جواب تست پاپ اسمیر به فارسی

جواب تست پاپ اسمیر به فارسی

در این مقاله به تشریح جواب تست پاپ اسمیر به فارسی خواهیم پرداخت.

امروزه بیماری های خطرناک و جدی زیادی به خاطر سبک زندگی انسان ها گیربان گیر جامعه بشری شده است. یکی از این بیماری ها انواع سرطان هاست.

بعضی از انواع سرطان ها که در اعضای داخلی اتفاق می افتند تا زمان بروز علائم قابل تشخیص نیست، اما بعضی از سرطان ها را با انجام آزمایشات دوره ای می توان قبل از پیشرفته شدن و در همان اوائل شروع بیماری تشخیص داد و در نتیجه درمان کرد. بیماری سرطان دهانه رحم یکی از انواع سرطان هاست که با انجام آزمایشات قابل تشخیص است.

آزمایشی که برای تشخیص سرطان دهانه رحم انجام می شود، پاپ اسمیر نامیده می شود. در این مقاله قصد داریم در مورد پاپ اسمیر، انواع آن و جواب تست پاپ اسمیر به فارسی توضیح دهیم.

فهرست مطالب مقاله جواب تست پاپ اسمیر به فارسی به شرح زیر می باشد:

تعریف آزمایش پاپ اسمیر (Pap Smear):

آزمایش پاپ اسمیر به چه منظوری انجام می شود؟

رابطه پاپ اسمیر و فعالیت های جنسی به چه صورت است؟

آزمایش پاپ اسمیر بهتر است، در چه دوره زمانی تکرار شود؟

آیا برای انجام آزمایش پاپ اسمیر نیازی به آمادگی خاصی است؟

آیا بانوان باردار می توانند آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند؟

نحوه انجام آزمایش پاپ اسمیر به چه صورت است؟

از چه وسایلی برای برداشتن نمونه استفاده می شود؟

چه نتایجی از آزمایش پاپ اسمیر به دست می آید؟

انواع سلول های پیش سرطان

آیا می توان به نتیجه به دست آمده از آزمایش پاپ اسمیر اطمینان کرد؟

آیا آزمایش پاپ اسمیر برای شناسایی HPV هم کاربرد دارد؟

نتایج کلی که از آزمایش پاپ اسمیر به دست می آید چیست؟

منظور از سلول های غیر طبیعی چیست؟

بعد از گرفتن نتیجه و تفسیر پاپ اسمیر چه کاری باید انجام داد؟

چه کسانی نیازی به انجام آزمایش پاپ اسمیر ندارند؟

مشکلات و عوارض آزمایش پاپ اسمیر چیست؟

آیا غیر از انجام آزمایش پاپ اسمیر نیاز به انجام آن به صورت اضطراری هم وجود دارد؟

آیا در دختران باکره هم امکان مبتلا شدن به سرطان دهانه رحم وجود دارد؟ و آیا دختران باکره می توانند آزمایش پاپ اسمیر انجام دهند؟

توضیحات جواب تست پاپ اسمیر به فارسی

اسامی و نشانه های موجود در برگه آزمایش پاپ اسمیر

تفسیر جواب تست پاپ اسمیر به فارسی

نتایج دیگری که از آزمایش پاپ اسمیر به دست می آید به شرح زیر می باشد

دریافت جواب آزمایش پاپ اسمیر چه مدت طول می کشد؟

آیا می توان نمونه گیری برای آزمایش پاپ اسمیر را پشت سر هم انجام داد؟

آیا روش های جدید و دقیقی برای آزمایش پاپ اسمیر وجود دارد؟

بانوان با مشاهده چه علائمی باید خیلی فوری به پزشک مراجعه کنند؟

 

دریافت آزمایش پاپ اسمیر در درک نتیجه آزمایش بسیار تاثیر گذار است، بنابراین بهتر است، به پزشکی مراجعه کنید که جواب آزمایش پاپ اسمیر را به فارسی به بیماران تحویل دهد. دکتر ایروانی یکی از بهترین پزشکان در این زمینه می باشد که علاوه بر تجربه و تخصص بالا در انجام آزمایش پاپ اسمیر، نتیجه آزمایش پاپ اسمیر را به فارسی به بیماران ارائه می کند تا کمک بیشتری به درک شرایط و وضعیت بیمار کند.

تعریف آزمایش پاپ اسمیر (Pap Smear):

در این بخش از نوشتار جواب تست پاپ اسمیر به فارسی به بیان مواردی در خصوص تعریف آزمایش پاپ اسمیر خواهیم پرداخت.

کشف آزمایش پاپ اسمیر به دهه 1920 میلادی بر می گردد که در آن زمان یک پزشک با تجربه یونانی به نام گئورگیوس پاپانیکولائو با تحقیقات و آزمایشات بسیار به این نتیجه رسید که تغییرات سلول های پیش سرطانی و سرطانی در بافت دهانه رحم قابل شناسایی است و با تشخیص به موقع این تغییرات و ناهنجاری ها می توان این بیماری را با موفقیت درمان کرد.

تعریف آزمایش پاپ اسمیر (Pap Smear):
تعریف آزمایش پاپ اسمیر (Pap Smear):

آزمایش پاپ اسمیر متداول ترین روش برای شناسایی سرطان دهانه رحم می باشد. دهانه رحم بخش پایینی و باریکتر رحم می باشد که بالای واژن قرار دارد. سرطان دهانه رحم چهارمین نوع سرطان در دنیا است که در بین خانم ها به مرگ و میر منجر می شود.

علاوه بر اینکه با آزمایش پاپ اسمیر می توان به سرطان دهانه رحم پی برد، حتی می توان انواع خاص و مشخص عفونت های ویروسی مانند عفونت HPV(Human Papilloma Virus) یا همان زگیل تناسلی را هم تشخیص داد. HPV یک عفونت مقاربتی است که می تواند به سرطان دهانه رحم منجر شود.

در ادامه مقاله به توضیح اینکه اصلا تست پاپ اسمیر چیست، چگونه انجام می شود، چه کسانی باید آن را انجام دهند و این آزمایش در چه دوره هایی و زمانهایی و در چه سنینی باید انجام شود، می پردازیم.

تعریف آزمایش پاپ اسمیر (Pap Smear):
تعریف آزمایش پاپ اسمیر (Pap Smear):

آزمایش پاپ اسمیر یک نوع غربالگری برای تشخیص سرطان دهانه رحم می باشد

آزمایش پاپ اسمیر یک نوع غربالگری برای تشخیص سرطان دهانه رحم می باشد. این آزمایش برای بررسی و تشخیص وجود سلول های سرطانی و پیش سرطانی دهانه رحم انجام می شود.

اگر این آزمایش در دوره های منظم و به موقع انجام شود، در صورتی که در آزمایش وجود سلول های پیش سرطانی شناسایی شود، قبل از اینکه ابتلا به سرطان قطعی شود و پیشرفت کند، می توان به درمان آن پرداخت.

آزمایش پاپ اسمیر از سال 1950 شناخته شد و پزشکان و خانم به اهمیت و تاثیر این آزمایش در تشخیص سرطان دهانه رحم پی بردند. از زمانی که خانم ها متوجه اهمیت این آزمایش شدند و سعی در انجام منظم آن کردند، ابتلا به سرطان دهانه رحم در بین خانم ها به شدت کاهش پیدا کرده است.

آزمایش پاپ اسمیر یک نوع غربالگری برای تشخیص سرطان دهانه رحم می باشد
آزمایش پاپ اسمیر یک نوع غربالگری برای تشخیص سرطان دهانه رحم می باشد

و بانوان زیادی به انجام منظم و دوره ای این آزمایش از ابتلا به سرطان دهانه رحم نجات یافته اند و توانسته اند به راحتی از این مشکل عبور کنند، زیرا با انجام آزمایش پاپ اسمیر می توان قبل از ابتلا و گسترده شدن و رشد سلول های سرطانی در دهانه رحم از وجود این ناهنجاری ها و سلول های پیش سرطانی مطلع شد و به درمان این بیماری پرداخت و از عواقب بد آن جلوگیری کرد.

مراجعه به پزشک معتبر و با تجربه

برای انجام آزمایش پاپ اسمیر حتما به یک پزشک معتبر، با تجربه و دقیق مراجعه کنید، زیرا دقت و مشاهده دقیق در آزمایش پاپ اسمیر بسیار حائز اهمیت می باشد.

