تست پاپ اسمیر نتیجه

تست پاپ اسمیر نتیجه

در این مقاله قصد داریم در رابطه با موضوع تست پاپ اسمیر نتیجه برای شما صحبت کنیم. لازم است که در رابطه با تست پاپ اسمیر و نتایج آن بیشتر بدانید و اطلاعات لازم را در زمینه داشته باشید.

تست پاپ اسمیر نتیجه
تست پاپ اسمیر نتیجه

به دلیل این‌که آزمایش پاپ اسمیر به ‌عنوان یکی از مهم‌ترین روش هایی که می ‌توان از این طریق تشخیص سرطان برای دهانه رحم را انجام داد، می باشد و می ‌تواند بسیار مفید باشد.

تست پاپ اسمیر نتیجه
تست پاپ اسمیر نتیجه

به دلیل گسترش سرطان دهانه رحم اهمیت این تست بسیار زیاد می باشد

به دلیل گسترش سرطان دهانه رحم اهمیت این تست بسیار زیاد می باشد و  از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با در نظر گرفتن عفونت ‌های متعدد خطر سرطان دهانه رحم شما را تهدید می کند.

به همین جهت انجام سالیانه تست پاپ اسمیر با در نظر گرفتن نظر شخصی پزشک شما و شرایط مدنظر شما بسیار تأکید می‌ شود. زیرا سرطان دهانه رحم بسیار خطرناک می‌ باشد و در ۵۰ سال اخیر از مهم‌ترین دلایل مرگ ‌و میر بانوان به حساب می ‌آید. حال دکتر ایروانی با تخصص ‌های لازمی که در زمینه انجام تست پاپ اسمیر دارد می ‌تواند راهنمای بسیار مناسبی برای شما در این ‌باره باشد.

اگر شما نیز نیازمند انجام تست پاپ اسمیر می باشید، بهتر است از تخصص‌های دکتر ایروانی استفاده کنید.حال ممکن است به هنگام انجام تست پاپ اسمیر نیازمند آگاهی بیشتر در رابطه با نتیجه تست پاپ اسمیر باشید.

دکتر ایروانی می ‌تواند برای تحلیل و تفسیر نتیجه تست پاپ اسمیر راهنمای مناسبی برای شما باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم بیشتر در رابطه با تست پاپ اسمیر و نتیجه آن برای شما صحبت کنیم و آگاهی لازم را برای شما داشته باشیم. با ما همراه باشید.

سوالات متعددی که در رابطه با موضوع نتیجه تست پاپ اسمیر به آن‌ ها پاسخ خواهیم داد، عبارت‌اند از:

  1. پاپ اسمیر چیست؟
  2. آزمایش پاپ اسمیر چگونه انجام می شود؟
  3. چه افرادی باید آزمایش پاپ اسمیر انجام بدهند؟
  4. چه نوع پزشکی آزمایش پاپ اسمیر را انجام می‌دهد؟
  5. پاپ اسمیر غیرطبیعی چیست؟
  6. نتیجه تست پاپ اسمیر به چه صورت می باشد؟
  7. پاپ اسمیر را چگونه تجزیه و تحلیل می‌کنند؟
  8. چه اطلاعاتی در گزارش پاپ اسمیر موجود می باشد؟
  9. وضعیت قاعدگی برای تست پاپ اسمیر مهم می باشد؟
  10. عوامل خطر پیش سرطان و سرطان دهانه رحم چیست؟
  11. چرا سوابق پاپ اسمیر قبلی بیمار مورد نیاز می باشد؟
  12. چه موقع ممکن است یک تست پاپ اسمیر برای تفسیر کافی نباشد؟
  13. نتیجه نهایی پاپ اسمیر چگونه انجام می شود؟
  14. اگر پاپ اسمیر غیرطبیعی باشد چه درمانی وجود دارد؟
  15. وضعیت فعلی آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی چگونه است؟
  16. مدت زمان نتیجه آزمایش پاپ اسمیر چقدر است؟
  17. جمع ‌بندی مطالب

پاپ اسمیر چیست؟

لازم است بدانید که انجام یک آزمایش غربالگری ساده و سریع بدون هیچ گونه دردی به جهت پیشگیری و جلوگیری از سرطان یا پیش سرطان دهانه رحم برای بانوان انجام می‌ یاشد، را پاپ اسمیر می‌گوییم.

به هنگام انجام تست پاپ اسمیر لازم است که معاینات لگن بانوان صورت بگیرد و از تمامی سلول‌ هایی که در دهانه رحم جمع شده اند، به واسطه یک اسلاید میکروسکوپ نمونه ‌برداری شود.

پاپ اسمیر چیست؟
پاپ اسمیر چیست؟

سپس با در نظر گرفتن سلول ‌ها و تفسیر بر روی آن ‌ها می ‌توان از نظر ناهنجاری‌ های متعدد پی به تغییرات پیش سرطانی و سرطانی در افراد برد و از این طریق می ‌توان پیشگیری مناسبی را برای سرطان دهانه رحم انجام داد.

ممکن است برخی بانوان بلافاصله بعد از این‌که تست پاپ اسمیر انجام داده‌اند، دچار لکه بینی یعنی خون‌ریزی‌ های خفیفی که در واژن اتفاق می افتد، شوند. اما اگر در این راستا خون‌ریزی افراد بسیار بیشتر از حد معمول باشد امری طبیعی نمی ‌باشد.

تست هر ۳ سال یک بار برای بانوانی که سن بین ۲۱ تا ۶۵ سال دارند، صورت بگیرد

عموماً پزشکان توصیه می‌کنند که تست پاپ اسمیر یا غربالگری برای تشخیص سرطان دهانه رحم هر ۳ سال یک بار برای بانوانی که سن بین ۲۱ تا ۶۵ سال دارند، صورت بگیرد. یک سیستم استاندارد یکنواخت معروف به نام سیستم بتسدا ا برای تست پاپ اسمیر وجود دارد که می ‌تواند آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد.

هنگامی که تست پاپ اسمیر بتواند تغییرات پیش سرطانی را به صورت غیرطبیعی نشان دهد، لازم است که مراحلی برای درمان ‌های اولیه قبل از به وجود آمدن از سرطان برای افراد صورت بگیرد.

البته لازم به ذکر است بدانید برای این‌که جواب تست پاپ اسمیر برای شما در نظر گرفته شود، میزان وضعیت قاعدگی زنان نیز مؤثر می باشد و باید در این راستا پزشک مدنظر را آگاه سازید.

اغلب بانوانی که اخیرا به واسطه تست پاپ اسمیر متوجه سرطان دهانه رحم در بدن خود شده اند، از ۸۰ درصد از بانوان بوده‌اند که در ۵ سال اخیر استفاده نکرده‌اند.

سرطان یک بیماری غیر قابل پیش می باشد. برای در نظر گرفتن تست پاپ اسمیر می ‌توانید، با استفاده از تخصص ‌های دکتر ایروانی بهترین تست را انجام دهید و همین طور با استفاده از تخصص‌های ایشان پی به نتیجه تست پاپ اسمیر ببرید. به همین سبب است که دکتر ایروانی به ‌عنوان بهترین دکتر برای انجام تست پاپ اسمیر شناخته شده است.

تست هر ۳ سال یک بار برای بانوانی که سن بین ۲۱ تا ۶۵ سال دارند، صورت بگیرد
تست هر ۳ سال یک بار برای بانوانی که سن بین ۲۱ تا ۶۵ سال دارند، صورت بگیرد

آزمایش پاپ اسمیر چگونه انجام می شود؟

بهتر است بدانید تست پاپ اسمیر یا پاپانیکولائو Papanicolau که ممکن است برخی از افراد نیز آن را با نام تست پاپ بشناسند، نوعی آزمایش می ‌باشد که از طریق این غربالگری می توان سرطان دهانه رحم را تشخیص داد.

این آزمایش به گونه‌ای صورت می‌گیرد که با استفاده از سلول هایی که در دهانه رحم جمع‌آوری شده‌اند، نمونه‌برداری می ‌شود. به همین جهت در لازم است که برای انجام تست پاپ اسمیر معاینات معمولی لگن صورت بگیرد.

سپس پزشک مدنظر هم می ‌تواند سلول ‌هایی که در دهانه رحم جمع آوری شده‌اند، به واسطه یک اسلاید شیشه‌ای که با ماده‌ای به نام Papanicolau ترکیب شده اند، در نظر بگیرد.

اسلاید شیشه‌ای که حاوی سلول های دهانه رحم می باشد، به آزمایشگاه می‌رود

اسلاید شیشه‌ای که حاوی سلول های دهانه رحم می باشد، به آزمایشگاه می‌رود لازم است که به واسطه میکروسکوپ مورد بحث بررسی و ارزیابی قرار بگیرد.

