جواب آزمایش پاپ اسمیر

جواب آزمایش پاپ اسمیر

جواب آزمایش پاپ اسمیر نیز مانند سایر آزمایش ها به تفسیر علمی پزشک برای اطمینان از نتیجه و برداشت نتایج لازم نیاز دارد. با این حال بسیاری از افراد مایلند جواب آزمایش را پیش از مراجعه به دکتر و مشاهده وی به صورت شخصی و در منزل انجام دهند.

جواب آزمایش پاپ اسمیر
جواب آزمایش پاپ اسمیر

در مورد آزمایش پاپ اسمیر نیز این شرایط برقرار است و افرادی که این آزمایش را انجام می دهند، ترجیح می دهند، جواب را پیش از معاینه دکتر تفسیر کنند.

جواب آزمایش پاپ اسمیر می تواند بسیاری از مشکلات و بیماری ها را در زنان مشخص کند، بنابراین تفسیر صحیح جواب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

در این مقاله به بررسی آزمایش پاپ اسمیر و روش های انجام این آزمایش خواهیم پرداخت. هم چنین نکاتی که در مورد جواب آزمایش پاپ اسمیر حائز اهمیت است، را نیز بررسی خواهیم کرد.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  1. پاپ اسمیر چیست؟
  2. تست پاپ اسمیر به چه دلیلی انجام می شود؟
  3. چه کسانی در اولویت انجام پاپ اسمیر هستند؟
  4. تست پاپ اسمیر مناسب کدام گروه از افراد است؟
  5. آمادگی ها برای انجام پاپ اسمیر چیست؟
  6. تست پاپ اسمیر به چه نحوی انجام می گیرد؟
  7. نتایج کلی پاپ اسمیر شامل چه مواردیست؟
  8. بهترین شرایط برای انجام پاپ اسمیر چیست؟
  9. در نتیجه پاپ اسمیر سلول های غیرطبیعی چه نقشی داشته و نشانه چه چیزی هستند؟
  10. چه زمانی ممکن است، جواب آزمایش پاپ اسمیر برای تشخیص بیماری کافی نباشد؟
  11. جواب آزمایش پاپ اسمیر بر چند نوع است؟
  12. کدام گروه از زنان بیشتر در معرض سرطان دهانه رحم قرار دارند؟
  13. آیا سرطان رحم در دختران مجرد نیز اتفاق می افتد؟
  14. پاپ اسمیر برای دختران باکره به چه نحوی انجام می گیرد؟
  15. آزمایش پاپ اسمیر را باید هر چند وقت یکبار انجام داد؟
  16. کدام گروه از افراد نیازی به انجام تست پاپ اسمیر ندارند؟
  17. آیا تست پاپ اسمیر عوارضی دارد؟
  18. در انجام آزمایش پاپ اسمیر از نظر بهداشتی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟
  19. تست پاپ اسمیر را در چه سنینی می توان انجام داد؟
  20. برای انجام آزمایش پاپ اسمیر چه وسایلی مورد استفاده قرار می گیرد؟
  21. آیا در زمان عفونت می توان پاپ اسمیر را انجام داد؟
  22. جواب آزمایش پاپ اسمیر چه میزان برای تشخیص سرطان معتبر است؟
  23. کدام روش انجام پاپ اسمیر در ایران متداول تر است؟
  24. در طول آزمایش پاپ اسمیر تا آماده شدن جواب آزمایش پاپ اسمیر چه اتفاقی می افتد؟

پاپ اسمیر چیست؟

آزمایش های مختلفی وجود دارند که برای تشخیص بیماری ها می توان از آن ها استفاده کرد. برخی از آزمایش های انجام شده تنها مربوط به بعضی بیماری ها بوده و بعضی آزمایشات کلی تر، بیشتر بیماری ها و مشکلات را تشخیص می دهند. آزمایش پاپ اسمیر از جمله آزمایش های اختصاصی است.

پاپ اسمیر چیست؟
پاپ اسمیر چیست؟

آزمایش پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر که با نام های آزمایش اسمیر یا تست پاپ نیز شناخته می شود، نوعی از تست های غربالگری است. در آزمایش پاپ اسمیر سلول هایی را از بخش دهانه رحم که با نام سرویکس نیز شناخته می شود، از دستگاه تولید مثل در زنان برداشته و آزمایش می شوند.

برای انجام آزمایش پاپ اسمیر سلول های مورد نیاز از بخش باریک و پایین دهانه رحم برداشته می شوند. این ناحیه بخش بالایی واژن را تشکیل می دهد. سلول ها از این ناحیه جمع آوری شده و مورد آزمایش و بررسی قرار می گیرند. آزمایش پاپ اسمیر به طور کلی مختص زنان است و تنها در زنان انجام می گیرد.

پاپ اسمیر و تشخیص بیماری

آزمایش پاپ اسمیر، تستی کاربردی برای تشخیص بیماری های این ناحیه از بدن است. به خصوص در مورد سرطان آزمایش پاپ اسمیر می تواند کمک زیادی در تشخیص کند.

آزمایش پاپ اسمیر را می توان بهترین روش برای تشخیص سرطان دهانه رحم دانست، البته سرطان دهانه رحم تنها بیماری قابل تشخیص با پاپ اسمیر نیست و برخی از عفونت های خاص مانند عفونت ویروسی HPV نیز با تست پاپ اسمیر قابل تشخیص هستند.

با توجه به این که تشخیص سرطان دهانه رحم هرچه زودتر انجام گیرد، درمان نیز سریع تر اتفاق می افتد، این آزمایش می تواند به تشخیص در بیماری در مراحل اولیه کمک کند و شانس درمان را تا حد زیادی بالاتر ببرد.

شناسایی سلول های سرطانی و غیر عادی که به وسیله تست پاپ اسمیر صورت می گیرد، را می توان اولین مرحله در مبارزه با بیماری سرطان دانست تا بتوان مانع رشد و پیشرفت این بیماری در بدن شد و از درگیر شدن سایر بخش های بدن به وسیله سلول های سرطانی جلوگیری کرد.

پاپ اسمیر و تشخیص بیماری
پاپ اسمیر و تشخیص بیماری

تست پاپ اسمیر به چه دلیلی انجام می شود؟

هنگامی که بیمار با اولین علائم به پزشک مراجعه می کند، اولین روش برای تشخیص قطعی تجویز آزمایشات مختلف است. یکی از آزمایشات زنان که در تشخیص بیماری های مخصوص زنان تا حد زیادی کمک کننده است، آزمایش پاپ اسمیر است. این آزمایش را برای تشخیص بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می دهند.

اگر اطلاعاتی در مورد تست پاپ اسمیر با بی حسی ندارید پیشنهاد می کنیم از این مطلب دیدن کنید.

پاپ اسمیر و تشخیص سرطان

پاپ اسمیر آزمایشی است که بیشتر برای تشخیص سرطان دهانه رحم مورد استفاده قرار می گیرد. آزمایش پاپ اسمیر به منظور غربالگری سرطان دهانه رحم مورد استفاده قرار می گیرد.

این تست به همراه معاینات لگنی انجام می شود. هم چنین در زنانی که سن آن ها بیشتر از سی سال است، آزمایش پاپ اسمیر به همراه آزمایش ویروس پاپیلومای یا اچ پی وی انجام می گیرد. این ویروس یکی از عفونت های شایع است که در ناحیه و اندام جنسی زنانه وجود دارد و در صورت تشدید و گسترش آن، به سرطان رحم منجر می گردد.

پاپ اسمیر و تشخیص التهاب

از دیگر دلایلی که پزشک ممکن است، تست پاپ اسمیر را برای بیمار تجویز کند التهاب شدید در ناحیه اندام تناسلی است. در این شرایط معمولا پزشک برای بررسی علت ابتلا به التهاب تست پاپ اسمیر را تجویز می کند که روش درمان و بهبود این بیماری را تشخیص دهد. در صورتی که التهاب در این ناحیه درمان نشود، باعث بیماری شده و رابطه با شریک جنسی را با مشکل روبرو می کند.

