تست پاپ اسمیر تفسیر

تست پاپ اسمیر تفسیر

تست پاپ اسمیر تفسیر مخصوصی را به منظور اطلاع از وضعیت سلولها از نظر ابتلا به سرطان به پزشک می دهد. تست پاپ اسمیر تفسیر علمی و پزشکی به منظور اطمینان از نتیجه احتیاج دارد. بیشتر افرادی که این تست را انجام میدهند پیش از بررسی جواب توسط پزشک مایل به تفسیر شخصی آن می‌باشند.

تست پاپ اسمیر تفسیر
تست پاپ اسمیر تفسیر

آشنایی با کلیات این کار با نحوه تفسیر تست پاپ اسمیر به منظور بررسی جواب آزمایش در منزل و اطلاع از چگونگی پاسخ هایی که میتوان از تست پاپ اسمیر دریافت کرد ضروری است. پاسخ تست پاپ اسمیر می تواند بسیاری از بیماریهای اصلی و خطرناک را مشخص کند و به درمان به موقع بیماری ها کمک کند. در این مقاله در مورد چگونگی تست پاپ اسمیر تفسیر مختلف آن و چگونگی انجام این تست آمادگی هایی که برای انجام این تست مورد نیاز است توضیحاتی را ارائه داده ایم.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  1. تست پاپ اسمیر به چه صورت است؟
  2. به چه دلیلی این تست انجام می گیرد؟
  3. اولویت انجام تست پاپ اسمیر با چه کسانیست؟
  4. از نظر سنی و محدودیت های دیگر انجام تست پاپ اسمیر مناسب کدام گروه از افراد است؟
  5. آمادگی ها برای انجام پاپ اسمیر چیست؟
  6. روش انجام تست پاپ اسمیر چگونه است؟
  7. در تفسیر تست پاپ اسمیر چه مواردی مورد توجه قرار می گیرد؟
  8. شرایط مناسب برای انجام تست پاپ اسمیر به چه صورت است؟
  9. تست پاپ اسمیر تفسیر غیرطبیعی نشانه چیست؟
  • کدام گروه از زنان بیشتر در معرض سرطان دهانه رحم قرار دارند؟
  • آیا پاپ اسمیر برای دختران باکره هم انجام می شود؟
  • آیا تست پاپ اسمیر خطرات و عوارضی نیز به دنبال دارد؟
  • فرآیندی که در زمان انجام تست تا آماده شدن نتیجه رخ می دهد چیست؟
  • در صورت کافی نبودن تست پاپ اسمیر اقدام مناسب چیست؟
  • تست پاپ اسمیر ممکن است چند نوع جواب داشته باشد؟
  • خطر ابتلا به سرطان در دختران مجرد و باکره تا چه حدیست؟
  • دوره مناسب انجام تست پاپ اسمیر هر چند وقت یکبار است؟
  • چه افرادی نیاز به انجام تست پاپ اسمیر ندارند؟
  • نکات بهداشتی به جهت انجام بدون خطر تست پاپ اسمیر چیست؟
  • سن مناسب تست پاپ اسمیر چه محدوده ایست؟
  • وسایلی که در انجام تست پاپ اسمیر در گذشته و حال مورد استفاده قرار می گیرند کدامند؟
  • تست پاپ اسمیر در شرایط عفونت به چه صورتی انجام می شود؟
  • تا چه حد می توان به پاسخ تست پاپ اسمیر استناد کرد؟

تست پاپ اسمیر به چه صورت است؟

از جمله روشهای تشخیص و درمان بیماری ها انجام آزمایشات مختلف است. برای حل و درمان یک بیماری آزمایش های مختلف وجود دارند که نوع و شدت بیماری را مشخص می‌کند و روش درمانی را برای پزشک تعیین می کنند.

برخی از این آزمایش ها به طور عمومی در تمام افراد انجام می‌شوند و برخی از این آزمایش ها تنها در گروه خاصی از افراد به عنوان مثال در زنان انجام می گیرد.

تست پاپ اسمیر به چه صورت است؟
تست پاپ اسمیر به چه صورت است؟

تعریف پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر از جمله آزمایشاتی است که تنها در میان زنان انجام می گیرد.این تست را با اسامی مختلف دیگری نیز معرفی می کنند که از جمله آنها می توان به تست اسمیر یا تست پاپ اشاره کرد. تست پاپ اسمیر از انواع تستهای غربالگری است که در آن سلول های سرطانی تشخیص داده شده و وجود سرطان برای پزشک مشخص می گردد.

در این تست از دهانه رحم که سرویکس نیز نامیده می شود سلول هایی به عنوان نمونه برداشته شده و مورد آزمایش قرار می‌گیرد. سلول های مورد نیاز برای انجام این تست باید از قسمت دهانه رحم و از قسمت پایین و باریک دهان گرفته شود این ناحیه همان بخش بالایی واژن نیز هست.

سلول ها بعد از جمع آوری از این ناحیه مورد آزمایش قرار گرفته و احتمال وجود سرطان در آنها بررسی می‌شود. این تست هیجان در آقایان انجام نمی گیرد.

پاپ اسمیر و دلیل انجام

به طور کلی تست پاپ اسمیر را میتوان دستی کاربردی برای تشخیص بیماری‌های رحم و اندام تناسلی زنانه معرفی کرد. اما اصلی‌ترین وظیفه تست پاپ اسمیر و دلیل انجام آن تشخیص سرطان به خصوص سرطان دهانه رحم است.

این تست را همچنین به عنوان بهترین روش برای پی بردن به سرطان دهانه رحم نیز معرفی می کنند.البته همانطور که گفته شد این تست در مورد تشخیص بیماری‌های دهانه رحم کاربرد دارد و تنها بیماری این بخش از بدن سرطان نیست.

این تست را می توان به منظور تشخیص عفونت اچ پی وی نیز مورد استفاده قرار داد. سرطان رحم نیز مانند سایر سرطان ها هر چه زودتر تشخیص داده شود روند درمان و بهبودی نیز زودتر انجام می گیرد بنابراین اهمیت انجام این تست بسیار بالا می باشد.

در صورت انجام به موقع تست پاپ اسمیر سلول های سرطانی در زودترین زمان ممکن شناسایی شده و درمان به موقع آغاز می شود که می تواند به جلوگیری از پیشرفت بیماری و گسترش آن در بدن کمک زیادی کند. به طور کلی این تست توسط متخصصین زنان انجام می گیرد. انجمن متخصصین زنان خوب که این تست را در تهران انجام میدهند می توان به دکتر ایروانی اشاره کرد.

پاپ اسمیر و دلیل انجام
پاپ اسمیر و دلیل انجام

پیشنهاد می کنیم از مقاله تست پاپ اسمیر با بی حسی دیدن کنید.

به چه دلیلی این تست انجام می گیرد؟

بسیاری از بیماری ها در علائم اولیه مشابه همدیگر می باشند و همچنین بیشتر بیماری ها علائم اولیه خود را به صورت نهفته و در بدن نگهداری می کنند و تنها زمانی بروز پیدا می‌کند که بیماری به شدیدترین حالت خود رسیده باشد.

سرطان نیز یکی از بیماری‌هایی است که ممکن است تا مدت ها نشانه های آن ورود پیدا نکند و زمانی که به حالت مزمن خود رسید اولین نشانه ها از آن در بدن دیده شود به همین منظور انجام مرتبط تست های مربوطه به تشخیص سرطان به منظور جلوگیری از ابتلا به این بیماری موثر میباشد.

تشخیص سرطان

از جمله تست های تشخیصی سرطان می توان به تست پاپ اسمیر اشاره کرد.تست پاپ اسمیر را بیشتر به منظور تشخیص سرطان دهانه رحم مورد استفاده قرار می دهند.