آسیب‌شناسان لازم است که در رابطه با تغییرات بدخیمی که برای قبل از سرطان در نظر گرفته می‌ شود، اطلاعات بسیاری داشته باشند.

همان‌طور که ذکر کردیم در نظر گرفتن آزمایش پاپ اسمیر یک نوع غربالگری بسیار راحت سریع و بدون درد می ‌باشد. با در نظر نگرفتن ویژگی‌ های منحصر به‌ فردی که برای این تست تشخیص داده شده است، تست پاپ اسمیر توانایی طبقه‌بندی اسمیر نرمال و یا اسمیر غیر نرمال را دارد و می ‌تواند تشخیص دهد که آیا شما به سلول های سرطانی مبتلا هستید یا خیر.

حساسیت هایی که برای انجام تست پاپ اسمیر صورت می‌گیرد

بهتر است بدانید حساسیت هایی که برای انجام تست پاپ اسمیر صورت می‌گیرد، می‌ تواند تشخیص هر گونه ناهنجاری که در سلول های شما دیده شود را به‌ همراه داشته باشد. اما انجام این تست بدون هیچ‌گونه نقصی نمی ‌باشد و ممکن است در برخی موارد نتیجه‌ های کاذبی داشته باشد و یا این‌که ناهنجاری ‌هایی وجود داشته‌اند با در نظر گرفتن این تست تشخیص داده نشده اند.

به همین جهت است که ممکن است تعداد اندکی از بانوان با در نظر گرفتن انجام تست غربالگری به صورت منظم هنوز نیز از بیماری سرطان دهانه رحم رنج ببرند.

درصد تشخیص تست پاپ اسمیر بسیار بالا می ‌باشد

به ‌طور کلی درصد تشخیص تست پاپ اسمیر بسیار بالا می ‌باشد و می‌ تواند در بیشتر مواقع ناهنجاری‌ های جزئی سلول را قبل از این‌که بدخیم شوند، شناسایی کند و در این هنگام می توان شرایط راحتی را برای درمان سلول های ناهنجاری در نظر گرفت.

البته بهتر است بدانید که انجام تست پاپ اسمیر برای دیگر سرطان‌ ها همانند تخمدان، مهبل یا رحم ممکن است کاربرد مؤثری نداشته باشد و پزشکان توصیه نمی‌کنند که از تست پاپ اسمیر برای این نوع سرطان ‌ها استفاده کنید.

به دلیل این‌که سرطان برای این نوع اندام‌ ها هنگام معاینه زنان و زایمان و معاینات لگنی تشخیص داده می‌ شوند. همان ‌طور که می ‌دانید برای انجام تست پاپ اسمیر نیاز است که معاینات لگنی داشته باشید و ممکن است که تشخیص این نوع سرطان‌ ها نیز در این مواقع انجام بگیرد.

دکتر ایروانی به‌ عنوان یکی از بهترین دکتر ها برای انجام تست پاپ اسمیر شناخته شده است و از این طریق می تواند نتیجه تست پاپ اسمیر را برای شما تفسیر کند.

درصد تشخیص تست پاپ اسمیر بسیار بالا می ‌باشد
درصد تشخیص تست پاپ اسمیر بسیار بالا می ‌باشد

چه افرادی باید آزمایش پاپ اسمیر انجام بدهند؟

به طور کلی نوعی دستورالعمل ‌ها برای در نظر گرفتن آزمایش و غربالگری سرطان رحم در نظر گرفته شده است و همین امر توانسته میزان دفعاتی که لازم است برای انجام تست پاپ اسمیر به پزشک مراجعه کنید را شناسایی کند.

کارگروه خدمات پیشگیری از سرطان ها در ایالات متحده آمریکا پیشنهاد می‌کند که لازم است تمامی بانوان هر ۳ سال یک بار از انجام تست پاپ اسمیر غافل نشوند. همین طور لازم است بانوان در سنینی بین ۲۱ تا ۶۵ سالگی به طور مداوم تست پاپ اسمیر برای غربالگری سرطان دهانه رحم انجام دهند.

همان‌طور که تا به این‌جای این مطلب دریافتید، انجام آزمایش پاپ اسمیر یک شیوه غربالگری بسیار عادی می باشد. اما هنگامی‌که انجام تست پاپ اسمیر با تست پاپیلومای انسانی یا همان ویروس HPV ادغام می شود.

غربالگری برای خانم‌ هایی که سن بالاتر از ۳۰ سال دارند

لازم است که غربالگری برای خانم‌ هایی که سن بالاتر از ۳۰ سال دارند، هر ۵ سال یک ‌بار اتفاق بیفتد. بهتر است بدانید که علائم بارداری و باردار بودن شما منعی برای انجام تست پاپ اسمیر نمی ‌باشد و پزشک متخصص زنان می تواند تست پاپ اسمیر را با احتیاط در هنگام حاملگی شما نیز انجام دهد.

لازم به ذکر است بدانید بانوانی که هیسترکتومی یا همان برداشتن دهانه رحم را انجام داده‌اند و نتیجه خوش‌خیمی برای آن‌ها وجود داشته‌اند، دیگر نیاز نیست که از تست پاپ اسمیر استفاده کنند.

اما در برخی موارد ممکن است بانوانی که هیسترکتومی داشته اند، اما دهانه رحم آن‌ ها پا برجا می باشد، لازم است با در نظر گرفتن توصیه ‌های پزشک و دستور العمل‌ های مناسب او انجام غربالگری را نیز یکی از موارد مهم بدانند.

خطرات آزمایش پاپ اسمیر

ممکن است بسیاری از افراد در رابطه با خطرات پاپ اسمیر نیازمند کسب اطلاعاتی باشند. اما بهتر است بدانید تا به امروز در جامعه پزشکی خطراتی برای انجام غربالگری تست پاپ اسمیر وجود ندارد. البته موضوعی با این عنوان که هیچ گونه خطر پزشکی از عدم انجام پاپ اسمیر نیز وجود دارد.

امکان دارد بعد از این‌که تست پاپ اسمیر انجام دادید، بلافاصله میزان کمی لکه بینی یا خون‌ریزی بسیار محدود واژن داشته باشید. اما اگر بعد از انجام تست پاپ اسمیر خون ‌ریزی شدیدی را تجربه کردید،

این امر عادی نمی ‌باشد و لازم است که این موضوع را با متخصص زنان و زایمانی که تحت نظر او تست پاپ اسمیر انجام داده‌اید، در میان بگذارید. همان ‌طور که ذکر کردیم خطری برای انجام آزمایش تست پاپ اسمیر برای سرطان دهانه رحم وجود ندارد.

اما ممکن است در برخی موارد نتیجه آن به غلط منفی باشد و برای برخی از افرادی که دارای سلول ‌های ناهنجار می باشند، هیچ گونه سلول ناهنجاری دیده نشود.

پزشک شما به درستی نتوانسته انجام آزمایش پاپ اسمیر را صورت دهد، نمی ‌باشد

البته بهتر است بدانید به وجود آمدن این نتیجه به دلیل این‌که پزشک شما به درستی نتوانسته انجام آزمایش پاپ اسمیر را صورت دهد، نمی ‌باشد. بلکه ممکن است خطاهای زیادی در این امر به دلایل و عوامل متعددی که در ادامه برای شما عنوان می‌کنیم، وجود داشته باشد.

  • تجمع ناکافی سلول ها در دهانه رحم
  • تعداد کم سلول های ناهنجار در دهانه رحم
  • سلول ‌های خونی یا التهابی که باعث مبهم نشان دادن سلول‌ های ناهنجار شده‌اند

جای هیچ نگرانی نیست

با در نظر گرفتن این عوامل ممکن است که سلول های ناهنجار در هنگام انجام تست پاپ اسمیر برای شما نشان داده نشود. اما جای هیچ‌گونه نگرانی در این رابطه نیست.

بهتر است بدانید سرطان دهانه رحم سال ‌ها طول می‌کشد تا بتواند ضررهای متعددی برای بدن داشته باشد و با در نظر داشتن آزمایشات بعدی می ‌توانید سلول‌ های ناهنجاری را تشخیص دهید.

دکتر ایروانی با در نظر گرفتن تخصص ‌های لازم خطرات تست پاپ اسمیر را به حداقل می ‌رساند و به بهترین نحو ممکن می‌ تواند برای بانوان تست پاپ اسمیر انجام دهد. به همین جهت است که دکتر ایروانی به‌ عنوان بهترین برای انجام تست پاپ اسمیر شناخته شده است.

جای هیچ نگرانی نیست
جای هیچ نگرانی نیست

چه نوع پزشکی آزمایش پاپ اسمیر را انجام می‌دهد؟

بهتر است بدانید برای این‌که بتوانید تست پاپ اسمیر انجام دهید، لازم است که آزمایشات شما به واسطه متخصص زنان و زایمان یا پزشکان مراقبت‌ های اولیه همانند پزشکان خانواده، متخصصان داخلی و متخصصان اطفال صورت بگیرد.