دکتر ایروانی یکی از پزشکان بسیار دقیق در زمینه آزمایش پاپ اسمیر می باشد که نتیجه آزمایش پاپ اسمیر را به فارسی به بیماران خود تحویل می دهد.

اگر بیماری به یک پزشک ناوارد مراجعه کند و آزمایش را انجام دهد و پزشک نتواند وجود تغییرات در سلول های دهانه رحم را تشخیص دهد، در نتیجه در صورت منجر شدن این تغییرات به سرطان دهانه رحم، نمی توان به موقع به درمان این بیماری پرداخت، بنابراین حتما به یک پزشک ماهر برای انجام آزمایش پاپ اسمیر مراجعه کنید.

به طور خلاصه می توان گفت که این آزمایش به این صورت انجام می شود که از سلول های دهانه رحم با وسیله نمونه برداشته می شود تا بررسی شود که آیا رشد این سلول ها طبیعی و عادی است، یا غیر طبیعی و غیر عادی. ممکن است، در حین انجام آزمایش و نمونه برداری برای فرد ناراحتی پیش بیاید و اذیت شود، اما مطمئن باشید که بعد از انجام آن هیچ دردی در بلند مدت متوجه فرد نیست.

آزمایش پاپ اسمیر به چه منظوری انجام می شود؟

در این بخش از نوشتار جواب تست پاپ اسمیر به فارسی به بیان مواردی در خصوص اهداف آزمایش پاپ اسمیر خواهیم پرداخت.

در بیشتر بانوان بعد از بیست و یک سالگی احتمال به وجود آمدن سلولهای سرطانی و عفونت وجود دارد، بنابراین توصیه می شود، بعد از این سن آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهید. به خصوص به خانم هایی که در شرایط زیر قرار دارند، پیشنهاد می شود، حتما آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند و حتی تعداد انجام را بیشتر کنند.

  • اگر شخصی به بیماری HIV مبتلا حتما باید آزمایش پاپ اسمیر را به دفعات بیشتر انجام دهد.
  • اگر فردی شیمی درمانی انجام داده است، یا عمل جراحی پیوند عضو قبلا داشته است و به خاطر این مشکلات سیستم ایمنی بدنش ضعیف شده است، باید تست پاپ اسمیر را در دوره های کوتاه تر انجام دهد.

اگر خانمی سنش بیشتر از سی سال است و آزمایش پاپ اسمیر را در سه دوره متوالی انجام داده است و نتیجه مطلوب و طبیعی داشته است، می تواند از پزشک خود بخواهد که این آزمایش را به همراه غربالگری HPV یا تست عفونت پاپیلوم انسانی هر پنج سال یکبار برایش انجام دهد.

آزمایش پاپ اسمیر به چه منظوری انجام می شود؟
آزمایش پاپ اسمیر به چه منظوری انجام می شود؟

HPV نوعی ویروس است که در بانوان در ناحیه تناسلی باعث ایجاد زگیل می شود

HPV نوعی ویروس است که در بانوان در ناحیه تناسلی باعث ایجاد زگیل می شود. انواع HPV16 و HPV18 انواعی از این ویروس هستند که در صورتی که پیشرفته تر شوند و بیشتر رشد کنند، ممکن است، منجر به ابتلا به سرطان دهانه رحم در بانوان شود،

بنابراین اگر در آزمایش پاپ اسمیر خانمی مشخص شود که ویروس HPV وجود دارد، پتانسیل ابتلای این خانم به سرطان دهانه رحم بسیار بیشتر از سایر بانوان است، بنابراین این خانم باید تحت نظر پزشک قرار بگیرد و دارو مصرف کند تا با از بین بردن ویروس HPV خطر مبتلا شدن به سرطان دهانه رحم را کم کند و مجددا آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهد تا از بهبودی مطمئن شود.

بانوان بالای 65 سال که آزمایش های پاپ اسمیر را به دفعات انجام داده اند و نتیجه آنها مطلوب و مناسب بوده است، دیگر لازم نیست بعد از آن آزمایش را انجام دهند، اما بانوانی که همچنان روابط زناشویی دارند، باید آزمایشات پاپ اسمیر را انجام دهند.

اهمیت انجام آزمایش پاپ اسمیر به دفعات و در دوره های منظم به این دلیل است که ویروس HPV می تواند مدت ها و سال های زیادی به شکل پنهان و مخفی در بدن و در جای خودش باقی بماند و ناگهان شروع به فعالیت کند و مشکلات و بیماری هایی را برای شخص ایجاد کند.

رابطه پاپ اسمیر و فعالیت های جنسی به چه صورت است؟

در این بخش از نوشتار جواب تست پاپ اسمیر به فارسی به بیان مواردی در خصوص رابطه پاپ اسمیر و فعالیت های جنسی خواهیم پرداخت.

بیشتر مواقع و در اکثر موارد ویروس HPV عامل ایجاد سرطان های دهانه رحم می باشد.

رابطه پاپ اسمیر و فعالیت های جنسی به چه صورت است؟
رابطه پاپ اسمیر و فعالیت های جنسی به چه صورت است؟

این ویروس هم بیشتر از راه فعالیت و رابطه جنسی به دهانه رحم منتقل می شود، البته این گفته به این معنی نیست که تمام انواع سرطان های دهانه رحم ناشی از این ویروس و این عفونت است،

اما اکثر مواقع این ویروس منجر به سرطان رحم می شود. به همین دلیل به تمام خانم های بالای 21 سال توصیه می شود تا حتما آزمایش پاپ اسمیر را هر سه سال یکبار انجام دهند و از سلامتی خود اطمینان حاصل کنند.

پیشنهاد می کنیم از مقاله تست پاپ اسمیر با بی حسی دیدن کنید.

آزمایش پاپ اسمیر بهتر است، در چه دوره زمانی تکرار شود؟

در این بخش از نوشتار جواب تست پاپ اسمیر به فارسی به بیان مواردی در خصوص دوره های زمانی برای انجام پاپ اسمیر خواهیم پرداخت.

دوره تکرار آزمایش پاپ اسمیر به عوامل مختلفی وابسته است، اما مهمترین عوامل در آن سن خانم ها و خطرات احتمالی می باشند.

در ادامه دوره تکرار آزمایش را برای شرایط مختلف بانوان توضیح می دهیم.

سن بالای بیست و یک سال:

در صورتی که خانم ها دارای سن بیشتر از 21 سال هستند، اما رابطه جنسی نداشته باشند، نیازی به انجام آزمایش پاپ اسمیر نیست.

سن بالای بیست و یک سال:

خانم های بالای 21 سال که دارای رابطه جنسی هستند، توصیه می شود، هر سه سال یک بار آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند.

سن بین بیست و یک سال تا بیست و نه سال:

بانوانی که بین بیست و یک تا بیست و نه سال سن دارند، سن دارند، باید آزمایش پاپ اسمیر را هر 3 سال یک بار انجام دهند.

سن بین سی سال تا شصت و پنج سال:

خانم هایی که سن آنها بین سی تا شصت و پنج سال است، باید آزمایش پاپ اسمیر را هر سه انجام دهند و اگر نتیجه آزمایش HPV و پاپ اسمیر منفی باشد، می توانند آزمایش پاپ اسمیر را هر پنج سال یک بار تکرار کنند.

سن شصت و پنج سال به بالا:

خانم هایی که بالای شصت و پنج سال سن دارند، اگر رابطه جنسی نداشته باشند، ممکن است، نیازی به انجام آزمایش پاپ اسمیر نباشد، اما باید با پزشک خود مشورت کنند تا پزشک تشخیص دهد که آیا نیازی به انجام آزمایش پاپ اسمیر هست یا خیر.

اما اگر خانمی دارای عوامل زمینه ساز سرطان دهانه رحم باشد، ممکن است، نیاز بیشتری به تکرار آزمایش پاپ اسمیر داشته باشد.