این تست به همراه معاینات لگنی انجام می شود. هم چنین در زنانی که سن آن ها بیشتر از سی سال است آزمایش پاپ اسمیر به همراه آزمایش ویروس پاپیلومای یا اچ پی وی انجام می گیرد. این ویروس یکی از عفونت های شایع است که در ناحیه و اندام جنسی زنانه وجود دارد و در صورت تشدید و گسترش آن به سرطان رحم منجر می گردد.

تشخیص عفونت و التهاب

از دیگر دلایل انجام تست پاپ اسمیر زمانی که پزشک التهاباتی را در قسمت لگن یا ناحیه تناسلی مشاهده می کند. برای بررسی دلیل این التهابات و احتمال وجود خطر پزشک معمولاً از تست پاپ اسمیر استفاده می کند.

همچنین در صورتی که در ناحیه تناسلی علائم عفونت مشاهده شود پزشک برای تشخیص دلیل عفونت این تست را مورد استفاده قرار می دهد.

در صورتی که التهاب در این ناحیه درمان نشود باعث بیماری شده و رابطه با شریک جنسی را با مشکل روبرو می کند. التهاب ناحیه تناسلی معمولا باعث مشکلاتی نظیر سوزش این ناحیه و قرمز و تحریک پذیر شدن آن می گردد.

در صورتی که بانوان به بیماری التهاب ناحیه تناسلی مبتلا باشند معمولا نشان از کمبود استروژن در بدن آن ها دارد. در صورتی که در جواب تست پاپ اسمیر تفسیر وجود التهاب یا عفونت باشد.

معمولاً از داروهای درمانی به منظور کاهش عفونت یا التهاب استفاده میشود و در صورتی که پزشک به سرطان مشکوک باشد پس از تمام عفونت و التهاب تست مجدد را به منظور تشخیص سرطان انجام میدهد.

به دلیل محل انجام گیری این تست بیشتر زنان ترجیح می دهند تا این کار را توسط متخصصین زنان که هم جنس آنها باشند انجام دهند. اجاره متخصصین خوب در زمینه چکاب های زنانه و انجام تست پاپ اسمیر می توان به دکتر ایروانی اشاره کرد.

تشخیص عفونت و التهاب
تشخیص عفونت و التهاب

اولویت انجام تست پاپ اسمیر با چه کسانیست؟

بیشتر از زنان در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم و سایر و سرطان های اندام های جنسی می باشند. بنابراین انجام تست ها و چکاپ هایی که به تشخیص این مشکل کمک کند بسیار ضروری است.

در صورتی که سرطان یا سایر بیماری ها در مراحل اولیه تشخیص داده شود درمان آنها به راحتی این شکل ممکن انجام می گیرد اما اگر بیماری بعد از شدت گیری وارد روند درمانی شود علاوه بر سختی درمان هزینه‌های زیادی را نیز متحمل بیمار می کند.

تست پاپ اسمیر در حالت عادی

به همین دلیل بهتر است توسط پاپ اسمیر مانند سایر چکاپ ها علاوه بر افرادی که احتمال وجود سرطان در آنها وجود دارد در سایر افراد عادی نیز به طور دوره ای انجام گیرد.

برای افراد عادی و کسانی که وجود سلول های سرطانی در بدن آن ها هنوز اثبات و مشاهده نشده مطابق تجویز کارگروه پیشگیری ایالات متحده و انجمن سرطان جهانی آمریکا باید هر سه سال یک بار تکرار شود. در زنانی که در محدوده سنی بیست و یک تا شصت و پنج سال هستند آزمایش پاپ اسمیر در هر سه سال یک بار به موجب غربالگری سرطان دهانه رحم انجام می گیرد.

با لحاظ کردن این که این آزمایش یک غربالگری عادیست هنگامی که با آزمایش اچ پی وی انجام می گیرد، می تواند هر 5 سال 1 بار تکرار شود.

تست پاپ اسمیر در افراد مشکوک به سرطان

در صورتی که فرد به سایر انواع سرطان مبتلا باشد ایا علائم عفونت در وی دیده شود انجام تست پاپ اسمیر ضروری تر است و بسته به نظر پزشک باید در فاصله های زمانی کوتاه تر انجام شود. البته در زنانی که رحم آن ها برداشته شده اما به سرطان مبتلا هستند و سرطان ها از نوع خوش خیم است دیگر احتیاجی به انجام تست پاپ اسمیر نیست.

اما در صورتیکه زن رحم را بر نداشته باشد حتی در صورت عدم ابتلا به سرطان نیز باید تست پاپ اسمیر را مطابق شرایط عادی انجام دهد. در مورد هیسترکتومی یا برداشتن رحم معمولاً دو حالت وجود دارد یا تمام رحم برداشته می شود یا تنها قسمت بالایی و دهانه رحم. زنان در هر کدام از این دو گروه باید مطابق نظر پزشک و طبق تجویز آن انجام تست پاپ اسمیر را در برنامه سلامتی خود داشته باشند.

از نظر سنی و محدودیت های دیگر انجام تست پاپ اسمیر مناسب کدام گروه از افراد است؟

تست پاپ اسمیر را نمی‌توان محدود به گروه خاصی دانست و تمام زنان باید این تست را به منظور بررسی سلامتی خود انجام دهند. شاید تنها محدودیت انجام تست پاپ اسمیر را بتوان در مورد دختران مجرد و باکره دانست. معمولاً به دلیل روش خاص انجام این تست انجام پاپ اسمیر به این افراد توصیه نمی شود.

تست پاپ اسمیر برای زنان سالم

بعد از این دسته بندی در زنان متاهل یا مطلقه تست پاپ اسمیر معمولاً تنها از نظر سنی دسته بندی می شود. معمولاً در صورتی که زنان از نظر سلامت در شرایط خوب و عادی باشند تست پاپ اسمیر هر سه سال یکبار انجام می گیرد.

برای زنان با این شرایط تست سنین ۲۱ و ۳۰ سالگی هر سه سال یکبار و بعد از سن ۳۰ سالگی بسته به نظر پزشک به همراه تست اچ پی وی ممکن است سالانه یا هر دو سال یکبار انجام شود.

البته در صورتی که نشانی از عفونت در زنان مشاهده نشود و از نظر سلامتی در وضعیت مناسب باشند ممکن است اینترنت به بازه های ۵ ساله نیز برنامه ریزی شود.

اما در صورتیکه تست پاپ اسمیر مثبت و تست جانبی اچ پی وی منفی باشد معمولاً تست پاپ اسمیر باید هر ۶ ماه تا یک سال یکبار انجام شود. با توجه به این که تست hpv یک فون نیست خطر وجود سرطان بعد از عفونت بیشتر از حالت عادی وجود دارد.

تست پاپ اسمیر در افراد دارای بیماری های خاص

اما در برخی از افراد با شرایط خاص احتمال بروز انواع سرطان به خصوص سرطان دهانه رحم بیشتر است بنابراین انجام آزمایش پاپ اسمیر در این گروه الزامی تر است و باید مرتبا انجام گیرد. گروه اول افرادی هستند که در خانواده خود، به خصوص اقوام درجه یک آن ها سابقه ابتلا به سرطان سرویکس وجود دارد.

هم چنین در زنانی که ازدواج در سنین پایین داشته اند احتمال بروز سرطان بیشتر از سایرین است. خانم های که اعتیاد داشته یا سیگار مصرف می کنند نیز بیش از سایرین در معرض ابتلا به سرطان هستند و باید این تست را منظم تر انجام دهند.

زنانی که زایمان نداشته، به ایدز مبتلا هستند، شریک های جنسی مختلف و ازدواج های متعدد داشته اند و هم چنین افرادی که سرطان دهانه رحم در خانواده آن ها مرسوم است احتمال بیشتری در ابتلا به سرطان داشته و در نتیجه باید مرتب تست پاپ اسمیر را انجام دهند تا از عواقب این بیماری جلوگیری کنند.

