقیق و علمی برای سرطان رحم اعلام نکرده است، فقط آنچه که به وضوح روشن است، این است که این بیماری واگیر نمی باشد.

نمی توان گفت: همه افرادی که در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند، به سرطان رحم مبتلا می شوند و علاوه بر این ممکن است، افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند، قبلا در معرض عوامل خطر زای آن قرار نگرفته باشند.

توصیه می کنیم حتما از مقاله هزینه عمل لاپاراسکوپی رحم دوشاخ دیدن کنید.

مطابق مطالعات و تحقیقاتی که در مورد این بیماری انجام شده موارد ذیل می توانند از عوامل خطرزای سرطان رحم محسوب گردند:

  • سن: سرطان رحم معمولا در زنان بالای 50 سال اتفاق می افتد.
  • هایپرپلازی آندومتر: زنانی که هایپرپلازی آندومتر دارند، بیش از سایر زنان در مجاورت خطر ابتلا به سرطان رحم قرار دارند.
  • هورمون درمانی جایگزین (HRT): درمان به کمک هورمونها، جایگزینی برای معوق نمودن زمان یائسگی- ممانعت از پوکی استخوان و برای کم نمودن حملات قلبی و سکته مغزی به کار می رود، ولیکن لازم است، بدانید افرادی که این نوع هورمون درمانی را انجام می دهند، در آینده در معرض خطر ابتلا به سرطان رحم قرار دارند.

زنانی که HRT انجام می دهند، می بایست حتما در مورد مزایا و معایب آن با دکتر زنان مشورت کنند، حتی در زمان انجام معاینات اولیه HRT احتمال پیدایش سرطان رحم افزایش پیدا می کند.

برخی زنان استروژن را بدون پروستروژن استفاده می کنند و این خود می تواند یکی دیگر از عوامل خطرزای پیدایش سرطان رحم باشد،

زیرا مصرف استروژن به میزان بالا و در مدت زمان طولانی خطرناک می باشد و آن دسته از زنانی که استروژن را در کنار پروستروژن استفاده می کنند، میزان خطر ابتلا به سرطان رحم در آنان به شدت کاهش می یابد، زیرا پروستروژن وظیفه محافظت از رحم را دارد.

چاقی و عوامل مشابه آن:

بافت های چربی در بدن یکی از عوامل تولید استروژن می باشند، لذا بر این اساس در بدن زنان چاق در مقایسه با زنانی که اندام لاغری دارند، استروژن بیشتری وجود دارد، پس می توان یکی دیگر از عوامل خطرزای پیدایش سرطان رحم را چاقی دانست،

همچنین زنانی که فشار خون بالایی دارند و یا به دیابت مبتلا شده اند، نیز بیش از سایرین در معرض ابتلا به سرطان رحم قرار دارند، این ها مشکلاتی است که بیشتر زنان چاق و دارای اضافه وزن بالا به آن دچار هستند.

تاموکسیفن:

بانوانی که داروی تاموکسفین را برای درمان و یا جلوگیری از مبتلا به سرطان پستان مصرف می نمایند، نیز در معرض ابتلا به سرطان رحم قرار دارند، این گونه به نظر می رسد که این دارو نیز مانند استروژن بر رحم تاثیر منفی بر جای می گذارد. دکتر زنان افرادی که این دارو را مصرف می کنند، جهت کشف نشانه سرطان مورد بازبینی دقیق قرار می دهد.

تاموکسیفن:
تاموکسیفن:

البته ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است، مزایایی که تاموکسفین برای درمان سرطان پستان دارد، بیش از علل دارای ریسک در رخداد سرطان رحم است و قطعا سیستم بدنی هر زنی با دیگری فرق دارد، زنانی که داروی تاموکسفین مصرف می کنند، می بایست قبل از مصرف به دکتر زنان خوب مراجعه کرده و با وی در مورد سابقه پزشکی خود و خانواده خود در این زمینه مشورت کنند.

سرطان کولورکتال:

زنانی که مبتلا به سرطان کولورکتال وارثتی بوده اند بیش از سایر زنان دیگر در معرض ابتلا به سرطان رحم قرار دارند.

عوامل خطرزای دیگری که ممکن است، زنان را در معرض ابتلا به سرطان رحم قرار دهد، به مدت زمانی که در معرض استروژن قرار گرفته است، بستگی دارد،

زنانی که قاعدگی آن ها در سنین پایین شروع شده و یا اینکه خیلی دیر یائسه شده اند و همچنین زنانی که بچه دار نشده اند، دوره ی زمانی بالاتری در معرض استروژن بوده اند، نتیجتا این اشخاص بیش از دیگران در مجاورت ابتلا به سرطان رحم هستند.

افرادی که یکی از این عوامل خطرزا را دارند و همچنین افرادی که نگران مبتلا شدن به این بیماری هستند، لازم است، حتما در مورد علائم و نشانه این نوع سرطان و نیز انجام معاینات دوره ای منظم به دکتر زنان مراجعه کنند.

سرطان کولورکتال:
سرطان کولورکتال:

تا اینجا با مبحث افرادی که در معرض خطر ابتلا به سرطان رحم قرار دارند آشنا شدید پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست دکتر زنان خوب برای تشخیص سرطان رحم با ما همراه باشید.

چه روش هایی موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان رحم می شود؟

در این قسمت عواملی را که موجب پیشگیری از ابتلا به این بیماری می شوند، را مورد بررسی قرار می دهیم:

  • بارداری

زنانی که باردار می شوند و فرزند به دنیا می آورند در مقایسه با زنانی که هرگز زایمان نداشته اند به میزان بسیار کمتری در معرض ابتلا به سرطان رحم قرار دارند، هر بارداری موجب کاهش هر چه بیشتر این عارضه می شود و شیردهی نیز برای کاهش این خطر نیز بسیار تاثیرگذار است.