عوامل زمینه ساز سرطان دهانه رحم به شرح زیر می باشند:

  • شناسایی سلول های پیش سرطانی یا تشخیص سرطان در آزمایش پاپ اسمیر
  • اگر خانمی قبل از تولد در معرض دی اتیل استیل بسترودل قرار گرفته باشد، احتمال مبتلا شدن به سرطان در او بیشتر از سایر افراد باشد.
  • مبتلا شدن به ایدز یا عفونت HIV هم می تواند به سرطان دهانه رحم منجر شود.
  • اگر خانم به خاطر پیوند عضو، یا شیمی درمانی یا مصرف کورتون (کورتیکواستروئید) برای مدت طولانی دچار ضعف سیستم ایمنی شده باشد، احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم در آن شخص از سایر خانم ها بسیار بیشتر می باشد، زیرا شرایط سیستم ایمنی و تقویت یا ضعف آن در مبتلا شدن به انواع سرطان ها بسیار تاثیر گذار است.
  • استعمال سیگار از مواردی است که در ابتلا به انواع سرطان و در خانم ها، سرطان دهانه رحم بسیار موثر است.
  • داشتن شرکای جنسی متعدد و ازدواج و شروع رابطه جنسی در سن پایین هم از عوامل موثر در ابتلا به سرطان دهانه رحم می باشد.
  • غیر از عوامل فوق الذکر عوامل دیگری هم در ابتلا به سرطان دهانه رحم موثر می باشند، مانند: تعداد بارداری های زیاد، وجود سرطان رحم در خانواده یا به قولی سابقه خانوادگی، عفونت ها و ختنه نشدن مردان هم از عوامل موثر می باشند.
عوامل زمینه ساز سرطان دهانه رحم به شرح زیر می باشند:
عوامل زمینه ساز سرطان دهانه رحم به شرح زیر می باشند:

خانمی که به هر یک از عوامل فوق الذکر مبتلا باشد، باید طبق نظر و دستور پزشک دوره های تکرار آزمایش پاپ اسمیر را کوتاه تر کند و زود به زود این آزمایش را انجام دهد تا از نظر ابتلا به سرطان دهانه رحم مطمئن شود.

دکتر ایروانی با در نظر گرفتن تمام شرایط بیمار دوره های تکرار آزمایش پاپ اسمیر را برای او مشخص می کند و در هر مرحله بیمار می تواند جواب پاپ اسمیر را به فارسی دریافت کند.

آیا برای انجام آزمایش پاپ اسمیر نیازی به آمادگی خاصی است؟

در این بخش از نوشتار جواب تست پاپ اسمیر به فارسی به بیان مواردی در خصوص آمادگی های لازم برای انجام پاپ اسمیر خواهیم پرداخت.

خانم هایی که می خواهند آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند قبل از انجام آزمایش باید شرایطی داشته باشند و نکاتی را رعایت کنند. قبل از انجام آزمایش از پزشک خود بپرسید که آیا جواب آزمایش پاپ اسمیر را به فارسی به شما تحویل می دهد یا خیر. در زیر نکات لازم که قبل از آزمایش پاپ اسمیر باید به آنها توجه نمود آورده شده است:

اگر در دوره عادت ماهیانه تان قرار دارید، حتما پزشک خود را از این موضوع مطلع کنید، زیرا این مسئله ممکن است، روی نتیجه تاثیر داشته باشد.

آیا برای انجام آزمایش پاپ اسمیر نیازی به آمادگی خاصی است؟
آیا برای انجام آزمایش پاپ اسمیر نیازی به آمادگی خاصی است؟

از دو روز قبل از انجام آزمایش پاپ اسمیر رابطه جنسی برقرار نکنید، زیرا در صورت برقراری رابطه جنسی طی دو روز قبل از انجام آزمایش باعث باقی ماندن ترشحات منی روی دهانه رحم می شود و این مسئله می تواند روی نتیجه آزمایش تاثیر گذاشته و باعث اختلال آن شود و در صورت به وجود آمدن این مشکل، باید روزی دیگر مجددا نمونه برداری را انجام دهید.

ضمنا از دوش واژینال و سایر محصولات جلوگیری از بارداری و اسپرم کش هم از دو روز قبل از آزمایش پرهیز کنید.

آرامش خود را حفظ کنید

آرامش خود را حفظ کنید. برای حفظ آرامش نفس عمیق بکشید و تلاش کنید خونسردی خود را حفظ نمایید. ضمنا تخلیه کردن مثانه قبل از انجام آزمایش پاپ اسمیر می تواند به راحت تر و بهتر انجام شدن آزمایش به بانوان کمک بیشتری کند.

بانوان می توانند برای انجام آزمایش پاپ اسمیر به طور مرتب و منظم با پزشک متخصص زنان هماهنگ کنند و این آزمایش را در معاینات مرتب و سالیانه خود قرار دهند یا اینکه می توانند خودشان در زمان مقرر و در دوره های مرتب به شکل مستقل به آزمایشگاه ها مراجعه کنند و این آزمایش را انجام دهند.

آرامش خود را حفظ کنید
آرامش خود را حفظ کنید

هزینه آزمایش پاپ اسمیر خیلی زیاد نیست و ضمنا اکثر بیمه ها هزینه این آزمایش را می پذیرند و آن را تامین می نمایند. دکتر ایروانی آزمایش پاپ اسمیر را با هزینه مناسب، دقت بالا و سریع انجام می دهد و جواب آن را به فارسی به مراجعین تحویل می دهد.

آیا بانوان باردار می توانند آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند؟

در این بخش از نوشتار جواب تست پاپ اسمیر به فارسی به بیان مواردی در خصوص انجام پاپ اسمیر برای خانم های باردار خواهیم پرداخت.

اگر خانمی باردار باشد، ممکن است، این نگرانی و سوال برایش پیش بیاید که آیا می تواند در دوران بارداری آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهد یا خیر. در پاسخ به بانوان باردار باید گفت که انجام آزمایش پاپ اسمیر طی 24 هفته اول بارداری امکان پذیر است و مشکلی برای خانم باردار و جنین او به وجود نمی آید.

اما اگر خانمی بخواهد بعد از 24 هفته آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهد، امکان انجام آن وجود دارد، اما قطعا با درد همراه خواهد بود.

آیا بانوان باردار می توانند آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند؟
آیا بانوان باردار می توانند آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند؟

و خانم هایی که زایمان می کنند، نمی توانند بلافاصله در روزهای اول بعد از زایمان آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند، بلکه باید تا دوازده هفته بعد از زایمان تحمل کنند و سپس برای انجام آزمایش پاپ اسمیر می توانند به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند و آزمایش را انجام دهند.

نحوه انجام آزمایش پاپ اسمیر به چه صورت است؟

زمانی که خانم ها می خواهند آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند احتمال دارد، برایشان کمی ناراحتی ایجاد کند، اما این آزمایش خیلی سریع انجام می شود و آن ناراحتی خیلی زود بر طرف می شود.

در حین انجام آزمایش بانوان باید به پشت روی صندلی مخصوص اینکار در مطب پزشک متخصص زنان بخوابد و پاهای خود را باز کند و پاها را روی دسته اطراف صندلی قرار دهد. پزشک وسیله ای به نام اسپکولوم یا آینه طبی را وارد واژن می کند.

این وسیله باعث باز نگهداشتن واژن می شود و در نتیجه پزشک راحت تر می تواند به دهانه رحم دسترسی داشته باشد، سپس پزشک با وسیله ای از سلول های دهانه رحم نمونه ها را بر می دارد و آن را در ظرفی قرار می دهد.

نحوه انجام آزمایش پاپ اسمیر به چه صورت است؟
نحوه انجام آزمایش پاپ اسمیر به چه صورت است؟

از چه وسایلی برای برداشتن نمونه استفاده می شود؟

  • وسایل گوناگونی برای برداشتن نمونه از سلول های دهانه رحم بکار می رود. بعضی پزشکان از کاردک برای برداشتن نمونه استفاده می کنند و برخی هم از کاردک و قلم موی ویژه این کار استفاده می نمایند.
  • وسیله دیگری هم به نام سیتو براش وجود دارد که بعضی از پزشکان از این وسیله استفاده می کنند. سیتوبراش وسیله است که از ترکیب کاردک و قلم مو تشکیل شده است. اکثر خانم ها زمان برداشتن نمونه به مقدار خیلی کمی اذیت می شوند.
از چه وسایلی برای برداشتن نمونه استفاده می شود؟
از چه وسایلی برای برداشتن نمونه استفاده می شود؟

بعد از برداشتن نمونه از سلول های دیواره رحم، پزشک نمونه را در ظرفی که دارای مایع ویژه ای برای نگهداری نمونه دهانه رحم می باشد، منتقل می کند که به آن آزمایش پاپ اسمیر با پایه مایع گفته می شود.