التهاب ناحیه تناسلی معمولا باعث مشکلاتی نظیر سوزش این ناحیه و قرمز و تحریک پذیر شدن آن می گردد. در صورتی که بانوان به بیماری التهاب ناحیه تناسلی مبتلا باشند، معمولا نشان از کمبود استروژن در بدن آن ها دارد.

به کمبود استروژن در بدن زنان واژنیت آتروفیک نیز می گویند. در صورتی که آزمایش پاپ اسمیر این بیماری را تایید کند پزشک می تواند با استفاده از قرص استروژن و حلقه استروژن واژن بیماری را درمان کند. تست پاپ اسمیر می تواند با مشخص کردن نوع بیماری در درمان بهتر و سریع تر کمک زیادی کند.

پاپ اسمیر و تشخیص التهاب
پاپ اسمیر و تشخیص التهاب

چه کسانی در اولویت انجام پاپ اسمیر هستند؟

چکاپ سالیانه برای آزمایش های عمومی نظیر آزمایش خون، برای درک سلامتی بدن امری ضروریست. آزمایشات دیگر را نیز بنا به نظر پزشک می توان به طور سالانه یا چند سال یکبار تکرار کرد تا از سلامت بدن اطمینان حاصل کرد. آزمایش پاپ اسمیر نیز از جمله آزمایشاتی است که باید بسته به شرایط در دوران مختلف تکرار شود.

انجام پاپ اسمیر در شرایط عادی

آزمایش پاپ اسمیر بیشتر برای فهمیدن وجود سلول های سرطانی انجام می گیرد. با مشاهده اولین علائم سرطان مراقبت ها برای درمان سرطان آغاز می شود.

هم چنین افرادی که در معرض ابتلا به سرطان هستند، نیز با پیشگیری از سرطان از ابتلا و مشکلات ناشی از آن جلوگیری می کنند. به همین منظور برای افراد عادی و کسانی که وجود سلول های سرطانی در بدن آن ها هنوز اثبات و مشاهده نشده است، مطابق تجویز کارگروه پیشگیری ایالات متحده و انجمن سرطان جهانی آمریکا باید هر سه سال یک بار تکرار شود.

در زنانی که در محدوده سنی بیست و یک تا شصت و پنج سال هستند، آزمایش پاپ اسمیر در هر سه سال یک بار به موجب غربالگری سرطان دهانه رحم انجام می گیرد. با توجه به این که این آزمایش یک غربالگری عادیست هنگامی که با آزمایش اچ پی وی انجام می گیرد، می تواند هر پنج سال یک بار تکرار شود.

آزمایش پاپ اسمیر در شرایط مشکوک به سرطان

اما در زنان مشکوک به سرطان آزمایش پاپ اسمیر نیاز است، با دقت بیشتر و در فواصل کمتری انجام گیرد، البته در صورتی که در زنان هیسترکتومی وجود داشته باشد و سرطان آن ها خوش خیم باشد، دیگر نیازی به انجام آزمایش پاپ اسمیر نیست. زنان مبتلا به هیسترکتومی به دو گروه دارای دهانه رحم و فاقد دهانه رحم تقسیم می شوند.

زنانی که به این مشکل مبتلا هستند و دهانه رحم در آن ها وجود دارد، باید مطابق با زنانه که به این بیماری مبتلا نیستند تست پاپ اسمیر و غربالگری را با فواصل کمتر انجام دهند.

آزمایش پاپ اسمیر در شرایط مشکوک به سرطان
آزمایش پاپ اسمیر در شرایط مشکوک به سرطان

تست پاپ اسمیر مناسب کدام گروه از افراد است؟

هرچند بیشتر آزمایشات مناسب تمامی گروه افراد می باشند. با این حال برخی از انواع آزمایش ها را می توان به گروهی خاص معطوف کرد و تمام افراد اجباری برای انجام آن ندارد.

آزمایش پاپ اسمیر از این دسته آزمایش هاست که می توان در مورد گروهی خاص از افراد آن را الزامی تر دانست و سایر زنان تا زمانی که جز این گروه ها قرار نگرفته یا توسط پزشک انجام این آزمایش برای آن ها تجویز شده باشد، بهتر است، تست پاپ اسمیر را انجام دهند.

تقسیم بندی بر اساس شرایط عمومی

انجمن مطالعات و تحقیق در مورد بیماری سرطان آمریکا، انجام تست پاپ اسمیر را هر سه سال یک بار برای تمام زنان بیست و یک تا سی سال لازم می داند. هم چنین تست پاپ اسمیر را بعد از سی سالگی طبق نظر این انجمن بهتر است، به همراه تست اچ پی وی انجام داد.

در صورتی که تست پاپ اسمیر و اچ پی وی منفی بود تا سه سال آینده نیازی به تکرار این تست ها نیست و در صورتی که جواب آزمایش پاپ اسمیر منفی و جواب تست اچ پی وی مثبت باشد، باید تست را هر شش ماه تا یک سال انجام داد،

البته در صورتی که شخص حدود شصت سال و بیشتر داشته باشد و تست وی سه بار پیاپی منفی شده باشد، دیگر نیازی به انجام تست مجدد ندارد، بنابراین می توان گفت در تمام زنان بیشتر از بیست سال تست پاپ اسمیر یه تست روتین است که باید در تناوب مشخص و مطابق نظر پزشک انجام گیرد.

تقسیم بندی بر اساس شرایط اختصاصی

اما در برخی از افراد با شرایط خاص احتمال بروز انواع سرطان به خصوص سرطان دهانه رحم بیشتر است، بنابراین انجام آزمایش پاپ اسمیر در این گروه الزامی تر است و باید مرتبا انجام گیرد. گروه اول افرادی هستند که در خانواده خود، به خصوص اقوام درجه یک آن ها سابقه ابتلا به سرطان سرویکس وجود دارد.

هم چنین در زنانی که ازدواج در سنین پایین داشته اند احتمال بروز سرطان بیشتر از سایرین است. خانم های که اعتیاد داشته یا سیگار مصرف می کنند، نیز بیش از سایرین در معرض ابتلا به سرطان هستند و باید این تست را منظم تر انجام دهند.

زنانی که زایمان نداشته، به ایدز مبتلا هستند، شریک های جنسی مختلف و ازدواج های متعدد داشته اند و هم چنین افرادی که سرطان دهانه رحم در خانواده آن ها مرسوم است، احتمال بیشتری در ابتلا به سرطان داشته و در نتیجه باید مرتب تست پاپ اسمیر را انجام دهند تا از عواقب این بیماری جلوگیری کنند.

تقسیم بندی بر اساس شرایط اختصاصی
تقسیم بندی بر اساس شرایط اختصاصی

آمادگی ها برای انجام پاپ اسمیر چیست؟

آزمایش پاپ اسمیر نیز مانند هر تست دیگری نیازمند یک سری آمادگی ها دارد. این آمادگی ها به منظور معاینه بهتر و دقیق تر توسط پزشک الزامیست. هم چنین بعضی از این مراقبت ها در صورت عدم رعایت باعث اختلال در نتیجه تست می گردد، بنابراین آشنایی و اطلاع از آن ها پیش از تست پاپ اسمیر بسیار مهم است.

آمادگی های لازم چند روز پیش از انجام تست پاپ اسمیر

از جمله آمادگی هایی که چند روز پیش از انجام آزمایش پاپ اسمیر مورد نیاز است، تنظیم قرار ملاقات و معاینه پزشک با دوران غیر از قاعدگی است. با توجه به این که تست پاپ اسمیر را می توان در هر زمانی انجام داد بهتر است، نوبت معاینه به گونه ای تنظیم شود که با دوره پریودی هماهنگ نباشد.

در صورتی که تست پاپ اسمیر نزدیک به دوران قاعدگی انجام داده شود، ممکن است، در جواب آزمایش پاپ اسمیر اختلال بوجود آمده و دقت کمتری شود.