  • قرص ضدبارداری

زنانی که قرص های ضدحاملگی مصرف می کنند، بسیار کمتر از سایرین در مواجه با ابتلا شدن به این بیماری قرار دارند، به صورت میانگین خطر ابتلا به سرطان رحم در زنانی که 5 سال قرص ضد بارداری مصرف کرده اند، نصف زنانی است که از این قرص استفاده نکرده اند.

قرص های ضدحاملگی نیز مانند دورانی که زن باردار است، عمل کرده و از تخمک گذاری زنان ممانعت می کنند. مطابق با تحقیقات محققان در این زمینه، تخمک گذاری کمتر زنان به عنوان محافظی برای مقابله با سرطان رحم می باشد.

امیدواریم تا اینجا از مقاله دکتر زنان خوب برای تشخیص سرطان رحم اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.

  • بستن لوله

مسدود نمودن لوله ها که از طریق گره زدن می باشد، خطر ابتلا به سرطان رحم را کاهش می دهد، لازم است، بدانید که همین امر در خصوص جراحی هیسترکتومی که همان برداشتن رحم است، صادق می باشد.

  • برداشتن تخمدان ها

برخی زنان به دلیل جهش ژنتیکی که دارند، بیش از سایرین در مجاورت ابتلا به سرطان قرار دارند، در این دسته از افراد برای جلوگیری از مبتلا شدن به این بیماری، برداشتن تخمدان ها می تواند روش مناسبی باشد.

  • رژیم غذایی کم چرب

تاکنون هیچگونه رژیم غذایی برای پیشگیری از سرطان تخمدان اعلام نشده است، اما مطابق با تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، زنانی که به مدت 5 سال رژیم غذایی کم چرب داشته اند احتمال مبتلا شدن به سرطان رحم در آنان کمتر می باشد، برخی محققان نیز در این زمینه اعلام کرده اند، زنانی که سبزیجات مصرف می کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

رژیم غذایی کم چرب
رژیم غذایی کم چرب

تا اینجا با مبحث روش های کاهش خطر ابتلا به سرطان رحم آشنا شدید پیشنهاد می کنیم تا انتهای پست دکتر زنان خوب برای تشخیص سرطان رحم با ما همراه باشید.

دکتر زنان خوب برای تشخیص سرطان رحم از چه روش هایی استفاده می کند؟

اگر خانمی به سرطان رحم مبتلا شود، دکتر زنان تمامی علائم و نشانه های سلامتی وی را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد و اگر نیاز باشد، از وی می خواهد که آزمایش خون و ادرار انجام دهد، همچنین پزشک آزمایشاتی که در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم را انجام می دهد:

معاینه لگن:

پزشک زنان معاینه لگن را برای بررسی واژن – مثانه- رکتوم و رحم انجام می دهد، وی این اندام ها را برای پیدا کردن هرگونه تغییری از نظر شکل و اندازه مورد ارزیابی قرار می دهد و برای معاینه دقیق تر از طریق لمس کردن عمل می کند، همچنین برای مشاهده ناحیه بالایی دهانه رحم و واژن از تجهیزاتی با عنوان اسپکلوم استفاده می کند و با وارد نمودن آن به داخل واژن می تواند معاینه دقیقی انجام دهد.

آزمایش پاپ اسمیر:

در این نوع آزمایش دکتر زنان سلول هایی را که در دهانه رحم و ناحیه بالایی واژن قرار دارند، برداشته و آن ها را در آزمایشگاه پزشکی مورد بررسی قرار داده و سلول های غیرعادی را بازبینی می کند، از طریق تست پاپ اسمیر می توان به راحتی سرطان دهانه رحم را تشخیص داد

ولیکن نمی توان سرطانی بودن سلول های داخل رحم را از طریق این آزمایش به راحتی تشخیص داد، بر این اساس پزشک نمونه های سلولی را از داخل رحم بر می دارد که به این روش نمونه برداری می گویند.

آزمایش پاپ اسمیر:
آزمایش پاپ اسمیر:

سونوگرافی از طریق واژن:

در این روش پزشک از وسیله ای که آن را به داخل واژن می برد استفاده می کند و از این طریق امواج صوتی با فرکانس بالایی را در داخل رحم به وجود خواهد آمد که انعکاسی که بر اثر این امواج ایجاد می شود، باعث تولید امواج صوتی خواهد شد و اگر لایه داخلی رحم ضخامت بالایی داشته باشد، پزشک اقدام به نمونه برداری می کند.

نمونه برداری:

در این روش دکتر زنان نمونه ای از سلول ها را از لایه داخلی رحم خارج می کند، این روش آزمایش معمولا در مطب انجام می گیرد، ولیکن ممکن است،

برخی از زنان برای انجام این نمونه برداری به کورتاژ و دیلاتاسیون نیاز داشته باشند که در این صورت نمونه برداری در بیمارستان و به صورت جراحی همراه با بیهوشی انجام می شود،

بعد از هرکدام از روش های نمونه برداری پزشک آسیب شناس نمونه ها را مورد بازبینی قرار داده و سلول های سرطانی، هایپرپلازی و سایر موارد را بررسی خواهد کرد، برخی از بیماران ممکن است، بعد از این نوع نمونه برداری دچار خونریزی واژن شوند.