و برخی دیگر از پزشکان نمونه برداشته شده از سلول های دهانه رحم را داخل یک اسلاید شیشه ای قرار می دهد و این روش همان آزمایش پاپ اسمیر متداول می باشد، سپس نمونه برداشته شده به آزمایشگاه مخصوص تست پاپ اسمیر برده می شود تا بررسی شود که آیا رشد سلول ها عادی است، یا خیر.

نمونه برداشته شده از بافت دهانه رحم، زیر میکروسکوپ قرار داده می شود

نمونه برداشته شده از بافت دهانه رحم، زیر میکروسکوپ قرار داده می شود و سلول هایی که نیاز به بررسی ندارند مانند سلول های خون، سلول های التهابی و موکوس ها از نمونه برداشته می شوند و آزمایشگر تنها سلول های دهانه رحم را مورد آزمایش و بررسی قرار می دهد.

دکتر ایروانی و بسیاری از پزشکان دیگر توصیه می کنند، بهتر است، آزمایش پاپ اسمیر را بر پایه مایع انجام دهید، زیرا از آنجائیکه در نوع دیگر آزمایش پاپ اسمیر فقط 30 درصد سلول ها روی لام قرار داده می شوند و مابقی سلول ها خارج می شوند، زیاد ارزش تشخیصی ندارد.

نمونه برداشته شده از بافت دهانه رحم، زیر میکروسکوپ قرار داده می شود
نمونه برداشته شده از بافت دهانه رحم، زیر میکروسکوپ قرار داده می شود

بعد از برداشتن نمونه هم کمی ناراحتی ناشی از انقباض شکمی در بانوان احساس می شود. و تعداد کمی از بانوان هم ممکن است، بعد از نمونه برداری دچار خونریزی کمی در ناحیه واژینال شوند. این خونریزی بسیار کم است و در همان روز برطرف می شود، اما اگر در روز بعد هم واژینال خونریزی کند باید حتما این مسئله را به پزشک گزارش کرد.

دکتر ایروانی با دقت بسیار و با ملاحظه زیادی اقدام به انجام آزمایش پاپ اسمیر و برداشتن نمونه می کند تا کمترین ناراحتی و مشکلی برای بیمار به وجود نیاید. مهارت و تجربه پزشک در انجام آزمایش هم می تواند در کمتر کردن ناراحتی های حین و بعد از انجام آزمایش پاپ اسمیر موثر باشد.

چه نتایجی از آزمایش پاپ اسمیر به دست می آید؟

زمانی که نمونه برداشته می شود و به آزمایشگاه برده می شود، پزشک آزمایشگاه نمونه را بررسی می کند و دو نتیجه می توان از این بررسی و آزمایش گرفت. یا رشد نمونه ها عادی است و یا غیر عادی. معمولا نتایج آزمایش ها به زبان انگلیسی می باشد که متاسفانه خود بیمار نمی تواند از آن سر در آورد،

اما دکتر ایروانی با ارائه نتیجه آزمایش پاپ اسمیر به زبان فارسی به بیمار کمک می کند که خود بیمار هم بتواند نتیجه را مطالعه کند و تا حدودی از شرایط و وضعیت خود مطلع شود.

چه نتایجی از آزمایش پاپ اسمیر به دست می آید؟
چه نتایجی از آزمایش پاپ اسمیر به دست می آید؟

در ادامه به توضیح نتیجه عادی و طبیعی و نتیجه غیر عادی و غیر طبیعی آزمایش پاپ اسمیر می پردازیم:

نتیجه به دست آمده از آزمایش پاپ اسمیر عادی و نرمال باشد:

اگر جوابی که از آزمایش پاپ اسمیر یک خانم عادی یا نرمال باشد، این یعنی اینکه رشد سلول های دهانه رحم عادی بوده و مسئله مشکوک یا نادرستی وجود ندارد.

بعضی آزمایشگاه ها به جای بیان نتیجه عادی، گاهی وقتها عنوان منفی را استفاده می کنند. خانم هایی که جواب آزمایش پاپ اسمیر آنها نرمال یا عادی باشد تا دو سال بعد دیگر نیازی به انجام آزمایش ندارند.

اگر نتیجه به دست آمده از آزمایش پاپ اسمیر غیر عادی یا غیر نرمال باشد:

اگر جوابی که یک خانم از آزمایش پاپ اسمیر خود می گیرد غیر عادی یا غیر نرمال بیان شود، خانم نباید نگران شود و فکر کند به سرطان دهانه رحم مبتلا شده است، بلکه جواب مثبت آزمایش پاپ اسمیر تنها نشان دهنده رشد غیر عادی سلول های دهانه رحم می باشد. این مسئله شاید نشان دهنده ابتدای مراحل به وجود آمدن سرطان یا به قولی به معنی رشد سلول های پیش سرطانی باشد.

انواع سلول های پیش سرطان:

سلول های غیر عادی در سطوح مختلفی وجود دارند:

  • آتیپیا (Atypia)
  • وجود سلول های غیر عادی در سطح خفیف
  • وجود سلول های غیر عادی در سطح متوسط
  • وجود سلول های غیر عادی در سطح شدید یا دیسپلازی شدید
  • وجود سلول های غیر عادی خیلی شدید یا کارسینوم درجا

بیشترین نتایجی که از آزمایش پاپ اسمیر به دست می آید وجود سلول های غیر عادی در سطح خفیف می باشد. در آزمایش پاپ اسمیر وضعیت سلول ها بررسی می شود و هر چه وضعیت غیر عادی تر و شدید تر باشد، تعداد آزمایش مورد نیاز برای بررسی بیشتر و معاینه دقیق تر سلول ها و بافت دهانه رحم بیشتر خواهد بود. بررسی و معاینه بافت و سلول های دهانه رحم با روشی به نام کولپوسکوپی انجام می شود.

زمانی که خانمی باید با انجام کولپوسکوپی بیشتر و دقیق معاینه شود، پزشک از نور و ذره بین برای مشاهده دقیق تر واژن و بافت دهانه رحم استفاده می کند.

انواع سلول های پیش سرطان:
انواع سلول های پیش سرطان:

زمانی که جواب تست پاپ اسمیر به فارسی باشد، به راحتی می توانید موارد فوق الذکر را متوجه شوید و یا اگر خود بیمار توانایی خواندن و درک نتیجه را نداشته باشد، یکی دیگر از اعضای خانواده می تواند نتیجه را برای او بخواند و بیمار با اطلاع کامل از شرایط خود به پزشک مراجعه کند. این یکی از مزایای گرفتن جواب تست پاپ اسمیر به فارسی است که توسط دکتر ایروانی انجام می شود.

آیا می توان به نتیجه به دست آمده از آزمایش پاپ اسمیر اطمینان کرد؟

نتیجه آزمایش پاپ اسمیر خیلی دقیق است و انجام این آزمایش موجب می شود که تعداد افرادی که ممکن است، به سرطان دهانه رحم مبتلا شوند تا هشتاد درصد کم شود.

احتمال دارد، برخی بانوان به خاطر ناراحتی هایی که در حین انجام آزمایش پاپ اسمیر احساس می کنند، تمایلی به انجام این آزمایش نداشته باشند، اما مطمئن باشید که این آزمایش نقش زیادی در حفظ سلامتی شما خواهد داشت.

آیا آزمایش پاپ اسمیر برای شناسایی HPV هم کاربرد دارد؟

هدف اصلی و اولیه انجام آزمایش پاپ اسمیر ملاحظه و بررسی رشد سلول های دهانه رحم می باشد. یکی از علت های رشد غیر عادی سلول های دهانه رحم می تواند به وجود HPV مربوط باشد.

اگر در آزمایش پاپ اسمیر رشد غیر عادی سلول های دهانه رحم تشخیص داده شود، در همان ابتدای مراحل می توان با درمان کردن و مصرف دارو از رشد و گسترده شدن تعداد سلول ها جلوگیری کرد، اما یکی از مزایای آزمایش پاپ اسمیر این است که نمونه برداشته شده را می توان از لحاظ وجود HPV هم بررسی کرد.

یکی از راه های به وجود آمدن HPV، آمیزش جنسی می باشد. همه بانوانی که رابطه جنسی دارند، احتمال ابتلا به HPV در آنها زیاد است. به همین دلیل خانم ها باید حداقل هر سه سال یک بار آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند.

آیا آزمایش پاپ اسمیر برای شناسایی HPV هم کاربرد دارد؟
آیا آزمایش پاپ اسمیر برای شناسایی HPV هم کاربرد دارد؟

اما باید دقت کرد که با آزمایش پاپ اسمیر نمی توان سایر بیماری های STD را شناسایی کرد. در برخی از مواقع می توان دلیل رشد غیر عادی سلول های دهانه رحم را ابتلا به سایر بیماری ها تشخیص داد، اما نمی توان با آن، سایر انواع سرطان ها را شناسایی کرد.

