آزمایش پاپ اسمیر هزینه

آزمایش پاپ اسمیر هزینه

در این نوشتار تصمیم داریم به بررسی جامع و کاملی از موضوع آزمایش پاپ اسمیر هزینه بپردازیم. با ما همراه باشید. تستی با عنوان پاپ اسمیر یک نوع از انواع تست ها و آزمایش ها برای بررسی وضعیت سرطان رحم در بانوان می باشد. از نظر عوارض و خطرات جای هیچ گونه نگرانی برای انجام این آزمایش وجود ندارد.

آزمایش پاپ اسمیر هزینه
آزمایش پاپ اسمیر هزینه

در متد پاپ اسمیر تعدادی از سلولهای مربوط به بخش ورودی و دهانه ورودی رحم خانم ها مورد بررسی و نمونه برداری قرار می گیرند. این نمونه برداری توسط پزشکی متخصص و ماهر انجام می شود.

پزشک پس از برداشتن نمونه، آن رابرای تجزیه و تحلیل بهتر و مناسب تر، در اختیار پاتولوژیست قرار می دهد. تست و آزمایش پاپ اسمیر این توانایی را دارد، که هر نوع تغییر و تحول خاصی را در درون سلول هایی که برای نمونه برداشته شده اند، را به خوبی تشخیص دهد.

این تغییرات در واقع می توانند به صورتی احتمالی بیان گر و نشان دهنده ی رخ داد سرطان در خانم و به ویژه در روز و ماه های آتی باشد.

آزمایش پاپ اسمیر هزینه
آزمایش پاپ اسمیر هزینه

حداقل هر 3 سال 1 بار نسبت به آزمایش و تست پاپ اسمیر اقدام نمایید

برای هر خانمی واجب است، که با ورود به سن 21 سالگی و تا قبل از رسیدن به سن 65 سالگی، حداقل هر 3 سال 1 بار نسبت به آزمایش و تست پاپ اسمیر اقدام نمایند، همچنین باید دقت شود، که دوره و تایم تکرار بعدی این آزمایش، توسط دکتر متخصص تعیین و مشخص می شود.

و این تکرار آزمایش کاملا وابسته به نظر پزشک متخصص می باشد. نتیجه ای که از آزمایش و تست پاپ اسمیر به دست آمده و بیان می شود، در دو حالت عادی (نرمال) و یا غیر عادی (غیر نرمال) بیان می گردد.

نرمال بودن پاسخ به دست آمده از تست پاپ اسمیر، نشان دهنده ی منفی بودن نتیجه تست است، و برعکس در وضعیت غیر عادی و غیر نرمال نشانگر مثبت بودن نتیجه آن می باشد. در ادامه به بررسی و توضیح مواردی در این خصوص و به ویژه موضوع اصلی مقاله یعنی آزمایش پاپ اسمیر هزینه خواهیم پرداخت.

در ادامه برای بسط و تفهیم بهتر موضوع اصلی مقاله یعنی آزمایش پاپ اسمیر هزینه به طرح و پاسخ تعدادی سوال در تیترها و موضوعات مختلف خواهیم پرداخت.

در ادامه به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  • آزمایش پاپ اسمیر چیست و چرا باید انجام شود؟
  • آزمایش پاپ اسمیر چگونه انجام می شود؟
  • جواب آزمایش پاپ اسمیر به چه صورت است؟
  • جواب آزمایش پاپ اسمیر نرمال و غیر نرمال چگونه است؟
  • تفسیر کامل جواب آزمایش پاپ اسمیر چگونه است؟
  • پزشک در جواب آزمایش پاپ اسمیر چه بیماری هایی را می تواند تشخیص دهد؟
  • هزینه تست پاپ اسمیر به چه صورت می باشد، و چگونه محاسبه می شود؟

 

آزمایش پاپ اسمیر چیست و چرا باید انجام شود

در این بخش از نوشتار خود با عنوان آزمایش پاپ اسمیر هزینه به بررسی و بیان یک سری نکته ها در زمینه ی آزمایش پاپ اسمیر خواهیم پرداخت.

آزمایشی خاص با عنوان پاپ اسمیر که در لاتین به شکل Pap test بیان می شود، یک نوع از تست و آزمایش است، که به نمونه برداری از خانم ها برای تشخیص و تعیین هر نوع سرطانی در رحم می پردازد.

آزمایش پاپ اسمیر چیست و چرا باید انجام شود
آزمایش پاپ اسمیر چیست و چرا باید انجام شود

در قسمت پایانی رحم و بخش فوقانی واژن، سلول ای حضور دارند، که جهت اقدام نسبت به تست و آزمایش پاپ اسمیر، این سلول ها را گردآوری می نمایند. این تست قادر است، هر شکل و نوعی از تغییرات و تحولات خاص در دهانه رحم هر خانم را به شکلی کاملا دقیق و ظریف مورد شناسایی و تشخیص قرار دهد. هر یک از این تغییرات می توانند بیان گر نوعی از سرطان در دهانه ی رحم فرد مورد نظر باشند.

رعایت اصول پیشگیرانه این تست در زمان مناسب صورت پذیرد

البته اگر با رعایت اصول پیشگیرانه، این تست در زمان مناسب صورت پذیرد و آزمایش بتواند به موقع تغییرات رخ داده در دهانه رحم خانم مورد نظر را تعیین نموده و تشخیص دهد، شرایط و اوضاع در متوقف کردن پیش روی سرطان بسیار خوب و مثمر ثمر خواهد بود و قبل از این که دیر شود، می توان جلوی ادامه ی پیشرفت هر نوع سرطانی در این بخش را گرفت.

این تست و یا به عبارتی آزمایش، یک نوع بررسی کامل و یا یک چکاپ جامع در بخش دهانه رحم می باشد، که با معاینه نمودن لگن نیز توام است.

این نکته نیز حائز اهمیت است، که در خانم هایی که به سن 30 سال وارد شده و در دهه ی 4 ام زندگی خود به سر می برند، همراه این تست، به آزمایشی تحت عنوان ویروس پاپیلومای انسانی نیز اقدام می شود، عنوان دیگر این آزمایش HPV می باشد، که نام نوعی عفونت می باشد، که ممکن است، در اثر نزدیکی و برقراری رابطه جنسی رخ دهد.

این نوع عفونت اگر در زمان مناسب خود تشخیص داده نشودف این امکان وجود دارد، که در نهایت سبب اتفاق افتادن سرطان در دهانه رحم فرد شود.

تکرار مرحله های بعدی این تست بر اساس نظر پزشک متخصص صورت می پذیرد

تکرار مرحله های بعدی این تست یعنی پاپ اسمیر، بر اساس رای و نظر پزشک متخصص صورت می پذیرد. که، البته در شرایط معمول و عادی این آزمایش بهتر است، در دوره های سه ساله انجام شود،

البته انجام هر 3 سال یک بار این تست برای همه خانم های دارای 21 تا 65 سال سن، الزامی می باشد. این تست به نوبه خود دارای دو حالت و وضعیت متفاوت است. در نوع اول که با عنوان مایع یا Liquid شناخته می شود، می بایست نسبت به انجام آن، هر 3 سال یک بار اقدام نمود.

Conventional

در نوع دوم از تست پاپ اسمیر که دارای عنوان سنتی یا Conventional می باشد، روشی می باشد، که به خودی خود و به تنهایی، قادر نیست، که تشخیص دقیق و مناسبی از سرطان را بدهد. این نوع از تست لازم است، که توام و در کنار برخی دیگر ازمایش ها صورت پذیرد.

همان گونه که در مطلب های فوق نیز بیان شد، هدف اصلی از انجام آزمایش پاپ اسمیر، تشخیص رخداد و وجود هر نوعی از سرطان در دهانه رحم یک خانم می باشد.