با این حال در صورت خونریزی ناگهانی نیازی به کنسل کردن قرار نیست و متخصص زنان با بررسی میزان خون امکان انجام آزمایش را بررسی می کند و در صورت عدم تداخل تست را انجام می دهد. به علاوه از چهل و هشت ساعت پیش از انجام آزمایش پاپ اسمیر بهتر است، از فعالیت جنسی خودداری کرد.

قرارگیری هرچیز درون واژن نتیجه آزمایش را مختل می کند، بنابراین از مواردی نظیر نزدیکی، استفاده از تامپون، استفاده از کرم واژن، مقاربه، دوش گرفتن و مواردی از این دست باید جلوگیری کرد.

آمادگی های روز معاینه

اما برخی از موارد نیز وجود دارند که باید روز معاینه، به منظور معاینه راحت تر انجام گیرد. از جمله این موارد خالی کردن مثانه پیش از مراجعه به پزشک است.

با توجه به این که برای انجام آزمایش پاپ اسمیر وسیله ای وارد واژن می شود و احتمال فشار به ماهیچه های زیر شکم و اطراف مثانه وجود دارد، بهتر است که از نوشیدن مایعات به مقدار زیاد پیش از انجام تست جلوگیری کرد.

هم چنین برای انجام تست در روز معاینه نیازی به پوشش زیاد در پایین تنه نیست. معمولا به منظور راحتی برای انجام این تست حین معاینه حوله یا پارچه ای نرم به بیمار داده می شود، بنابراین برای بهداشت بیشتر و بهتر می توان این وسیله را با خود به همراه برد.

آمادگی های روز معاینه
آمادگی های روز معاینه

تست پاپ اسمیر به چه نحوی انجام می گیرد؟

تست پاپ اسمیر مانند هر تست دیگری نحوه انجام به خصوص خود را دارد. این آزمایش حتما باید توسط متخصص انجام گیرد تا کمترین اشتباه و کمترین درد و آسیب به بدن وارد شود.

مرحله پیش معاینه توسط بیمار

اولین مرحله برای انجام تست پاپ اسمیر مرحله پیش معاینه است که در آن بیمار برای انجام تست آماده می شود. در این مرحله بیمار روی تخت دراز کشیده و پاها را روی رکاب تخت قرار می دهد. رکاب تخت کمک می‌کند تا پا از هم باز شده و زانوها خم شوند، به این ترتیب پزشک امکان معاینه راحت تر و واضح تری را پیدا می کند.

پیش از انجام تست و معاینه و در حین معاینه داشتن آرامش امری ضروری است. این کار کمک می کند تا ماهیچه های واژن انبساط خوبی داشت و معاینه توسط پزشک راحت‌تر شود. تمرکز بر تعداد تنفس و نحوه تنفس و کشیدن نفس های عمیق کمک می کند که آرامش فرد بیشتر حفظ شده و برای انجام معاینه آماده شود.

مرحله پیش از انجام تست توسط پزشک

پیش از انجام تست پزشک یک سری معاینات فیزیکی را انجام می دهد. معاینات فیزیکی روی لبهای بیرونی واژن و برای بررسی ویروس اچ پی وی است. این ویروس یکی از رایج ترین دلایل برای غیرطبیعی شدن جواب آزمایش پاپ اسمیر است، بنابراین بررسی آن پیش از انجام تست امری ضروری است. علائم ویروس معمولاً زگیل در ناحیه تناسلی و خونریزی است.

معاینه و انجام تست

بعد از آمادگی های مقدماتی و انجام مراحل پیش معاینه مراحل لازم برای معاینه آغاز می گردد. از جمله این مراحل می توان به وارد کردن دستگاه اسپکولوم به واژن اشاره کرد. این وسیله پلاستیکی یا فلزی کمک می کند که دیواره های واژن از هم باز شده و معاینه راحت تر انجام گیرد.

پس از جای گیری این دستگاه در محل مناسب پزشک با استفاده از یک برس کوچک که سیتو نامیده می شود، نمونه برداری از دیواره رحم و آغاز می‌کند.

در طی انجام آزمایش ممکن است، خونریزی کم یا لکه بینی اتفاق بیفتد که امری طبیعی است و به سرعت از بین می رود، همچنین ممکن است، بعضی از زنان دچار دردهای مانند دردهای قاعدگی شوند که این مسئله نیز طبیعی است و برای یک مدت کوتاه زمان می برد. در نهایت پزشک بعد از برداشتن نمونه از دیواره رحم آن ها را روی اسلاید شیشه‌ای قرار می‌دهد.

انجام کل پروژه آزمایش نزدیک ۵ دقیقه زمان میبرد. بعد از خارج کردن اسپکولوم می توان پاها را از روی رکاب برداشت و بعد از کمی استراحت برای کاهش دردهای احتمالی معاینه به اتمام می رسد و فرد می تواند از مطب خارج شود.

معاینه و انجام تست
معاینه و انجام تست

نتایج کلی پاپ اسمیر شامل چه مواردیست؟

پاپ اسمیر آزمایشی است که به منظور فهمیدن وجود سلولهای سرطانی در دهانه رحم انجام میگیرد. این تست برای بیشتر زنان مناسب است، اما انجام آن باید توسط پزشک تجویز شود. نتایج پاپ اسمیر هم به طور کلی و هم به طور تخصصی بررسی می‌شود تا نتیجه لازم برای پزشک مشخص گردد.

پاپ اسمیر طبیعی

به طور کلی پاپ اسمیر را میتوان دارای دو جواب طبیعی و غیر طبیعی دانست. در صورتی که جواب آزمایش پاپ اسمیر طبیعی باشد، نشان دهنده عدم وجود مشکل در بدن است. در صورتی که جواب آزمایش پاپ اسمیر طبیعی باشد، همچنین نیازی به تکرار مداوم آزمایش نیست، می‌توان این آزمایش را به طور سالیانه یا چند سال یکبار بسته به نظر پزشک انجام داد.

زمانبندی انجام آزمایش پاپ اسمیر در صورت طبیعی بودن جواب توسط پزشک مشخص میشود. در بعضی از زنان در محدوده سنی خاص به طور کلی دیگر نیاز به انجام آزمایش پاپ اسمیر نیست،

همچنین در صورت طبیعی بودن جواب نگرانی برای بروز بیماری حداقل تا یک سال آینده وجود ندارد، این حالتی است که جواب آزمایش پاپ اسمیر منفی می شود، اما در صورت مثبت بودن جواب نشان از وجود عوامل غیر طبیعی و مشکوک به سرطان در بدن است که دو حالت دارد.

پاپ اسمیر غیر طبیعی حالت اول

در صورت غیر طبیعی بودن جواب پاپ اسمیر یا مثبت بودن جواب دو حالت به وجود می آید. حالت اول را می توان ناشی از عفونت دهانه رحم دانست. در صورت وجود هر گونه عفونتی جواب آزمایش پاپ اسمیر مثبت می شود.

این عفونت ها می توانند شامل سوزاک، عفونت قارچی، تریکوموناس و عفونت های دیگر از این دست باشد که نشانه مشترک تمام آنها التهاب در سلول های اطراف دهانه رحم است.

در این حالت پزشک برای درمان عفونت اقدام کرده و سپس آزمایش پاپ اسمیر را مجدداً تکرار می کند، در این شرایط معمولا نتیجه آزمایش منفی شد و به حالت عادی باز می‌گردد.

آزمایش مجدد بعد از درمان عفونت معمولاً سه ماه بعد تکرار می شود. به این دلیل که عفونت می‌تواند تا چند ماه به صورت پنهان باقی مانده و باز هم در نتیجه آزمایش تاثیر گذار باشد، بنابراین مدت زمانی برای رفع و درمان کامل عفونت توسط پزشک مشخص می گردد.