نتایج کلی که از آزمایش پاپ اسمیر به دست می آید چیست؟

همانطور که قبلا گفته شد، نتیجه به دست آمده از آزمایش پاپ اسمیر یا نرمال و عادی است، یا غیر نرمال و غیر طبیعی. اگر نتیجه به دست آمده طبیعی باشد که مشکلی نیست و خانم ها می توانند تا دو سال دیگر آزمایش پاپ اسمیر را انجام ندهند.

زمانی که بیمار نتیجه آزمایش پاپ اسمیر را به فارسی دریافت کند و خود بیمار بتواند وضعیت خود را تشخیص دهد، در صورت وجود وضعیت غیر عادی بیمار سعی می کند، سریعتر برای درمان به پزشک مراجعه کند و شروع درمان را به تعویق نیندازد.

اگر نتیجه آزمایش غیر طبیعی یا غیر عادی باشد، به دو نکته زیر می رسیم.

معمولا دو دلیل باعث مثبت شدن نتیجه آزمایش پاپ اسمیر می شود:

  1. یکی از علل غیر طبیعی شدن آزمایش پاپ اسمیر ممکن است، وجود عفونت در دهانه رحم باشد. عفونت هایی که ممکن است، در دهانه رحم به وجود بیایند شامل: عفونت قارچی، تریکوموناس، کلامیدیا یا سوزاک می باشند. این عفونت ها ممکن است، باعث التهاب سلول های دهانه رحم شوند و همین مسئله هم باعث مثبت شدن آزمایش پاپ اسمیر شود.

اگر مثبت شدن آزمایش پاپ اسمیر ناشی از وجود این عفونت ها باشد، بعد از درمان و از بین رفتن این عفونت ها باید نتیجه آزمایش پاپ اسمیر عادی باشد.

معمولا بعد از اینکه این عفونت ها برطرف شدند آزمایش پاپ اسمیر باید طی دو تا سه ماه بعد مجددا انجام شود. علت تکرار آزمایش پاپ اسمیر این است که وجود عفونت ممکن است، باعث مخفی ماندن سرطان دهانه رحم شود،

بنابراین اگر مثبت شدن نتیجه آزمایش پاپ اسمیر به خاطر وجود عفونت باشد، خانم ها نباید نگرانی بابت این مسئله داشته باشند، زیرا با درمان عفونت مشکل آزمایش پاپ اسمیر هم برطرف می شود.

  1. و اما اگر نتیجه مثبت شدن آزمایش پاپ اسمیر به خاطر رشد غیر طبیعی سلول های دهانه رحم باشد، مشکل جدی به حساب می آید. در این شرایط باید آزمایشات بیشتر و بررسی های دقیق تری انجام شوند.

منظور از سلول های غیر طبیعی چیست؟

در ادامه توضیح می دهیم که وقتی گفته می شود، سلول های غیرعادی در دهانه رحم رشد کرده است، منظور چه سلول هایی است؟

تجزیه و تحلیل نتیجه آزمایش پاپ اسمیر در همه کشورها بر اساس سیستم بتسدا انجام می گردد. سیستم بتسداد در انستیتو ملی بهداشت (NIH) در بتسدای مریلند طراحی و نوشته شده است و تمام متخصصن پزشکی برای تحلیل آزمایش پاپ اسمیر از آن استفاده می کنند. سیستم بتسدا توسط موسسه ملی سرطان در سال 1988 به منظور استاندارد سازی گزارش های آزمایش پاپ اسمیر به وجود آمده است.

استاندارد سازی پاپ اسمیر با کمک گرفتن از این سیستم بتسدا باعث می شود، گزارش نتایج متفاوت آزمایشگاه های گوناگون برای آزمایش پاپ اسمیر کمتر شود.

در این بخش سعی می کنیم که جوابی که یک بیمار از آزمایش پاپ اسمیر خود می گیرد را به فارسی توضیح دهیم تا بیمار متوجه شرایط خود شود. اگر چه دکتر ایروانی جواب آزمایش پاپ اسمیر را به فارسی به بیماران خود تحویل می دهد.

منظور از سلول های غیر طبیعی چیست؟
منظور از سلول های غیر طبیعی چیست؟

سیستم بتسدا سلول های غیر عادی را به دسته های زیر تقسیم می کند:

سلول های ASC، سلول های سنگفرشی غیرعادی:

سلول های سنگ فرشی، سلول های نازک و مسطحی می باشند که سطح دهانه رحم را می پوشانند. این گروه به دو دسته تقسیم می شوند:

سلول های سنگفرشی ASC-US:

این سلول های درکل در ظاهر مشابه سایر سلول های دهانه رحم نیستند و شکل آنها غیرعادی به نظر می رسند، اما تاکنون پزشکان هنوز علت این تغییر شکل را کشف نکرده اند، اما به نظر می رسد گاهی اوقات این تغییرات به خاطر وجود ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی باشد،

اما در کل ASCUS به عنوان یک ناهنجاری خفیف به حساب می آید. اگر در این حالت از تغییر شکل سلول های دهانه رحم ویروسی مشاهده نشود، نگرانی بابت این تغییر شکل وجود ندارد، اما اگر وجود ویروس ها مشاهده گردد باید بررسی های بیشتری انجام شود.

سلول های ASC_H:

این سلول ها در ظاهر عادی و طبیعی به نظر نمی رسند و هنوز هم پزشکان دلیل این تغییرات سلولی را شناسایی نکرده اند. متاسفانه وجود این سلول ها نشانه خوبی نیست. اگر وجود این سلول ها در دهانه رحم تشخیص داده شود، احتمال پیش سرطانی بودن نمونه برداشته شده از دهانه رحم بسیار بالاست و باید بیشتر بررسی شود و فرد تحت معاینه قرار بگیرد.

سلول های غده ای AGC:

این نوع سلول ها که سلول های غده ای هستند، این سلول ها تولید کننده مخاط هستند که این سلول ها در مرکز دهانه رحم یا در بافت رحم وجود دارند. ممکن است، وضعیت و رشد غیر طبیعی در این بخش دیده شود، اما در این بخش هم هنوز پزشکان دلیل به وجود آمدن این تغییرات را پیدا نکرده اند.

سلول های AIS:

معمولا تغییرات در این ناحیه نشان دهنده سلول های پیش سرطانی در بافت غده ای می باشد.

ضایعات داخلی با درجه پایین یا LSIL:

اگر این وضعیت در آزمایش پاپ اسمیر مشخص شود، نشان دهنده تغییرات و ناهنجاری های نسبتا خفیف و ضعیف است. این حالت نشان دهنده به وجود آمدن تغییرات اولیه در اندازه و شکل سلول های سطح دهانه رحم می باشد.

این گروه به عنوان ناهنجاری های خفیف و ضعیف شناخته می شوند که از ویروس HPV نشات گرفته اند. در این حالت اگر سلول های پیش سرطانی وجود داشته باشند، احتمالا سال های بیشتری طول می کشد تا به سرطان تبدیل شود و می تواند با دارو آن را درمان کرد.

ضایعات داخلی با درجع بالا یا HSIL:

زمانی که این وضعیت در آزمایش پاپ اسمیر نشان داده شود، به این معنی است که تغییرات زیاد و قابل توجهی در اندازه و شکل سلول های دهانه رحم اتفاق افتاده است.

و این نشان دهنده ایجاد سلول های پیش سرطانی می باشد. این سلول ها از نظر ظاهر با سلول های طبیعی بسیار متفاوت هستند. اگر شناسایی HSIL تشخیص داده شود، نشان دهنده ناهنجاری های شدیدی است که به احتمال زیاد به سرطان دهانه رحم منجر خواهد شد.

بعد از گرفتن نتیجه و تفسیر پاپ اسمیر چه کاری باید انجام داد؟

اگر نتیجه به دست آمده از آزمایش پاپ اسمیر طبیعی باشد که خانم ها می توانند با خیال راحت به زندگی طبیعی خود ادامه دهند و تکرار آزمایش پاپ اسمیر را به چند سال بعد موکول کنند. دکتر ایروانی از بهترین پزشکان برای انجام آزمایش پاپ اسمیر می باشد. دکتر ایروانی جواب آزمایش پاپ اسمیر را به فارسی به بیماران خود تحویل می دهد تا بیمار از شرایط و وضعیت خود به راحتی مطلع شود.