به دلیل حساسیت نتیجه این تست بهتر است آن را توسط یک پزشک متخصص و مجرب انجام داد. دکتر ایروانی یکی از پزشکان متخصص در زمینه انجام معاینات زنانه می باشند.

تست پاپ اسمیر در افراد دارای بیماری های خاص
تست پاپ اسمیر در افراد دارای بیماری های خاص

آمادگی ها برای انجام پاپ اسمیر چیست؟

برای انجام بیشتر تست ها و آزمایش ها آمادگی های خاصی مانند ناشتا بودن یا مصرف بعضی از داروها مورد نیاز است. اما تست پاپ اسمیر نیاز به آمادگی به خصوصی ندارد. با این حال بعضی از  موارد می توانند به انجام بهترین تست و نتیجه واقعی تر آن کمک کنند.

آمادگی هایی که پیش از انجام تست مورد نیاز است

پیش از انجام تست معنی روزهای قبل از تست است.معمولاً یک تاریخ مشخص برای انجام تست پاپ اسمیر توسط پزشک و با هماهنگی بیمار تعیین می گردد این تاریخ باید در شرایطی قرار گیرد که فرد در دوران قاعدگی خود نباشد.

بنابراین بهتر است که تست را به زمانی بعد از این دوران موکول کرد به این دلیل که اگر تست همزمان با این موقعیت انجام شود ممکن است مشکلاتی مانند اختلال در جواب آزمایش و دقت کمتر توسط پزشک را به وجود بیاورد.

با این حال در صورت خونریزی ناگهانی نیازی به کنسل کردن قرار نیست و متخصص زنان با بررسی میزان خون امکان انجام آزمایش را بررسی می کند و در صورت عدم تداخل تست را انجام می دهد.

به علاوه از چهل و هشت ساعت پیش از انجام آزمایش پاپ اسمیر بهتر است از فعالیت جنسی خودداری کرد. قرارگیری هرچیز درون واژن نتیجه آزمایش را مختل می کند بنابراین از مواردی نظیر نزدیکی، استفاده از کاپ قاعدگی، استفاده از کرم واژن، مقاربه، دوش گرفتن و مواردی از این دست باید جلوگیری کرد.

آمادگی هایی که حین انجام تست یا جهت انجام لازم است

به دلیل روش خاص انجام تست پاپ اسمیر ممکن است انجام این آزمایش با استرس و نگرانی همراه باشد. از این نظر بهتر از بیمار در مورد روش انجام تست و وضعیت خاص خود پیش از انجام با پزشک مشورت کامل داشته باشد. همچنین بعضی از موارد دیگر نیز به انجام بهتر تست در روز معاینه کمک میکند.

از جمله این موارد می‌توان به خالی بودن مثانه و جلوگیری از مصرف مایعات از چند ساعت قبل از انجام داده است اشاره کرد به این دلیل که در انجام این تست معمولاً فشار زیادی به زیر شکم و مثانه وارد می شود. همچنین برای انجام سریعتر و راحت تر این تز می‌توان از پوشیدن لباسهای چسبناک یا ضخیم در ناحیه پایین تنه جلوگیری کرد.

معمولاً تا زمان آماده شدن بیمار و آماده کردن وسایل توسط پزشک بیمار به وسیله یک حوله یا پارچه تمیز بدن خود را می پوشاند که به دلیل بهداشت بهتر و بیشتر بهتر است این وسیله همراه با بیمار به مطب پزشک برده شود.

در صورتی که پزشک از تجربه کافی برخوردار باشد این نکات را به بیمار گوشزد می‌کند.از جمله پزشکان با تجربه در زمینه معاینات از آن می‌توان به دکتر ایروانی که یکی از متخصصین خوب زنان در تهران می باشند اشاره کرد.

آمادگی هایی که حین انجام تست یا جهت انجام لازم است
آمادگی هایی که حین انجام تست یا جهت انجام لازم است

روش انجام تست پاپ اسمیر چگونه است؟

مانند بسیاری از معاینات زنان تست پاپ اسمیر نیز به روش خاصی انجام می‌گیرد.به منظور جلوگیری از اشتباه در انجام این تست حتماً باید انجام آن توسط متخصص مجرب حرفه ای انجام داد. انجام تست پاپ اسمیر به دو مرحله پیش معاینه و انجام تست تقسیم می شود.

آمادگی برای تست

در مرحله پیش معاینه معمولاً بیمار جهت انجام آزمایش و بررسی های فیزیکی و انجام خود تست آماده می شود. این مرحله معمولا مرحله آماده سازی بیمار از نظر پوشش و روانی است.

در این مرحله بیمار روی تخت دراز کشیده و پاهای خود را در بخش مشخص شده قرار می دهد این کار کمک می کند تا با خم شدن زانو ها دید مناسب پزشک به ناحیه نمونه برداری میسر شود و انجام نمونه برداری به دقیق ترین حالت ممکن انجام  گیرد.

به دلیل جلوگیری از انقباض اندام ها در انجام تست پاپ اسمیر حفظ آرامش امری بسیار ضروری است بنابراین بیمار باید با مشورت با پزشک و در میان گذاشتن استرس ها و دغدغه ها این آرامش را برای خود کسب کند. به منظور ایجاد آرامش بیمار می تواند چند نفس عمیق کشیده و ریلکس کند.

معاینه اولیه

اما در مرحله معاینه معمولاً یک معاینه فیزیکی پیش از انجام تست انجام می گیرد. معاینه فیزیکی و منظوره بررسی وجود عفونت و التهاب انجام میشود. در این معاینه پزشک لبه های بیرونی واژن را برای بررسی احتمال وجود انواع عفونت ها و ویروس ها را مورد معاینه قرار می دهد. در صورتی که هیچ گونه زگیل یا خونریزی در این بخش از بدن مشاهده نشود پزشک تست اصلی را آغاز میکند.

تست اصلی

بعد از آمادگی های مقدماتی و انجام مراحل پیش معاینه مراحل لازم برای معاینه آغاز می گردد. از جمله این مراحل می توان به وارد کردن دستگاه اسپکولوم به واژن اشاره کرد.

این وسیله پلاستیکی یا فلزی کمک می کند که دیواره های واژن از هم باز شده و معاینه راحت تر انجام گیرد. پس از جای گیری این دستگاه در محل مناسب پزشک با استفاده از یک برس کوچک که سیتو نامیده می شود نمونه برداری از دیواره رحم و آغاز می‌کند.

در طی انجام آزمایش ممکن است خونریزی کم یا لکه بینی اتفاق بیفتد که امری طبیعی است و به سرعت از بین می رود همچنین ممکن است بعضی از زنان دچار دردهای مانند دردهای قاعدگی شوند که این مسئله نیز طبیعی است و برای یک مدت کوتاه زمان می برد.

در نهایت پزشک بعد از برداشتن نمونه از دیواره رحم آن ها را روی اسلاید شیشه‌ای قرار می‌دهد انجام کل پروژه آزمایش نزدیک ۵ دقیقه زمان میبرد بعد از خارج کردن اسپکولوم می توان پاها را از روی رکاب برداشت و بعد از کمی استراحت برای کاهش دردهای احتمالی معاینه به اتمام می رسد و فرد می تواند از مطب خارج شود.

تست اصلی
تست اصلی

در تفسیر تست پاپ اسمیر چه مواردی مورد توجه قرار می گیرد؟

تست پاپ اسمیر تفسیر به خصوصی دارد که می تواند نشان دهنده وجود سلولهای سرطانی در رحم باشد.نتایج تست پاپ اسمیر باید توسط پزشک به طور کامل و تخصصی بررسی شود تا در صورت مشاهده هر مورد غیر طبیعی اقدامات لازم انجام گیرد.