در حقیقت بهتر است، که این گونه بیان نماییم که تست پاپ اسمیر یکی از مدل ها و انواع مجزا نموده و غربال کردن ها می باشد، که همه بانوان باید پس از طی شدن 3 سال از برقراری ارتباط جنسی، نسبت به انجام تست و آزمایش پاپ اسمیر اقدام نمایند و این زمان را به هیچ عنوان به تاخیر نیندازند.

( در این جا مقصود اصلی ما از ارتباط زناشویی و جنسی مشتمل برا هر شکلی از تماس پوستی بین زوجین می باشد)

چرا اقدام نسبت به تست پاپ اسمیر اهمیت دارد؟

در این بخش از نوشتار خود با عنوان آزمایش پاپ اسمیر هزینه به بررسی و بیان یک سری نکته ها در زمینه ی این چرا اقدام نسبت به تست پاپ اسمیر اهمیت دارد، خواهیم پرداخت.

لازم است، در ابتدای امر نسبت به این که سرطان پاپ اسمیر به چه صورتی در فرد رخ می دهد، اطلاعاتی کسب نمایید. علت اصلی ایجاد سرطان پاپ اسمیر ویروس انسانی تحت عنوان پاپیلومای انسانی یا HPV می باشد، که در اغلب اوقات به دلیل برقراری روابط زناشویی و ارتباطات جنسی اتفاق می افتد و در موارد بسیار کمی نیز این احتمال وجود دارد، که دلایل دیگری به جز روابط جنسی در آن دخیل باشند.

بدترین شرایط و حالتی که ممکن است، در این مورد پیش بیاید این است، که این وضعیت به سرطان سرویکس مبدل گردد. ویبچروسی که در بالا به آن اشاره کردیم، قادر است، که تغییرات خاصی در سلول های دهانه رحم ایجاد نماید و آن ها را از وضعیت نرمال و طبیعی خود خارج نماید، با این اتفاق یعنی خارج شدن از حالت نرمال سلول های دهانه ی رحم، به تدریج ایجاد سلول های سرطانی رخ خواهد داد،

چرا اقدام نسبت به تست پاپ اسمیر اهمیت دارد؟
چرا اقدام نسبت به تست پاپ اسمیر اهمیت دارد؟

تغییرات به صورت تدریجی

البته قابل ذکر می باشد، که تغییراتی که از آن ها صحبت کردیم، می توانند به تدریج و به اهستگی رخ دهند، و ممکن است، این تحولات طی چندین سال منجر به پیدایش سرطان در دهانه رحم شوند،

بنابراین فرصتی نسبتا کافی برای فرد مورد نظر وجود دارد، که اگر در معرض چنین عارضه ای قرار دارد، بتواند با انجام به موقه تست و آزمایش پاپ اسمیر نسبت به چکاپ خود و تعیین و تشخیص سرطان دهانه ی رحم خود اقدام نماید.

فرد مورد نظر می تواند با تکرار و اقدامات مکرر نسبت به آزمایش پاپ اسمیر، چنان چه علامت و یا نشانه ای تز بروز سرطان در عضو نامبرده دارد، بتواند براحتی و قبل از رسیدن اوضاع به شرایط حاد و غیرقابل کنترل، نسبت به درمان و رفع عارضه اقدام نماید.

عوامل ایجاد خطر برای سرطان دهانه رحم کدام موارد می باشند؟

در این بخش از نوشتار خود با عنوان آزمایش پاپ اسمیر هزینه به بررسی و بیان یک سری نکته ها در زمینه ی عوامل ایجاد خطر برای سرطان دهانه رحم خواهیم پرداخت.

عوامل زیادی در ایجاد سرطان در ناحیه ی دهانه رحم هر زنی وجود دارند، علل و دلایلی که معمولا می توانند بر ایجاد و پیدایش تحولات و تغییرات خاص در سلول های بخش دهانه ی رحم تاثیر گذار باشند، به شرح ذیل هستند:

HPV:

ایمن به معنای ویروس زگیل در بخش تناسلی فرد می باشد. این ویروس به عنوان یکی از دلایل و عوامل تاثیر گذار در پیدایش سرطان دهانه رحم و همچنین ایجاد تغییرات در سلول های این بخش می باشد، همچنین بهتر است، از این موضوع اطلاع داشته باشید، که عمده و اغلب سرطان های نامبرده به همین موضوع یعنی زگیل های ناحیه تناسلی ربط پیدا می کنند

البته این را نیز بدانید که خیلی از خانم به ویروس HPV مبتلا میش وند، ولی تعداد کمی از آن ها دچار سرطان رحم می شوند، اما همانطور که بیان شد عمده سرطان های تشخیص داده شده به علت ویروس زگیل تناسلی می باشند. در تعدادی از بانوان نیز در حین انجام تست و آزمایش پاپ اسمیر تعدادی سلول هایی غیر طبیعی تشخیص داده می شوند.

HPV:
HPV:

کشیدن سیگار:

سیگار کشیدن نیز می تواند از مهم ترین دلایل برای مبتلا شدن یک خانم به سرطان دهانه رحم باشد. هر چند ممکن است، شما در خیلی از مطلب های علمی روز دنیا این موضوع را مطالعه کرده باشید، که استعمال سیگار دلیل مهمی برای رخ داد اکثر سرطان ها می باشد،

اما عمده افراد از این مورد اطلاع ندارند، که استعمال سیگار می تواند عاملی برای تحریک راحت تر سرطان در ناحیه دهانه رحم باشد. این میزان تحریک در حدی است، که اغلب دکترها و متخصصین امر بر این باور می باشند، که آن دسته از زنانی که به استعمال سیگار می پردازند، ریسک مبتلا شدن خود به سرطان دهانه ی رحم را بین 2 تا 4 برابر بالا تر می برند.

افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی می باشند:

سیستم ایمنی در همه افراد به یک شکل عمل نمیکند. برخی از بانوان هستند، که دارای یک سیستم امنیتی و ایمنی قوی نیستند و این احتمال نیز وجود دارد، که به علت مصرف نمودن یکی سری داروهای خاص، سیستم و مکانیزم ایمنی بدن آن ها تضعیف گشته باشد، این افراد به میزان بیشتری در معرض ابتلا به انواع بیماری ها و همچنین مدل های مختلف سرطان و به ویژه سرطان دهانه ی رحم می باشند.

آزمایش پاپ اسمیر به چه صورتی انجام می شود؟

در این بخش از نوشتار خود با عنوان آزمایش پاپ اسمیر هزینه به بررسی و بیان یک سری نکته ها در زمینه ی این که آزمایش پاپ اسمیر به چه صورتی انجام می شود، خواهیم پرداخت.

آزمایش پاپ اسمیر به چه صورتی انجام می شود؟
آزمایش پاپ اسمیر به چه صورتی انجام می شود؟

شما برای اقدام نسبت به تست و آزمایش پاپ اسمیر بهتر است، به این صورت عمل نمایید:

  • شخص که می خوهد نسبت به این آزمایش اقدام نماید، نمی بایست از 48 ساعت پیش از اقدام به تست پاپ اسمیر، ارتباطی جنسی از هر نوعی را انجام داده باشد، همچنین استفاده از کرم ها و داروهایی که ویژه واژن می باشند، ممنوع است، و به هیچ عنوان نباید این موارد را استعمال نمایند. چون این احتمال وجود دارد، که تشخیص و تعیین تغییرات در سلول های دهانه ی رحم به خوبی صورت نپذیرد.
  • در زمان های مربوط به عادت ماهیانه یا پریودی، نمی توانید تست و آزمایش مربوط به پاپ اسمیر را انجام دهید، البته انجام تست امکان پذیر است، اما توصیه می شود، که کار را به بعد از اتمام زمان پریودی خود موکول نمایید.

ازمایش نامبرده در مطب پزشکهای متخصص زنان انجام می شود، و معمولا بیش از چند دقیقه به طول نمی انجامد. در ابتدا پزشک از شما درخواست می نماید که لباس های خود زا بدن خارج نمایید و در حالتی که زانوهای شما خمیده هستند، روی ناحیه ی کمر خود دراز شوید.