اما اگر یکی از موارد فوق الذکر در آزمایش پاپ اسمیر شناسایی شد، باید برای تعیین علت ناهنجاری و تعیین روش درمان به پزشک متخصص مراجعه کرد.

در آزمایش پاپ اسمیر برای بررسی و مشاهده دقیق تر پزشک به وسیله ابزاری به نام کولپوسکوپ یا میکروسکوپ نوری دهانه رحم را مشاهده می کند تا بتواند دلیلی یا توضیحی برای مشکل و ناهنجاری های به وجود آمده در آزمایش پاپ اسمیر را پیدا کند.

آزمایش کولپوسکوپی در مطب پزشک و مشابه همان آزمایش پاپ اسمیر انجام می گردد، اما در آزمایش کولپوسکوپی پزشک از یک ابزار خاص برای زوم کردن و بزرگ تر کردن شکل سلول های سطح دهانه رحم استفاده می کند تا بتواند راحت تر ناهنجاری ها و تغییر شکل های به وجود آمده در سلول های سطح دهانه رحم را بررسی کند.

آزمایش کولپوسکوپی مانند آزمایش پاپ اسمیر دردناک نیست

آزمایش کولپوسکوپی مانند آزمایش پاپ اسمیر دردناک نیست و مشکلی هم برای بیمار ایجاد نمی کند و عوارض جانبی هم ندارد. به طوری که حتی می توانید این آزمایش را در دوران بارداری هم انجام دهید. دکتر ایروانی با انجام دقیق آزمایش و ملاحظه کردن وضعیت بیمار آزمایش را به گونه ای انجام می دهد که هیچ مشکلی و ناراحتی متوجه بیمار نشود.

زمانی که دهانه رحم توسط پزشک و به روش کولپوسکوپی یا میکروسکوپی نوری از لحاظ وضعیت سلول ها مورد بررسی دقیق تر قرار گرفت، پزشک با دقت بسیار از ناحیه مورد نظر نمونه برداری انجام می دهد تا برای انجام آزمایشات بیشتر آن را به آزمایشگاه های تخصصی این کار منتقل کند.

آزمایش کولپوسکوپی مانند آزمایش پاپ اسمیر دردناک نیست
آزمایش کولپوسکوپی مانند آزمایش پاپ اسمیر دردناک نیست

زمانی که پزشک آزمایش کولپوسکوپی را انجام می دهد، مقدار کمی نمونه از بافت دهانه را برمی دارد تا با بررسی و مشاهدات بیشتر متوجه شود که آیا آنها حاوی سلول های سرطانی می باشند، یا خیر. تنها با نمونه برداری بیوپسی و آزمایش بیوپسی می توان تشخیص داد که آیا بیمار دارای سلول های پیش سرطانی است، یا خیر و آیا احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم وجود دارد و اگر این احتمال وجود دارد، این احتمال چند درصد است.

چه کسانی نیازی به انجام آزمایش پاپ اسمیر ندارند؟

اکنون سوالی که پیش می آید این است که آیا همه افراد باید آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند؟ چه دسته ای از افراد نیاز به انجام آزمایش پاپ اسمیر ندارند؟

در جواب این سوال باید گفت خیر بعضی از بانوان نیازی به انجام آزمایش پاپ اسمیر ندارند. در ادامه مقاله در مورد دو دسته از بانوان که می توانند آزمایش پاپ اسمیر را انجام ندهند توضیح می دهیم.

بانوانی که رحم خود را بر می دارند، یا هیسترکتومی انجام می دهند، چون رحم و دهانه رحم به طور کل برداشته می شود، دیگر نیازی به انجام آزمایش پاپ اسمیر ندارند،

اما اگر برداشتن رحم برای درمان بیماری سرطانی یا پیش سرطانی دهانه رحم انجام شده باشد، باید آزمایش پاپ اسمیر دوباره در دوره های دیگر انجام شود،

دیگر نیازی به انجام آزمایش پاپ اسمیر نمی باش

اما اگر برداشتن رحم به بیماری هایی غیر از سرطان مرتبط بوده باشد، دیگر نیازی به انجام آزمایش پاپ اسمیر نمی باشد. سلول های پیش سرطانی و سرطانی دهانه رحم متاسفانه معمولا بدون علامت هستند و تشخیص آنها بسیار سخت می باشد.

دومین دسته ای از بانوان که نیازی به انجام آزمایش پاپ اسمیر ندارند، بانوان بالای سن 65 سال می باشند. اگر نتیجه آزمایش پاپ اسمیر در سال های گذشته این بانوان خوب بوده باشد، می توانند دیگر آزمایش پاپ اسمیر را انجام ندهند.

مشکلات و عوارض آزمایش پاپ اسمیر چیست؟

با وجود اینکه آزمایش پاپ اسمیر یک روش بسیار خوب و مطمئن برای تشخیص سرطان دهانه رحم می باشد، اما نمی توان با اطمینان گفت که این آزمایش عاری از خطا و اشتباه است.

احتمال دارد، نتیجه منفی حاصله از این آزمایش کاذب باشد. به این معنی که نتیجه آزمایش هیچ ناهنجاری را نشان ندهد، اما در واقعیت این ناهنجاری و تغییر شکل وجود دارد، البته نتیجه منفی کاذب به معنی به وجود آمدن اشتباه نیست.

عواملی که احتمال دارد، موجب اتفاق افتادن نتیجه منفی کاذب شوند، به شرح زیر می باشند:

  • اگر نمونه برداشته شده از سلول ها کافی یا مناسب نباشد.
  • سلول های غیر طبیعی که در آزمایش پاپ اسمیر مشاهده شده کم بوده است.
  • وجود خون یا سلول های التهابی در نمونه برداشته شده مانع مشاهده سلول های غیر طبیعی شده باشد.

اگر به این دلایل سلول های غیر طبیعی شناسایی نشوند، اما به وجود آمدن سرطان دهانه رحم سال ها به طول می انجامد و به همین دلیل اگر در یک آزمایش وجود این سلول های غیر طبیعی شناسایی نشود در آزمایش بعدی احتمال شناسایی این سلول ها در صورت وجود آنها زیاد است.

آیا غیر از انجام آزمایش پاپ اسمیر نیاز به انجام آن به صورت اضطراری هم وجود دارد؟

آزمایش پاپ اسمیر معمولا به صورت دوره ای انجام می شود و طبق نظر پزشک در دوره های مشخصی باید انجام شود، اما بعضی خانم ها به مشکلاتی برخورد می کنند که باید آزمایش پاپ اسمیر را سریعتر انجام دهند تا بررسی های بیشتر انجام شود:

خانم هایی که به مشکلات زیر بر می خورند حتما به پزشک مراجعه کنند:

  • مشاهده ترشحات غیر معمول از واژن
  • مشاهده لکه های خون یا خونریزی کم در زمان هایی غیر از دوران قاعدگی
  • مشاهده خونریزی یا درد در ناحیه واژن هنگام انجام رابطه جنسی یا بعد از آن

البته بانوانی که با این مشکلات برخورد می کنند، نباید نگران این باشند که به سرطان مبتلا شده اند، زیرا این علائم همیشه دلیل وجود سرطان نیستند. بعضی بیماری های دیگری هم هستند که ممکن است، این علائم را داشته باشند، اما برای بررسی های بیشتر و مشخص شدن علت این مشکلات باید آزمایشات انجام شوند و معاینه بیشتر و دقیق تر توسط پزشک انجام گردد.

آیا در دختران باکره هم امکان مبتلا شدن به سرطان دهانه رحم وجود دارد؟ و آیا دختران باکره می توانند آزمایش پاپ اسمیر انجام دهند؟

در جواب سوال اول باید گفت که بله دختران باکره هم ممکن است، دچار تغییر در شکل سلول های دهانه رحم شوند. سرطان دهانه رحم معمولا به وسیله ویروس زگیل تناسلی به وجود می آید، اگر دختری به زگیل تناسلی مبتلا شود، ممکن است، به سرطان دهانه رحم هم مبتلا گردد.

و اما جواب سوال دوم هم خیر است. یعنی چون برای انجام آزمایش پاپ اسمیر باید اسپکلوم وارد واژن شود و نمونه برداری انجام گردد، وارد کردن آن باعث وارد آمدن آسیب به پرده بکارت می شود و به همین دلیل انجام آزمایش پاپ اسمیر برای دختران باکره ممکن نیست.