در صورت مشاهده موارد غیر طبیعی در تست پاپ اسمیر ممکن است پزشک تست را مجدداً تکرار کرده یا تست های جانبی را به منظور از قطعیت نتیجه برای بیمار تجویز کند.

تفسیر طبیعی

به طور کلی پاپ اسمیر را میتوان دارای دو جواب طبیعی و غیر طبیعی دانست. در صورتی که جواب آزمایش پاپ اسمیر طبیعی باشد نشان دهنده عدم وجود مشکل در بدن است.

در صورتی که جواب آزمایش پاپ اسمیر طبیعی باشد همچنین نیازی به تکرار مداوم آزمایش نیست می‌توان این آزمایش را به طور سالیانه یا چند سال یکبار بسته به نظر پزشک انجام داد.

زمانبندی انجام آزمایش پاپ اسمیر در صورت طبیعی بودن جواب توسط پزشک مشخص میشود در بعضی از زنان در محدوده سنی خاص به طور کلی دیگر نیاز به انجام آزمایش پاپ اسمیر نیست همچنین در صورت طبیعی بودن جواب نگرانی برای بروز بیماری حداقل تا یک سال آینده وجود ندارد این حالتی است که جواب آزمایش پاپ اسمیر منفی می شود.

تفسیر غیر طبیعی

در صورت غیر طبیعی بودن جواب تست دو حالت مختلف ممکن است به وجود بیاید. یکی از این حالات وجود سلول های سرطانی و حالت دیگر وجود اشتباه و اختلال در انجام تست است.

در صورت غیر طبیعی بودن جواب پاپ اسمیر یا مثبت بودن جواب دو حالت به وجود می آید حالت اول را می توان ناشی از عفونت دهانه رحم دانست. در صورت وجود هر گونه عفونتی جواب آزمایش پاپ اسمیر مثبت می شود.

این عفونت ها می توانند شامل سوزاک،عفونت قارچی،تریکوموناس و عفونت های دیگر از این دست باشد که نشانه مشترک تمام آنها التهاب در سلول های اطراف دهانه رحم است.

در این حالت پزشکت دار برای درمان عفونت اقدام کرده و سپس آزمایش پاپ اسمیر را مجدداً تکرار می کند در این شرایط معمولا نتیجه آزمایش منفی شد و به حالت عادی باز می‌گردد. آزمایش مجدد بعد از درمان عفونت معمولاً سه ماه بعد تکرار می شود.

به این دلیل که عفونت می‌تواند تا چند ماه به صورت پنهان باقی مانده و بازهم در نتیجه آزمایش تاثیر گذار باشد بنابراین مدت زمانی  برای رفع و درمان کامل عفونت توسط پزشک مشخص می گردد. اما در صورتی که جواب آزمایش پاپ اسمیر مثبت بود و هیچ نشانی از عفونت دیده نشد نشان از وجود سلولهای غیر طبیعی سرطانی در دهانه رحم است.

این حالت معمولاً برای پزشک خطری جدی است و نیاز به بررسی های دقیق تر در جواب آزمایش دارد. در صورتی که سرطان در دهانه رحم تایید شود پزشک معاینات اختصاصی را آغاز کرده و روند درمانی را شروع می کند.

تفسیر غیر طبیعی
تفسیر غیر طبیعی

شرایط مناسب برای انجام تست پاپ اسمیر به چه صورت است؟

شرایط مناسب انجام تست زمانی است که بیمار از هر نظر روحی و جسمی آمادگی کامل داشته باشد. در صورت وجود مشکلات جسمی ممکن است نتیجه تست با اختلال روبرو می شود از این روی از انجام تست پاپ اسمیر باید آمادگی روحی و روانی کامل در کنار آمادگی جسمی به وجود بیاید.

شرایط مناسب روحی

شرایط روحی و روانی مناسب در وضعیتی به وجود می آید که بیمار آزمایش آشنایی کامل داشته باشد و کمترین ترسی از انجام آن داشته باشد. بسیاری از بیماران به دلایلی مانند خجالت شرمندگی و ترس انجام تست را با مشکل مواجه می کنند از این روی پزشک باید پیش از انجام تست در مورد روش انجام آن و وضعیت مناسب بیمار توضیحات لازم و ارائه دهد.

در صورت عدم آمادگی روحی و همکاری بیمار با پزشک ممکن است به دلیل انقباضات در قسمت ورودی واژن تست با درد زیادی همراه باشد.به منظور کسب آمادگی روحی و روانی معمولاً پزشکی ما را تشویق به چند نفس عمیق می کند.

همچنین در صورتی که بیمار در دوران عادت ماهیانه خود باشد بهتر است به دلیل جلوگیری از احساس خجالت به پزشک مراجعه نکند.همچنین بیمار باید از این مسئله اطلاع داشته باشد که خونریزی یا درد در ناحیه واژن در انجام این آزمایش امر طبیعی است و با احساس این حالات دچار ترس و عذاب وجدان نگردد.

شرایط جسمی مناسب

شرایط جسمی مناسب برای انجام تست پاپ اسمیر زمان است که به دلیل مشکلات بدن در جواب تست هیچ گونه اختلالی به وجود نیاید. این شرایط معمولاً در دوران بعد از قاعدگی و برخی مراقبت‌های دیگر فراهم می‌شود.

به عنوان مثال در صورتی که بیمار از کرم یا ژل های مخصوص واژن استفاده می کند در صورتی که این کار را پیش از انجام آزمایش انجام دهد می تواند در نتیجه تاثیر گذار باشد.

همچنین در صورتی که بیمار چند ساعت پیش از معاینه رابطه جنسی داشته باشد این رابطه می‌تواند جواب آزمایش را مختل کند.به علاوه اگر بیمار مسائلی مانند عفونت را در بدن خود احساس می‌کند نیز باید جواب آزمایش را به بعد از درمان آن موکول کند.

به عبارتی واژن باید خالی از هرگونه عامل تاثیر گذار خارجی در جواب آزمایش باشد این شرایط را می توان چهل و هشت ساعت قبل از انجام آزمایش فراهم کرد.

اطمینان به پزشک تا حد زیادی می‌تواند به انجام راحت تر پاپ اسمیر کمک کند. از این روی بهتر از پزشکی را برای انجام انتخاب کرد که از نظر متخصص و حرفه ای بودن به وی اطمینان کامل داشت.از جمله متخصصین خوب زنان تهران که انجام معاینات زنان را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند می‌توان دکتر ایروانی را نام برد.

شرایط جسمی مناسب
شرایط جسمی مناسب

تست پاپ اسمیر تفسیر غیرطبیعی نشانه چیست؟

جواب تست پاپ اسمیر همان طور که گفته شد به دو دسته طبیعی و غیرطبیعی تقسیم می گردد. جواب طبیعی زمانی که بیمار از هر نظر در سلامت کامل بوده و نشانه ای از بیماری در وجود ندارد و جواب غیر طبیعی موقع بروز پیدا می‌کند که بیمار به هر دلیل دارای مشکلی در بدن خود می باشد.

سلول های سنگفرشی دهانه رحم

زمانی پاسخ تست پاپ اسمیر را غیر طبیعی می خوانیم که برخی از سلولهای بدن حالت غیر عادی به خود گرفته باشند یا سلول هایی که در آن زمان نباید در نمونه‌برداری وجود داشته باشند وارد جواب آزمایش شده باشند.

از جمله این سلول ها سلول های سنگفرشی رحم می باشند. این سلول ها که دهانه رحم را پوشش می دهند دارای دو گروه هستند گروه اول سلول هایی هستند که به طور غیر طبیعی بروز کرده و دلیل خاصی برای غیر طبیعی بودن حالت آنها وجود ندارد معمولاً اگر دلیل این سلول ها چیزی به غیر از تست اچ پی وی باشد نگرانی در مورد بروز سرطان وجود نداشته و یک عفونت ساده و التهابی است. اما در گروه دوم و در صورتیکه ناهنجاریهای در این سلول ها دیده شود پزشک ممکن است به سرطان مشکوک شود.