دکتر زنان خوب مرحله بندی گسترش سرطان رحم را چگونه مشخص می کند؟

بعد از اینکه سرطان رحم توسط پزشک از طریق آزمایشات و نمونه برداری تشخیص داده شد، پزشک زنان می بایست میزان گسترش بیماری را از طریق مرحله بندی مشخص کند تا از این طریق بتواند برنامه درمانی مناسب را به بیمار ارائه دهد.

در واقع هدف اصلی پزشک از مرحله بندی این است که به صورت کاملا دقیق و مشخص بفهمد که آیا سرطان گسترش پیدا کرده است، یا خیر و اگر چنانچه گسترش پیدا کرده باشد، به سمت کدام ناحیه از بدن در حال پیشرفت است.

در پروسه مرحله بندی سرطان رحم پزشک از روش های زیر استفاده می کند:

معاینه لگن:

در این متد بررسی کامل داخل واژن- گردن رحم- لوله های فالوپ- تخمدان ها و مقعد انجام می شود، پزشک برای این که بتواند داخل واژن و گردن رحم را ببیند از آینه های طبی استفاده می کند و آن را به داخل واژن می فرستد. اکثریت پزشکان آزمایش پاپ اسمیر گردن رحم را نیز انجام می دهند.

معاینه لگن:
معاینه لگن:

پزشک با استفاده از دستکش و با کمک روان کننده یک الی دو انگشت را به داخل واژن بیمار فرو می برد و با دست دیگر شکم را فشار داده تا از این طریق بتواند سایز و شکل رحم و تخمدان ها را حس کرده و مورد ارزیابی قرار دهد،

همچنین با استفاده از دستکش و با کمک روان کننده انگشت خود را وارد مقعد بیمار کرده تا از این طریق بتواند چنانچه توده غیرعادی وجود داشته باشد، آن را تشخیص دهد.

عکس رادیوگرافی از سینه: رادیوگرافی نوعی اشعه است که از بدن رد شده و از اندام های داخلی بدن تصاویری را ثبت می کند، پزشک زنان برای بیمار تهیه عکس رادیوگرافی از استخوان ها و اندام های داخلی سینه را تجویز می کند.

ام آر آی:

ام آر آی نوعی فرایند است که از طریق یک آهنربای مغناطیسی و امواج رادیویی تصاویری را از اندام های داخلی بدن ثبت می کند.

شما در حال مطالعه مقاله دکتر زنان خوب برای تشخیص سرطان رحم هستید.

اسکن توموگرافی با انتشار پوزیترون:

از طریق این فرایند می توان تومورهای بدخیم در بدن را شناسایی کرد. در این روش ابتدا مقدار کمی گلوکز را به داخل رگ تزریق می کنند، سپس این اسکن به دور بدن می چرخد و گلوکز را ردیابی می کند و تصاویری را از جایی که گلوکز قرار دارد، ثبت می کند،

از آنجا که تومورهای بدخیم فعال تر بوده و تمایل بیشتری به سمت گلوکز دارند، لذا در این نوع ثبت تصاویر سلول های تومور بدخیم پررنگ تر نمایش داده می شوند.

در اکثریت موارد پزشک دقیق ترین راه برای مرحله بندی این نوع سرطان را خارج سازی رحم می داند، در چنین مواردی وقتی که در طی یک جراحی رحم را بیرون می آورند، جراح در پی علائم و نشانه هایی است تا بداند که آیا سرطان وارد ماهیچه ها شده است، یا خیر،

همچنین جراح غدد لنفاوی و سایر اندام هایی را که در ناحیه لگن قرار دارند، مورد بررسی و بازبینی قرار می دهد، از سوی دیگر رحم و بافتهایی که از طریق جراحی از بدن بیمار خارج شده است، با میکروسکوپ توسط آسیب شناس مورد بررسی قرار می گیرند.

مرحله های سرطان رحم:

مرحله ی اول:

در این مرحله سرطان فقط در داخل رحم قرار گرفته است، این مرحله بر مبنای میزان پیشرفت سرطان خود به دو دسته ذیل تقسیم می شود:

  • A1: سرطان فقط در داخل رحم قرار دارد و یا اینکه به میزان بسیار کمی از لایه ی ماهیچه های رحم را در بر گرفته است.
  • B1: سرطان به نصف و یا اغلب سطوح عضله های های رحم (میومورتیوم) رسیده است.

مرحله ی دوم

در این مرحله سرطان به سمت سلول های بافت های مجاور در حال گسترش است، ولی هنوز نتوانسته است، خود را به خارج رحم برساند.

مرحله ی سوم

در این مرحله سرطان توسعه بیشتری پیدا کرده و به سمت خارج از رحم انتقال پیدا کرده است، ولیکن هنوز به قسمت خارجی رحم منتقل نگردیده است، در این مرحله نیز بر اساس گسترش سرطان به مرحله های ذیل تقسیم می گردد:

  • A3: در این مرحله گسترش سرطان به سمت لایه خارجی رحم – تخمدان ها و رباط های رحم است.
  • B3: سرطان به ناحیه واژن و یا پارامتریوم انتقال پیدا کرده است.
  • C3: سرطان به لگن و یا حاشیه ی شاهرگ منتقل شده است.

مرحله چهارم

در این مرحله سرطان توسعه بیشتری پیدا کرده است و به سمت خارج از لگن منتقل شده است، توسعه ی سرطان با توجه به مقدار پیشرفتی که داشته است، شامل مراحل ذیل می شود:

  • A4: گسترش سرطان به سمت مثانه و یا دیواره روده بزرگ است.
  • B4: پیشرفت سرطان به سایر نواحی بدن در خارج از لگن مثل شکم و گره های لنفی در کشاله ران است.