پاپ اسمیر غیرطبیعی حالت دوم

اما در صورتی که جواب آزمایش پاپ اسمیر مثبت بود و هیچ نشانی از عفونت دیده نشد، نشان از وجود سلولهای غیر طبیعی سرطانی در دهانه رحم است. این حالت معمولاً برای پزشک خطری جدی است و نیاز به بررسی های دقیق تر در جواب آزمایش دارد. در صورتی که سرطان در دهانه رحم تایید شود، پزشک معاینات اختصاصی را آغاز کرده و روند درمانی را شروع می کند.

پاپ اسمیر غیرطبیعی حالت دوم
پاپ اسمیر غیرطبیعی حالت دوم

بهترین شرایط برای انجام پاپ اسمیر چیست؟

بهترین شرایط برای انجام پاپ اسمیر زمانی است که بیمار از نظر روحی و از نظر جسمی آمادگی کامل برای انجام آزمایش را داشته باشد. هر تغییری که به صورت فیزیکی و روانی در بدن بیمار وجود داشته باشد، باعث اثرگذار در نتیجه آزمایش می شود، بنابراین بیمار باید با در نظر گرفتن بهترین شرایط خود برای انجام آزمایش مراجعه کند.

شرایط روحی و روانی برای انجام آزمایش پاپ اسمیر

بهترین شرایط روانی برای بیمار زمانی است که با آزمایش آشنایی کامل داشته و ترسی از انجام آزمایش نداشته باشد. بسیاری از بیماران به دلایلی مانند خجالت شرمندگی یا ترس از جواب آزمایش با پزشک همکاری لازم را انجام می‌دهند و به دلیل انقباض زیاد که ناشی از ترس است، دهانه رحم به خوبی باز نشده و درد زیادی را متحمل می شوند.

به تمام این دلایل بهتر است که بیمار آمادگی کامل را برای انجام آزمایش داشته باشد. این آمادگی می تواند با مشورت با پزشک و اطلاع از روند انجام آزمایش صورت گیرد. بیمارانی که به دلیل ترس همکاری لازم را با پزشک انجام نمی دهند، می توانند با نفس عمیق خود را برای انجام تست آماده کنند

همچنین در صورتی که بیمار در دوران عادت ماهیانه خود باشد، بهتر است، به دلیل جلوگیری از احساس خجالت به پزشک مراجعه نکند، همچنین بیمار باید از این مسئله اطلاع داشته باشد که خونریزی یا درد در ناحیه واژن در انجام این آزمایش امر طبیعی است و با احساس این حالات دچار ترس و عذاب وجدان نگردد.

شرایط جسمی برای انجام آزمایش پاپ اسمیر

از نظر جسمی نیز شرایط باید برای انجام آزمایش پاپ اسمیر فراهم باشد. این شرایط شامل مواردی هستند که نتیجه آزمایش و تحت تأثیر قرار نمی دهند. به عنوان مثال در صورتی که بیمار از کرم یا ژل های مخصوص واژن استفاده می کند، در صورتی که این کار را پیش از انجام آزمایش انجام دهد، می تواند در نتیجه تاثیر گذار باشد

همچنین در صورتی که بیمار چند ساعت پیش از معاینه رابطه جنسی داشته باشد، این رابطه می‌تواند جواب آزمایش را مختل کند. به علاوه اگر بیمار مسائلی مانند عفونت را در بدن خود احساس می‌کند نیز باید جواب آزمایش را به بعد از درمان آن موکول کند. به عبارتی واژن باید خالی از هرگونه عامل تاثیر گذار خارجی در جواب آزمایش باشد، این شرایط را می توان ۴۸ ساعت قبل از انجام آزمایش فراهم کرد.

شرایط جسمی برای انجام آزمایش پاپ اسمیر
شرایط جسمی برای انجام آزمایش پاپ اسمیر

در نتیجه پاپ اسمیر سلول های غیرطبیعی چه نقشی داشته و نشانه چه چیزی هستند؟

همانطور که گفته شد در شرایط غیرطبیعی بودن نتیجه جواب آزمایش پاپ اسمیر و دیدن سلول های غیر طبیعی بدون وجود عفونت نیاز به بررسی جزئی‌تر می باشد.

سلول های غیر طبیعی هر کدام دسته بندی های مشخصی دارند که هر دسته نشانه بیماری خاص به سطح خاصی از سرطان است. به طور کلی سلول های غیر طبیعی را به دسته بندی های زیر تقسیم می کنند.

سلول های ASC

دسته بندی اول سلول ها، سلولهای سنگفرشی غیر عادی هستند. این سلول ها که سلول های نازک هم سطح بوده و سطح دهانه رحم را می پوشاند خود دو گروه دارند.

گروه اول سلول ها سلول های سنگفرشی غیر طبیعی هستند که دلیل مشخصی ندارند، پزشک گاهی اوقات دلیل تغییرات این سلولها را وجود ویروس اچ پی وی می داند.

در صورتی که گروه اول سلولهای سنگفرشی غیر عادی در آزمایش مشاهده شوند، نشان از ناهنجاریهای خفیف می باشد. این گروه را به اختصار ASCUS نیز می نامند.

گروم دوم که ASCH نام دارد، مانند گروه اول غیر طبیعی است و علت مشخص ندارد، اما بیشتر از سلول های گروه اول به سرطان مشکوک می باشد.

سلول های AGC و AIS

دسته بندی بعدی سلول ها یا AGC سلولهای غده و تولید کننده مخاط هستند، این سلول ها در مرکز دهانه رحم وجود دارند، معمولاً این سلول ها غیر طبیعی به نظر نمی رسند، اما در صورت وجود آنها پزشک احتمال سرطان را بررسی می کند.

اما در صورت وجود AIS پزشک احتمال وجود سلول های پیش سرطانی را در بافت های غده های بدن در رحم می دهد.

سلول های ضایعات داخلی با سطح پایین

دسته بندی سلول ها که سلول‌های ضایعات داخلی با درجه سطح پایین هستند، لایه سلول هایی باشند که سطح دهانه رحم را می پوشانند. در صورتی که این سلول ها در جواب آزمایش پاپ اسمیر شاهد شوند، نشان از ناهنجاریهای خفیف دارند که می تواند به علت وجود ویروس اچ پی وی در آزمایش نشان داده شده باشند.

سلول های ضایعات داخلی سطح بالا

اما اگر ضایعات داخلی با سطح بالا در آزمایش مشاهده شود، معمولاً از نظر شکل و اندازه مشابه سلول های بیشتر بوده و با سلول های طبیعی بسیار گوناگون هستند. وجود این سلول ها احتمال سرطان را بیشتر از سایر سلول ها بالا میبرد. به طور کلی اکثریت زنانی که این سلول در آزمایش آنها دیده شده باشد، به سرطان دهانه رحم مبتلا هستند.

سلول های ضایعات داخلی سطح بالا
سلول های ضایعات داخلی سطح بالا

چه زمانی ممکن است، جواب آزمایش پاپ اسمیر برای تشخیص بیماری کافی نباشد؟

علیرغم اینکه پاپ اسمیر به عنوان یک غربالگری معمولی می تواند نشان دهنده وجود سرطان باشد، اما گاهی اوقات ممکن است، این آزمایش به تنهایی کافی نباشد. این گونه شرایط معمولا آزمایش های جانبی توسط پزشک برای بیمار تجویز می شود تا بیماری به طور دقیق مشخص شود و اقدامات لازم بعد از تشخیص بیماری انجام گیرد.

جواب پاپ اسمیر به تنهایی چقدر کمک کننده است

آزمایش پاپ اسمیر را به منظور پیدا کردن تغییرات در سلول ها انجام می دهند. تغییرات ممکن است، شامل بسیاری از موارد مانند سلول های بدخیم سرطانی یا دیگر تغییرات سلولی باشد.

تست پاپ اسمیر با تراشیدن دیواره رحم و آزمایش نمونه های برداشته شده انجام می گیرد. با توجه به اینکه سلولهای سرطانی از نظر ساختار و شکل ظاهری با سلول های عادی تفاوت زیادی دارند، تست پاپ اسمیر می تواند یکی از روش های تشخیصی خوب برای سرطان باشد

اما گاهی اوقات سرطان آن قدر پیشرفته نیست که تغییرات سلولی نشان‌دهنده آن باشد، در این زمان انتخاب بهتر استفاده از روش های مکمل در کنار تست پاپ اسمیر است.