پزشک با کمک گرفتن از یک وسیله با عنوان اسپکولوم که به درون وازن هدایت می شود

بعد از این مرحله پزشک متخصص با کمک گرفتن از یک وسیله با عنوان اسپکولوم که به درون وازن هدایت می شود، دیواره های واژن را نسبت به هم دور و جدا می کند، این این اقدام، پزشک به راحتی می تواند نسبت به مشاهده دهانه ی رحم اقدام نماید. در زمانی که پزشک این وسیله را وارد رحم خانم مورد نظر می کند، این احتمال وجود دارد، که فرد مربوطه مقداری فشار را در بخش لگن خود حس نماید.

پزشک با کمک گرفتن از یک وسیله با عنوان اسپکولوم که به درون وازن هدایت می شود
پزشک با کمک گرفتن از یک وسیله با عنوان اسپکولوم که به درون وازن هدایت می شود

نمونه برداری از سلول های داخلی رحم

در مرحله بعد از این، پزشک نسبت به نمونه برداری از سلول های داخلی رحم و به کمک تجهیزاتی با عنوان اسپاتولا اقدام می نماید. با این اقدام هیچگونه خطر و عوارضی برای فرد ایجاد نمی شود، و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

شما به راحتی خواهید توانس بعد از اقدام به آزمایش پاپ اسمیر بدون داشتن ذره ای ناراحتی و درد و بدون وجود هرگونه محدودیتی به خانه بازگردید.

اگر شما نمونه و تست خود را از نوع Liquid انجام دهید، پزشک مربوطه نمونه های برداشته شده را به درون یک ظرف مخصوص که درون آن از مایعی نگه دارنده پر شده است، منتقل می نماید،

همچنین در صوروتی که شما نمونه برداری و تست خود را از نوع Conventional که همان سنتی است، انجام داده باشید، پزشک متخصص نمونه های برداشته شده از این نوع را به روی یک سری اسلاید مخصوص منتقل می نماید.

بعد از این پزشک هر یک از نمونه ها را به آزمایشگاه ارسال می نماید تا بررسی ها و تجزیه و تحلیل لازم بر روی نمونه ها و از طریق دستگاه میکروسکوپ انجام شود. در این جا است، که می توان به مشخص های سرطانی و نیز پیش سرطانی نمونه ها را تشخیص داد.

چرا سابقه پاپ اسمیر در خانم ها دارای اهمیت است؟

در این بخش از نوشتار خود با عنوان آزمایش پاپ اسمیر هزینه به بررسی و بیان یک سری نکته ها در زمینه ی این که چرا سابقه پاپ اسمیر در خانم ها دارای اهمیت است، خواهیم پرداخت.

اگر بانوان در موارد قبلی از آزمایش و تست پاپ اسمیر خود شاهد تغییر و تحولات سلولی بوده باشند، باید در زمان اقدام به تست و نمونه برداری تازه، موضوع سابقه ی قبلی تغییرات در نمونه ها و تحولات سلولی خود را به متخصص و پزشک مربوطه اعلام نمایند، همچنین سوابق ناراحتی های قبلی در نواحی تناسلی خود را نیز به پزشک بگویند.

اطلاع رسانی در خصوص سوابق قبلی آزمایش های پاپ اسمیر سبب می شود، که آزمایش فعلی با طرافت و همچنین دقت بالاتری صورت گیرد، و در صورت برخورد با هر نوع اختلالی، به طور جدی تری با آن رفتار شود.

چرا سابقه پاپ اسمیر در خانم ها دارای اهمیت است؟
چرا سابقه پاپ اسمیر در خانم ها دارای اهمیت است؟

جواب آزمایش پاپ اسمیر به چه شکلی می باشد؟

در این بخش از نوشتار خود با عنوان آزمایش پاپ اسمیر هزینه به بررسی و بیان یک سری نکته ها در زمینه ی این که جواب آزمایش پاپ اسمیر به چه شکلی می باشد، خواهیم پرداخت.

جواب آزمایش پاپ اسمیر به چه شکلی می باشد؟
جواب آزمایش پاپ اسمیر به چه شکلی می باشد؟

تا اینجای کار متوجه شدیم که تست و آزمایش پاپ اسمیر نوعی تست می باشد، که به شما آگاهی های لازم را در خصوص سلول هایی که به هر نوع سرطان و به ویژه سرطان دهانه ی رحم مشکوک هستند، بدهد. حال در خصوص این که آزمایش پاپ اسمیر به چه شکلی می باشد، توضیح خواهیم داد.

در صورتی که سلول های نمونه برداری شده حالتی نرمال داشته باشند

در صورتی که سلول های نمونه برداری شده حالتی نرمال داشته باشند، جواب صادر شده از تست، منفی می باشد. مفهوم این قضیه این می باشد، که شخص مورد نظر به بررسی ها، آزمایشات هر گونه اقدام بعدی نیازمند نمی باشد. در این جا فقط پزشک می تواند تایم مراجعه و آزمایش های آتی فرد را تعیین نماید.

و اما در صورتی که شرایطی غیر طبیعی و به اصطلاح غیر نرمالی مشاهده شود، جوال و پاسخ صادر شده از آزمایش + مثبت می باشد، البته لازم نیست، در این اوضاع نگران باشید.

چون مثبت بودن تست و پاسخ پاپ اسمیر دلیلی قطعی بر وجود سرطان نمی باشد. در واقع مثبت شدن پاسخ به نوع نمونه ها و سلول های مورد نمونه برداری نیز وابسته می باشد.

برخی لغات و عبارات و یا بهتر بگوییم اصطلاحات هستند، که در پاسخ آزمایش های پاپ اسمیر مورد کاربرد می باشند، این عبارت ها شامل موارد ذیل می باشند:

Atypicalsquamous cells of undetermined significance) ASCUS)

به ای اصطلاح در فارسی سلول های نوع سنگ فرش یا سنگ فرشی می گویند. مقصود ما در این جا سلول های هستند، که در ناحیه ی دهانه ی رحم واقع شده اند.

این سلولها بسیار نازک و ظریف هستند. سلول های بیان شده به شکلی سالم و طبیعی رشد و نمو دارند، و البته در تست پاپ اسمیر بیان کننده رشد غیر طبیعی سلول های سنگ فرش می باشند،

البته جای نگرانی نمی باشد، چون مفهوم عبارت بیان شده ی فوق این نیست، که وجود هرگونه تغییرات در سلولهای بیان شده دلیلی بر سرطان دهانه ی رحم باشد.

اگر سول های نامبرده شده تحت عنوان سلول های سنگ فرشی حالتی نرمال و طبیعی نداشته باشند

اگر سول های نامبرده شده تحت عنوان سلول های سنگ فرشی حالتی نرمال و طبیعی نداشته باشند، پزشک مربوطه نسبت به انجام تست liquid-based test توصیه می کند و نمونه ها را با دقت و ظرافت بهتری مورد تجزیه و تحلیل و بررسی قرار می دهد. تا بتواند با کمک این اقدامات وجود یا عدم وجود ویروس HPV تعیین نموده و تشخیص دهد.

حال اگر در نمونه بردای جدید و بررسی های ثانویه وجود ویروس فوق را تشخیص دهد، می توان به این صورت بیان نمود که شخص در بدن خود و ناحیه تناسلی خود دارای سلول های پیش زمینه ی سرطان و اصطلاحا پیش سرطانی می باشد.

حال اگر در تست و بررسی ثانویه نیز مورد خاصی شناسای نشود، به این مقهوم می باشد، که در بررسی و نمونه های اولیه فقط سلول هایی غیر طبیعی تشخیص داده شده است، که دارای هیچ گونه ریسک و خطری نمی باشند، ولی اگر ویروس تشخیص داده شود، باید نسبت به بررسی ها و ازمایشات بیشتری در این زمینه اقدام نمود.