دکتر زنان خوب برای درمان سرطان رحم چه روش های درمانی را به کار می برد؟

برای درمان سرطان رحم روش های مختلفی وجود دارد که برخی از آن ها را درمان های استاندارد شامل می شوند و برخی دیگر درمان هایی هستند که در زمان آزمایشات بالینی انجام می شود، درمان های آزمایشی بالینی شامل درمان های تحقیقاتی است که به جهت دستیابی به اطلاعات مفید و درمان نوین به کار می روند،

اگر بر اساس نتیجه آزمایشات بالینی مشخص شود که درمان جدید درمقایسه با درمان های استاندارد نتیجه بهتری برای بهبودی دارد، آن روش برای بیمار به درمان استاندارد تبدیل خواهد شد.

در ادامه 5 نوع درمان استاندارد که در این زمینه وجود دارد، را مورد بررسی قرار می دهیم:

  • جراحی

جراحی را می توان معمول ترین روش درمانی برای سرطان رحم دانست.

در این روش درمانی ممکن است، هریک از موارد ذیل به کار گرفته شوند:

در این روش درمانی ممکن است، هریک از موارد ذیل به کار گرفته شوند:
در این روش درمانی ممکن است، هریک از موارد ذیل به کار گرفته شوند:
هیسترکتومی کامل:

نوعی جراحی برای برداشتن رحم می باشد، اگر در این نوع جراحی پزشک از طریق واژن اقدام به برداشتن رحم نماید آن را جراحی هیسترکتومی واژن می نامند و اگر رحم و گردن رحم را از طریق برشی که در ناحیه شکم ایجاد می کنند، بردارند، آن را جراحی هیسترکتومی کامل شکمی می نامند

و اگر چنانچه پزشک برای برداشتن رحم و گردن رحم جراحی را از طریق ایجاد یک شکاف ریز در شکم و با استفاده از لاپراسکوپ انجام دهد، به آن جراحی هیسترکتومی کامل لاپراسکوپیک می گویند.

هیسترکتومی رادیکال:

در این نوع جراحی پزشک اقدام به برداشتن رحم و گردن رحم و قسمتی از واژن می کند، البته ممکن است، در این نوع جراحی پزشک مجبور شود، تخمدان ها- لوله های فالوپ و گره های لنفاوی اطراف آن را نیز حذف نماید.

سالپینو- اووفورکتومی دو طرفه:

در این جراحی پزشک زنان هر دو تخمدان و هر دو لوله فالوپ بیمار را بر می دارد.

در درمان جراحی برای سرطان رحم، حتی اگر پزشک تمامی سلول های سرطانی را که در زمان جراحی مشاهده می کند، را بر دارد، ولی ممکن است، علاوه بر درمان فوق مجبور باشد،

از روش های درمانی دیگر مانند پرتو درمانی و یا هورمون درمانی نیز استفاده کند تا از این طریق تمامی سلول های سرطانی باقی مانده کاملا از بین بروند، البته این نوع درمان بعد از جراحی با هدف کمتر شدن خطر برگشت سرطان انجام می شود و پزشکان آن را درمان کمکی می نامند.

  • پرتودرمانی

در این روش درمانی از اشعه رادیویی با انرژی بسیار بالا استفاده می شود و از این طریق سلول های سرطانی را مورد هدف قرار می دهند و از رشد آن ها جلوگیری می کنند:

پرتو درمانی خارجی:

که همانطور که از نام آن نیز پیدا است، پرتوها را از طریق دستگاهی در خارج از بدن به سمت ناحیه ای که سرطان را در بر گرفته است، می فرستند.

پرتو درمانی داخلی:

در این روش از طریق سوزن- سوند و یا دانه و سیم، مواد رادیو اکتیو را داخل نواحی که سلول های سرطانی را در برگرفته است، می فرستند.

استفاده از هر کدام از روش های درمانی پرتو درمانی به نوع و مرحله ای که سرطان در آن قرار گرفته است، بستگی دارد.

پرتو درمانی داخلی:
پرتو درمانی داخلی:
  • شیمی درمانی

در این روش درمانی پزشک از داروهایی برای بیمار استفاده می کند که از طریق آن بتوان رشد سلول ها را نیز متوقف کرد، این نوع درمان یا کاملا سلول های سرطانی را می کشد و یا این که آن ها را تقسیم و یا رشد آن ها را متوقف می کند.

شیمی درمانی به صورت خوراکی و یا تزریق عضلانی صورت گیرد، دارو به جریان خون وارد شده و از این طریق می تواند تمامی سلول های سرطانی را که در بدن پخش شده است، مورد هدف قرار دهد که به این شیوه شیمی درمانی سیستمیک می گویند.

زمانی که شیمی درمانی به صورت مستقیم در درون مایع نخاعی و یا اندامی که سرطان را در بر گرفته قرار داده می شود، بیشترین اثر را بر روی سلول های سرطانی آن ناحیه از بدن دارد که به آن شیمی درمانی موضعی می گویند.

استفاده از هرکدام از شیوه های شیمی درمانی به مدل و مرحله ی سرطان وابسته می باشد.

  • هورمون درمانی

غده های بدن به صورت طبیعی هورمون تولید می کنند و این هورمون ها وارد جریان خون می شوند، گاهی همین هورمون ها موجب رشد و تکثیر سلول های سرطانی در بدن می شوند، در این روش درمانی برای این که بتوانند بزرگ شدن سلول های سرطانی را متوقف کنند، اقدام به حذف هورمون ها و یا از بین بردن تاثیر آن ها می کنند.