سلول های غده ای و Ais

سلولهای غده ای در رحم تولید کننده مخاط هستند در وسط دهانه رحم وجود دارد این سلول ها معمولاً غیر طبیعی نمی شوند اما در صورت مشاهده حالتی متفاوت از آنها پزشک بررسی‌های دیگر را به منظور اعمال وجود سرطان انجام می دهد. همچنین درصورت که در جواب آزمایش سلول‌های Ais وجود داشته باشد معمولاً پزشک به سرطان مشکوک شده و اقدامات لازم را انجام میدهد.

سلول های ضایعات داخلی درجه پایین

دسته بندی سلول ها که سلول‌های ضایعات داخلی با درجه سطح پایین هستند لایه سلول هایی باشند که سطح دهانه رحم را می پوشانند. در صورتی که این سلول ها در جواب آزمایش پاپ اسمیر شاهد شوند نشان از ناهنجاریهای خفیف دارند که می تواند به علت وجود ویروس اچ پی وی در آزمایش نشان داده شده باشند.

سلول های ضایعات داخلی درجه بالا

اما اگر ضایعات داخلی با سطح بالا در آزمایش مشاهده شود معمولاً از نظر شکل و اندازه مشابه سلول های بیشتر بوده و با سلول های طبیعی گوناگون هستند. وجود این سلول ها احتمال سرطان را بیشتر از سایر سلول ها بالا میبرد به طور کلی اکثریت زنانی که این سلول در آزمایش آنها دیده شده باشد به سرطان دهانه رحم مبتلا هستند.

سلول های ضایعات داخلی درجه بالا
سلول های ضایعات داخلی درجه بالا

کدام گروه از زنان بیشتر در معرض سرطان دهانه رحم قرار دارند؟

در صورت رعایت تمام فاکتورهای سلامتی و پیروی از سبک سالم زندگی معمولاً احتمال بروز بیماری حتی بیماری‌هایی مانند سرطان بسیار کاهش پیدا می‌کند. آن در بعضی افراد علیرغم سبک سالم زندگی بهتر این مسائل ژنتیک یا وراثتی ممکن است بیماری های مختلف بروز کنند.

عوامل دخیل در بروز سرطان

ویروس اچ پی وی در اکثریت زنان باعث ایجاد عفونت می گردد. اما این عفونت مانند سایر عفونت‌ها نیست و ممکن است علائم خاصی مانند سوزش یا درد را در خود نشان ندهد.

گاهی اوقات زنان برای سال‌های متمادی به این ویروس مبتلا هستند به دلیل عدم اطلاع و برای درمان آن اقدام در صورتی که این ویروس طولانی مدت در بدن انسان حضور داشته باشد باعث تبدیل برخی از سلول ها به سلول های خطرناک سرطانی می گردد که از جمله آنها می‌توان به سلولهای دهانه رحم اشاره کرد. در صورت آلوده شدن سلولهای دهانه رحم به این ویروس خیلی زود تغییر شکل داده و به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌شوند.

افراد مستعد به ابتلا

آلوده شدن به این ویروس مانند سایر ویروس های عفونی طبیعی است و ممکن است بسیاری از افراد در طول دوران زندگی خود یکبار به این ویروس آلوده شوند اما در بعضی افراد احتمال بروز ویروس و در نتیجه سرطان رحم در آنها بیشتر است. از جمله این افراد می‌توان به کسانی اشاره کرد که مکرر رابطه جنسی کنترل نشده دارند.

همچنین افراد سیگاری و افرادی که سایر عفونت‌های جنسی را دارا بود و برای درمان آن تلاش نمی‌کنند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار دارند. اگر فعالیت جنسی در زنان خیلی زود اتفاق افتاده و در سنین نوجوانی آغاز شود احتمال بروز سرطان دهانه رحم را هم در آنها بیشتر است.

همچنین برای زنانی که سیستم ایمنی ضعیفی داشته و زایمان های خطرناک روابط پرخطر جنسی دارند نیز احتمال بروز سرطان دهانه رحم  بیشتر از سایرین وجود دارد.

معمولاً پزشک برای افرادی که در این گروه قرار دارند تست پاپ اسمیر را به صورت دوره ای و منظم تجویز می کند. و در صورت مشاهده اولین تغییرات در سلول های دهانه رحم درمان و پیشگیری از شدت گیری سرطان را آغاز می کند.

آیا پاپ اسمیر برای دختران باکره هم انجام می شود؟

سرطان دهانه رحم بیشتر در زنان متأهل و افرادی که رابطه جنسی را تجربه می کنند به وجود می آید و دختران باکره کمتر در خطر ابتلا به این سرطان وجود دارد با این حال در شرایط لزوم می توان این تست را با شرایط ویژه و خاص برای این گروه از افراد نیز انجام داد.

تست پاپ اسمیر و دوشیزگی

دوشیزگی و بکارت برای بسیاری از دختران از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بسیاری از خانواده ها و دختران حتی با گرفتن نامه پزشکی نیز حاضر به انجام تست هایی که دوشیزگی آنها را به خطر می‌اندازد نیستند.

با توجه به این که تست پاپ اسمیر از سی سالگی به بعد لزوم زیادی دارد در مورد دختران مجردی که به این سن رسیده یا پیش از این سن علائم وجود سرطان را دارند معمولاً روش‌های دیگری برای تشخیص مورد استفاده قرار می گیرد.

آزمایش اچ پی وی و اندازه خطرناک نیست و بکارت آسیب نمی رساند بنابراین میتوان در مرحله اول برای دختران باکره از این آزمایش به منظور تشخیص سرطان استفاده کرد.

همچنین در صورتیکه نیاز به تشخیص احتمال وجود سرطان باشد از ترشحات اطراف واژن برای تشخیص سرطان استفاده می کند البته هیچ کدام از روش ها به اندازه تست پاپ اسمیر برای غربالگری سرطان دقت کافی را ندارند.

زمانی که جایگزینی برای تست پاپ اسمیر نباشد

اما گاهی اوقات این آزمایش به تنهایی کفایت نمی‌کند و علیرغم انجام آزمایش پزشک توان تشخیص سرطان جواب آزمایش اچ پی وی را ندارد. در اینگونه شرایط معمولاً تست پاپ اسمیر با روش های خاص و تنها توسط بعضی از پزشکان انجام میشود.

پزشکانی که میتوانند آزمایش پاپ اسمیر را برای دختران باکره انجام دهند تعداد زیادی نداشته و نیاز به تخصص و تجربه بسیار بالایی دارند.

معمولاً برای انجام این کار میله ای که قطر آن کمتر از ۳ میلیمتر باشد راه از دهانه رحم وارد کرده و نمونه برداری را انجام می دهند. استفاده از این لوله برای نمونه برداری کمی هزینه بردار است و دلیل آن ظریف بودن بسیار زیاد لوله برای آسیب دیدن پرده بکارت است.

در شرایط لزوم از زمانیکه جایگزینی برای انجام این تست نباشد این کار را باید توسط پزشک متخصص و مجرب و با تجربه انجام داد. دکتر ایروانی یکی از با تجربه ترین پزشکان در زمینه انجام تست های زنانه می باشند.

زمانی که جایگزینی برای تست پاپ اسمیر نباشد
زمانی که جایگزینی برای تست پاپ اسمیر نباشد

آیا تست پاپ اسمیر خطرات و عوارضی نیز به دنبال دارد؟

ساده ترین آزمایش کنند در آزمایش خون هم در افرادی که مبتلا به کم خونی آن می باشند ممکن است مشکلاتی نظیر کم خونی یا غش کردن را به وجود بیاورد از این رو هیچ تستی را نمیتوان بدون خطر دانست. با این حال تست پاپ اسمیر را می توان یکی از ایمن ترین روشها برای غربالگری و تشخیص سرطان می باشد.