روش های مکمل برای تایید جواب آزمایش پاپ اسمیر

از جمله روش های تکمیلی برای قطعیت بخشیدن به جواب تست پاپ اسمیر می توان به آزمایش hpv اشاره کرد‌. آزمایش hpv به منظور تشخیص ویروس به کار میرود و نقشی در در تغییرات سلولی و نشان دهنده بودن آنها ندارد.

آزمایش اچ پی وی در صورتی که مکمل تست پاپ اسمیر شود، نتیجه نمونه برداری را قطعی تر میکند، همچنین به یافتن زودتر سرطان و سلول های سرطانی در دهانه رحم کمک می کند. به خصوص در زنان بالای ۳۰ سال انجام این آزمایش با هم مناسب تر است.

اما در صورتی که تست پاپ اسمیر و آزمایش hpv کمک کننده نبود و مواردی نظیر زگیلهای تناسلی و غیره مانع جواب قطعی این دو آزمایش شد، می توان از آزمایش کولپوسکوپی استفاده کرد.

این آزمایشگاه به وسیله دستگاهی انجام می‌گیرد که کولپوسکوپی نام دارد، توانایی این را به پزشک می دهد که سلولهای دهانه رحم را چند برابر بزرگتر از اندازه واقعی خود مشاهده کند. در این صورت اگر تغییراتی در ساختار سلول ها به وجود آمده باشد، با این آزمایش کاملاً مشخص شده و سرطان تشخیص داده می شود.

روش های مکمل برای تایید جواب آزمایش پاپ اسمیر
روش های مکمل برای تایید جواب آزمایش پاپ اسمیر

جواب آزمایش پاپ اسمیر بر چند نوع است؟

پاپ اسمیر روشی است که به پزشک حضور سلول های مشکوک و غیر معمولی را هشدار می دهد، در صورتی که در جواب آزمایش پاپ اسمیر هر سلول غیر عادی مشاهده شود، پزشک را موظف به انجام آزمایشات بیشتر می کند.

نوع نرمال جواب آزمایش پاپ اسمیر

معمولاً پزشکان و افرادی تست پاپ اسمیر را پیشنهاد می‌کنند که به هر دلیلی احتمال بروز سرطان در آنها وجود دارد. بیشتر این افراد را کسانی تشکیل میدهند که به خاطر سابقه خانوادگی یا مواردی نظیر آزمایشات قبلی احتمال وجود سرطان در آنها دیده شده است. به طور کلی جواب پاپ اسمیر به دو شکل نرمال و غیر نرمال تعیین می گردد. جواب نرمال نیاز به انجام کار خاصی نداشته و بیمار را نسبت به عدم وجود سرطان مطمئن می کند.

نوع غیر نرمال جواب آزمایش

اما در مواردی که جواب آزمایش پاپ اسمیر به صورت غیر نرمال مشاهده شود و تغییرات سلولها مشاهده گردند، معمولاً پزشک با آزمایشات قطعیت همانند اچ پی وی و غیره احتمال وجود سرطان را به طور دقیق تر بررسی می کند. مسئله مهم در تغییرات سلول‌ها این نکته است که مشاهده شود، حالت غیر نرمال در سلول ها در کدام بخش و کدام سلول ها مشاهده می شود.

به عنوان مثال در صورتی که تغییرات سلول ها در سلول‌های گلاندولار غده مشاهده شود، ممکن است، احتمال وجود سرطان را به پزشک می دهد.

همچنین در صورتیکه تغییر در سلولهای آدنوکارسینوم مشاهده گردد، احتمال سرطان قطعی تر است. پزشک زمانی که سلول های غیر نرمال در جواب آزمایش بیمار را مشاهده می کند، با روشی مانند کولپوسکوپی بافت های دهانه رحم واژن را با دقت بیشتری بررسی می‌کند.

همه سلولهای تغییر شکل یافته به دلیل سرطان نیست و گاهی تغییر شکل به علت عفونت اتفاق می افتد. در این مورد باید علائم عفونت در درجه اول بررسی شده و سپس اقدام به آزمایش های بیشتر برای تشخیص قطعی سرطان کرد.

نوع غیر نرمال جواب آزمایش
نوع غیر نرمال جواب آزمایش

کدام گروه از زنان بیشتر در معرض سرطان دهانه رحم قرار دارند؟

سرطان دهانه رحم را با نام قاتل خاموش نیز می شناسند. دلیل این نامگذاری عدم بروز علائم تا مراحل شدید و پایانی آن است. به همین دلیل زنانی که بیشتر در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند، باید به طور مرتب زیر نظر پزشک تست پاپ اسمیر را برای غربالگری سرطان انجام دهند.

عوامل به وجود آورنده سرطان دهانه رحم

ویروس پاپیلون انسانی در اکثریت زنان باعث ایجاد عفونت می گردد، اما این عفونت مانند سایر عفونت‌ها نیست و ممکن است، علائم خاصی مانند سوزش یا درد را در خود نشان ندهد.

گاهی اوقات زنان برای سال‌های متمادی به این ویروس مبتلا هستند، به دلیل عدم اطلاع و برای درمان آن اقدام در صورتی که این ویروس طولانی مدت در بدن انسان حضور داشته باشد، باعث تبدیل برخی از سلول ها به سلول های خطرناک سرطانی می گردد که از جمله آنها می‌توان به سلولهای دهانه رحم اشاره کرد.

در صورت آلوده شدن سلولهای دهانه رحم به این ویروس خیلی زود تغییر شکل داده و به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌شوند.

سرطان دهانه رحم در این دسته افراد بیشتر دیده می شود

آلوده شدن به این ویروس مانند سایر ویروس های عفونی طبیعی است و ممکن است، بسیاری از افراد در طول دوران زندگی خود یک بار به این ویروس آلوده شوند، اما در بعضی افراد احتمال بروز ویروس و در نتیجه سرطان رحم در آنها بیشتر است. از جمله این افراد می‌توان به کسانی اشاره کرد که مکرر رابطه جنسی کنترل نشده دارند،

همچنین افراد سیگاری و افرادی که سایر عفونت‌های جنسی را دارا بوده و برای درمان آن تلاش نمی‌کنند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار دارند. اگر فعالیت جنسی در زنان خیلی زود اتفاق افتاده و در سنین نوجوانی آغاز شود، احتمال بروز سرطان دهانه رحم را هم در آنها بیشتر است،

همچنین برای زنانی که سیستم ایمنی ضعیفی داشته و زایمان های خطرناک روابط پرخطر جنسی دارند، نیز احتمال بروز سرطان دهانه رحم بیشتر از سایرین وجود دارد. معمولاً پزشک برای افرادی که در این گروه قرار دارند، تست پاپ اسمیر را به صورت دوره ای و منظم تجویز می کند. و در صورت مشاهده اولین تغییرات در سلول های دهانه رحم درمان و پیشگیری از شدت گیری سرطان را آغاز می کند.

آیا سرطان رحم در دختران مجرد نیز اتفاق می افتد؟

سرطان رحم یکی از انواع بدخیم سرطان ها است. به این دلیل که تشخیص آن نسبت به سایر سرطان ها به دلیل دیر بروز کردن علائم دشوارتر است. اگر پزشک برای بیمار تست هایی نظیر پاپ اسمیر را به صورت دوره ای تجویز نکند یا بیمار از انجام منظم تستها سر باز زند تشخیص سرطان دیرتر صورت میگیرد.

عامل سرطان رحم در دختران مجرد

سرطان رحم با ایجاد تومور و سرطان در دهانه رحم آغاز می گردد و با شدت گرفتن سرطان در این ناحیه تمام رحم درگیر می‌شود. در دختران مجرد و باکره نیز مانند سایر زنان ویروس hpv عامل ابتلا به سرطان دهانه رحم است.