اگر مطابق با آزمایشاتی که پزشک در این زمینه انجام می دهد، مشخص شود که سلول های سرطانی در نواحی که هورمون ها ایجاد شده اند، وجود دارد، سعی می کنند، از طریق دارو و یا سایر روش های جراحی و پرتو درمانی میزان تولید هورمون را به حداقل برسانند و یا این که تاثیر آن ها را برای رشدسلول های سرطانی از بین ببرند.

هورمون درمانی
هورمون درمانی
  • درمان بیولوژیک

در بهبود به شیوه ی بیولوژیک از سیستم دفاعی بیمار برای درمان استفاده می کنند، موادی که بدن برای مبارزه با سرطان تولید می کند، در آزمایشگاه ساخته می شوند و به بدن این کمک را می کنند که به صورت کاملا طبیعی در برابر سرطان مقابله کند، این نوع از درمان سرطان را بیوتراپی و ایمونرتراپی می نامند.

انواع درمان های مورد بررسی در آزمایشات بالینی

این بخش شامل درمان هایی می شود که در آزمایشات بالینی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است که در ادامه به بررسی چند نمونه از آن ها می پردازیم:

انواع درمان های مورد بررسی در آزمایشات بالینی
انواع درمان های مورد بررسی در آزمایشات بالینی

درمان هدفمند

در این نوع درمان با استفاده از دارو و یا هرنوع مواد دیگر محل دقیق سلول های سرطانی را کشف و آن ها را هدف قرار می دهند، این نوع درمان به گونه ای انجام می شود که به سلول های سالم و طبیعی صدمه ای وارد نگردد، از جمله درمان های هدفمندی که در درمان سرطان رحم مورد آزمایش قرار گرفته اند می توان به آنتی بادی ها و مونوکلونال و بازدارنده های تیروزین کیناز اشاره کرد.

در این روش درمانی آنتی بادی هایی که برای درمان مورد استفاده قرار می گیرند، در آزمایشگاه و بر مبنای نوعی سلول سیستم دفاعی بدن تولید می گردد،

این نوع آنتی بادی ها قادر هستند به راحتی سلول های سرطانی و یا موادی که باعث رشد آن ها می شوند، را شناسایی نمایند، آنتی بادی ها با اتصال به این مواد به راحتی سلول های سرطانی را مورد هدف قرار می دهند و از تکثیر و گسترش آن ها ممانعت می کنند.

برای وارد نمودن آنتی بادی های مونوکلونال به بدن از طریق داروهای خوراکی و یا تزریق مواد رادیو اکتیو اقدام می کنند و از این طریق این مواد را به راحتی به سلول های سرطانی می رسانند.

شرکت در آزمایش بالینی شیوه های درمانی

شرکت در آزمایشات بالینی ممکن است، برای بسیاری از بیماران بهترین روش درمانی محسوب شود، در این نوع آزمایشات به صورت کاملا دقیق سلول های سرطانی را مورد بررسی قرار می دهند و با انجام تحقیقات در این خصوص بهترین روش درمان بی ضرر و مفید را برای بیمار در نظر می گیرند و آن را با روش های درمانی استاندارد نیز مقایسه می کنند.

لازم است که بدانید بسیاری از درمان ها که امروزه با نام درمان استاندارد برای درمان سرطان رحم مورد استفاده قرار می گیرند،

بر اساس آزمایشات بالینی که در گذشته انجام شده اند، کشف گردیده اند، بیمارانی که در این نوع آزمایشات بالینی شرکت می کنند، ممکن است، تحت درمان جدید قرار گیرند و یا اینکه از هرکدام از روش درمانی استاندارد برای آن ها استفاده گردد.

این افراد به درمان سرطان در آینده کمک فراوانی کرده اند، زیرا اگر حتی در طی این آزمایشات درمان جدیدی هم کشف نگردد می تواند پاسخگوی سوالاتی باشد که به پیشرفت تحقیقات کمک نماید.

برای وارد شدن به آزمایشات بالینی می توان در هر مرحله ای از درمان که هستید، شروع کنید که این امر می تواند قبل از درمان، در حین و یا حتی بعد از شروع درمان نیز باشد.

ولی برخی آزمایشات بالینی فقط برای بیمارانی به کار می روند که هنوز تحت هیچگونه درمانی قرار نگرفته اند و برخی آزمایشات نیز برای بیمارانی به کار برده می شوند که بیماری آن ها با سایر روش های درمانی استاندارد بهبود پیدا نکرده است.

در این میان آزمایشات بالینی دیگری نیز وجود دارند که از برگشت مجدد بیماری ممانعت می کنند و یا این که عوارض ناشی از درمان را کاهش می دهد.

گزینه های درمان سرطان رحم براساس مرحله بیماری کدام موارد می باشند؟

درمان مرحله اول سرطان رحم

درمان در مرحله اول سرطان می تواند شامل موارد ذیل شود:

درمان مرحله اول سرطان رحم
درمان مرحله اول سرطان رحم

درمان در این مرحله از بیماری ممکن است، از طریق جراحی هیسترکتومی کامل و سالپینو- اوفور کتومی دو طرف انجام شود که در این فرایند گره های لنفی لگن و شکم برداشته شده و برای اینکه بتوان سلول های سرطانی را کشف نمود آن را در زیر میکروسکوپ نیز مورد ارزیابی قرار می دهند.

روش دیگر درمان در این گام از بیماری، اقدام به جراحی با کمک شیوه های هیسترکتومی کامل و سالپینو- اوفور کتومی دو طرفه است که در این نوع جراحی ممکن است، گره های لنفی در لگن و یا شکم برداشته شوند و یا این که حذف نشوند.