همین طور در برخی موارد مشاهده شده که تست پاپ اسمیر به واسطه متخصصان مراقبت ‌های بهداشتی که دستیاران پزشک و پرستاران با تجربه و ماماهای پرستار نیز می باشند، انجام شده است.

حال با در نظر گرفتن این موارد بهتر است بداند که دکتر ایروانی در زمینه انجام تست پاپ اسمیر و تخصص بسیاری دارد و با استفاده از تجربیات متعدد خود به بهترین نحو ممکن می‌ تواند انجام تست پاپ اسمیر را در نظر بگیرد.

نحوه انجام تست پاپ اسمیر

اگر شما نیز در رابطه با انجام تست پاپ اسمیر دچار نگرانی هایی هستید، در ادامه این مطلب قصد داریم در رابطه با نحوه انجام تست پاپ اسمیر به صورت کامل برای شما صحبت کنیم.

هنگام انجام تست پاپ اسمیر لازم است که بیمار به پشت بر روی تخت معاینه دراز بکشد و لازم است که برای معاینات لگنی پاهای خود را بر روی رکابی که در تخت معاینه تعبیه شده است، بگذارد.

متخصص زنان و زایمان وظیفه دارد ابتدا بخش ‌هایی از نواحی تناسلی بیمار همانند رکتوم و مجرای ادرار که دریچه‌ای است برای خروج ادرار را مورد ارزیابی قرار دهد تا از این طریق اطمینان حاصل کند که تمامی نواحی این بخش‌ ها حالاتی طبیعی دارند.

لازم است که مراحل زیر را برای انجام تست پاپ اسمیر صورت بدهد.

  • در اولین مرحله لازم است که اسپکولوم در بخش واژن و کانال زایمان وارد شود. بهتر است بدانید ابزاری که واژن وارد می ‌شود و می‌تواند دهانه رحم را به گونه‌ای باز کند که معاینه پزشک راحت ‌تر صورت بگیرد، اسپکولوم نام دارد.
  • در مرحله بعدی لازم است که پزشک به واسطه یک برس یا سواب کوچک سلول های داخل دهانه رحم و سلول های موجود را از آن‌ ها جمع آوری کند.
  • نمونه دوم دیگری نیز برای انجام تست پاپ اسمیر و از سلول‌ هایی که بر روی سطح دهانه رحم گرد آمده‌اند، نیز لازم است که تهیه شوند.
  • نمونه‌ ها لازم است که در محلول موردنظر در اسلاید های شیشه‌ای قرار گیرند و این اسلایدها برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده می شوند.

در بسیاری از مواقع پزشک مورد نظر شما تشخیص می‌دهد که لازم است معاینات لگنی صورت بگیرد. یعنی به واسطه دو دست بعد از انجام نمونه‌گیری ‌های پاپ اسمیر برای شما انجام دهد. در بسیاری از مواقع ممکن است که این معاینات به واسطه متخصص یا پزشک های مراقبت های بهداشتی صورت بگیرد.

لازم است که دو  انگشت از یک دست در کانال واژن باشند

در این نوع معاینه لازم است که دو  انگشت از یک دست در کانال واژن باشند تا پزشک از این طریق ام و رحم را با دست دیگر در بالای شکم لمس کند و اگر مورد مشکوکی در این نواحی دید شد آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد.

دکتر ایروانی با در نظر داشتن تخصص ‌های بسیار قادر به انجام تست پاپ اسمیر به بهترین حالت ممکن برای بانوان است. به همین سبب است که دکتر ایروانی به‌ عنوان بهترین فرد برای این تست در نظر گرفته شده است.

لازم است که دو  انگشت از یک دست در کانال واژن باشند
لازم است که دو  انگشت از یک دست در کانال واژن باشند

پاپ اسمیر غیرطبیعی چیست؟

ممکن است در برخی مواقع آزمایش پاپ اسمیر به صورت غیرطبیعی اتفاق بیفتد. در این روش وجود سرطان یا تغییرات پیش سرطانی در سلول ‌هایی که در گردنه رحم افراد مشاهده شده است را نشان می دهد. برای این‌که بتوان تشخیص داد که پاپ اسمیر به صورت غیرطبیعی می باشد، شناسایی سلول‌های غیرطبیعی در هنگام مرحله‌ های اول بسیار مهم شمرده می ‌شود.

به دلیل این‌که درمان پاپ اسمیر غیرطبیعی بلافاصله با از بین بردن این سلول ‌ها آغاز می‌گردد. در بخش زیر عنوانی برای شما در رابطه با چگونگی خواندن و آنالیزی پاپ اسمیر قرار می‌ دهیم که ممکن است دارای اصطلاحات تخصصی باشد و برای یک پاپ اسمیر و در گزارش غیرطبیعی آن از این نوع اصطلاحات استفاده منحصر به فردی می شود.

پاپ اسمیر غیرطبیعی چیست؟
پاپ اسمیر غیرطبیعی چیست؟

نتیجه تست پاپ اسمیر به چه صورت می باشد؟

هنگامی‌که تست پاپ اسمیر انجام می‌ دهید، ممکن است سلول‌ های مشکوکی برای شما در نظر گرفته شوند که در این مواقع لازم است تست‌ های بیشتری بدهید تا آگاهی لازم را در رابطه با مشکلات خود داشته باشید.

نتایج نرمال تست پاپ اسمیر

در برخی موارد هنگامی که نتیجه تست پاپ اسمیر را مشاهده می‌کنید، نرمال دیده می شود. یعنی این نتیجه منفی می باشد و دیگر نیازی به این که بیمار مجدداً از تست پاپ اسمیر استفاده کند، ندارد. اما در طول ۳ دوره بعدی لازم است که مجدداً انجام تست پاپ اسمیر را انجام دهد.

نتایج غیر نرمال تست پاپ اسمیر

در برخی موارد ممکن است که در نتیجه تست پاپ اسمیر سلول‌ های غیر نرمال مشاهده شوند، در این امر نتیجه مثبت خواهد بود. البته نتیجه‌ای مثبت به معنی داشتن سرطان دهانه رحم به صورت صد در صد در بانوان نمی ‌باشد و این امر نتایج متعددی دارد و پیغام‌ های مختلفی را به ‌همراه دارد که پزشک مدنظر به نوع سلول های مشخص شده شما می تواند تشخیص آن را برعهده داشته باشد.

در تفسیر آزمایش پاپ اسمیر ممکن است که گزارشات متعددی از التهابات در ناحیه دهانه رحم دیده شود. حال با در نظر گرفتن میزان و شدت عفونت ‌های متعدد در ترشحات دهانه رحم و بافت ‌های آن ممکن است ۳ واژه شدید ،متوسط و خفیف را و در گزارش تست پاپ اسمیر برای شما به همراه داشته باشد.

  • Servar در تست پاپ اسمیر

در نظر گرفتن این واژه به این معناست که التهابات شدیدی در درون رحم شما وجود دارد. وجود همین التهابات یکی از نکات مهمی است که ممکن است در ناحیه رحم شما سبب به وجود آمدن مشکلات سرطان شود. هنگامی‌که التهابات شدید تشخیص داده می ‌شوند، روند درمان برای عفونت های رحمی فوراً صورت می گیرد.

  • Moderate در تست پاپ اسمیر

در نظر گرفتن این واژه در تست پاپ اسمیر به این معناست که التهابات شما در حد متوسط می ‌باشد و هیچ‌گونه نگرانی در این‌باره وجود نخواهد داشت.

  • Mild در تست پاپ اسمیر

از دیگر واژه‌هایی که در تست پاپ اسمیر از آن ‌ها استفاده می شود واژه mild می باشد که حاکی از این است که التهابات بسیار کمی در نواحی دهانه رحم شما تشکیل شده است.

Mild در تست پاپ اسمیر
Mild در تست پاپ اسمیر

پاپ اسمیر را چگونه تجزیه و تحلیل می‌کنند؟

در حقیقت عموماً تجزیه و تحلیل تست پاپ اسمیر بسیار مهم شمرده می‌شود. اگر بخواهیم در رابطه با تجزیه و تحلیل و گزارشاتی که برای نتایج پاپ اسمیر در نظر گرفته می ‌شودگ، بیشتر بگوییم بهتر است بدانید که یک سیستم اصطلاحات پزشکی به نام سیستم بتسدا  توانسته برای تجزیه و تحلیل گزارشات این تست مفید باشد.

در نظر گرفتن این سیستم به واسطه انستیتوی ملی بهداشت در ایرلند به وجود آمده و تشکیل شده‌اند و تمامی متخصصان زنان و زایمان در زمینه انجام تست پاپ اسمیر لازم است که از این سیستم پزشکی استفاده کنند و با در نظر گرفتن آن می توانند گزارشات مناسبی برای انجام تست پاپ اسمیر به همراه داشته باشند.