در صورتی که این ویروس به صورت خفیف بروز کند ممکن است، تنها مشکلاتی نظیر زگیل تناسلی را به وجود بیاورد، اما ماندگاری و تبدیل این ویروس به نوع شدید باعث بروز سرطان میشود. با این حال در دختران مجرد به دلیل تغییراتی که از نظر سبک زندگی با زنان متأهل و بزرگسال دارند، علل ابتلا به سرطان رحم متفاوت است.

علل ابتلا دختران باکره و مجرد به سرطان رحم

دختران مجردی که به مشروبات الکلی اعتیاد داشته و دخانیات استعمال می‌کنند بیشتر از سایر دختران در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم و سرطان رحم می باشند، همچنین افرادی که دارای عفونت های درمان نشده باشند، مانند عفونت هایی که از طریق حضور در استخرها به وجود می آید، احتمال بیشتری در ابتلا به عفونت ویروس اچ پی وی و در نهایت سرطان دهانه رحم دارند.

از دیگر علل که ممکن است، دختران مجرد را به این نوع سرطان مبتلا کند عوامل ژنتیکی و وراثت است، این عوامل معمولاً از اصلی ترین دلایل ابتلا به دختران مجرد به این ویروس هستند،

اما قاعدگی های زودرس، ضعف سیستم ایمنی بدن در مواردی نظیر افزایش و کاهش وزن به صورت ناگهانی نیز در ابتلا به عفونت و دهانه رحم بی تاثیر نیستند. با توجه به اینکه سرطان رحم علائم خاصی ندارد، دخترانی که هر کدام از این موارد را دارا هستند، باید به منظور پیشگیری از بروز سرطان آزمایشات لازم را زیر نظر پزشک را به‌طور دوره انجام دهند.

علل ابتلا دختران باکره و مجرد به سرطان رحم
علل ابتلا دختران باکره و مجرد به سرطان رحم

پاپ اسمیر برای دختران باکره به چه نحوی انجام می گیرد؟

تست پاپ اسمیر یکی از بهترین تست ها برای تشخیص سرطان دهانه رحم است، اما به دلیل روش انجام خاص این تست امکان انجام آن برای دختران مجرد و باکره به سختی انجام می گیرد.

جایگزین تست پاپ اسمیر برای دختران باکره

حفظ دوشیزگی برای بسیاری از دختران پیش از ازدواج امری ضروری است و حتی در صورت داشتن نامه پزشکی نیز ممکن است، نبودن بکارت در زمان ازدواج باعث ایجاد مشکل شود.

با توجه به این که تست پاپ اسمیر از سی سالگی به بعد لزوم زیادی دارد، در مورد دختران مجردی که به این سن رسیده یا پیش از این سن علائم وجود سرطان را دارند، معمولاً روش‌های دیگری برای تشخیص مورد استفاده قرار می گیرد.

آزمایش hpv و اندازه خطرناک نیست و به بکارت آسیب نمی رساند، بنابراین میتوان در مرحله اول برای دختران باکره از این آزمایش به منظور تشخیص سرطان استفاده کرد.

همچنین در صورتیکه نیاز به تشخیص احتمال وجود سرطان باشد، از ترشحات اطراف واژن برای تشخیص سرطان استفاده می کنند، البته هیچ کدام از روش ها به اندازه تست پاپ اسمیر برای غربالگری سرطان دقت کافی را ندارند.

روش انجام آزمایش پاپ اسمیر در صورت لزوم برای دختران باکره

اما گاهی اوقات این آزمایش به تنهایی کفایت نمی‌کند و علیرغم انجام آزمایش پزشک توان تشخیص سرطان جواب آزمایش اچ پی وی را ندارد.

در اینگونه شرایط معمولاً تست پاپ اسمیر با روش های خاص و تنها توسط بعضی از پزشکان انجام میشود. پزشکانی که میتوانند آزمایش پاپ اسمیر را برای دختران باکره انجام دهند، تعداد زیادی نداشته و نیاز به تخصص و تجربه بسیار بالایی دارند.

معمولاً برای انجام این کار میله ای که قطر آن کمتر از ۳ میلیمتر باشد، را از دهانه رحم وارد کرده و نمونه برداری را انجام می دهند. استفاده از این لوله برای نمونه برداری کمی هزینه بردار است و دلیل آن ظریف بودن بسیار زیاد لوله برای ممانعت از آسیب دیدن پرده بکارت است.

روش انجام آزمایش پاپ اسمیر در صورت لزوم برای دختران باکره
روش انجام آزمایش پاپ اسمیر در صورت لزوم برای دختران باکره

آزمایش پاپ اسمیر را باید هر چند وقت یکبار انجام داد؟

همانطور که گفته شد پاپ‌اسمیر را نیز مانند سایر انواع آزمایش ها باید در فواصل مختلف انجام داد تا بهترین نتیجه را دریافت کرد. این فواصل و معمولا توسط پزشکان تعیین می گردد که بستگی به وضعیت بیمار و امکان و احتمال وجود سرطان در وی دارد.

دوره انجام در افراد عادی

کپسول مناسب تمام زنانی است که بیشتر از ۳۰ سال سن داشته و یکی از موارد نظیر رابطه جنسی مکرر یا ازدواج زودهنگام را تجربه کرده اند، همچنین با توجه به اینکه تقریباً تمام زنان برای یک بار هم که شده در طول عمر خود به یکی از انواع عفونت های اندام تناسلی دچار شده اند، انجام پاپ اسمیر برای تشخیص نوع عفونت و ویروسی که عفونت از آن نوشته شده ضروری است.

به طور کلی در زنان عادی که علائم دیگر از سرطان را نداشته و در سابقه خانوادگی آنها فرد سرطانی دیده نمی شود، تست پاپ اسمیر را میتوان هر سه سال تا پنج سال یک بار انجام داد، البته در بعضی از زنان رحم خود را بر میدارند ممکن است، پزشک به طور کل نیازی به تست پاپ اسمیر و هیچ کدام از دوره های زندگی فرد نبیند.

دوره انجام در صورت مشاهده علائم سرطان

اما در صورتیکه یکی از علائم سرطان در فرد وجود داشته باشد که یکی از اعضای خانواده پیش از وی به سرطان مبتلا شده باشد، انجام تست پاپ اسمیر با فواصل زمانی کمتر توسط پزشک تجویز می شود.

معمولاً در زمانی که علائم نزدیک به سرطان در آنها وجود داشته و عفونت hpv در آن ها دیده می شود، پزشک بازه زمانی معاینات را کوتاه تر کرده و بیمار هر ۶ ماه یکبار یا در بیشترین حالت سال یکبار نیاز به انجام تست پاپ اسمیر دارد.

معمولا در مواردی که تست پاپ اسمیر نشان دهنده سرطان باشد، اما وجود عفونت های دیگر مانع اختلال در نتیجه تست شود، پزشک ابتدا عفونت را درمان کرده و سپس با یک فاصله سه ماهه تست را مجددا تکرار می کند.

دوره انجام در صورت مشاهده علائم سرطان
دوره انجام در صورت مشاهده علائم سرطان

کدام گروه از افراد نیازی به انجام تست پاپ اسمیر ندارند؟

اگر چه تست پاپ اسمیر برای تمام زنان الزامی است و نشان دهنده وجود سرطان در زنان است، اما بعضی از زنان احتیاجی به انجام این تست ندارند که دلیل آن شرایط خاص بدنی و مواردی است که احتمال وجود سرطان دهانه رحم را در این زنان کم کرده یا به صفر می رساند.

زنانی که سن آن ها از محدوده سرطان دهانه رحم گذر کرده

یکی از شرایطی که باعث می شود، زنان دیگر نیازی به انجام تست پاپ اسمیر در فواصل زمانی مختلف نداشته باشند، برداشتن رحم یا هیسترکتومی است.

در این شرایط معمولا رحم به طور کامل برداشته می‌شود. حتی دهانه رحم نیز، در عمل هیسترکتومی به طور کامل تخریب شده و از بدن خارج میشود.