جراحی به همراه پرتودرمانی داخلی و یا خارجی

جراحی به همراه پرتودرمانی داخلی و یا خارجی بر روی لگن انجام می شود، پس از جراحی نیز ممکن است، پزشک برای اینکه بتواند تمامی سلول های سرطانی باقی مانده را نیز از بین ببرد از یک سیلند پلاستیکی حاوی منبع اشعه استفاده کند و آن را داخل واژن بیمار قرار دهد.

گروهی دیگر نیز که بیماری آن ها در این مرحله قرار دارد، ممکن است، نتوانند به عمل جراحی اقدام نمایند، برای این افراد فقط از پرتو درمانی استفاده می شود.

اگر پزشک تشخیص دهد که بعد از درمان ممکن است، بیماری مجددا عود کند در کنار جراحی از شیمی درمانی استفاده می کند، البته در مواردی ممکن است، این شیمی درمانی با پرتو درمانی نیز همراه باشد.

انجام آزمایشات بالینی برای بررسی انواع درمان های جدید:

توصیه می شود، بیمار حتما با پزشک خود در مورد درمان هایی که تحت آزمایشات بالینی انجام می شوند، مشورت کند، زیرا ممکن است، است این روش درمانی برای وی مناسب تر باشد.

درمان مرحله دوم سرطان رحم

درمان مرحله دوم سرطان رحم ممکن است، شامل یکی از موارد ذیل باشد:

  • جراحی رادیکال که ممکن است، به صورت هیسترکتومی رادیکال و سالپینو- اوفور کتومی دو طرفه انجام شود، در این روش درمانی گره های لنفی لگن و شکم برداشته شده و برای این که بتوانند سلول های سرطانی را دقیق تر کشف کنند، آن را در زیر میکروسکوپ مورد ارزیابی قرار می دهند و از این طریق می توان فهمید که آیا به پرتو درمانی نیاز می باشد، یا خیر.
  • اگر پزشک این احتمال را بدهد که بعد از جراحی ممکن است، بیماری دوباره عود کند، در کنار جراحی از شیمی درمانی نیز استفاده می کند، حتی در مواردی نیز ممکن است، شیمی درمانی را به همراه پرتودرمانی انجام دهند.
  • انجام آزمایشات بالینی برای بررسی انواع درمان های جدید:

توصیه می شود، بیمار حتما با پزشک خود در مورد درمان هایی که تحت آزمایشات بالینی انجام می شوند، مشورت کند، زیرا ممکن است، است یک روش درمانی برای وی مناسب تر باشد.

درمان مرحله دوم سرطان رحم
درمان مرحله دوم سرطان رحم

درمان مرحله سوم سرطان رحم

درمان مرحله سوم سرطان رحم ممکن است، شامل یکی از موارد ذیل باشد:

  • جراحی رادیکال که به فرم هیسترکتومی رادیکال و سالپینو- اوفورکتومی دو طرفه اجرا میگردد، در این نوع جراحی نیز گره لنفاوی لگن و شکم برداشته شده و آن را در زیر میکروسکوپ مورد ارزیابی قرار می دهند تا از این طریق سلول های سرطانی را کشف کنند، ممکن است، نیاز باشد، بعد از این نوع جراحی از شیمی درمانی و پرتو درمانی نیز استفاده شود.
  • برخی بیماران ممکن است، نتوانند تحت جراحی قرار گیرند، لذا برای این بیماران از شیمی درمانی به همراه پرتودرمانی داخلی و خارجی استفاده می کنند.
  • برای برخی دیگر از بیماران نیز ممکن است، نتوان روش های درمانی جراحی و پرتودرمانی را به کار برد، برای این دسته از افراد از هورمون درمانی استفاده می کنند.
  • شیمی درمانی که ممکن است، برای برخی بیماران به همراه درمان بیولوژیک باشد.
  • انجام آزمایشات بالینی برای بررسی انواع درمان های جدید:

توصیه می شود، بیمار حتما با پزشک خود در مورد درمان هایی که تحت آزمایشات بالینی انجام می شوند، مشورت کند، زیرا ممکن است، یک روش درمانی برای وی مناسب تر باشد.

درمان مرحله سوم سرطان رحم
درمان مرحله سوم سرطان رحم

درمان مرحله چهارم سرطان رحم

درمان مرحله چهارم سرطان رحم ممکن است، شامل یکی از موارد ذیل باشد:

  • جراحی به همراه شیمی درمانی که البته در مواردی نیز ممکن است، پرتودرمانی نیز به کار برده شود.
  • برای بیمارانی که نمی توانند تحت عمل جراحی قرار گیرند، از پرتودرمانی درونی و بیرونی استفاده می کنند.
  • ممکن است، در این مرحله به دلیل گسترش بیماری، سرطان به سایر بخش های بدن مانند ریه ها رسیده باشد، در چنین مواردی از هورمون درمانی استفاده می کنند.
  • شیمی درمانی که ممکن است، برای برخی بیماران به همراه درمان بیولوژیک باشد.
  • انجام آزمایشات بالینی برای بررسی انواع درمان های جدید
  • استفاده از درمان های هدفمند که تحت آزمایشات بالینی می توان کشف کرد.

توصیه می شود، بیمار حتما با پزشک خود در مورد درمان هایی که تحت آزمایشات بالینی انجام می شوند، مشورت کند، زیرا ممکن است، یک روش درمانی برای وی مناسب تر باشد.