در نظر گرفتن استاندارد های موجود

با در نظر گرفتن استاندارد های موجود برای انجام تجزیه و تحلیل آزمایش پاپ اسمیر آزمایشگاه متفاوت ممکن است بتوانند نتیجه‌ های مختلفی را برای یک پاپ اسمیر به‌ صورت مشابه گزارش دهند. سیستم بتسدا توانسته به واسطه نتایج یک کارگاه آموزشی مؤسسه ملی سرطان باشد.

این مؤسسه در سال ۱۹۸۸ برگزار شد و هدف اصلی آن استانداردسازی گزارش‌های تست پاپ اسمیر می باشد و در سال 2001 توانست تمامی دستورالعمل‌هایی که برای این امر در نظر گرفته می شوند را بهبود ببخشد. در ایالات متعهد استفاده از سیستم گزارش بتسدا بسیار جهانی می باشد.

به طور کلی اگر بخواهیم تجزیه و تحلیل تست پاپ اسمیر را برعهده داشته باشیم، دسته های اصلی به اسم پاپ اسمیر غیرطبیعی در سیستم بتسدا تعبیه شده است که جزئیات بیشتر آن را به شرح زیر در رابطه با پاپ اسمیر غیرطبیعی برای شما داریم.

Negative for intraepithelial lesion or malignancy

اگر این گزینه در جواب آزمایش یا تست پاپ اسمیر شما باشد، شامل موارد زیر می شود.

یعنی جواب تست پاپ اسمیر شما منفی می ‌باشد.

در نظر گرفتن جواب منفی در تست پاپ اسمیر به این معنی می باشد که هیچ‌گونه بافت و ضایعات اضافی و ترشحات غیرطبیعی در دهانه رحم شما وجود نداشته است و نیازی به نگرانی نمی ‌باشد.

البته بهتر است بدانید در نظر گرفتن این گزینه به صورت دائم نمی ‌باشد و وضعیت آینده رحم شما را تشریح نمی‌کند. بلکه لازم است که برای آینده مجدداً آزمایش پاپ اسمیر را تکرار کنید. اما با در نظر گرفتن فواصل زمانی که پزشک تعیین می کند باید اقدام به انجام آزمایش کنید. زیرا این آزمایش از گذشته تا روز آزمایش را شرح می دهد.

Negative for intraepithelial lesion or malignancy
Negative for intraepithelial lesion or malignancy

ASC

اگر در جواب تست پاپ اسمیر این نوع علامت را مشاهده کردید، بهتر است بدانید که این علامت اختصاری نشان‌دهنده سلول‌ های سنگفرشی غیر معمول می باشد. سلول های سنگفرشی، سلول ‌های بسیار نازک و سطحی هستند که در سطح دهانه رحم تشکیل می شوند. سلول های سنگفرشی به ۲ گروه دسته‌ بندی می ‌شوند که شامل موارد زیر می‌شود:

گروه اول ASC-US:

هنگامی که این نوع علامت اختصاری در سلول‌ های سنگفرشی مشاهده شود، سلول های سنگفرشی به صورت کاملاً طبیعی به به نظر نمی ‌آیند.

اما اغلب پزشکان دلیل این تغییرات سلولی در ناحیه رحم را نمی‌ دانند. در برخی موارد ممکن است علت تغییراتی که در این نواحی رخ می‌ دهد، به واسطه ویروس پاپیلومای انسانی یا ویروس HPV باشد. به طور کلی این روش یک ناهنجاری بسیار خفیف در راستای تست پاپ اسمیر شناخته می شود.

دسته دوم  ASC-H:

اگر در جواب آزمایش پاپ اسمیر خود با این گزینه رو به رو شدید، بهتر است بدانید سلول ‌های موجود در رحم طبیعی نمی ‌باشند. همین ‌طور در این راستا نیز پزشکان دلایل تغییرات سلولی را نمی‌ دانند. اما در نظر گرفتن احتمالات در رابطه با سلول‌ های پیش سرطانی در این مورد بسیار زیاد می ‌باشد.

AGC:

این علامت اختصاری وجود سلول های اپیتلیالی می باشد. سلول‌های تولید کننده یعنی سلول های غده ای مخاط هستند و اغلب در مرکز دهانه رحم و یا در بافت ‌های آن دیده می شوند. هنگامی که این علامت اختصاری را مشاهده کردید، بهتر است بدانید که سلول ‌های غده‌ای طبیعی نمی ‌باشند. اما پزشکان از دلایل تغییر سلولی آگاه نیستند.

AIS

با در نظر گرفتن این علامت اختصاری لازم است بدانید که سلول‌ های پیش سرطانی در بافت غده‌ای دهانه رحم موجود می‌ باشد.

LSIL

در نظر گرفتن این علامت مربوط به ضایعات داخلی اپیتلیال سنگفرشی با درجه بسیار پایین می ‌باشد و علامت اختصاری و مخفف در نظر گرفته برای این روش است. با در نظر گرفتن طبقه بندی هایی که برای این سیستم در نظر گرفته شده است، این دسته در درجه I نامیده شده است.

در این حالت سلول ‌هایی که تشکیل دهنده سطح دهانه رحم هستند، ممکن است تغییرات اولیه ای در اندازه و شکل آن ‌ها به وجود آمده باشد. به ‌طور کلی در نظر گرفتن این حالت یعنی یک بافت غیر طبیعی در نظر گرفته شده است. ضایعات داخلی با درجه پایین یا LSIL به‌ عنوان یک ناهنجاری خفیف از ویروس اچ پی‌وی شناخته شده‌ است.

HSIL

ضایعات داخلی اپیتلیال سنگفرشی با درجه بسیار بالا با علامت اختصاری HSIL در نظر گرفته می شود. با در نظر گرفتن طبقه‌بندی سیستمی در دسته CIM درجه I برای این نوع علائم در نظر گرفته می ‌شود. در این روش ضایعات داخلی با درجه بالا در سلول‌ های سطح دهانه رحم مشاهده شده‌اند.

درجه بالا به معنی این است که تغییرات بسیار زیادی در شکل سلول ها و اندازه سلول ‌ها وجود دارد و این سلول ‌ها غیرطبیعی می باشند و ممکن است پیش سرطانی باشند.

تفاوت بسیاری از این سلول ‌ها و سلول ‌های طبیعی وجود دارد و در این گروه ناهنجاری بسیار شدیدتر می باشد که احتمال دارد تبدیل به سرطان دهانه رحم شود. زمان این عبارت مشاهده می‌گردد که احتمال آلوده شدن فرد به ویروس ایدز نیز وجود داشته باشد.

احتمال مبتلا شدن به سرطان کم است

نکته حائز اهمیتی که در این رابطه مهم می‌باشد این است که بانوانی که چنین عبارتی در نتیجه تست پاپ اسمیر آن‌ ها دیده می شود، احتمال مبتلا شدن آن‌ها به سرطان کم می باشد.

اما این احتمال به هیچ صورت صفر نمی ‌باشد. لازم است که این زنان تحت مراقبت ‌های خاصی باشند و از وضعیت دقیق خودشان اطلاعات کامل‌تری داشته باشند.

در نظر گرفتن این مسئله می ‌تواند در هنگام بروز خطر و بیشتر شدن احتمال سرطان کمک بسیاری برای آن ‌ها به همراه داشته باشد. مراقبت ‌ها در این راستا به این‌گونه می ‌باشد که لازم است آزمایشات متعددی برای بررسی نواحی واژن این افراد صورت بگیرد.

احتمال مبتلا شدن به سرطان کم است
احتمال مبتلا شدن به سرطان کم است

در رابطه با تجزیه و تحلیل پاپ اسمیر بهتر است که موارد زیر را نیز بدانید:

سلولای نازک و مسطح که بر روی در سطح دهانه رحم قرار دارند کلمه سنگ‌فرش را توصیف می‌کند.

هنگامی‌که با واژه ضایع مواجه شدید بهتر است بدانید که بافت غیرطبیعی در نتیجه پاپ اسمیر شما مشاهده شده است.

با در نظر گرفتن گزارش ‌های موجود برای تست پاپ اسمیر غیر طبیعی ممکن است تشخیص های متعددی اعم از موارد زیر برای شما در نظر گرفته شود.

عدم وجود سلول های اندوسریکال روی پاپ اسمیر

بهتر است بدانید نواحی ویژه‌ای در داخل دهانه رحم هستند که سلول‌ های کانال واژن را تغییر می‌ دهند. این سلول هایی که در داخل دهانه رحم وجود دارند، سلول‌های اندوسرویکس هستند. هنگامی‌که نمونه‌برداری از دهانه رحم انجام می‌ شود، برای انجام تست پاپ اسمیر لازم است که این سلول ‌ها در نظر گرفته شوند.