در این شرایط معمولاً پزشک تست پاپ اسمیر را قطع میکند، البته علت برداشتن رحم نیز در قطعه تست پاپ اسمیر بی‌تأثیر نیست، در اکثریت زنان برداشتن رحم به دلیل بیماری‌های غیر سرطانی مانند فیبروم رحمی انجام میگیرد.

در این شرایط تست پاپ اسمیر دیگر نیازی نیست و احتمال بروز سرطان دهانه رحم در این افراد بسیار کاهش می یابد، اما در صورتیکه فرد به علت سرطان رحم یا علائم سرطان دهانه رحم رحم خود را تخلیه کرده باشد، لازم است، کماکان به طور منظم انجام گیرد تا احتمال وجود سلول‌ها بررسی گردد.

زنانی که به دلایل مختلف رحم خود را برداشته اند

البته سن نیز، در انجام آزمایش پاپ اسمیر بی‌تأثیر نیست. در صورتی که زنان به سن ۶۵ سالگی رسیده و تمام آزمایشات آنها پیش از این سن از نظر وجود سلولهای غیر طبیعی منفی بوده باشد و هیچ سلول غیر طبیعی مشاهده نگردیده باشد، معمولاً پزشک تست پاپ اسمیر را قطع می کند.

برای زنانی که به سن ۶۵ سالگی رسیده و علائم سرطان در آنها مشاهده نمی شود، تنها در صورت مثبت بودن تست پاپ اسمیر یا اچ پی وی ممکن است، پزشک کماکان انجام آزمایش پاپ اسمیر را لازم بداند،

البته برای این دسته از زنان به دلیل احتمال عفونت کمتر در قسمت های واژن و دهانه رحم نیازی به انجام تست با فواصل زمانی کم همانند هر ۳ سال یکبار نیست و می توان فاصله زمانی انجام تست را بیشتر کرد.

زنانی که به دلایل مختلف رحم خود را برداشته اند
زنانی که به دلایل مختلف رحم خود را برداشته اند

آیا تست پاپ اسمیر عوارضی دارد؟

پاپ اسمیر راهی ایمن برای غربالگری و تشخیص سرطان دهانه رحم است، اما مانند تمام روش های پزشکی نمی توان این روش را نیز بدون خطر دانست.

عوارض تست پاپ اسمیر

یکی از مشکلاتی که تست پاپ اسمیر دارد، نتیجه کاذب است. نتیجه کاذب به این معنی است که علیرغم وجود سلولهای سرطانی و غیرطبیعی در بدن تست نتیجه منفی می دهد. با این حال در دو صورت رخ می دهد.

دلیل اول اشتباه در انجام تست یا عدم آمادگی انجام تست است. در صورتی که فرد پیش از انجام تست مواردی نظیر رابطه جنسی با فاصله زمانی کم یا استفاده از ژل و کرم در واژن خود را داشته باشد، احتمال بروز خطا در نتیجه تست وجود دارد، یا به دلایلی دیگر ممکن است، نتیجه کاذب در جواب آزمایش پاپ اسمیر رخ دهد.

علل بروز خطر و عوارض در تست پاپ اسمیر

به غیر از عدم آمادگی وضعیت بدنی و اشتباهات فرد در به وجود آمدن منفی کاذب در جواب آزمایش پاپ اسمیر عوامل دیگری نیز می توانند منجر به این اتفاق شوند. از جمله این باب می‌توان به کافی نبودن سلول های برداشته شده از نظر تعداد یا مناسب نبودن سلول های برداشته شده اشاره کرد.

با توجه به اینکه تمام سلول های بدن ساختار یکسانی نداشته ممکن است، سلولهای برداشته شده به منظور نمونه گیری نشان دهنده تغییرات نباشند یا تغییر هنوز در این سلولها حاصل نشده باشد، همچنین ممکن است، سلول های غیر طبیعی در جواب آزمایش پاپ اسمیر به حدی کم دیده شوند که جواب آزمایش را منفی کنند،

همچنین در صورت خونریزی شدید دهانه رحم در زمان انجام آزمایش یا بودن فرد در دوران قاعدگی ممکن است خون و سایر سلول های التهابی مانند سلول های عفونی باعث مشاهده سلول های غیرطبیعی شده و در جواب آزمایش پاپ اسمیر اختلال ایجاد کنند.

علل بروز خطر و عوارض در تست پاپ اسمیر
علل بروز خطر و عوارض در تست پاپ اسمیر

در انجام آزمایش پاپ اسمیر از نظر بهداشتی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

پاپ اسمیر تستی است که به طور مستقیم در داخل بدن انجام می گیرد، بنابراین رعایت نکات بهداشتی هم برای بیمار هم برای پزشک علاوه بر نتیجه بخشی بهتر تست از احتمال به وجود آمدن عفونت های دیگر نیز جلوگیری می کند.

نکات مورد نیاز برای رعایت بهداشت فردی

بعضی از نکات بهداشتی برای انجام آزمایش پاپ اسمیر باید توسط خود فرد انجام گیرد. از جمله نکات می‌توان به پاکسازی بدن چند روز قبل از انجام آزمایش پاپ اسمیر اشاره کرد.

با توجه به اینکه بدن باید عاری از هرگونه و رطوبت یا مواد اضافی مانند مواد شوینده شیمیایی باشد، بهتر است، دوش گرفتن به منظور رعایت بهداشت فردی را چند روز قبل از آزمایش انجام داد تا علاوه بر انجام بهداشتی آزمایش احتمال بروز خطا نیز کاهش پیدا کند،

همچنین بهتر است، فرد به دلیل اینکه بدن با سایر دستگاهها و وسیله جانبی برای انجام آزمایش ارتباط دارد، از موادی مانند لوسیون و کرم در قسمت واژن و اندام تناسلی خود استفاده نکند.

از نظر بهداشتی و به منظور انجام دقیق تر و راحت تر تست توسط پزشک بهتر است، آزمایش پاپ اسمیر زمانی صورت گیرد که فرد در دوران عادت ماهیانه نباشد.

نکات مورد نیاز برای رعایت توسط پزشک

برخی از نکات بهداشتی نیز توسط پزشک باید انجام گیرد و نتیجه آزمایش واقعی تر و دقیق تر باشد. از جمله این نکات می‌توان به استفاده از دستکش استریل و پاکیزه برای معاینات فیزیکی قبل از انجام آزمایش اشاره کرد،

همچنین دستگاهی که به منظور انجام آزمایش پاپ اسمیر مورد استفاده قرار می گیرد، نیز باید اصلی بوده یا تا حد امکان از دستگاه نور برای هر بیمار استفاده شود تا از بروز هر گونه عفونت احتمالی بعد از انجام آزمایش جلوگیری گردد.

با توجه به اینکه بیمار ممکن است، بلافاصله برای انجام آزمایش از نظر روانی و آمادگی نداشته باشد و برای تسریع در انجام آزمایش نیاز به درآوردن لباس های بیمار باشد، برای رعایت بهداشت و جلوگیری از عفونت دستگاه تناسلی میتوان از حوله یا پارچه تمیز استفاده کرد که این وسیله می تواند توسط پزشک یا خود بیمار آماده شده باشد.

نکات مورد نیاز برای رعایت توسط پزشک
نکات مورد نیاز برای رعایت توسط پزشک

تست پاپ اسمیر را در چه سنینی می توان انجام داد؟

برخی آزمایشات مانند آزمایش خون محدوده سنی خاصی نداشت و می‌توان آن را در هر سنی از کودکی تا میانسالی انجام داد، اما برخی از روش ها برای نتیجه گیری بهتر و انجام خدا آزمایش نیاز رسیدن فرد به یک سن خاص دارند.

محدوده سنی مناسب به طور کلی

به طور کلی محدوده سنی مناسب برای انجام آزمایش پاپ اسمیر سن ۲۰ تا ۶۰ سال است. تمام زنانی که به سن ۲۰ سالگی میرسند برای انجام پاپ اسمیر آمادگی دارند،

البته این در صورتی است که فرد ازدواج کرده باشد، یا دارای بکارت نباشد. به طور کلی زنان بالای ۳۰ سال توسط پزشک زنان برای انجام پاپ اسمیر به طور منظم تشویق و تاکید می شوند.