تنها کاری که برای دختران باکره می توان انجام داد نمونه برداری از ترشحات واژن می باشد، اما چون دقت آزمایش پاپ اسمیر را ندارد نمی توان از طریق آن در مورد سلامت دهانه رحم اطمینان کسب کرد.

توضیحات جواب تست پاپ اسمیر به فارسی:

بسیاری از خانم ها اطلاعات کافی در مورد آزمایش پاپ اسمیر و دلیل انجام این آزمایش دارند، اما چیزی که خیلی مهم تر است، این می باشد که خانم ها بتوانند تا حدی جواب آزمایش پاپ اسمیر خود را بخوانند و وضعیت و شرایط خود را تشخیص دهند. به همین دلیل دریافت جواب تست پاپ اسمیر به فارسی می تواند در تفسیر و خواندن نتیجه آزمایش توسط بانوان بسیار موثر باشد.

توضیحات جواب تست پاپ اسمیر به فارسی:
توضیحات جواب تست پاپ اسمیر به فارسی:

در ادامه به توضیحاتی در مورد اصطلاحات آورده شده در آزمایش پاپ اسمیر می پردازیم.

اسامی و نشانه های موجود در برگه آزمایش پاپ اسمیر:

اسامی و نشانه های موجود در برگه آزمایش پاپ اسمیر:
اسامی و نشانه های موجود در برگه آزمایش پاپ اسمیر:

معمولا برگه جواب آزمایش پاپ اسمیر شامل بخش های مختلفی می باشد که در هر قسمت اطلاعاتی در مورد بخش های مختلف رحم توضیحاتی داده شده است، البته تفسیر آزمایش پاپ اسمیر بسیار حساس می باشد و هر چقدر هم خودتان بتوانید نتیجه آزمایش پاپ اسمیر خود را تفسیر کنید، باز هم پزشک باید تفسیر و نتیجه نهایی را اعلام کند.

برگه جواب آزمایش پاپ اسمیر شامل:

IDENTITY: مشخصات بیمار و پزشک

در این قسمت مشخصات بیمار، پزشکی که درخواست آزمایش پاپ اسمیر را داده است و تاریخ برداشتن نمونه نوشته شده است.

SPECIMENT TYPE، نوع نمونه:

همانطور که در بالا هم اشاره شد، نمونه برداری به دو روش سنتی ( Conventional) یا پایه مایع (Liquid based) انجام می شود و نوع و روش انجام شده در این بخش نوشته می شود.

SPECIMENT ADEQUACY، کفایت نمونه برداشته شده:

در این قسمت نظر پاتولوژیست یا همان آزمایشگر در مورد نمونه بیمار و آزمایش پاپ اسمیر نوشته می شود. هر چه نمونه از نظر تکنیک و تعداد سلول ها بیشتر باشد و بیشتر با استاندارد مطابقت داشته باشد، تشخیص و نتیجه آزمایش دقیق تر می باشد.

نظراتی که در این بخش بیان می شوند، به شرح زیر می باشند:

Satisfactory:

این اصطلاح به معنی رضایت بخش و کافی بودن کیفیت نمونه ارسال شده می باشد.

Unsatisfactory:

این کلمه نشان دهنده ناکافی بودن کیفیت نمونه و عدم رضایت آزمایشگر می باشد و بیانگر این است که ممکن است، نمونه توسط التهاب یا خون خدشه دار شود.

Endocervical/Transformation Zone Present or Absent:

بخشی از دهانه رحم محل گذار بافت رحم به بافت واژن می باشد و احتمال به وجود آمدن سرطان هم مربوط به این ناحیه می باشد. وجود این ناحیه باعث کمک زیادی به بررسی بافت های رحم می شود،

اما مشکلی که وجود دارد، این است که در تعدادی از خانم های نوجوان یا خانم هایی که یائسه شده اند ممکن است، این ناحیه در آزمایش پاپ اسمیر مشاهده نشود. اگر این بخش قابل مشاهده نباشد حتی اگر نتیجه آزمایش خوب باشد، باز هم ممکن است، درخواست انجام آزمایش های بیشتری داده شود.

تفسیر جواب تست پاپ اسمیر به فارسی:

تفسیر جواب تست پاپ اسمیر به فارسی:
تفسیر جواب تست پاپ اسمیر به فارسی:

Interpretation/Result:

نتیجه آزمایش در این بخش نوشته می شود و عبارات مختلفی که در این قسمت نوشته می شوند، نشان دهنده وضعیت و شرایط بیمار می باشند. اصطلاحاتی که معمولا در این بخش نوشته می شوند، به شرح زیر می باشند:

Inflammation:

در این قسمت از برگه نتیجه آزمایش پاپ اسمیر مقدار التهاب دهانه رحم نوشته می شود. شایع ترین مشکلی که معمولا در آزمایش پاپ اسمیر به دست می آید، قرمزی و التهاب سلول های دهانه رحم می باشد که در بیشتر مواقع فاقد علامت است و مشکل خاصی وجود ندارد.

شدت و مقدار عفونت در ترشحات دهانه رحم و بافت دهانه رحم با سه اصطلاح شدید (Sever)، متوسط (Moderate) و خفیف (Mild) بیان می شود.

Sever:

زمانی که التهاب دهانه رحم شدید باشد و عفونت در این ناحیه شناسایی شود، برای بیان این مسئله از این کلمه استفاده می شود. اگر چنین تشخیصی داده شود، باید سایر روش های تشخیصی و درمانی برای درمان عفونت های رحم انجام گردد.

Moderate:

اگر در میزان التهاب دهانه رحم متوسط شناخته شود، این کلمه برای بیان آن استفاده می شود. و بانوان نباید در مورد این نتیجه نگرانی داشته باشند.

Mild:

این کلمه نشان دهنده وجود کمی التهاب در دهانه رحم می باشد. و با مصرف دارو به راحتی برطرف می شود.

 

نتایج دیگری که از آزمایش پاپ اسمیر به دست می آید به شرح زیر می باشد:

نتایج دیگری که از آزمایش پاپ اسمیر به دست می آید به شرح زیر می باشد:
نتایج دیگری که از آزمایش پاپ اسمیر به دست می آید به شرح زیر می باشد:

Organism ارگانیسم:

این عبارت نشان دهنده وجود مشکلاتی از قبیل باکتری، قارچ، انگل یا ویروس در نمونه برداشته شده از دهانه رحم می باشد. وجود هر یک از این عوامل به شکل زیر بیان می شود:

Normal Flora:

این عبارت بیان می کند که باکتری های نرمال که وجود آنها در واژن طبیعی می باشد، در نمونه یافت شده است.

Trichomonas Vaginals:

اگر این عبارت در برگه نتیجه آزمایش پاپ اسمیر بیمار بیان شود، عنوان می شود که احتمالا بیمار واژینیت دارد. و زمانی که این احتمال با علائم دیگری مانند واژن قرمز و ترشحات بدبو همراه باشد و بیمار حین رابطه جنسی احساس درد داشته باشد، احتمال وجود بیماری واژینیت قوی تر می شود. این بیماری از راه برقراری رابطه جنسی انتقال می یابد.

Candida: این عبارت در برگه نتیجه آزمایش پاپ اسمیر بیانگر وجود نوعی عفونت قارچی در سلول های دهانه رحم می باشد.

Shift in flora/Bacterial Vaginosis:

زمانی که باکتری های نرمال واژن به شکل غیر طبیعی رشد کنند و موجب ایجاد باکتریال واژینوس شوند، این عنوان در برگه نتیجه آزمایش پاپ اسمیر درج می شود. فردی که به این بیماری مبتلا است، معمولا علامتی ندارد، اما ممکن است، ترشحات واژن بوی نامطبوع شبیه بوی ماهی داشته باشند.

با اهمیت ترین بخش در برگه جواب آزمایش پاپ اسمیر، قسمتی است که در آن در مورد بافت های طبیعی و غیر طبیعی دهانه رحم گزارش داده می شود.

همانطور که قبلا هم ذکر شد، هدف اصلی از انجام آزمایش پاپ اسمیر شناسایی وجود سلول های سرطانی می باشد که ممکن است، در رحم و دهانه رحم ایجاد شوند. به همین دلیل مهمترین قسمت جواب آزمایش پاپ اسمیر مربوط به همین قسمت که وجود یا عدم وجود سلول های سرطانی را بیان می کند، می باشد.