گزینه های درمانی برای سرطان رحم عود کرده

درمان برای سرطان عود کرده ممکن است، شامل یکی از موارد ذیل باشد:

  • پرتودرمانی که به جهت از بین بردن نشانه ها و علائم بیماری به کار می رود که موجب تسکین و کیفیت زندگی بیمار می گردد.
  • هورمون درمانی
  • شیمی درمانی که ممکن است، برای برخی بیماران به همراه درمان بیولوژیک باشد.
  • استفاده از درمان های هدفمند که تحت آزمایشات بالینی می توان کشف کرد.
  • استفاده از روش های جدید شیمی درمانی تحت آزمایشات بالینی

توصیه می شود، بیمار حتما با پزشک خود در مورد درمان هایی که تحت آزمایشات بالینی انجام می شوند، مشورت کند، زیرا ممکن است، یک روش درمانی برای وی مناسب تر باشد.

گزینه های درمانی برای سرطان رحم عود کرده
گزینه های درمانی برای سرطان رحم عود کرده

آیا سرطان رحم بر روی رابطه جنسی تاثیرگذار است؟

یکی از عوارض جانبی سرطان رحم در زنان ممکن است، تاثیر گذاری آن بر رابطه جنسی فرد باشد، درمان هایی که برای این بیماری به کار برده می شوند، ممکن است، موجب خشکی واژن شده و یا اینکه براثر هورمون درمانی موجب تغییراتی در خلق و خوی بیمار شوند که این موارد، تاثیراتی منفی در تمایلات جنسی فرد ایجاد می کنند، همچنین ممکن است، رابطه جنسی برایشان دردناک باشد.

آیا سرطان رحم بر روی رابطه جنسی تاثیرگذار است؟
آیا سرطان رحم بر روی رابطه جنسی تاثیرگذار است؟

این افراد می توانند برای از بین بردن خشکی واژن از لوبریکانت استفاده کنند.

البته این موارد در تمامی افراد یکسان نمی باشند، برخی از خانم ها نیز معتقدند که رابطه جنسی آن ها بعد از جراحی بهتر از قبل شده است، زیرا درد آن ها کاهش پیدا کرده است.

آیا روش های مختلف درمانی سرطان رحم می تواند موجب ناباروری شود؟

برخی از شیوه های درمانی سرطان رحم می توانند بر میزان باروری بیمار در آینده تاثیرگذار باشند، البته تاثیرات درمان در هر نوع سرطان و همچنین مرحله گسترش سرطان در افراد مختلف با هم فرق دارد. در ادامه روش های درمانی که برای این بیماری به کار می روند و تاثیرات آن بر باروری را مورد بررسی قرار می دهیم:

آیا روش های مختلف درمانی سرطان رحم می تواند موجب ناباروری شود؟
آیا روش های مختلف درمانی سرطان رحم می تواند موجب ناباروری شود؟

شما در حال مشاهده مقاله دکتر زنان خوب برای تشخیص سرطان رحم هستید.

  • روش شیمی درمانی و باروری:

در این روش درمانی برای بیمار از داروهایی استفاده می کنند که سلول های سرطانی تقسیم شونده در بدن را مورد هدف قرار می دهند و آن ها را از بین می برند که البته در کنار آن سلول هایی که سرطانی نشده اند، نیز از بین خواهند رفت.

شیمی درمانی موجب از بین رفتن تخمدان و تخمک ها در بیمار می شود که به آن شکست تخمدانی نابهنگام می گویند. در این شرایط تخمدان دیگر توانایی تولید هورمون و تخمک رشد یافته را نداشته و حتی در بسیاری از این بیماران ممکن است،

علائم و شاخص های مربوط به یائسگی مانند خشکی واژن و گرگرفتگی بروز کند، با عنایت به تحقیقاتی که انجمن سرطان آمریکایی در این زمینه انجام داده است، زنانی که دچار ابتلا به بیماری سرطان رحم می شوند، در حدود 40 الی 80 درصد بعد از درمان، نابارور می شوند،

ولی خانم هایی که در سنین قبل از 30 سال به این بیماری مبتلا شده اند، شانس بیشتری را برای بارداری بعد از شیمی درمانی دارند.

البته ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است، که برخی از زنانی که در زمان شیمی درمانی نابارور می شوند، ممکن است، بعد از اتمام درمان و بهبودی بتوانند توانایی باروری خود را به دست آورند، ولیکن در حالت کلی به این دسته از زنان توصیه می شود که در سال بعد از شیمی درمانی باردار شوند، زیرا ممکن است،

اثرات داروهای شیمی درمانی در دراز مدت موجب آسیب دیدن تخمک ها شود و یا اینکه موجب سقط جنین و یا مشکلات ژنتیکی برای فرزندتان شود.

  • روش پرتودرمانی و باروری:

پرتودرمانی نوعی شیوه ی برای بهبودی است که از انرژی بسیار بالایی برای نابود نمودن سلول های سرطانی استفاده می کند، پرتو درمانی بر تخمدان، تخمک و فولیکول ها تاثیرگذار است، این نوع روش درمانی تنها تومور سرطانی و نواحی اطراف آن را تحت تاثیر قرار می دهد.

هنگامی که انرژی حاصل از پرتودرمانی به داخل واژن تابیده می گردد، تخمدان ها نیز این پرتوها را جذب می کنند. اثرات پرتو درمانی موجب سقط جنین و یا زایمان زودرس در آینده برای بیمار می شود.

  • روش جراحی سرطان رحم و باروری:

یکی از روش های معمول برای درمان سرطان جراحی می باشد که می تواند بهترین نوع درمان برای درمان قطعی و بدون بازگشت انواع سرطان رحم باشد.