انجام این آزمایش چه در صورت وجود علایم عفونی یا سرطانی و چه در صورت عدم وجود علائم برای پیشگیری از بروز سرطان در این سنین مورد نیاز است.

سن انجام تست پاپ اسمیر در موارد خاص

اما گاهی اوقات در سنین پایین تر یا بالاتر نیز پزشک نیاز به انجام تست پاپ اسمیر را احساس میکند. در صورتی که دختران باکره زیر بیست سال دارای فرد سرطانی در خانواده خود باشند و با علائم عفونت به پزشک مراجعه کنند، ممکن است، پزشک تست پاپ اسمیر را برای آنها مناسب بداند.

بعلاوه در دخترانی که ازدواج در سنین پایین داشته زایمان های زودرس در سنین پایین دارند، نیز انجام تست پاپ اسمیر به منظور جلوگیری از بروز سرطان بسیار ضروری است، چون این گروه سنی از زنان که معمولاً گروه سنی زیر ۲۰ سال را تشکیل می دهند، بیشتر در معرض عفونت های ناشی از رابطه پرخطر می باشند.

سن انجام تست پاپ اسمیر در موارد خاص
سن انجام تست پاپ اسمیر در موارد خاص

برای انجام آزمایش پاپ اسمیر چه وسایلی مورد استفاده قرار می گیرد؟

انجام آزمایش پاپ اسمیر نیز مانند تمام آزمایش ها نیازمند ابزار خاص است، اما برخلاف بسیاری از آزمایش هایی که با سرنگ و نمونه برداری از طریق خون یا مایعات بدن انجام می گیرند، تست پاپ اسمیر نیاز به ابزار متفاوت تری برای انجام دارد.

ابزار قدیمی پاپ اسمیر

تا همین چند سال قبل برای انجام آزمایش پاپ اسمیر از وسیله ای به نام اسپکلم به منظور باز نگه داشتن دهانه واژن و رحم استفاده می‌شد، سپس پزشک به وسیله دستگاهی میله مانند به نام اسپاچولا که حاوی یک سری فرچه مانند بود نمونه ها را از سلول های داخل رحم و دهانه رحم برداشته و به زیر میکروسکوپ انتقال میداد.

یکی از عیوبی که این روش در انجام تست پاپ اسمیر داشت، این بود که بیشتر نمونه ها و سلولهای برداشته شده روی وسایل نمونه برداری باقی می ماندند و در نتیجه سلولهایی که به زیر میکروسکوپ منتقل می شدند تعداد چندانی نداشته و ممکن بود باعث منفی و کاذب شدن جواب آزمایش پاپ اسمیر شوند.

ابزار جدید و امروزی برای انجام پاپ اسمیر

اما ویژگی این روش کم هزینه بودن آن بود. با این حال امروزه جایگزین استفاده از این وسیله روش تین پرپ است. لوازم که در این روش مورد استفاده قرار می گیرند، کمک می کند که سلولهای برداشته شده از دهانه رحم به طور کامل به محلول نگهداری منتقل شوند،

سپس از محلول روی اسلاید شیشه ای قرار گرفته و مورد بررسی قرار می گیرند. ابزار انجام این روش نیز اسپکلم به منظور باز نگه داشتن دهانه رحم و لوله ای باریک برای انتقال نمونه ها از دهانه رحم به محلول می باشد.

ابزار جدید و امروزی برای انجام پاپ اسمیر
ابزار جدید و امروزی برای انجام پاپ اسمیر

آیا در زمان عفونت می توان پاپ اسمیر را انجام داد؟

با توجه به اینکه وجود عفونت و سلول های عفونی می تواند جواب آزمایش پاپ اسمیر را به منفی کاذب تبدیل کند توصیه پزشکان این است که در زمان وجود عفونت در بدن ابتدا این بیماری به طور کامل درمان شده و سپس اقدام به انجام تست پاپ اسمیر شود.

با توجه به اینکه عفونت ممکن است تا مدتی به صورت پنهانی در بدن باقی بماند. معمولا پزشکان برای انجام مجدد تست پاپ اسمیر، در صورت انجام تست در زمان وجود عفونت یا انجام تست پاپ اسمیر بعد از درمان عفونت، ۳ ماه زمان به بیمار می دهند.

جواب آزمایش پاپ اسمیر چه میزان برای تشخیص سرطان معتبر است؟

در حال حاضر تست پاپ اسمیر قطعی ترین تست برای تشخیص سرطان در بدن زنان است. با این حال در صورتی که تست پاپ اسمیر به تنهایی نتواند سرطان را تشخیص دهد، از آزمایش دیگری مانند آزمایش اچ پی وی نیز برای تعیین دقیق تر وجود سرطان استفاده می کنند. با این حال کماکان تست پاپ اسمیر دقیق ترین و معتبرترین روش برای غربالگری سلول‌های سرطان دهانه رحم است.

جواب آزمایش پاپ اسمیر چه میزان برای تشخیص سرطان معتبر است؟
جواب آزمایش پاپ اسمیر چه میزان برای تشخیص سرطان معتبر است؟

کدام روش انجام پاپ اسمیر در ایران متداول تر است؟

با توجه به هزینه بر بودن استفاده از محلول در انجام تست پاپ اسمیر در ایران بیشتر از روش نمونه برداری مستقیم استفاده میشود. به عبارتی نمونه های جدا شده از سلولهای دهانه رحم بلافاصله بعد از جدا کردن به روی شیشه نمونه برداری قرار گرفته و بر روی آزمایش و بررسی زیر میکروسکوپ نگه‌داری می‌شوند.

علی رغم اینکه این روش ممکن است، برخی از نمونه ها را از دست بدهد، اما به دلیل هزینه به صرفه تر و امکان استفاده از لوازم تمیز و نو برای تمام افراد، روشی به صرفه تر از نظر اقتصادی و زمانی است.

کدام روش انجام پاپ اسمیر در ایران متداول تر است؟
کدام روش انجام پاپ اسمیر در ایران متداول تر است؟

در طول آزمایش پاپ اسمیر تا آماده شدن جواب آزمایش پاپ اسمیر چه اتفاقی می افتد؟

در صورتی که جواب آزمایش پاپ اسمیر طبیعی باشد، تنها باید غربالگری را به طور منظم و در زمان های تعیین شده توسط پزشک ادامه داد تا از بروز هرگونه سرطانی جلوگیری کرد

اما در صورتی که در تست پاپ اسمیر هرگونه سلول غیر طبیعی مشاهده شود، ممکن است، پزشک تکرار آزمایش یا پیگیری با فاصله زمانی کمتر را به بیمار توصیه کند.

آزمایش پاپ اسمیر آزمایش دردناک نیست و عوارض جانبی ندارد، این آزمایش به داخل رحم آسیبی نرسانده و تنها در دهانه رحم انجام می گیرد، بنابراین برای زنان باردار نیز مانعی در انجام آزمایش وجود ندارد.

تعداد بسیار کمی از زنان بعد از انجام تست پاپ اسمیر ممکن است، به دردهای عضلانی در ناحیه واژن دچار شوند، در صورتی که این درد شدید باشد، ممکن است، پزشک برای بیمار مسکن تجویز کند

همچنین در صورتیکه بیمار با علائم مشکوک به سرطان به پزشک مراجعه کرده باشد تا زمان آماده شدن جواب آزمایش پاپ اسمیر می تواند زیر نظر پزشک از رژیم غذایی مناسب و نکات بهداشتی برای جلوگیری از از تشدید عفونت استفاده کنند.

در طول آزمایش پاپ اسمیر تا آماده شدن جواب آزمایش پاپ اسمیر چه اتفاقی می افتد؟
در طول آزمایش پاپ اسمیر تا آماده شدن جواب آزمایش پاپ اسمیر چه اتفاقی می افتد؟

Share this post

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email