دلایلی که منجر به عارضه می شود

به غیر از عدم آمادگی وضعیت بدنی و اشتباهات فرد در به وجود آمدن منفی کاذب در جواب آزمایش پاپ اسمیر عوامل دیگری نیز می توانند منجر به این اتفاق شوند. از جمله این باب می‌توان به کافی نبودن سلول های برداشته شده از نظر تعداد یا مناسب نبودن سلول های برداشته شده اشاره کرد.

با توجه به اینکه تمام سلول های بدن ساختار یکسانی نداشته ممکن است سلولهای برداشته شده به منظور نمونه گیری نشاندهنده تغییرات نباشند یا تغییر هنوز در این سلولها حاصل نشده باشد.

همچنین ممکن است سلول های غیر طبیعی در جواب آزمایش پاپ اسمیر به حدی کم دیده شود که جواب آزمایش را منفی کند.همچنین در صورت خونریزی شدید دهانه رحم در زمان انجام آزمایش یا بودن فرد در دوران قاعدگی ممکن از خون و سایر سلول های التهابی مانند سلول های عفونی باعث مشاهده سلول های غیرطبیعی شده در جواب آزمایش پاپ اسمیر اختلال ایجاد کنند.

خطرات کلی تست پاپ اسمیر

یکی از عوارضی که تست پاپ اسمیر دارد نتیجه کاذب است.نتیجه کاذب به این معنی است که علیرغم وجود سلولهای سرطانی و غیرطبیعی در بدن تست نتیجه منفی داده و باید ان را عاری از هرگونه سلول غیر عادی نشان می دهد. با این حال در دو صورت رخ می دهد.

دلیل اول اشتباه در انجام تست یا عدم آمادگی انجام تست است. در صورتی که فرد پیش از انجام تست مواردی نظیر رابطه جنسی با فاصله زمانی کم یا استفاده از ژل و کرم در واژن خود را داشته باشد احتمال بروز خطا در نتیجه تست وجود دارد یا به دلایلی دیگر ممکن است منفی کاذب در جواب آزمایش پاپ اسمیر رخ دهد.

خطرات کلی تست پاپ اسمیر
خطرات کلی تست پاپ اسمیر

فرآیندی که در زمان انجام تست تا آماده شدن نتیجه رخ می دهد چیست؟

پاپ اسمیر معمولاً به منظور تشخیص سرطان انجام می گیرد‌ از زمان انجام تست تا آماده شدن نتیجه معمولاً در صورت احتمال وجود سرطان و سایر نشانه های سرطان در فرد پزشک مراقبت های خاصی را از نظر تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی برای بیمار تجویز می کند.اما در صورتی که بیمار از سلامت کامل برخوردار باشد تا آماده شدن پاسخ تست نیاز به مراقبت خاصی نیست.

گاهی اوقات منفی کاذب تست یا مثبت کاذب به دلیل وجود عفونت اتفاق می افتد در این شرایط زمان انجام تست آماده شدن پاسخ معمولاً پزشک درمان عفونت را برای بیمار تجویز می کند و روش های درمانی را انجام می دهد تا در صورت بروز هرگونه اشکالی دارد تست بتوان آن را مجددا انجام داد.

برخی از افراد معمولا بعد از انجام تست آماده شدن نتیجه مشکلاتی مانند درد یا عفونت را پیدا می کنند که در این زمان پزشک با تجویز داروهای خاص این مشکل را تا پیدا شدن علت که با توجه به نتیجه تست پاپ اسمیر تفسیر آن مشخص می شود کنترل می کند.

به منظور جلوگیری از به وجود آمدن هرگونه مشکلی بهتر است تست پاپ اسمیر توسط یک پزشک متخصص انجام شود. دکتر ایروانی در تهران پزشکان متخصص و مجرب جهت انجام تست های زنانه می باشند.

در صورت کافی نبودن تست پاپ اسمیر اقدام مناسب چیست؟

برای تشخیص سرطان تا حد زیادی تست پاپ اسمیر کافی است تست پاپ اسمیر غربالگری کامل است به همین دلیل می توان آن را یک روش مطمئن برای تشخیص سرطان دانست. اما گاهی اوقات شرایط بدنی بیمار به گونه ایست باعث میشود نتیجه تست برای اطمینان از وجود سرطان به تنهایی کافی نباشد.

استاندارد تست پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر را به منظور پیدا کردن تغییرات در سلول ها انجام می دهند.تغییرات ممکن است شامل بسیاری از موارد مانند سلول های بدخیم سرطانی یا دیگر تغییرات سلولی باشد. تست پاپ اسمیر با تراشیدن دیواره رحم و آزمایش نمونه های برداشته شده انجام می گیرد.

با توجه به اینکه سلولهای سرطانی از نظر ساختار و شکل ظاهری با سلول های عادی تفاوت زیادی دارند تست پاپ اسمیر می تواند یکی از راه های تشخیصی خوب برای سرطان باشد.اما گاهی اوقات سرطان غدد پیشرفته نیست که تغییرات سلولی نشان‌دهنده آن باشد در این زمان انتخاب بهتر استفاده از روش های مکمل در کنار تست پاپ اسمیر است.

روش های تکمیلی

از جمله روش های تکمیلی برای قطعیت بخشیدن به جواب تست پاپ اسمیر می توان به آزمایش hpv اشاره کرد‌. آزمایش hpv به منظور تشخیص ویروس به کار میرود و نقشی در در تغییرات سلولی و نشان دهنده بودن آنها ندارد.

آزمایش اچ پی وی در صورتی که مکمل تست پاپ اسمیر شود نتیجه نمونه برداری را قطعی تر میکند. همچنین به یافتن زودتر سرطان و سلول های سرطانی در دهانه رحم کمک می کند. به خصوص در زنان بالای ۳۰ سال انجام این آزمایش با هم مناسب تر است.

اما در صورتی که تست پاپ اسمیر و آزمایش hpv کمک کننده نبود و مواردی نظیر زگیلهای تناسلی و غیره مانع جواب قطعی این دو آزمایش شد می توان از آزمایش کولپوسکوپی استفاده کرد.

این آزمایشگاه به وسیله دستگاهی انجام می‌گیرد که کولپوسکوپی نام دارد توانایی این را به پزشک می دهد که سلولهای دهانه رحم را چند برابر بزرگتر از اندازه واقعی خود مشاهده کند. در این صورت اگر تغییراتی در ساختار سلول ها به وجود آمده باشد با این آزمایش کاملاً مشخص شده و سرطان تشخیص داده می شود.

روش های تکمیلی
روش های تکمیلی

تست پاپ اسمیر ممکن است چند نوع جواب داشته باشد؟

همانطور که گفته شد پاپ اسمیر یکی از تست غربالگری برای تشخیص سرطان است. این تست ممکن جواب های مختلفی داشته باشد که هر جواب نشاندهنده یک عامل خاص و مشکل به خصوص در بدن است.

شرایطی که جواب کاملا عادیست

به طور کل جواب پاپ اسمیر به دو شکل نرمال و غیر نرمال تعیین می گردد. جواب نرمال نیاز به انجام کار خاصی نداشته و بیمار را نسبت به عدم وجود سرطان مطمئن می کند.

شرایطی که سلول های غیر عادی در نمونه مشاهده شود

اما در مواردی که جواب آزمایش پاپ اسمیر به صورت غیر نرمال مشاهده شود و تغییرات سلولها مشاهده گردند معمولاً پزشک با آزمایشات قطعیت همانند اچ پی وی و غیره احتمال وجود سرطان را به طور دقیق تر بررسی می کند. مسئله مهم در تغییرات سلول‌ها این نکته است که مشاهده شود حالت غیر نرمال در سلول ها در کدام بخش و کدام سلول ها مشاهده می شود.