این بررسی ها و تست های بعدی به شرح ذیل می باشند:

اگر سول های نامبرده شده تحت عنوان سلول های سنگ فرشی حالتی نرمال و طبیعی نداشته باشند
اگر سول های نامبرده شده تحت عنوان سلول های سنگ فرشی حالتی نرمال و طبیعی نداشته باشند

ضایعه ای تحت عنوان داخل اپیتلیالی سنگفرشی یا Squamous intraepithelial lesion:

این عبارت تخصصی زمانی در پاسخ های مربوط به پاپ اسمیر مورد کاربرد قرار می گیرد، که سلول هایی که برای نمونه برداری جمع آوری شده اند، حاوی حالتی پیش سرطانی باشند.

در صورتی که درارزیابی ها و بررسی ها به عمل آمده مشخص گردد، که تغییرات در زمینه ی سایز، شکل و موارد دیگر بسیار کم باشند، بیان گر این موضوع است، که فعلا تا رسیدن شرایط به مرحل های سرطانی زمان و فاصله نسبتا زیادی وجود دارد،

اما در صورتی که تغیرات و تحولات مورد نظر زیادتر باشند، به این مفهوم است، که ضایعه های مربوطه در حال پیش روی به سوی سرطانی شدن می باشند. در این مرحله است، که می بایست تست های تشخیصی دیگری را نیز انجام داد و مراحل بعد را طبق نظر پزشک، با دقت و به طور جد ادامه داد.

سلول های گلاندولار آتیپیک Atypical glandular cells:

سلول هایی که تحت نام گلاندولار شناخته می شوند، سبب به وجود آمدن مخاط می شوند. این سول ها می توانند در بخش رحم و یا ناحیه سرویکس رشد و نمو داشته باشند، و این امکان نیز وجود دارد، که این سول ها در تست و آزمایش های پاپ اسمیر به صورتی غیر نرمال و خارج از حالت طبیعی دیده شوند،

اما نمی توان به صورت قطعی بیان نمود که این موارد سلولی، در آیند به حالت سرطانی مبدل خواهند شد یا خیر، لذا در این زمینه باید تست ها و آزمایش های بیشتری را صورت داد تا به این شکل بتوان سلول های غیر طبیعی ذکر شده ی فوق را مورد تشخیص و شناسایی قرار داد.

سرطان سلول سنگفرشی یا Squamous cell cancer یا adenocarcinoma cells:

این پاسخ و نتیجه در آزمایش های پاپ اسمیر بیان گر قطعی بودن شرایط سرطان می باشند.

سرطان های مربوط به سلول های سنگ فرشی یکی از انواع سرطان می باشند، که عامل پیدایش آن ها سلول هایی مسطح در درون وازن می باشند. آدنوکارسینوما این مورد را بیان می کند که سلول های تحت عنوان گلاندولار حاوی سرطان می باشند. در صورتی که در نمونه برداری و تحلیل آزمایش چنین نمونه ها و سلول هایی رویت شوند، باید ارزیابی های خود را ظریف تر و دقیق تر نماییم.

در شرایطی که پاسخ به دست آمده از پاپ اسمیر غیر نرمال و حاوی وضعیتی غیر طبیعی باشد، پزشک متخصص نسبت به انجام متد کولپسکوپی توصیه می نماید. در این متد از تجهیزاتی که شبیه ذره بین بوده و با عنوان کولپسکوپ شناخته می شود، استفاده می شود.

به کمک این تجهیزات می توان بافت های درونی واژن و همچنین دهانه ی رحم را مورد بررسی دقیقی انجام داد. پزشک ناحی های غیر طبیعی را در این وضعیت تشخیص داده و نمونه گیری های خود را روی این بخش ها اعمال کرده و بعد از آن نمونه ای قطعی را برای تجزیه و تحلیل های نهایی به آزمایشگاه ارسال می نماید.

سرطان سلول سنگفرشی یا Squamous cell cancer یا adenocarcinoma cells:
سرطان سلول سنگفرشی یا Squamous cell cancer یا adenocarcinoma cells:

جواب آزمایش پاپ اسمیر نرمال و غیر نرمال چگونه می باشد؟

در این بخش از نوشتار خود با عنوان آزمایش پاپ اسمیر هزینه به بررسی و بیان یک سری نکته ها در زمینه ی این که جواب آزمایش پاپ اسمیر نرمال و غیر نرمال چگونه می باشد، خواهیم پرداخت.

تست و آزمایش پاپ اسمیر یا همان تست سرطان دهانه ی رحم، به این شکل صورت می گیرد، که پزشک متخصص به کمک نمونه برداری و ارزیابی نمودن سلول هایی که در دهانه ی رحم قرار دارند، قادر است، که هر گونه تغییر و تحولات ویژه که در این نمونه های سلولی رخ می دهد، را تشخیص دهد.

این تشخیص می تواند در خصوص سلول های سرطانی و یا حتی پیش سرطانی باشد. به طور معمول پاسخ نهایی و قطعی این تست، از لحظه ای که نمونه برداری شروع شده تا وقتی بررسی ها انجام شوند، 14 روز به طول می انجامد.

اگر پاسخ به دست آمده از تست و آزمایش پاپ اسمیر دارای شرایطی عادی و طبیعی باشد، به این مفهوم است، که تغییرات و تحولاتی که به حالت سرطان در دهانه رحم شبیه باشند، و نسبت به وجود سرطان در این ناحیه ای مشکوک باشیم، رویت نشده است، اما این امکان نیز وجود دارد، که سلول ها به میزان خیلی کمی دارای التهاب باشند، که این امر نیز موضوع پیچیده ای نبوده و یک مور کاملا طبیعی می باشد.

برطرف شدن عفونت ها با مصرف انواع داروها

در شرایطی که پزشک تشخیص دهد، که عفوفت های فرد بیمار با مصرف انواع داروها قابل برطرف شدن می باشند، و بر اساس مصوبه های تایید شده وزارت بهداشت در صورتی که پاس تست مربوطه منفی و به عبارتی نرمال باشد، فرد مورد نظر می تواند در دوره های 36 ماهه یا 3 ساله نسبت به تکرار آزمایش و تست پاپ اسمیر اقدام نماید.

حال اگر پاسخ به دست آمده از تست مربوطه مثبت باشد، یعنی شرایطی غیر طبیعی و غیر نرمال رخ داده است. این ها نشانه هایی از احتمال سرطان و یا وجود سلول های پیش سرطانی هستند. این موضوع که بتوان در این وضعیت و شرایط بیان شده سلول های واقعا غیر نرمال را شناسایی کرده و موردتشخیص قرار داد دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد. چون تشخیص صحیح و درست در امر درمان بسیار اثرگذار می باشد.

برای پاپ اسمیر های غیرنرمال چندین تشخیص طبق نظر و رای پزشک وجود دارد، که عبارتند از:

عدم حضور سلول های دهانه رحم در پاپ اسمیر

در بخشی از رحم هر زن که با عنوان ناحیه ی گذار شناخته می شود، سلول های پوششی یا پوشش دهنده واژن به سلول های درونی رحم تغییر وضعیت و یا تغییر حالت می دهند. در واقع در تست و آزمایش مربوط به پاپ اسمیر از همین سلول ها استفاده می کنند، و از این سلول ها نمونه برداری را انجام می دهند.

این ناحیه ی گذار در حقیقت همان قسمت دهانه ی رحم خانم می باشد. در برخی شرایط این اتفاق رخ می دهد، که به دلیل باز شدن ناکافی دهانه ی رحم، نمونه برداری با شرایط مناسب و خوبی انجام نمی شود.

پاپ اسمیر غیر قابل اعتماد به دلیل تورم و التهاب، moderate در تست پاپ اسمیر

اگر پاسخ به دست آمده از تست پاپ اسمیر بیان گر نوعی التهاب باشد، همچنین التهاب مربوطه از شدت نسبتا بالایی نیز برخوردار باشد، باید بررسی هایی دوباره برای تشخیص بهتر این موضوع انجام شوند.