Negative for intraepithelial lesion or malignancy

اگر در برگه جواب آزمایش پاپ اسمیر عنوان فوق نوشته شده باشد، نشان دهنده منفی بودن آزمایش پاپ اسمیر می باشد. یعنی در نمونه برداشته شده از آزمایش پاپ اسمیر هیچ بافت یا سلول های غیر طبیعی مشاهده نشده است و خانمی که چنین جوابی گرفته است، دیگر نگرانی بابت این مسئله ندارد و می تواند تکرار آزمایش پاپ اسمیر را به دو سال دیگر موکول کند.

ASC-US( Atypical squamous cells of undetermined significance)

اگر در برگه جواب آزمایش پاپ اسمیر این عنوان نوشته شده باشد، یعنی یک سری ناهنجاری ها و تغییرات غیر عادی در سلول های دهانه رحم اتفاق افتاده است، اما هنوز علتی برای این تغییرات کشف نشده است. به همین دلیل این تغییرات باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد و آزمایشات بیشتری روی آنها انجام شود تا علت این تغییرات مشخص شود.

ASC-H( Atypical squamous cells, cannot exclude HSIL)

این عنوان زمانی در برگه جواب آزمایش پاپ اسمیر بیان می شود که وجود تغییرات غیر عادی و ناهنجاری هایی در سلول های دهانه رحم به وضوح قابل مشاهده باشد و بسیار مشکوک می باشد. و همین مسئله باعث می شود که پزشک برای بررسی و معاینات دقیق تر آزمایشات دیگری را تجویز کند.

LSIL( Low grade squamous intraepithelial lesion)

زمانی این عنوان در برگه نتیجه آزمایش پاپ اسمیر بیان می شود، که:

بیمار مشکوک به ابتلا به ویروس HIV باشد.

تغییرات و ناهنجاری های سلول های دهانه رحم به قدری زیاد است که احتمال وجود سلول های پیش سرطانی تا حدی وجود دارد.

اما نکته ای که باید به آن توجه شود، این است که وجود این عبارت در برگه جواب آزمایش پاپ اسمیر دلیل بر وجود قطعی و صد در صد سرطان نیست، تنها احتمال ضعیفی برای وجود سلول های سرطانی می باشد. بانوانی که چنین نتیجه ای دریافت می کنند، باید بیشتر تحت مراقبت قرار بگیرند و آزمایشات بیشتری انجام دهند و وضعیت و شرایط خود را تحت کنترل داشته باشند تا در صورت بروز سرطان بتوانند به موقع برای درمان و مقابله با سرطان اقدام کنند.

HSIL( High grade squamous intraepithelial lesion)

بیان این عبارت در برگه نتیجه آزمایش پاپ اسمیر نشان دهنده وجود تغییرات و ناهنجاری های شدید در سلول ها و بافت دهانه رحم می باشد. و بیمار باید حتما پیگیر بررسی ها و معاینات بیشتر و آزمایشات دقیق تر و کامل تر باشد. یکی از بهترین روش هایی که می تواند در بررسی ها و معاینات بیشتر به پزشکان کمک کند آزمایش کولپوسکوپی می باشد که قبلا در مطالب فوق توضیحاتی در مورد این روش ارائه شده است.

Squamous cell carcinoma

و در نهایت زمانی که این عنوان در برگه نتیجه آزمایش پاپ اسمیر بیان شده باشد، نشان دهنده مبتلا بودن بیمار به سرطان دهانه رحم می باشد، البته بیمار نباید با دریافت این نتیجه ناامید شده و نگران شود، بلکه باید به دنبال انجام آزمایشات بیشتر و بررسی های بیشتری باشد تا به طور قطعی مشخص شود که آیا به سرطان دهانه رحم مبتلا می باشد، یا خیر.

دریافت جواب آزمایش پاپ اسمیر چه مدت طول می کشد؟

نتایج آزمایش پاپ اسمیر یک خانم معمولا بین یک تا سه هفته طول می کشد تا آماده شود. خوشبختانه بیشتر وقت ها نتیجه تست پاپ اسمیر بانوان طبیعی می باشد. اگر اشتباهی در آزمایش پاپ اسمیر یک خانم اتفاق افتاده باشد، پزشک با بیمار تماس می گیرد و از او می خواهد تا مجددا برای نمونه برداری و آزمایش مراجعه کند.

دریافت جواب آزمایش پاپ اسمیر چه مدت طول می کشد؟
دریافت جواب آزمایش پاپ اسمیر چه مدت طول می کشد؟

آیا می توان نمونه گیری برای آزمایش پاپ اسمیر را پشت سر هم انجام داد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که خیر، نمونه گیری برای آزمایش پاپ اسمیر نمی تواند پشت سر هم و به فاصله کوتاه مدت انجام شود، بلکه باید بیش از هشت هفته بین 2 نمونه گیری فاصله باشد تا بتوان نتیجه درستی از آزمایش پاپ اسمیر گرفت.

این بیماری برای بانوان بسیار حائز اهمیت است، به همین دلیل به خانم ها توصیه می کنیم، برای تفسیر جواب آزمایش پاپ اسمیر خود حتما به پزشک متخصص و ماهر مراجعه کنند.

تفسیر آزمایش پاپ اسمیر به همان اندازه خود انجام آزمایش پاپ اسمیر دارای اهمیت است و باید با دقت و حساسیت زیادی انجام گردد. دکتر ایروانی در ارائه جواب تست پاپ اسمیر به فارسی دارای تخصص و مهارت زیادی می باشد و به خوبی شما را از وضعیت و شرایط سلامتی تان مطلع می کند.

آیا روش های جدید و دقیقی برای آزمایش پاپ اسمیر وجود دارد؟

پاسخ این سوال مثبت است. روش تین پرپ، جدیدترین و دقیق ترین روش برای انجام آزمایش پاپ اسمیر می باشد.

طبق تحقیقات انجام شده، سرطان دهانه رحم دومین سرطان بدخیم رایج در بین بانوان می باشد که ممکن است، به مرگ و میر منجر شود.

آیا روش های جدید و دقیقی برای آزمایش پاپ اسمیر وجود دارد؟
آیا روش های جدید و دقیقی برای آزمایش پاپ اسمیر وجود دارد؟

این مسئله هم به این دلیل است که تغییرات و ناهنجاری های سلول های دهانه رحم و تغییرات سلول های پیش سرطانی و مراحل ابتدایی سرطان دهانه رحم هیچ علامت و مشخصه ای ندارد و به آرامی و بدون علامت پیش می رود و تنها زمانی که به مراحل پیشرفته می رسد درد شدیدی در ناحیه دهانه رحم احساس می شود.

به همین دلیل پزشکان تلاش ها و تحقیقات زیادی برای یافتن راه های گوناگونی برای پی بردن به این نوع سرطان قبل از پیشرفت آن کرده اند و موفقیت هایی هم کسب کرده اند.

بانوان با مشاهده چه علائمی باید خیلی فوری به پزشک مراجعه کنند؟

دکتر ایروانی به عنوان بهترین دکتر انجام آزمایش پاپ اسمیر به بانوانی که یکی از مشکلات و علائم زیر را دارند، اکیدا توصیه می کند، به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند و معاینه شوند:

  • اگر خانمی بین دو دوره پریود خود باز هم دچار خونریزی شد، حتما به پزشک مراجعه کند.
  • اگر خانمی بعد از رابطه جنسی، دوش واژینال و یا پس از انجام معاینات لگن دچار خونریزی شد، باید این مسئله را با پزشک خود مطرح کند.
  • اگر خانمی در زمان هایی غیر از دوره پریود خود در ناحیه لگن احساس درد داشت حتما به پزشک مراجعه کند.
  • اگر خانمی ترشحات زیاد و غیر طبیعی از ناحیه واژن خود داشت که رقیق یا غلیظ باشند و بوی بدی داشته باشند، باید این مسئله را به پزشک عنوان کند.
  • تکرر ادرار هم جزء مواردی می باشد که حتما باید با پزشک مطرح شود.
  • احساس درد هنگام ادرار کردن هم مسئله ای است که ممکن است، مشکل آفرین باشد و باید در مورد آن با پزشک صحبت کرد.

در این قسمت به انتهای مقاله ی جواب تست پاپ اسمیر به فارسی رسیدیم. امیدواریم موارد مطرح شده در خصوص جواب تست پاپ اسمیر به فارسی برای شما مفید بوده باشند.

Share this post

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email