همچنین در صورتیکه تغییر در سلولهای پوشاننده دهانه رحم مشاهده گردد احتمال سرطان قطعی تر است. پزشک زمانی که سلول های غیر نرمال در جواب آزمایش بیمار را مشاهده می کند با روشی مانند کولپوسکوپی بافت های دهانه رحم واژن را با دقت بیشتری بررسی می‌کند.

همه سلولهای تغییر شکل یافته به دلیل سرطان نیست و گاهی تغییر شکل به علت عفونت اتفاق می افتد در این مورد باید علائم عفونت در درجه اول بررسی شده و سپس اقدام به آزمایش های بیشتر برای تشخیص قطعی سرطان کرد.

به منظور اطمینان از پاسخ تست پاپ اسمیر بهتر است این تست توسط پزشک متخصص و مجرب انجام شود. از دکتر ایروانی می‌توان به عنوان یکی از بهترین متخصص زنان در تهران نام برد.

شرایطی که سلول های غیر عادی در نمونه مشاهده شود
شرایطی که سلول های غیر عادی در نمونه مشاهده شود

خطر ابتلا به سرطان در دختران مجرد و باکره تا چه حدیست؟

قاتل خاموش سرطان رحم تنها در صورت بروز پیدا نمی کند که فرد رحم خود را به طور کامل برداشته باشد. تغییر اجرا مشکلات مختلف ژنتیکی یا اشکال در سبک زندگی ممکن است باعث بروز این نوع سرطان شود.

خطر ابتلا به سرطان در دختران مجرد و باکره تا چه حدیست؟
خطر ابتلا به سرطان در دختران مجرد و باکره تا چه حدیست؟

سرطان رحم در دختران باکره

سرطان رحم با ایجاد تومور و سرطان در دهانه رحم آغاز می گردد و با شدت گرفتن سرطان در این ناحیه تمام رحم درگیر می‌شود. در دختران مجرد و باکره نیز مانند سایر زنان ویروس hpv عامل ابتلا به سرطان دهانه رحم است.در صورتی که این ویروس به صورت خفیف بروز کند ممکن است تنها مشکلاتی نظیر زگیل تناسلی را به وجود بیاورد.

اما ماندگاری و تبدیل این ویروس به نوع شدید باعث بروز سرطان میشود. با این حال در دختران مجرد به دلیل تغییراتی که از نظر سبک زندگی با زنان متأهل و بزرگسال دارند علل ابتلا به سرطان رحم متفاوت است.

علت بروز سرطان

دختران مجردی که به مشروبات الکلی اعتیاد داشته و دخانیات استعمال می‌کنند بیشتر از سایر دختران در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم و سرطان رحم می باشند. همچنین افرادی که دارای عفونت های درمان نشده باشند مانند عفونت هایی که از طریق حضور در استخر ها به وجود می آید احتمال بیشتری در ابتلا به عفونت ویروس اچ پی وی و در نهایت سرطان دهانه رحم دارند.

از دیگر علل ای که ممکن است دختران مجرد را به این نوع سرطان مبتلا کند عوامل ژنتیکی و وراثت است این عوامل معمولاً از اصلی ترین دلایل ابتلا به دختران مجرد به این ویروس هستند.

اما قاعدگی های زودرس،ضعف سیستم ایمنی بدن در مواردی نظیر افزایش و کاهش وزن به صورت ناگهانی نیز در ابتلا به عفونت و دهانه رحم بی تاثیر نیستند. با توجه به اینکه سرطان رحم علائم خاصی ندارد دخترانی که هر کدام از این موارد را دارا هستند باید به منظور پیشگیری از بروز سرطان آزمایشات لازم را زیر نظر پزشک را به‌طور دوره انجام دهند.

علت بروز سرطان
علت بروز سرطان

دوره مناسب انجام تست پاپ اسمیر هر چند وقت یکبار است؟

بسته به اینکه فرد در چه شرایطی از نظر سلامت بدن باشد دوره مناسب برای انجام تست پاپ اسمیر متفاوت است.افرادی که از سلامتی کامل برخوردار بوده و فرد سرطانی در خانواده آنها وجود ندارد می تواند تست پاپ اسمیر را تا ۳۰ سالگی یا ۳۵ سالگی هر ۵ سال یکبار و از بعد از ۳۵ سالگی هر ۳ سال یکبار انجام دهند.

اما زنانی که در خانواده آنها فرد سرطانی وجود داشته باشد یا سبک زندگی آن ها به دلیل اعتیاد سایر مشکلات به گونه‌ای باشد که خطر اطلاعات در سرطان در آنها وجود داشته باشد این تست را باید هر سه سال یکبار یا کمتر انجام دهند.

البته زنان بالای ۶۵ سال که پاسخ تست بیش از سه بار پیاپی در آنها منفی شده باشد نیازی به انجام این تست ندارند و احتمال بروز سرطان در آنها به صفر می رسد.

البته جوانانی که به شدت دچار عفونت می شوند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم می باشند به همین دلیل باید تست را در فواصل زمانی منظم تری انجام دهند معمولا پیشنهاد پزشکان به این افراد انجام تست شش ماه تا یک سال یکبار است.

دوره مناسب انجام تست پاپ اسمیر هر چند وقت یکبار است؟
دوره مناسب انجام تست پاپ اسمیر هر چند وقت یکبار است؟

چه افرادی نیاز به انجام تست پاپ اسمیر ندارند؟

دو گروه از زنان معمولاً احتیاج به انجام تست پاپ اسمیر ندارند.البته این دو گروه از افراد تجویز پزشک و احتمال وجود سرطان ممکن است مجدداً نیاز به انجام این تست داشته باشند.

چه افرادی نیاز به انجام تست پاپ اسمیر ندارند؟
چه افرادی نیاز به انجام تست پاپ اسمیر ندارند؟

زنان میانسال

نخستین گروه از زنان زنانی هستند که سن آنها از محدوده ابتلا به سرطان دهانه رحم گذشته باشد. افراد بالای ۶۵ سال معمولاً این ویژگی را دارند و سن آنها به گونه ای است که احتمال وجود سرطان و بروز عفونت در آنها بسیار کم می باشد.در این سن معمولاً احتمال ابتلا به عفونت‌های اندام تناسلی بسیار کاهش پیدا می‌کند و به همین دلیل بروز سرطان دهانه رحم نیز در آنها کم بوده و نیازی به انجام تست پاپ اسمیر ندارند.

زنان فاقد رحم

گروه دیگر از زمانی که احتیاج به انجام تست پاپ اسمیر در افرادی هستند که به هر دلیلی رحم خود را برداشته ان این افراد معمولاً کمتر از سایرین در معرض عفونت‌های اچ پی وی قرار می‌گیرند در نتیجه احتمال وجود این نوع از  سرطان در آنها کاهش پیدا می‌کند.

البته این در صورتی است که فرد تمام رحم خود را برداشته باشد و در صورتی که بخشی از رحم باقی مانده باشد معمولاً بنا به نظر پزشک تست پاپ اسمیر قطع میشود. به جهت حصول اطمینان از این ماجرا بهتر از چکاپ و معاینه زیر نظر یک پزشک مجرب انجام گیرد. از پزشکان خوب در زمینه بیماریهای زنان در تهران می‌تواند دکتری ایروانی نام برد.

زنان فاقد رحم
زنان فاقد رحم

نکات بهداشتی به جهت انجام بدون خطر تست پاپ اسمیر چیست؟

بعضی از نکات بهداشتی برای انجام آزمایش پاپ اسمیر باید توسط خود فرد انجام گیرد.از جمله نکات می‌توان به پاکسازی بدن چند روز قبل از انجام آزمایش پاپ اسمیر اشاره کرد.