قصد پزشک متخصص این می باشد، که علت اصلی التهاب ها را پیدا نموده و نسبت به رفع و درمان آن ها اقدام نماید. زیر در برخی شرایط این احتمال وجود دارد، که اگر نسبت به درمان التهاب ها اقدامی صورت نگیرد، مسائل و مشکلات نسبتا زیادی برای خانم و یا حتی همسر ایشان به وجود می آید.

پاپ اسمیر غیر قابل اعتماد به دلیل تورم و التهاب، moderate در تست پاپ اسمیر
پاپ اسمیر غیر قابل اعتماد به دلیل تورم و التهاب، moderate در تست پاپ اسمیر

ممکن است، که علت این التهاب ها عدم وجود استروژن باشد

در برخی موارد ممکن است، که علت این التهاب ها عدم وجود استروژن باشد که سبب تحریک در ناحیه واژن می شود. برای نمونه و مثال هر گاه پدیده یائسگی در یک خانم رخ می دهد، تخمدان او دیگر قادر به ساخت و تولید هورمون های لازم نمی باشد، بنابراین به علت کم شدن مقادیر و میزان استروژن یک حالتی تحریک آمیز در ناحیه ی دیواره های رحم ایجاد می شود، و همین وضعیت سبب قرمر شدن و یا ملتهب شدن ناحیه ی مربوطه می شود.

در این شرایط این گونه بیان می شود، که آن فرد به وضعیت واژینیت آتروفیک یا همان تحولات آتروفی مبتلا گشته است. پزشک در این شرایط به منظور درمان فرد مورد نظر از یک سری کرم و یا داروهای عمدتا به شکل قرص، که بیشتر قرص های واژینالی می باشند، استفاده می نماید. ایشان از فرد بیمار درخواست می کند که بر اساس برنامه و تجویزی که پزشک توصیه نموده است، رفتار نماید و باید قرص ها و کرم ها را طبق این دستور العمل مصرف نماید و بعد از اتمام این مرحله، مجددا تست و آزمایش پاپ اسمیر را تکرار نماید.

ممکن است، که علت این التهاب ها عدم وجود استروژن باشد
ممکن است، که علت این التهاب ها عدم وجود استروژن باشد

اگر پاسخ به دست آمده از پاپ اسمیر غیر معمول و غیر عادی باشد، چه درمانی پیشنهاد می گردد؟

در این شرایط راه های درمانی فراوانی برای فرد مربوطه در نظر گرفته می شوند، که عمده این روش ها عبارتند از:

  • متد کولپوسکوپی
  • متد Conization
  • متد Cryocauterization
  • متد لیزر درمانی
  • متد برداشتن حلقه بزرگ منطقه گذار

همه روش هایی که در بالا ذکر شده اند، با سرعت خوب و مناسبی در درمان وضعیت پیش آمده برای بیمار موثر هستند. که ما در ادامه بحث خود برخی تفاوت های موجود در این متدها رو مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد.

کولپوسکوپی

در این بخش از نوشتار خود با عنوان آزمایش پاپ اسمیر هزینه به بررسی و بیان یک سری نکته ها در زمینه ی کولپوسکوپی خواهیم پرداخت.

کولپوسکوپی شرایطی را برای پزشک فراهم می آورد که تا بتواند دهانه رحم بیمار را مورد بررسی و تجزیه و تحلیلی دقیق قرار دهد. ما می توانیم این اقدام را شبیه یک ذره بین در مقابل دهانه ی رحم فرد مربوطه در نظر بگیریم. به کمک آن می توانیم به سادگی هر چه تمام تر زخم های موجود در ناحیه ی دهانه ی ورودی رحم و بخش موسوم به گذار را ملاحظه نماییم.

ناحیه دهانه ی رحم به کمک اسید استیک با غلظت 3 درصد پاک و تمیز می شود

در زمان هایی که جهت درمان از کولپوسکوپی استفاده می شود، ناحیه دهانه ی رحم به کمک اسید استیک با غلظت 3 درصد پاک و تمیز می شود، البته این اسید علاوه بر تمیز و پاک نموده ناحیه ی دهانه ی ورودی رحم، می تواند نمایش گر مناسب برای اختلال های سلولی باشد، که قادر است، این اختلال های سلولی را به صورت ناحیه هایی سفید رنگ نمایش دهد.

اگر آن دسته از نواحی که حاوی اختلال هایی سلولی می باشند، به واسطه ی کولپوسکوپی رویت شوند، در این مرحله نمونه برداری های لازم از بافت های مربوطه انجام می شود. بعد ازآن نمونه ی مورد را به آزمایشگاه ارسال می نمایند. در این جا می توان با توجه به نتایج به دست آمده از بیوپسی، نوع درمان را تعیین نمود.

این متد دارای یک درمان و البته بدون هرگونه درد است، و بسیار ساده و راحت می باشد. این متد فقط چند دقیقه به طول می انجامد.

خانم هایی که از این شیوه به کار می برندف نمی بایست تا حداقل 14 روز بعد از انجام بیوپسی اقدامی جنسی داشته باشند، و به مقاربت بپردازند. آن ها می توانند داخل واژن خود را به منوبی شستشو دهند، و از تامپین نیز استفاده نمایند.

بیان این مورد نیز دارای اهمیت ویژه ای است، که باردار شدن یک مانع برای اقدام نسبت به کولپوسکوپی نمی باشد. نزدیک به 90 درصد از خانم این شیوه درمانی را برای نتیجه های غیر طبیعی و غیر نرمال خود در پیش می گیرند، و عمدتا نیز به درمان های مناسبی نیز دست پیدا می کنند.

ناحیه دهانه ی رحم به کمک اسید استیک با غلظت 3 درصد پاک و تمیز می شود
ناحیه دهانه ی رحم به کمک اسید استیک با غلظت 3 درصد پاک و تمیز می شود

Conization

در این بخش از نوشتار خود با عنوان آزمایش پاپ اسمیر هزینه به بررسی و بیان یک سری نکته ها در زمینه ی Conization خواهیم پرداخت.

Conization یک نوع شیوه درمانی ویژه است، که به راحتی می تواند سلول های غیر طبیعی و غیر نرمال را از میان برده و نابود سازد. در این روش میزان مورد نیازی از سلول های دهانه ی رحم جمع آوری می شوند.

عمدتا این شیوه درمانی در مکان بیمارستان ها انجام می شود. بعد از آن بیمار باید به مدت زمان حداقل 21 روز از شستشوی بخش داخلی واژن خود خودداری نموده و از تامپون نیز استفاده نماید، همچنین اقدام به مقاربت های جنسی در این مدت ممنوع می باشد.

این شیوه درمانی تا آن زمان که سلول های حاشیه ی منطقه مورد نظر به شرایط عادی و طبیعی برسند، دارای یک پاسخ دهی قطعی و 100 درصدی می باشد، و به خوبی نتیجه های مناسبی را برای فرد به وجود می آورد.

برداشتن حلقه بزرگ از محل گذار

در این بخش از نوشتار خود با عنوان آزمایش پاپ اسمیر هزینه به بررسی و بیان یک سری نکته ها در زمینه ی برداشتن حلقه بزرگ از محل گذار خواهیم پرداخت.

در این شیوه درمانی با کمک گرفتن از یک تکه سیم نازک که به حالت حلقه ای می باشد، ناحیه گذار یا همان منطقه پوششی دهانه ی رحم را از میان می برند. با این شیوه می توان نمونه های لازم را برای انجام بررسی و تست پاپ اسمیر گردآوری نمود.

این شیوه درمانی به طور معمول در حالت بی حسی انجام می شود.

هیسترکتومی

در این بخش از نوشتار خود با عنوان آزمایش پاپ اسمیر هزینه به بررسی و بیان یک سری نکته ها در زمینه ی هیسترکتومی خواهیم پرداخت.