با در نظر گرفتن این سلول‌ ها ممکن است ابزارها برای این‌که بتوانند تست پاپ اسمیر را انجام دهند، به این نواحی نرسند. به همین جهت در برخی مواقع نیز انتقال پاپ اسمیر یا باز شدن گردن رحم به اندازه ای نباشد که بتوان نمونه‌ های مناسبی را برای انجام تست سرطان در نظر گرفت و همین امر می‌تواند سبب عدم وجود سلول های اندوسرویکس روی پاپ اسمیر باشد.

پاپ اسمیر غیر قابل اعتماد به دلیل التهاب

در برخی موارد ممکن است که التهابات بسیار زیادی در ناحیه تناسلی بانوان وجود داشته باشد که لازم است علت آن مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد. به طور کلی پزشک لازم است که هدف کاملی از شناسایی علت التهاب داشته باشد و در صورت امکان بتواند التهابات به‌ وجود آمده را درمان و برطرف کند.

اگر التهابات درمان نشوند و بدون درمان باقی بمانند، ممکن است عواقب بسیار زیادی برای زن و همسر او که شریک جنسی او می باشد، داشته باشد. در برخی موارد ممکن است که در اثر کمبود استروژن سوزش هایی برای بانوان به همراه باشد. به عنوان نمونه بعد از یائسگی هنگامی‌که تخمدان ‌ها تولید هورمون های متعدد را متوقف می‌کنند، این سوزش اتفاق می ‌افتد.

کمبود استروژن موجود در این زمان سبب تحریک دیواره های واژن و قرمز شدن آن ‌ها می شود. اگر بانویی به این بیماری مبتلا باشد، یعنی دارای کمبود استروژن می باشد و به ‌اصطلاح به این نوع بیماری واژنت آتروفی می گویند. عموماً هنگامی که نتیجه آزمایش پاپ اسمیر را می‌گیرید به آن تغییرات آتروفی نیز گفته می ‌شود.

در این مواقع ممکن است که پزشک مدنظر برای برطرف نمودن این بیماری استفاده از استروژن های موضعی را پیشنهاد دهد. استروژن ‌های موضعی به ‌عنوان کرم، قرص استروژن واژن، حلقه استروژن واژن، برای برطرف نمودن التهاب بعد از انجام آزمایش پاپ اسمیر با در نظر گرفتن تشخیص پزشک مدنظر شما صورت می‌گیرد.

در این راستا دکتر ایروانی تخصص بسیاری برای انجام آزمایش پاپ اسمیر دارد و می ‌تواند با در نظر گرفتن درمان ‌های مناسب نتیجه مؤثری را از این آزمایش بر شما به‌ همراه داشته باشد. به همین سبب است که دکتر ایروانی به‌ عنوان بهترین دکتر برای انجام تست پاپ اسمیر شناخته شده ‌است.

سلول‌های سنگفرشی غیرمعمول با اهمیت غیر قابل تعیین

در برخی موارد در نتیجه تست پاپ اسمیر ممکن است با نتیجه‌ای همانند سلول ‌های سنگفرشی غیرمعمول با اهمیت غیر قابل تغییر که ASC-US نیز نامیده می شوند، برخورد داشته باشید.

به طور کلی اگر بخواهیم در رابطه با این ناهنجاری صحبت کنیم، بهتر است بگوییم خفیف‌ترین شکل ناهنجاری سلولی در طیف سلول ‌های عادی تا سرطانی وجود دارد.

به ‌طورکلی ASC-US به این معنی است که سلول‌ های غیرطبیعی در ارائه گزارش پاپ اسمیر مشاهده شده است، اما این سلول‌ ها بدخیم نمی ‌باشند.

سلول‌های سنگفرشی غیرمعمول با اهمیت غیر قابل تعیین
سلول‌های سنگفرشی غیرمعمول با اهمیت غیر قابل تعیین

ممکن است با نتیجه میزان اهمیت نامعین بیوپسی رو به رو شوید که به این معنی می باشد، یعنی سلول ‌های غیرطبیعی در این ناحیه ظاهر شده‌اند و ممکن است نتایج نهایی برای تعداد متفاوتی از صدمات مختلف برای دهانه رحم باشد.

به‌ عنوان نمونه در برخی موارد ممکن است که ویروس اچ پی وی یا همان زگیل تناسلی عامل بسیار مؤثری در گزارش ASC-US باشد. در اغلب موارد ممکن است این عامل به طور خود به خود برطرف شود. اما در برخی موارد ممکن است که مداخله پزشک مدنظر شما صورت بگیرد و در این راستا برای شما معالجه صورت بگیرد.

ضایعه داخلی اپیتلیالی سنگفرشی درجه‌ای پایین

به گزارش پاپ اسمیر ISIL در نظر داشت، لازم است که تحقیقات بیشتر فوری در رابطه با این امر صورت بگیرد. اما به دلیل این‌که غیرطبیعی تر از ASC-US می باشد، تقریباً تمام بانوانی که تست پاپ اسمیر می‌دهند حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد آن‌ ها این ناهنجاری ‌ها را تجربه می‌کنند و ممکن است سبب ناهنجاری ‌های جدی‌تری در دهانه رحم باشند. به همین سبب تمامی زنانی که مبتلا به ISIL می باشند، کولپوسکپی توصیه می شود.

ضایعه داخلی اپیتلیالی سنگفرشی درجه‌ای پایین
ضایعه داخلی اپیتلیالی سنگفرشی درجه‌ای پایین

کولپوسکپی یعنی معاینه دهانه رحم با در نظر داشتن یک ابزار که بتواند دید ویژه‌ای را برای بیوپسی دهانه رحم به همراه داشته باشند. البته ممکن است در حالت عادی ISIL بدون درمان بعد از گذشت چندین ماه به حالت عادی برگردد.

ضایعه داخلی اپیتلیالی سنگفرشی درجه بالا

به‌ طورکلی در گزارش پاپ اسمیر وجود ضایعه داخلی اپیتلیال سنگفرشی درجه بالا شدیدترین ناهنجاری سلولی می باشد. اما در واقع سرطان در نظر گرفته نمی‌ شود. ضایعه داخلی حفره سنگفرشی با درجه بالا یا HSIL نیاز به درمان دارد.

دکتر ایروانی به ‌عنوان بهترین دکتر برای انجام تست پاپ اسمیر شناخته شده است و می ‌تواند در راستای درمان نتایج آن کمک بسیاری برای شما به همراه داشته باشد.

ضایعه داخلی اپیتلیالی سنگفرشی درجه بالا
ضایعه داخلی اپیتلیالی سنگفرشی درجه بالا

چه اطلاعاتی در گزارش پاپ اسمیر موجود می باشد؟

تمامی مواردی که برای در گزارش پاپ رسمی موجود می باشند، برای شناسایی بیشتر می باشد. به طور کلی در نظر دارد که در گزارش تست پاپ اسمیر نام فرد مورد نظر، نام پاتوژلیست و یا متخصص سیتوتکنولوژی که پاپ اسمیر را برای آن در نظر گرفته می‌شود، وجود دارد.

همین طور منبع نمونه آن‌ ها که در این حالت دهانه رحم در نظر گرفته می‌شود نیز موجود است و لازم است که در گزارش پاپ اسمیر تاریخ آخرین دوره قاعدگی نیز موجود باشد.

چه اطلاعاتی در گزارش پاپ اسمیر موجود می باشد؟
چه اطلاعاتی در گزارش پاپ اسمیر موجود می باشد؟

برای درک بهتر این موضوع بهتر است بدانید گزارش پاپ اسمیر لازم است که موارد زیر را شامل باشد:

  • شرح وضعیت قاعدگی زن (به ‌عنوان نمونه یائسگی یعنی دیگر قاعده نمی ‌باشد و یا دوره قاعدگی منظم)
  • تاریخچه پزشکی مربوط به زن (به‌ عنوان نمونه تاریخچه هایی برای زگیل تناسلی)
  • تعداد اسلایدها (با در نظر گرفتن روال متخصص بهداشت ممکن است از ۱ یا ۲ اسلاید برای نمونه ‌برداری استفاده شود)
  • توصیه کفایت نمونه‌ها (که آیا نمونه ‌ها برای تفسیر کردن مناسب و کافی می باشد)
  • تشخیص نهایی (به ‌عنوان نمونه در حد طبیعی در حد نرمال )
  • توصیه برای پیگیری (به ‌عنوان نمونه توصیه می ‌شود که پیگیری های روزمره داشته باشید و یا به توصیه می‌کنند که اسمیر را تکرار کنید)

وضعیت قاعدگی برای تست پاپ اسمیر مهم می باشد؟

همان‌ طور که می‌ دانید هنگامی‌که یک زن در دوران قاعدگی به سر می ‌برد و زمان قاعدگی او منظم می باشد، سلول‌ها را از آستری رحم خود خارج می‌کند. این سلول ‌ها آندومتر نام دارند.