با توجه به اینکه بدن باید عاری از هرگونه و رطوبت یا مواد اضافی مانند مواد شوینده شیمیایی باشد بهتر است دوش گرفتن به منظور رعایت بهداشت فردی را چند روز قبل از آزمایش انجام داد تا علاوه بر انجام بهداشتی آزمایش احتمال بروز خطا نیز کاهش پیدا کند.

برخی از نکات بهداشتی نیز توسط پزشک باید انجام گیرد و نتیجه آزمایش واقعی تر و دقیق تر باشد. از جمله این نکات می‌توان به استفاده از دستکش استریل و پاکیزه برای معاینات فیزیکی قبل از انجام آزمایش اشاره کرد.

همچنین دستگاهی که به منظور انجام آزمایش پاپ اسمیر مورد استفاده قرار می گیرد نیز باید اصلی بوده یا حداقل امکان از دستگاه نور برای هر بیمار استفاده شود تا از بروز هر گونه عفونت احتمالی بعد از انجام آزمایش جلوگیری گردد.

نکات بهداشتی به جهت انجام بدون خطر تست پاپ اسمیر چیست؟
نکات بهداشتی به جهت انجام بدون خطر تست پاپ اسمیر چیست؟

سن مناسب تست پاپ اسمیر چه محدوده ایست؟

به طور کلی زنان بالای ۳۰ سال توسط پزشک زنان برای انجام پاپ اسمیر به طور منظم تشویق و تاکید می شوند. انجام این آزمایش چه در صورت وجود علایم عفونی یا سرطانی و چه در صورت عدم وجود علائم برای پیشگیری از بروز سرطان در این سنین مورد نیاز است. اما گاهی اوقات در سنین پایین تر یا بالاتر نیز پزشک نیاز به انجام تست پاپ اسمیر را احساس میکند.

در صورتی که دختران باکره زیر بیست سال دارای فرد سرطانی در خانواده خود باشند و با علائم عفونت به پزشک مراجعه کنند ممکن است پزشک تست پاپ اسمیر را برای آنها مناسب بداند.

سن مناسب تست پاپ اسمیر چه محدوده ایست؟
سن مناسب تست پاپ اسمیر چه محدوده ایست؟

بعلاوه در دخترانی که ازدواج در سنین پایین داشته زایمان های زودرس در سنین پایین دارند نیز انجام تست پاپ اسمیر به منظور جلوگیری از بروز سرطان بسیار ضروری است چون این گروه سنی از زنان که معمولاً گروه سنی زیر ۲۰ سال را تشکیل می دهند بیشتر در معرض عفونت های ناشی از رابطه پرخطر می باشند. تشخیص پزشک در تعیین سن مناسب انجام این آزمایش تاثیر زیادی دارد.

یک پزشک خوب می تواند علائم اولیه را بدون آزمایش نیز تشخیص دهد. از جمله پزشکان خوب برای انجام معاینات زنانه دکتر ایروانی هستند.

سن مناسب تست پاپ اسمیر چه محدوده ایست؟
سن مناسب تست پاپ اسمیر چه محدوده ایست؟

وسایلی که در انجام تست پاپ اسمیر در گذشته و حال مورد استفاده قرار می گیرند کدامند؟

به جهت انجام هر نوع آزمایشی ابزار خاص مورد نیاز است. برخی آزمایش ها مانند آزمایش خون تنها با سرنگ و برخی دیگر با ابزار مخصوص انجام می شوند. تست پاپ اسمیر از جمله آزمایشاتیست که با ابزار به خصوصی باید انجام شود این ابزار با پیشرفت تکنولوژی تغییراتی پیدا کرده اند.

ابزار اولیه تست پاپ اسمیر

برای انجام آزمایش پاپ اسمیر از وسیله ای به نام اسپکلم به منظور باز نگه داشتن دهانه واژن و رحم استفاده می‌شد. سپس پزشک به وسیله دستگاهی میله مانند به نام اسپاچولا که حاوی یک سری فرچه مانند بود نمونه ها را از سلول های داخل رحم و دهانه رحم برداشته و به زیر میکروسکوپ انتقال میداد.

یکی از علومی که این روش در انجام تست پاپ اسمیر داشت این بود که بیشتر نمونه ها و سلولهای برداشته شده روی وسایل نمونه برداری باقی می ماندند و در نتیجه سلولهایی که به زیر میکروسکوپ منتقل می شدند تعداد چندانی نداشته و ممکن بود باعث منفی کاذب شدن جواب آزمایش پاپ اسمیر شوند.

ابزار امروزی نمونه گیری

اما مزیت این روش کم هزینه بودن آن بود با این حال امروزه جایگزین استفاده از این وسیله روش تین پرپ است. لوازم که در این روش مورد استفاده قرار می گیرند کمک می کند که سلولهای برداشته شده از دهانه رحم به طور کامل به محلول نگهداری منتقل شوند.

سپس از محلول روی اسلاید شیشه ای قرار گرفته و مورد بررسی قرار می گیرند. ابزار انجام این روش نیز اسپکلم به منظور باز نگه داشتن دهانه رحم و لوله ای باریک برای انتقال نمونه ها از دهانه رحم به محلول می باشد.

تست پاپ اسمیر در شرایط عفونت به چه صورتی انجام می شود؟

به دلیل اختلالاتی که عفونت ممکن است در جواب تست پاپ اسمیر به وجود بیاورد به طور کلی پزشکان انجام این تست در زمان عفونت را توصیه نمی کنند. اما در صورت لزوم و در شرایط حاد ممکن است پزشک این تست را در شرایط عفونت نیز انجام دهد اما نمی‌توان به طور صددرصد به پاسخ آن استناد کرد.

معمولاً در زمانی که فرد به یکی از انواع عفونت مبتلا باشد پزشک گفت عفونت را درمان کرده و سپس بعد از گذشت حدود ۳ ماه تست پاپ اسمیر را انجام میدهد. اما در صورتی که عفونت از نوع اچ پی وی باشد پزشک درنظر گرفتن این ویروس تست را انجام داده و احتمال وجود سرطان را بررسی می‌کند.

در مورد انجام این کار تا حد زیادی تجربه پزشک کمک کننده است. پزشکان خوب معمولاً قدرت تشخیص نوع عفونت را داشته و بر اساس آن انجام یا عدم انجام تست را تجویز می کنند. دکتر ایروانی را می توان به عنوان یکی از بهترین پزشکان در زمینه معاینات زنان در تهران معرفی کرد.

تست پاپ اسمیر در شرایط عفونت به چه صورتی انجام می شود؟
تست پاپ اسمیر در شرایط عفونت به چه صورتی انجام می شود؟

تا چه حد می توان به پاسخ تست پاپ اسمیر استناد کرد؟

در صورتی که از نظر شرایط انجام تست پاپ اسمیر تمام موارد لازم رعایت شده باشد و بیمار به هیچگونه مشکل یا بیماری دیگری مبتلا نباشد تست پاپ اسمیر کاملاً مستند است و نتیجه آن می‌تواند نشان‌دهنده وجود یا عدم وجود سرطان باشد.

اما در صورتی که هر کدام از مشکلات گفته شده در بدن وجود داشته باشد باید ابتدا مشکل را برطرف کرد و سپس به نتیجه تست پاپ اسمیر استناد کرد. اما به طور کلی تست پاپ اسمیر را قطعی ترین تست به منظور وجود سرطان رحم در بدن می دانند.

تا چه حد می توان به پاسخ تست پاپ اسمیر استناد کرد؟
تا چه حد می توان به پاسخ تست پاپ اسمیر استناد کرد؟

Share this post

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email