این متد درمانی برای آن دسته از خانم هایی انجام می شود، که دارای نتایجی غیر طبیعی در تست و آزمایش پاپ اسمیر خود می باشند، همچنین برای خانم هایی کاربرد دارد، که دیگر قصد بچه دار شدن را در آینده ندارند. در این دسته از خانم ها در آزمایش ها و بررسی های قبلی نشان داده شده است، که دارای یک سری ناهنجاری های پیش سرطانی هستند.

هیسترکتومی
هیسترکتومی

تفسیر کامل جواب آزمایش پاپ اسمیر چگونه است؟

در این بخش از نوشتار خود با عنوان آزمایش پاپ اسمیر هزینه به بررسی و بیان یک سری نکته ها در زمینه ی تفسیر کامل جواب آزمایش پاپ اسمیر خواهیم پرداخت.

تفسیر کامل جواب آزمایش پاپ اسمیر چگونه است؟
تفسیر کامل جواب آزمایش پاپ اسمیر چگونه است؟

ارزیابی لازم برای تجزیه و تحلیل و بررسی تست و آزمایش پاپ اسمیر بر طبق مکانیزم و سیستمی تحت عنوان بتسدا صورت می گیرد. در سال 1988 میلادی موسسه ای تحت عنوان موسسه ملی سرطان برای ساخت استدانداردهای لازم در تست پاپ اسمیر سعی و تلاش وافری را از خو به نمایش گذاشت.

نتیجه به دست آمده از این موسسه ملی، همان مکانیزم و سیستم بتسدا می باشد. این مکانیزم در اوایل پیدایش خود در منطقه بتسدای مریلند واقع در انستیتوی ملی بهداشت زرح ریزی شد. به کمک این مکانیزم پزشکان می توانند تجریه و تحلیل های مناسب خود را از تست و آزمایش پاپ اسمیر به عمل آورند.

از مهم ترین مزیت ها در مکانیز بتسدا این می باشد، که امکان و احتمال صادر شدن گزارش های متفاوت و متنوعی برای تست های پاپ اسمیر مشابه به حداقل میزان خود می رسد و در واقع احتمال این گونه خطاها با توجه به استفاده از سیستم بتسدا کم تر می شود. در این جا نمونه ی برداشت شده به آزمایشگاه ارسال خواهد شد.

پاتولوژیست

به فردی که این سلول های ناحیه ی سرویکس را مورد بررسی و تجریه و تحلیل علمی و آزمایشگاهی قرقر می دهد، پاتولوژیست می گویند.

پاتولوژیست
پاتولوژیست

پاتولوژیست با کمک گرفتن از خصوصیت های ظاهری و یک سری معیارها و پارامتر های ویژه ای که آن را گروه بندی می کند، پاپ اسمیر فرد مورد نظر را مورد بررسی های لازم قرار می دهد، همچنین اگر پاسخ پاتولوژی + مثبت باشد، نمی توان به شکل قطع به یقین اعلام نمود که فرد دارای سرطان در ناحیه سرویکس می باشد، بلکه در برخی از موارد نیز این احتمال وجود دارد، که فرد پاتولوژیست یکی سری سلول تحت نام دیسپلازی را رویت نموده باشد.

این سلول های دیسپلازی نیز در گروه سلول های غیرعادی و غیر طبیعی قرار دارند. پزشک متخصص بعد از رویت نتیجه حاصل شده از تست پاپ اسمیر تصمی خود را می گیرد، که به امورات درمانی فرد بپردازد یا اینکه از وی درخواست نماید که آزمایش های خود را برای تشخیص بهتر تکرار نماید،

همچنین اگر پاسخ حاصل شده از تست پاپ اسمیر منفی باشد، یعنی شرایط نرمال و طبیعی می باشد. پس نیازی به تکرار در آزمایش پاپ اسمیر فرد مورد نظر نمی باشد. فقط کافی است، که فرد مربوطه شرایط نرمال انجام آزمایش های پاپ اسمیر که همان 36 ماه یک بار می باشد، را رعایت نماید و در دوره هایی سه ساله نسبت به چکاب دهانه ی رحم خود از طریق تست و آزمایش پاپ اسمیر اقدام نماید.

در ادامه مبحث خود به تفسیر و تشریح بهتری نسبت به نتایج حاصل شده از تست پاپ اسمیر خواهیم پرداخت.

IDENTITY یا مشخصه های بیمار و پزشک:

در این بخش، که در قسمت فوقانی و بالایی برگه آزمایش هر خانم در تست پاپ اسمیر وجود دارد، ویژگی ها و مشخصات فردی بیمار و نیز پزشک معالج ایشان درج می گردد.

SPECIMEN TYPE یا نوع نمونه:

در این قسمت از برگه تست پاپ اسمیر، نوعی از نمونه برداری که در این آزمایش به خصوص انتخاب می شود، ذکر می شود. همان طور که در مطلب های قبل از این بیان نمودیم، تست های پاپ اسمیر دارای دو مدل و نوع خاص تحت عنوان های سنتی و متد جدیدتر مایع هستند، که در اصطلاح لاتین آن ها را به ترتیب Conventional و Liquid based می نامند.

معنی SPECIMEN ADEQUACY یا کفایت نمونه

در این ناحیه از برگه آزمایش پاپ اسمیر، فرد پاتولوژیست در زمینه ی کیفیت نمونه های برداشت شده، رای و نظر خود را اعلام می دارد. اگر به لحاظ شرایط تکنیکی و فنی آزمایشگاهی، نمونه برداری مربوطه دارای شرایط مناسبی باشد، و نیز تعداد نمونه ها نیز شرایط نرمال و استاندارد خود را داشته باشند، مطمئنا بررسی، تجزیه و تحلیل و همچنین تشخیص نمونه ها نیز به خوبی انجام می پذیرد.

در این بخش می توان از عبارت های فنی و علمی ذیل استفاده نمود:

Satisfactory:

این عبارت دارای این مفهوم می باشد، که فرد پاتولوژیست رضایت مناسبی از نمونه ها داشته است.

Unsatisfactory:

این عبارت نیز بیانگر عدم رضایت کافی پاتولوژیست از نمونه ها می باشد. این در شرایطی به وجود می آید که به دلیل وجود خون و یا مقداری التهاب، خدشه ای هر چند ضعیف به نمونه ها وارد شده باشد.

Unsatisfactory:
Unsatisfactory:

Endocervical/Transformation zone present or absent:

موقعیت گذار از رحم به بافت واژن در ناحیه ی خاصی از سرویکس قرار دارد. بیشترین احتمال و خطر برای سرطان در این بخش وجود دارد. وجود این محل یعین موقعیت گذار در چک نمودن بافت ها بسیار اثر گذار است

البته این نکته نیز حائز اهمیت می باشد، که این امکان وجود دارد، که نتوان به سکلی نرمال و طبیعی این موضوع در خانم های جوان و نیز زنان یائسه به خوبی رویت نمود.

پس اگر امکان مشاهده ی مناسبی از ان در نتیجه ازمایش وجود نداشته باشد، حتی اگر سلول های پاپ اسمیر نیز در وضعیتی طبیعی قرار داشته باشند، باید اقدام به تکرار آزمایش پاپ اسمیر نمود.

INTERPRETATION/RESULT یا نتیجه آزمایش:

در این بخش از آزمایش و تسیت پاپ اسمیر شما می توانید ویژگی های نمونه های مربوط به سلول ها را ملاحظه نمایید. این ناحیه می توانید مشتمل بر عبارت های ذیل باشد:

Inflammation یا التهاب

به طور معمول به دفعات زیادی این حالت پیش می آید که در نمونه ها حالت هایی از التهاب و رنگ قرمز روست شود، که در بیشتر اوقات نشانه ای از یک مشکل خاص نمی باشد. شدت این موضوع در این قسمت با عبارت هایی نظیر ضعیف (Mild) – میانه (Moderate) – قوی (Severe) بیان می شود.