هنگامی که این سلول ‌ها در تست پاپ اسمیر یک زن قاعده دیده شوند، امکان دارد که در گزارش تست پاپ اسمیر وجود این نوع سلول‌ها بیشتر دیده شود. این موضوع کاملاً طبیعی می باشد که اگر هنگام قاعدگی تست پاپ اسمیر انجام شود، سلول های آندومتر بیشتر می باشند. حال با در نظر گرفتن این‌که این سلول ‌ها از نظر سیتولوژی خوش خیم می باشد، معنی این را دارد که سلول‌های بدخیم و سرطانی برای افراد وجود نخواهد داشت.

حال اگر فردی در زمان یائسگی خود به سر می ‌برد و دیگر دوره قاعدگی ندارد، انتظار پزشکان و متخصصان زنان بر این است که سلول های آندومتر لایه خارجی رحم خارج نمی ‌شوند.

به همین دلیل است که سلول های آندومتر در هنگام گزارش تست پاپ اسمیر نتیجه‌ای اعم از ضخیم شدن غیرطبیعی آندومتر یا همان بافت پوشش لایه داخلی رحم می باشد.

تست پاپ اسمیر برای در نظر گرفتن و تشخیص این‌گونه از ناهنجاری‌ها در نظر گرفته نمی‌ شود

به طور کلی تست پاپ اسمیر برای در نظر گرفتن و تشخیص این‌گونه از ناهنجاری‌ها در نظر گرفته نمی‌ شود. اما اگر هنگام گزارش پاپ اسمیر سلول‌ هایی که در یک زن غیر قاعده دیده می ‌شود حاکی از این امر باشد، لازم است که پزشک مد نظر با تخصص‌های لازم خود تلاش کند تا علت ‌های خارج شدن سلول های آندومتر را تشخیص دهد.

در برخی موارد نیز به علت وجود نداشتن آندومتر ممکن است به وجود آمدن یک وضعیت پیش سرطانی باشد و همین امر لایه پوشاننده داخلی برای رحم به وجود می‌آورد که این روش نسبتاً ساده نام بیوپسی آندومتر دارد و با این نام شناخته می شود. اغلب پزشکان برای این‌که بتوانند درمانی برای هورمون های یائسگی داشته باشند، باعث ریختن سلول‌ های آندومتر می شوند و همین امر در گزارش پاپ اسمیر مشاهده می شود.

تست پاپ اسمیر برای در نظر گرفتن و تشخیص این‌گونه از ناهنجاری‌ها در نظر گرفته نمی‌ شود
تست پاپ اسمیر برای در نظر گرفتن و تشخیص این‌گونه از ناهنجاری‌ها در نظر گرفته نمی‌ شود

عوامل خطر پیش سرطان و سرطان دهانه رحم چیست؟

بسیاری از پارامترها و عوامل متعددی برای به وجود آمدن سرطان دهانه رحم و تغییرات = سرطان در دهانه رحم و خطرات آن مشخص شده‌اند که در ادامه به آن‌ ها بیشتر می‌پردازیم.

  • اچ‌پی وی

از مهم‌ترین عامل‌هایی که خطر بسیاری برای مبتلا شدن به سرطان دهانه رحم و پیش سرطان دهانه رحم دارد، مبتلا شدند به ویروس زگیل تناسلی یا اچ پی وی می باشد که ممکن است بسیاری از پزشکان آن را با نام ویروس پاپلیوم انسانی بشناسند.

اگرچه بهتر است بدانید که مبتلا شدن به عفونت اچ پی وی در زنان به دهانه رحم مربوط نمی باشد، اما تاثیر بسیاری بر روی یکدیگر می‌گذارند. تقریباً همه سرطان ‌هایی که برای دهانه رحم رخ می دهد، پیش‌زمینه‌ای برای عفونت‌های اچ‌پی وی می باشد. برخی از بانوان به نسبت دیگر خانم‌ ها احتمال قوی‌تری برای مبتلا شدن به پاپ اسمیر غیرطبیعی دارند.

  • سیگار کشیدن

یکی از مهم‌ترین عواملی که می ‌تواند برای تغییرات به وجود آمدن پاپ اسمیر بدخیم و پیش بدخیم دهانه رحم باشد، سیگار کشیدن بسیار می باشد. استعمال دخانیات رابطه بسیار مستقیمی با انواع سرطان ‌های متفاوت دارد.

اما ممکن است برخی از بانوان توجه بسیاری به رابطه مستقیم استعمال دخانیات و سیگار با سرطان دهانه رحم نداشته باشند. به همین سبب لازم است بگوییم که سیگار کشیدن می تواند خطر مبتلا شدن به سرطان دهانه رحم را بسیار زیاد کند و سالانه افرادی حدود ۲ تا ۴ برابر به جهت سیگار کشیدن به سرطان دهانه رحم مبتلا شده اند.

سیگار کشیدن
سیگار کشیدن
  • سیستم ایمنی ضعیف

بانوانی که دارای سیستم ایمنی بدن ضعیفی دارند و به دلیل استفاده بیش از حد از برخی داروها سیستم ایمنی بدن آن‌ ها به نسبت دیگر افراد پایین‌تر می باشد، به ‌عنوان نمونه اشخاصی که شیمی ‌درمانی می ‌شوند و پیوند اعضا دارند، بیشتر می ‌توانند در معرض خطر وجود سرطان دهانه رحم باشند. به همین جهت لازم است به این نکته دقت کرد.

  • داروها

در برخی موارد ممکن است بانوان باردار هنگام بارداری از داروی دی اتیل استیل بسترول استفاده کرده‌اند که این امر می ‌تواند فرزندان آن ‌ها را مورد خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان دهانه رحم کند.

  • سایر عوامل خطر

از دیگر عوامل خطر آفرینی که می‌ تواند سبب به وجود آمدن سرطان و پیش سرطان دهانه رحم باشند، داشتن تست پاپ غیرطبیعی و داشتن چندین شریک جنسی چندگانه و انجام فعالیت های جنسی در سنین پایین‌تر نیز می باشد.

سایر عوامل خطر
سایر عوامل خطر

چرا سوابق پاپ اسمیر قبلی بیمار مورد نیاز می باشد؟

پزشک مدنظر حتماً پیشنهاد می‌کند که سوابق قبلی که در تست از تست پاپ اسمیر داشته اید را دریافت کند. به دلیل این که اگر بانویی در گذشته تست پاپ اسمیر انجام داده باشد و سابقه ناهنجاری سلولی داشته باشد، متخصص لازم است که در رابطه با انجام تست پاپ اسمیر فعلی از تست پاپ اسمیر گذشته اطلاعاتی کسب کند.

به همین جهت هنگامی که یک بانو به پزشک مراجعه می‌کند، لازم است که تمامی آزمایشات و معالجات قبلی خود را برای متخصص ارائه بدهد و در فرمی که در اختیار او قرار می دهند تاریخچه تمامی انجام تست‌ های پاپ اسمیر قبلی را برای پزشک مدنظر خود به همراه داشته باشد.

به دلیل این‌که اگر یک ناهنجاری خاص در غربالگری قبلی فرد وجود داشته باشد، همین ناهنجاری می تواند هشدار کافی را برای متخصصی که قصد انجام پاپ اسمیر فعلی را دارد داشته باشد و می ‌تواند آگاهی ‌های لازم را برای او همراه داشته باشد.

در رابطه با انجام تست پاپ اسمیر دکتر ایروانی تخصص کافی را در این زمینه دارد و با درنظر داشتن گزارش آن تست پاپ اسمیر های گذشته شما می تواند نتیجه آن را به‌ درستی برای شما عنوان کند.

چرا سوابق پاپ اسمیر قبلی بیمار مورد نیاز می باشد؟
چرا سوابق پاپ اسمیر قبلی بیمار مورد نیاز می باشد؟

چه موقع ممکن است یک تست پاپ اسمیر برای تفسیر کافی نباشد؟

یک الزام که در رابطه با تست پاپ اسمیر وجود دارد این است که گزارش یکی از تست‌ های پاپ اسمیر ممکن است برای تجزیه و تحلیل و مؤثر واقع نشود.

به دلیل این‌که ممکن است نمونه‌ های ناکافی برای تست پاپ اسمیر در اسلایدهای شیشه‌ای وجود نداشته‌اند. در برخی موارد ممکن است جواب تست پاپ اسمیر همانند کفایت نمونه ذکر شود و یا در برخی موارد ممکن است خون بیش از حد را شامل شود.