به خصوص برای بیمارانی که سرطان در بدن آن ها گسترش پیدا نکرده است، خارح نمودن تخمدان- رحم و لوله مهبل بر روی باروری تاثیر زیادی دارد، وقتی که این گونه جراحی ها انجام می شود، زن دیگر قادر نخواهد بود که جنین را در رحم خود نگه دارد،

در درمان این نوع سرطان پزشک زنان خوب می تواند استفاده از روش های درمانی که تهاجم کمتری دارند، را برای بیمار در نظر بگیرد تا بیمار شانس بارداری در آینده بعد از بهبودی را داشته باشد. گاهی ممکن است، برخی عوارض این بیماری مانند چسبندگی، بر باروری تاثیرگذار باشند.

روش جراحی سرطان رحم و باروری:
روش جراحی سرطان رحم و باروری:

آیا بعد از درمان سرطان رحم امکان بارداری وجود دارد؟

برخی زنان که به این بیماری مبتلا شده اند، از طریق درمان به موقع توانسته اند از شر این بیماری خلاص شوند و سلامتی خود را به دست آورند، این افراد اگرتمایل به بارداری دارند، می بایست قبل از هرگونه اقدامی در این خصوص با پزشک خود مشورت کنند،

زیرا به دلیل استفاده از دارو و روش های درمانی که برای مقابله با سرطان در این افراد به کار گرفته شده است، موجب کاهش توانایی باروری در آنان در مقایسه با افراد عادی شده است، لذا ممکن است، این د سته از زنان برای بارداری به روش های کمک باروری نیاز داشته باشند.

شما در حال خواندن پست دکتر زنان خوب برای تشخیص سرطان رحم هستید.

برداشتن بافت تخمدان

دکتر زنان خوب بافت تخمدان بیمارانی را که هنوز ازدواج نکرده اند و به این بیماری مبتلا شده اند، را بر می دارد و آن را فریز می کند تا پس از بهبودی و بعد از ازدواج، بیمار قادر باشد به کمک بافت های بدون مشکل رحمی، باردار شود.

برداشتن بافت تخمدان
برداشتن بافت تخمدان

ولیکن زنانی که ازدواج کرده اند و به سرطان رحم و سرطان سینه مبتلا شده اند، می بایست قبل از شروع درمان سرطان با شیمی درمانی و یا پرتودرمانی با مراجعه به دکتر زنان خوب انجماد تخمک و یا نطفه را انجام دهند. در این حالت نطفه ها را به صورت آزمایشگاهی و در خارج از رحم تشکیل می دهند.

معمولا پزشکان قبل از شروع شیمی درمانی و پرتودرمانی در افراد متاهلی که به این بیماری مبتلا شده اند، اقدام به بارداری آزمایشگاهی و تشکیل نطفه های متعددی برای بارداری های آینده آنان می کنند، ولی به طور کلی سرطان بسیار به ندرت امکان دارد، در سنین قبل از 40 سالگی رخ دهد.

در مواردی که گسترش و پیشرفت سرطان رحم بالا باشد و فرد مجبور به انجام عمل جراحی برای درمان این بیماری شود، شانس خود را برای بارداری از دست می دهد.

مواردی که در درمان سرطان رحم ممکن است، زنان احتمال بارداری بعد از درمان را از دست بدهند به قرار ذیل است:

  • جراحی هیسترکتومی که در آن رحم و لوله های فالوپ را بر می دارند.
  • تاثیر رادیوتراپی بر نحوه عملکرد تخمدان ها و رحم
  • انجام بیوپسی که نوعی نمونه برداری از رحم می باشد و به عنوان روشی درمانی برای تشخیص سرطان رحم است، این روش درمانی بر روی بارداری تاثیر منفی ندارد، ولی موجب سقط جنین در آینده می شود.

باردار نشدن موجب ایجاد فشار روحی و روانی برای بانوان می شود که این افراد می بایست با مراجعه به متخصصین روان شناس و مشاوره نسبت به کاهش این فشار روحی روانی اقدام کنند، دکتر زنان خوب در زمان درمان و خارج نمودن توده های سرطانی تمام سعی و تلاش خود را به کار می برد که رحم و تخمدان ها را خارج نکند تا بیمار بتواند در آینده باردار شود.

از آنجا که سرطان رحم در زنان بالای 40 سال بیشتر شایع می باشد، از طرفی به دلیل بالا رفتن سن و از سوی دیگر به دلیل این نوع بیماری، قدرت باروری در آنان به شدت کاهش پیدا می کند و احتمال به دنیا آمدن فرزند سالم در این افراد بسیار ضعیف می باشد،

استفاده از رحم جایگزین

لذا اگر چنانچه با توجه به شرایط فوق کماکان تمایل به باردار شدن دارید، می توانید از رحم جایگزین استفاده کنید، البته لازم است، در این زمینه حتما با پزشک خود مشورت کنید.

دکتر زنان خوب بعد از درمان سرطان رحم، اگر رحم و دهانه رحم بیمار سالم باشد و تنها مشکل وی در کاهش میران هورمون ها باشد، نسبت به بازگرداندن قدرت بارداری بیمار به حالت طبیعی اقدامات لازم را انجام می دهد.

پزشکان به زنانی که به این بیماری مبتلا شده اند و در دوره درمان قرار دارند، توصیه می کند که هرگز در این دوران اقدام به باردار شدن نکنند، بلکه می بایست بعد از اتمام دوره درمانی و به دست آوردن بهبودی کامل به مدت یک سال صبر کنند و سپس برای باردار شدن و آن هم تحت نظر پزشک اقدام کنند.

از اینکه تا انتهای پست دکتر زنان خوب برای تشخیص سرطان رحم با ما همراه بودید متشکریم و امیدواریم از خواندن پست دکتر زنان خوب برای تشخیص سرطان رحم نهایت بهره را برده باشید.

Share this post

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email