التهاب های قوی نیز یکی از علامت های بیان کننده عفونت هستند، که بهتر است، هر چه سریع تر نسبت به آن ها حساس بوده و اقدامات لازم صورت گیرد.

Organism یا ارگانیسم

ارگانیسم در پاسخ تست پاپ اسمیر به معنای حضور برخی از گزینه ها و پارامترها از جمله: انگل، باکتری، ویروس و یا انواع قارچ ها می باشد. ممکن است، در این بخش از برگه ازمایش پاپ اسمیر با این عبارت ها مواجه شوید:

Normal flora:

به این مفهوم که باکتری ها درون واژن دارای شرایط نرمال و طبیعی هستند، و مشکلی غیر طبیعی در این باکتری ها رویت نشده است.

Trichomonas vaginalis:

این واژه مربوط به تک یاخته ها است، و این موضوع را بیان می نماید که فرد بیمار دچار شرایط واژینیت می باشد. به ویژه اگر ترشحات ایشان دارای بوی بد، رنگی متمایل به قرمز و اندکی درد در زمان انجام نمونه برداری باشند. این عارضه عمدتا از راه ارتباط ها و مقاربت های جنسی از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا می کند.

Trichomonas vaginalis:
Trichomonas vaginalis:

Candida:

اینگ گزینه نوعی از عفونت های موسوم به قراچی را بیان می نماید.

Shift in flora/Bacterial vaginosis:

اگر باکتری های موجود در ناحیه واژن فرد مورد نظر دارای یک رشد و نمو غیر طبیعی و یا بهتر بگوییم بیش از نرمالی باشند، باکتری های با عنوان واژینوس ایجاد می شوند، که این عارضه می تواند بدون علائم خاصی باشد. در مواردی خاص نیز این عارضه دارای برخی ترشح های رقیق و با بویی شبیه بوی ماهی می باشد.

Cellular changes consistent with herpes simplex virus:

در این حالت وجود ویروس قطعی می باشد، و این ویروس ها حتی اگر به میزان کمی نیز رویت شوند، باید نسبت به بررسی های دقیق و ظریفی در این باره اقدام نمود.

Cellular changes consistent with herpes simplex virus:
Cellular changes consistent with herpes simplex virus:

Epithelial cell abnormality یا شواهد غیر طبیعی سلول‌های اپیتلیال چیست؟

این بخش به منظور تشخیص دادن سرطان های زودرس می باشد. در عملیات نمونه برداری در تست پاپ اسمیر این احتمال نیز وجود دارد، که ضایعات متنوعی رویت شوند. ما قصد داریم تعدادی از این ضایعه ها را در ادامه بحث خود ذکر نماییم.

از این جای برگه آزمایش پاپ اسمیر که به سمت قسمت های پایینی نتیجه آزمایش می رویم، ضایعه هایی را ملتحظه می نمایید که سبب به وجود امدن سرطان می باشند، و هر یک از این ضایعات ممکن است، توسط پاتولوژیست در برگه آزمایش پاپ اسمیر مشاهده شوند. حال برای درک بهتر موضوع مورد بحث، به ذکر برخی از اصطلاحات تخصصی در این زمینه می پردازیم.

Epithelial cell:

منظور از این گزینه سلول های پوشاننده می باشد، که خود این سلول های پوشاننده نیز دارای دو مدل با عنوان های سنگ فرشی و استوانه ای می باشند.

Squamous cell:

منظور همان سلول های سنگ فرشی می باشد، که در حالتی کاملا نرمال و طبیعی دیواره ها و جداره های رحم و قسمت تحتانی آن را مورد پوشش خود قرار می دهند.

Glandular cell:

منظور یک سری سلول های استوانه ای می باشد. این سول لها در ناحیه ی بالایی و فوقانی سرویکس حضور داشته و به شکلی کاملا نرمال و طبیعی آن را مورد پوشش خود قرار می دهند.

حال می توانیم به صورت مختصر به تفسیر پارامتر ها و گزینه های مختلف یک برگه ی آزمایش پاپ اسمیر بپردازیم:

معنی و مفهوم Negative for intraepithelial lesion or malignancy چیست؟

این واژه و عبارت مفهوم منفی بودن نتیجه حاصل شده از تست و آزمایش پاپ اسمیر را دارد. یعین هیچ نگرانی بابت سلول های پیش سرطانی و یا سلول های سرطانی نمی باشد.

معنی ASC-US) Atypical squamous cells of undetermined significance) یا تغییرات سلولی غیرمعمول با ارزش نامشخص چیست؟

مفهوم این عبارت به این صورت تفسیر می شود، که وجود یک سری از سلول های غیر طبیعی تشخیص داده است، و باید برای تجزیه و تحلیل بهتر، آزمایش های دیگری را نیز با تست پاپ اسمیر توام نمود. معنی ASC-H(Atypical squamous cells, cannot exclude HSIL) یا تغییرات سلولی غیرمعمول و مشکوک به HSIL چیست؟

مفهوم این عبارت به این صورت تفسیر می شود، که سلول های تشخیص داده شده در این بخش نسبت به سول های ذکر شده در بخش بالاتر، شرایطی غیر عادی تر و غیر طبیعی تر را دارا می باشند. پس قطعا باید آزمایش های مکملی و تمام کننده ای را با آزمایش و تست پاپ اسمیر توام و همراه نود.

معنی ASC-US) Atypical squamous cells of undetermined significance) یا تغییرات سلولی غیرمعمول با ارزش نامشخص چیست؟
معنی ASC-US) Atypical squamous cells of undetermined significance) یا تغییرات سلولی غیرمعمول با ارزش نامشخص چیست؟

معنی LSIL(Low grade squamous intraepithelial lesion) یا ضایعه درجه پایین چیست؟

اگر این مورد از گزارش در پاسخ یک برگه تست پاپ اسمیر صادر شود، به این مفهوم می باشد، که شما در معرض تماس با ویروسی با عنوان HPV هستید.

در وضعیت LSIL تغییر و تحولات پیش سرطانی قابل مشاده می باشد، البته این تغییر و تحولات در میزان اندکی هستند، و جای هیچ گونه نگرانی برای فرد و اطرافیان وی نمی باشد. خوشبخاته این شرایط در اغلب افراد به ویژه جوانان به خوبی عقب نشینی کرده و شرایط مساعدتر حاصل می شود.

ریسک مبتلا شدن به سرطان سرویکس در زن هایی که در محدوده ی سنی 30 الی 64 هستند، پس ازاین که LSIL تخیص داده شود، به میزان 16 درصد می باشد. این درصد در مدت زمان 5 سال اتفاق مورد بررسی قرار گرفته است.

پس در میان هر 10 هزار نفر زن، که در این محدوده و رنج سنی قرار دارند، فقط برای 16 نفر این اتفاق و عارضه رخ می دهد. پس می توان به این صورت نتیجه گیری کرد که احتمال این عارضه در سنین 21 تا 24 سالگی در خانم ها صفر می باشد. یعنی اگر در این محدوده سنی شرایط LSIL مشاهده گردی، نگران نباشید چون به زودی عقب نشینی کرده و از میان خواهد رفت.

پزشک در جواب آزمایش پاپ اسمیر چه بیماری هایی را می تواند تشخیص دهد؟

در این بخش از نوشتار با عنوان آزمایش پاپ اسمیر هزینه به بیان یک سری پارامتر ها در خصوص این که  پزشک در جواب آزمایش پاپ اسمیر چه بیماری هایی را می تواند تشخیص دهد خواهیم پرداخت. ما را در ادامه همراهی نمایید.

آسیب های درون اپیتلیالی:

این عبارت تخصصی در پاسخ تست های پاپ اسمیر در شرایطی به کار می رود، که سول هایی که مورد نمونه برداری واقع شده اند، دارای خاصیت پیش سرطانی باشند.