این اظهار نظرها بنا به عوامل متعددی بستگی دارد

این اظهار نظرها بنا به عوامل متعددی بستگی دارد و لازم است که فرد تفسیرکننده نمونه ‌های پاپ اسمیر در رابطه با عوامل کم کردن و عوامل برای تفسیر نمونه برداری مؤثر واقع شودو در برخی موارد ممکن است انجام تست پاپ اسمیر و گزارش آن به دلیل التهابات بیش از حد مورد رضایت متخصص مورد نظر واقع نشود.

به دلیل این‌که در ناحیه گردن رحم بانوان التهاباتی دیده شده‌است که این التهابات تفسیر و تجزیه گزارش پاپ اسمیر را سخت‌تر می‌کند. در برخی موارد وجود عفونت یا سوزش ممکن است سبب به وجود آمدن التهابات متعدد گردد که این التهابات رایج در رابطه با گزارش پاپ اسمیر مؤثر می باشند. اگر التهابات بسیار شدید باشند، لازم است که پزشک سعی کند علت به وجود آمدن التهابات را تعیین کند.

در بیشتر مواقع بعد از این‌که پزشک تشخیص مناسبی برای التهابات به‌ وجود آمده در نظر گرفت، اقدام به برطرف نمودن   می‌کند و از این طریق لازم است برای به دست آوردن نمونه‌ های موجود مجدداً تست پاپ اسمیر انجام دهد. به دلیل این‌که نمونه قبلی دارای سلول های مؤثری برای تفسیر کافی نمی‌ باشد و نیاز است که تست پاپ اسمیر مجدداً انجام شود.

این اظهار نظرها بنا به عوامل متعددی بستگی دارد
این اظهار نظرها بنا به عوامل متعددی بستگی دارد

نتیجه نهایی پاپ اسمیر چگونه انجام می شود؟

در نظر گرفتن تشخیص نهایی تست پاپ اسمیر با استفاده از ۳ عامل بسیار مهم صورت می‌گیرد که عبارت‌اند از:

  • تاریخچه بیمار

خواننده یعنی شخصی که گزارش تست پاپ اسمیر را می‌خواند، لازم است که تاریخچه بیمار را مشاهده کند و بعد از در نظر گرفتن آن‌ها لازم است که تشخیص نهایی پاپ اسمیر انجام دهند. همان طور که به واسطه پزشک موردنظر تمامی تاریخچه بیمار نوشته شده اند، می توانند اثر بسیاری بر روی تشخیص نهایی داشته باشند.

  • کفایت نمونه

خواننده تست پاپ اسمیر باید تصمیم بگیرد که حجم نمونه پاپ اسمیر برای این‌که بتواند گزارش مناسبی از تفسیر و تجزیه جواب پاپ اسمیر داشته باشد مناسب است یا خیر.

  • وجود یا عدم وجود ناهنجاری‌های سلولی

شخصی که خواندن تست پاپ اسمیر را برعهده دارد، لازم است که در رابطه با ناهنجاری‌های سلولی که در اسلایدهای شیشه‌ای دیده شده‌اند اطلاعات داشته باشد و میزان ناهنجاری ‌ها را در نظر بگیرند. اگر با در نظر گرفتن شخص خواننده میزان ظاهر پاپ اسمیر با تاریخچه بالینی او هماهنگی خاصی ، لازم است که نظر او در رابطه با تست پاپ اسمیر نیز بررسی و تحلیل شود.

درآخر لازم است بگوییم که تشخیص کلی تست پاپ اسمیر به واسطه یک جمله کوتاه که به واسطه شخص خواننده تست پاپ اسمیر انجام می‌گیرد و بیان می شود.

توصیه‌هایی برای پیگیری بعد از پاپ اسمیر

هنگامی‌که تشخیص آخر برای تست پاپ اسمیر انجام گرفت، پزشک مدنظر توصیه‌ های متعددی را برای شما در نظر می‌گیرد و لازم است که از این توصیه ‌ها مطلع شوید و گام به گام تمامی شرایطی که باید انجام شود، در اختیار شما قرار بگیرد.

به ‌عنوان نمونه ممکن است که تشخیص نهایی پزشک مدنظر شما برای جواب پاپ اسمیر در حد طبیعی باشد. اما لازم است که اقدامات مناسبی را برای پیگیری روتین شما توصیه کند.

یکی دیگر از مواردی که لازم است در آزمایشگاه تغییرات سلولی متفاوت برای دهانه رحم سالم در نظر گرفته شود، پاپ اسمیر غیر طبیعی می باشد و گزارشاتی که برای جواب غیرطبیعی است لازم است که تغییرات سلولی متفاوتی را در آزمایشگاه در دهانه سالم رحم دیده شود. البته لازم به ذکر است بدانید برخی از سناریوهایی که برای پیگیری پاپ اسمیر غیرطبیعی وجود دارد، احتمالی می باشند.

توصیه‌هایی برای پیگیری بعد از پاپ اسمیر
توصیه‌هایی برای پیگیری بعد از پاپ اسمیر

اگر پاپ اسمیر غیرطبیعی باشد چه درمانی وجود دارد؟

ممکن است در برخی موارد پاپ اسمیر گزارش پاپ اسمیر به ‌عنوان غیرطبیعی در نظر گرفته شده است. برخی از گزینه ‌های متعددی برای این‌که بتوان این عارضه را مدیریت کرد، ازجمله درمان کولپوسکپی  وجود. همین طور در بسیاری از موارد کونیزاسیون درمانی نیز از منطقه ای تغییر یافته انجام می گیرد.

به ‌طورکلی پزشکان برای تمامی این روش‌ ها حدود ۹۰ درصد درمان را در نظر گرفته‌اند. اما رویه ‌های متعددی از جنبه‌ های مختلف وجود دارند که لازم است به ‌صورت تک ‌به ‌تک مورد ارزیابی قرار بگیرند.

  • کولپوسکپی

به ‌طورکلی یکی از روش‌ هایی که پزشک متخصص می ‌تواند به واسطه آن نگاه جامع و دقیق‌تری به رحم بیندازد کولپوسکپی  می باشد. به طور کلی یعنی کولپوسکپی ذره ‌بین برای گردن رحم به وجود می‌آورد.

برای این‌که در نظر گرفتن روش کولپوسکپی  کافی باشد، لازم است که دهانه رحم و همین ‌طور تمامی منطقه‌ای که شامل سلول ‌های سرطانی می شود، مشاهده و مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرند.

حال برای پزشک مد نظر بخواهد قصد انجام کولپوسکپی را داشته باشد، لازم است که به واسطه اسید استیک ۳ درصد ناحیه دهانه رحم را تمیز و خیس کند.

در نظر گرفته‌ان این اسید خفیف می ‌تواند می ‌تواند سطح دهانه رحم را تمیز کند. همین ‌طور می ‌تواند سبب شود که ناهنجاری‌های سلولی که در برخی نواحی رحم وجود دارند، به صورت نواحی سفیدی مشخص و دیده شوند. پزشک مدنظر اگر در بافت گردن رحم به واسطه کولپوسکپی  نواحی مشکوکی مشاهده گردد، لازم است که نمونه‌برداری از بافت‌ها را صورت بدهد.

انتقال به پاتوژلیست آزمایشگاه

نمونه ‌هایی که این تجزیه‌ و تحلیل می ‌شوند، لازم است که به پاتوژلیست آزمایشگاه انتقال داده شود و نتایج بیوپسی آن ‌ها مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوان درمان از این طریق را انجام داد. در نظر گرفتن این عمل بسیار ساده و بدون درد می‌ باشد و فقط چند دقیقه به طول می ‌انجامد.

به ‌طور کلی پزشک توصیه می‌کند که در هنگام انجام بیوپسی بیمار حدوداً ۱ هفته از مقابلت دوشی یا تامپون ها استفاده نداشته باشدو البته بعد از انجام کولپوسکپی  به منعی از بارداری وجود ندارد. به طور کلی حدود ۹۰ درصد از خانم‌هایی که نتیجه غیرطبیعی از تست پاپ اسمیر دارند به واسطه کولپوسکپی  می‌توانند ارزیابی و مورد بررسی قرار بگیرند.

انتقال به پاتوژلیست آزمایشگاه
انتقال به پاتوژلیست آزمایشگاه
  • کونیزاسیون

در این روش لازم است که از کلیه نواحی که بافت‌ های غیرطبیعی داشته‌اند، برداشتی صورت بگیرد. کونیزاسیون همانند نوعی بیوپسی می‌باشد و حداکثر میزانی که از دهانه رحم و بافت‌ های غیرطبیعی مجدداً نمونه برداری می شود، برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه ارائه می‌ شود تا اگر وجود سرطان مهاجم وجود دارد آن را تشخیص دهند.