ارگ میزان تغییر و تحولات و یا به عبارتی درجه تغییرات در این سلول ها پایین باشد، یعنی میزانی از صدمه و آسیب پیش سرطانی وجود دارد. یعنی فرد بیمار حدود 12 ماه تا رسیدن به مراحل پایانی سرطان فاصله دارد. و اگر تغییرات و نوسانات رخ داده از رتبه بالاتری برخوردار باشند، یعنی شرایط با احتمال بیشتری به وضعیت سرطانی نزدیک می باشد، و لازم است، که برای بررسی های بهتر، تست هایی تخصصی تر نیز انجام شوند.

آسیب های درون اپیتلیالی:
آسیب های درون اپیتلیالی:

دیگر مواردی که ممکن است، پزشک با توجه به پاسخ های تست پاپ اسمیر تشخیص دهد، شامل موارد ذیل می باشند.

  • سلول های غده ای:
  • سرطان سلول های سنگفرشی و یا سرطان غده ای:

هزینه تست پاپ اسمیر به چه صورت می باشد، و چگونه محاسبه می شود؟

در این بخش از نوشتار با عنوان آزمایش پاپ اسمیر هزینه به بیان یک سری پارامتر ها در خصوص چگونگی محاسبه ی تست و آزمایش پاپ اسمیر خواهیم پرداخت. ما را در ادامه همراهی نمایید.

احتمالا این موضوع برای شما نیز پیش آمده باشد، که در مسیر و مرحله های متفاوت درمانی خود از جمله جراحی، انواع بستری ها و دیگر مداخله های پزشکی سوال نمایید که هزینه این خدمات پزشکی چقدر می شود، و یا اینکه این مخارج به چه صورتی محاسبه می شوند.

برای کسب اطلاعاتی بیشتر در این زمینه می بایست این موضوع را برای خود در نظر داشته باشید، که این موارد می توانند در تعیین قیمت نهایی هر نوع خدمات پزشکی و از جمله تست و آزمایش پاپ اسمیر اثر گذار باشند.

اولین عامل اثر گذار در افزایش و یا کاهش هزینه های مربوط به تست پاپ اسمیر تجهیزات و امکاناتی می باشد، که برای این موضوع استفاده می شوند.

دفعات انجام تست پاپ اسمیر

عامل دیگر اثر گذار در موضوع بها و هزینه های تست پاپ اسمیر تعداد تکرار و دفعاتی می باشد، که شما به انجام این آزمایش نیاز دارید. اگر بنا بر تشخیص و تجویز پزشک تست پاپ اسمیر مجددی برای شما نیاز باشد، و لازم باشد، موارد بیشتری از این آزمایش را انجام دهید، قطعا هزینه های بیشتری را نیز باید صرف نمایید. پس هر چه تکرار تست و آزمایش پاپ اسمیر بیشتر باشد، خرج و مخارج صرف شده ی شما نیز بالاتر خواهد رفت.

ممکن است، در راستای بررسی های بیشتر و تجزیه و تحلیل های ظریف تر بدن شما، خدماتی پاراکلینیکی نیز مورد نیاز باشند. که این خدمات نیز به نوبه ی خود دارای یک سری هزینه می باشند، که در مجموع هزینه های صرف شده شما در تشخیص و تعیین عارضه های مربوط به سرطان دهانه ی رحم اثر گذار هستند.

موقعیت شهر یا شهرستان مورد نظر برای انجام تست پاپ اسمیر

عامل دیگری که در بیشتر سرویس ها و خدمات پزشکی اثر می گذارد، شهر یا شهرستانی می باشد، که شما تصمی به انجام تست پاپ اسمیر در آن دارید. مطمئنا این هزینه ها در شهر های بزرگ و یا کلان شهرها و به ویژه پایتخت از مقادیر بالاتری برخوردار خواهند بود.

در ضمن در پایتخت نیز موقعیت مکانی و جغرافیایی انجام تست پاپ اسمیر در مطب پزشک متخصص بر روی مخارج و هزینه های مجموع تاثیر خواهد داشت.

موقعیت شهر یا شهرستان مورد نظر برای انجام تست پاپ اسمیر
موقعیت شهر یا شهرستان مورد نظر برای انجام تست پاپ اسمیر

یقینا انجام این مورد در مطب های خاص و به ویژه در نقاط بالایی شهر دارای هزینه ها و مخارج بالاتری می باشد، و برعکس آن این هزینه ها در نقاط پایین شهر کمتر می باشند.

نکته دیگری که در این جا حائز اهمیت می باشد، این است، که میزان تخصص، مشهوریت و محبوب بودن پزشک متخصص نیز در هزینه های مجموع انجام تست پاپ اسمیر تاثیرگذار می باشد.

پزشکان مشهور و شناخته شده که در بین عموم مردم از محبوبیت بالاتری برخوردار می باشند

پزشکان مشهور و شناخته شده که در بین عموم مردم از محبوبیت بالاتری برخوردار می باشند، دارای هزینه ی ویزیت اولیه بیشتر هستند، و اگر شما به این دسته از پزشکان متخصص مراجعه نماید و در حین بررسی های به عمل آمده مشخص شود، که به انجام تست پاپ اسمیر نیازمند هستند، باید به این موضوع نیز دقت نمایید که میزان محبوبیت و معروف بودن یک پزشک متخصص نیز در مجموع هزینه های ویزیت، تست پاپ اسمیر و سایر موارد اثر گذار می باشد.

در مجموع و با توجه به پارامترهایی که بالا به آن ها اشاره شد، نمی توان یک مبلغ دقیق ریالی از هزینه های مربوط به تست پاپ اسمیر را بیان نمود. تنها می توان به عمال های اثر گذار بر مجموع هزینه های خدمات پزشکی از جمله آزمایش پاپ اسمیر اشاره نمود.

پزشکان مشهور و شناخته شده که در بین عموم مردم از محبوبیت بالاتری برخوردار می باشند
پزشکان مشهور و شناخته شده که در بین عموم مردم از محبوبیت بالاتری برخوردار می باشند

البته هر یک از شما قادر خواهید بود با توجه به شرایط بیان شده ی فوق و با عنایت به شناختی که مقادیر تقریبی هزینه ها در شهر و دیار خود دارید، به صورت حدودی به یک مقدار تقریبی از مجموع هزینه های خود در انجام تست و آزمایش پاپ اسمیر برسید.

بیمارستان یا مطب خصوصی؟

در برخی از بیمارستان ها نیز خدمات مربوط به ناحیه تناسلی بانوان و از جمله تست پاپ اسمیر انجام می شود. عمدتا هزینه های این خدمات در بیمارستان ها ارزان تر از مطب های شخصی می باشند، البته ممکن است، کیفیت بسیار بالایی که در برخی از مطب های متخصصین وجود دارد، را نداشته باشند، اما در هر صورت این موضوع که شما خدمات تست پاپ اسمیر خود را در چه مکانی انجام دهید، نیز در مجموع هزینه ها تاثیر گذار می باشد.

پیشنهاد می کنیم از مقاله تست پاپ اسمیر با بی حسی دیدن کنید.

آیا دارای دفترچه ی بیمه هستید؟

اگر شما دارای بیمه های خدماتی و یا تکمیلی نیز می باشید، می توانید پرداخت درصدی از هزینه های مربوط به خدمات پزشکی خود و از جمله تست های پاپ اسمیر را به نمایندگی های بیمه بسپارید. پس داشتن یا نداشتن امکانات خدمات بیمه ای در مجموع هزینه های تست پاپ اسمیر در هر فردی تاثیر گذار می باشد.

در این جا به پایان نوشتار خود با عنوان آزمایش پاپ اسمیر هزینه رسیدیم و امید داریم که موارد مطرح شده ی ما در خصوص آزمایش پاپ اسمیر هزینه برای شما مثمر ثمر و سودمند بوده باشند.

Share this post

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در google
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email