حال برای این‌که بتوان نواحی گردن رحم را با استفاده از کونیزاسیون مشاهده کرد لازم است که نمونه‌ای از بافت مخروطی شکلی که در آن‌جا شکل گرفته است برداشت شود. به ‌طور کلی جراحی به واسطه بیهوشی در اتاق عمل صورت می‌گیرد و لازم است که بعد از ۳ هفته زن از استفاده از دوش واژن یال و استفاده از تامپون ها و روابط جنسی پرهیز کند.

هنگامی‌که سلول ‌های در نواحی ناحیه درمان طبیعی جلوه داده شوند حدود درمان آن نزدیک با صددرصد کونیزاسیون حاصل می‌گردد. با در نظر گرفتن روش کونیزاسیون ممکن است این خطرها و عوارض و عوارض متعددی به دلیل بیهوشی داشته باشد.فقط این روش برای بانوانی استفاده می ‌شود که سرطان دهانه رحم به بافت ‌های مجاور آن‌ ها نیز تهاجم کرده باشد.

کونیزاسیون
کونیزاسیون
  • جراحی با حلقه الکتریکی در منطقه تحول

در برخی نواحی ممکن است که جراحی با حلقه این تکنیکی در محل طرح تحول یا همان گردن رحم اتفاق بیفتد. این روش با در نظر گرفتن یک حلقه سیم نازک با متد الکترو که همان متد بریدن و سوزاندن با انرژی الکتریکی می باشد، خارج می شود. در نظر گرفتن این روش می‌ تواند اجازه دهد تا نمونه‌هایی که برای تجزیه و تحلیل در بخش رحم جمع‌آوری می‌شوند، تخلیه شوند.

این روش را اغلب پزشکان در مطب تحت بی‌حسی موضعی انجام می دهند. لازم است که بعد از انجام جراحی با حلقه الکتریکی پیگیری‌ های منظمی از آن داشته باشید که شامل انجام تست پاپ اسمیر می باشد. امروزه در نظر گرفتن مهم‌ترین روش برای درمان تمامی ناهنجار یا تست پاپ اسمیر است.

  • هیسترکتومی

هیسترکتومی اغلب برای درمان های مناسب می باشد که بانوان دیگر نیاز به بارداری مجدد نداشته باشند. یعنی این امر دارای ناهنجاری ‌های بسیار شدید قبل از سرطان می باشد که ممکن است روش ‌های دیگری برای درمان آن جواب‌گو نباشند. بنابراین استفاده از هیسترکتومی برای بانوانی که فرزند آوری آن ‌ها روبه اتمام است، نتایج مؤثری خواهد داشت.

وضعیت فعلی آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی چگونه است؟

همان ‌طور که ذکر کردیم اچ پی وی یک نوع ویروس مقاربتی است که قابلیت منتقل شدن از فردی به فرد دیگر را دارد. اگر در هنگام مشاهده زخم‌ های دستگاه تناسلی بسیار زیاد باشد، این زخم‌ها می‌تواند به شریک جنسی شما انتقال داده شوند.

در نظر گرفته شده که حدود ۶۰ درصد از بانوانی که دارای رابطه جنسی هستند، ویروس اچ بی بی را در نواحی تناسلی خود یا رحم یا واژن دارند. البته آگاهی نداشتن تمامی زنان از ورود اچ پی وی یک امر طبیعی می باشد.

به دلیلی که اچ‌پی قابل‌درمان نیست و با در نظر گرفتن صدمات متعدد سلولی لازم است برای درمان آن واکسن‌های متعدد اچ پی‌وی تزریق شود. اغلب پزشکان برای افرادی از آزمایش اچ‌پی وی استفاده می‌کنند که در هنگام انجام تست سرطان دهانه رحم درمان و توصیه‌های متعددی در گزارش پاپ اسمیر آن ‌ها از سلول‌های سنگفرشی غیر متعادل تشخیص داده شود. حال لازم است بدانید.

ریسک گزارش غیرطبیعی پاپ اسمیر در معرض بالاترین خطر می باشد

این نکته حائز اهمیت بسیاری است بدانید که ریسک گزارش غیرطبیعی پاپ اسمیر در معرض بالاترین خطر می باشد. به دلیل این‌که افراد به صورت منظم از تست پاپ اسمیر استفاده نمی‌کنند و افرادی که تست پاپ اسمیر انجام نمی‌دهند نمی ‌توانند به موقع درمان‌های مناسب را برای آن به همراه داشته باشند.

بین ۶۰ تا ۸۰ درصد زنان آمریکایی که سرطان دهانه رحم داشتند در چند سال اخیر هیچ‌گونه تست پاپ اسمیر در نظر نگرفته‌اند و همین امر باعث شده که اغلب سرطان دهانه رحم برای بانوانی اتفاق بیفتد که مشکلات زیر را دارند.

  • زنان مسن
  • بیمه نشده
  • اقلیت‌های قومی
  • زنان فقیر
  • زنان در مناطق روستایی

همان‌طور که می‌ دانید یکی از مهم‌ترین دلایل سرطان در زنان وجود سرطان دهانه رحم می باشد. این سرطان قابل پیشگیری و درمان می باشد، اگر به ‌موقع بتوان آن را تشخیص داد. استفاده از تست پاپ اسمیر می ‌تواند در این راستا بسیار کمک کند

یکی از بهترین پزشکانی که در امر تست پاپ اسمیر تخصص بسیاری دارد، دکتر ایروانی می باشد و می‌ تواند با در نظر گرفتن تخصص‌ های مناسب خود گزارشات پاپ اسمیر را برای شما به خوبی کنترل کند. به همین سبب است که دکتر ایروانی به‌ عنوان بهترین دکتر برای تست پاپ اسمیر شناخته شده است.

ریسک گزارش غیرطبیعی پاپ اسمیر در معرض بالاترین خطر می باشد
ریسک گزارش غیرطبیعی پاپ اسمیر در معرض بالاترین خطر می باشد

پیشنهاد می کنیم از مقاله تست پاپ اسمیر با بی حسی دیدن کنید.

مدت زمان نتیجه آزمایش پاپ اسمیر چقدر است؟

ممکن است برخی از افراد اطلاعات لازم در رابطه با آماده شدن جواب آزمایش پاپ اسمیر داشته باشند و قصد دارند بدانند تا چه مدت لازم است صبر کند تا جواب تست پاپ اسمیر برای آن ‌ها آماده گردد. در حالت طبیعی با در نظر گرفتن تمامی موارد حدوداً بین ۱ الی ۲ هفته زمان لازم است تا جواب تست پاپ اسمیر برای بیمار آماده شود.

با در نظر گرفتن این نکته لازم است بدانید که دکتر ایروانی تخصص کافی را برای انجام تست پاپ اسمیر دارد و لازم است که جواب ارائه شده را حتماً با ایشان درمیان بگذارید و مشورت ‌های لازم را در رابطه با جواب و درمان از دکتر ایروانی بخواهید.

مدت زمان نتیجه آزمایش پاپ اسمیر چقدر است؟
مدت زمان نتیجه آزمایش پاپ اسمیر چقدر است؟

جمع ‌بندی مطالب

در این مقاله در تلاش بودیم در رابطه با مهم‌ترین نکاتی که برای جواب و نتیجه تست پاپ اسمیر مورد استفاده قرار می‌گیرند، را برای شما مطرح کنیم و در رابطه با این موضوع شما را آگاه کنیم.

اگر با استفاده از تمامی مطالبی که ذکر کردیم جواب موردنظر خود را حاصل نکردید لازم است که با استفاده از تخصص ‌های دکتر ایروانی در رابطه با نتیجه پاپ اسمیر اقدام کنید و مشورت ‌های کافی را از ایشان بگیرید.

به ‌طورکلی از تمامی این مطالب می‌ توان نتیجه گرفت که توصیه مهم ما برای شما این است که تفسیر و نتیجه آزمایش پاپ اسمیر را حتماً به متخصصینی واگذار کنید که در این رابطه تخصص و مهارت کافی را داشته باشند تا بتوانند به بهترین نحو ممکن نتیجه آزمایش پاپ اسمیر را برای شما شرح دهد.

به‌ طور کلی تفسیر و نتیجه تست پاپ اسمیر بسیار پراهمیت می باشد و به اندازه روند آزمایش پاپ اسمیر بسیار مهم است و لازم است که با حساسیت بسیار بالایی صورت بگیرد.

حال اگر با در نظر گرفتن مطالب بالا نمی‌توانید به اطلاعات اندک خود اتکا کنید، لازم است که با استفاده از دانش و مهارت پزشک با تخصصی که در این زمینه فعالیت دارد تشخیص و تفسیر نتیجه آزمایش پاپ اسمیر را به ‌همراه داشته باشیئ در این زمینه پیشنهاد ما برای شما استفاده از تخصص‌ های دکتر ایروانی می باشد.

Share this post

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email